Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Oman Vectra C:ni alkaa saamaan lähes saagamaisia piirteitä, joten kysytäänpä tääläkin ideoita, kun tuntuu, että korjaamoillakaan ei ihan varmoja asiasta olla.

Autona Vectra C Wagon -07, 2.2d (sillä yh-moottorilla)


Tarina menee näin: Kävin hakemassa autoni kolmisen viikkoa sitten huollosta, jossa vaihdettiin taakse uudet takaiskarit ja -jouset. Pääsin huoltamolta kotiin päin noin 2km kun auto sammui vauhdista, eikä lähtenyt enää päälle. Avaimesta käännettäessä ei tapahtunut mitään. Eikun auto lavetille ja takaisin samalla pajalle, missä iskarit tehtiin (ihan valtuutettu ja hyvämaineinen AD-huolto).

Auto oli jälleen startannut normaalisti huoltamon pihassa, mutta sammunut kuitenkin pian sen jälkeen. Sammuilua oli myös ilmennyt huoltamon testilenkillä. Sama vika ilmeni taas, eli sammumisen jälkeen avaimesta kääntäen ei tapahdu mitään.

Huoltamon selvitys oli seuraava:

P1112 IMUSARJAN ILMANOHJAUKSEN KÄYTTÖLAITE, VIRTAPIIRIN TOIMINTAHÄIRIÖ
P1565 AJONOPEUDENSÄÄTÖ TOIMINTAHÄIRIÖ
P0200 RUISKUSUUTIN - VIRTAPIIRIN TOIMINTAHÄIRIÖ

LISÄKSI: starttimoottori testattu kun vika päällä. starttimoottori ehjä. starttimoottorin heräte puutttuu, sulake ehjä. starttimoottorin releen ohjausvirta puttuu
***
MAHDOLLINEN OHJAINYKSIKKÖ HÄIRIÖ


Tuomiona oli siis todennäköinen CIM-moduulin vika. Täällä päin noita CIM-moduuleita pystyy koodaamaan vain kaksi pajaa, joten vuorossa oli korjaamon vaihto valtuutetulle Opel-korjaamolle. Uudelle korjaamolle annettiin dokumentit aiemmasta vianetsinnästä sekä kehoitus tehdä oma analyysi viasta. Ennen vian etsintää epäilivät suuresti CIM-vikaa, sillä ne eivät heidän mukaan ole koskaan jättäneet tielle vauhdista.

Selvityksen jälkeen he kuitenkin päätyivät siihen, että CIM on viallinen ja se pitää vaihtaa. Totesivat kuitenkin, että mahdollisesti "jotain muutakin on mennyt". Esimerkiksi heidän pajallaan auton mittaristo ei ollut toiminut ja bensamittari oli näyttänyt nollaa.

Uusi CIM tilattiin ja sen saavuttua korjaamo ryhytyi asennushommiin. Vanhasta autosta irroitettu lukkopesä oli kuitenkin ollut niin kulunut, että se oli juminut uuden CIM:in sisään. Pesä oli pitänyt irroittaa väkivalloin ja tilata uusi sarjoitettu lukkopesä Opelilta. :bonk: Kun uusi lukkopesä viimein saapui, sain soiton huoltamolta, että onkohan minulla autoon toista avainta, sillä CIM:in koodaus ei paikallaolevalla avaimella kuulema onnistunut yrityksistä huolimatta. Vein avaimen (joka saattoi olla joskus ns. "ykkösavain") ja homma jatkuu taas viikonlopun jälkeen.

Nyt auto on ollut pajalla lähes kolme viikkoa eikä varmaa diagnoosia viasta ole vieläkään saatu. Tällä hetkellä CIM:in vaihto-operaatiosta on tulossa noin tonnin lasku. Ei paljoa naurata jos ongelma ei tuolla CIM:n vaihdolla poistukaan.

Onko muilla Vecculisteilla ollut samantyyppisiä ongelmia tai valistuneita arvauksia siitä, mistä voisi olla kyse? :banghead:
jarppa182
'Senator'
'Senator'
Viestit: 312
Liittynyt: 29 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: helsinki

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja jarppa182 »

Siis kun vika päällä niin tuleeko ees virrat mittaristoon ja muualle vai eikö vaan starttaa?
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Virrat tulee, mutta ei starttaa,
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Haiskahtaa hieman cim vialta kyllä ja ohan noissa ollu virtalukonpohjavikojakin joka nyt on siellä cimmissä mutta sekin tulee uudella cim moduulilla kuntoon.

Lisäksi on ollu niitä akkukaapelikampanjoita sekä uusia kaapeleita akulle mutta se naksuu sillon ku vääntää avaimesta jos vika on siellä.
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Ja saaga jatkuu:

Eivät olleet liikkeessä saaneet koodattua uutta CIMmiä kummallakaan avaimella. Testaavat vielä vanhalla CIMillä koodautuuko sekään enää. Yksi vaihtoehto on, että uusi CIM on vaurioitunut siinä vaiheessa kun jumittunutta lukkopesää on runnottu irti.

En nyt laita tähän (ainakaan vielä) puljun nimeä, mutta aikamoiselta touhulta vaikuttaa.... :banghead:

Voisiko sellainen olla mahdollista, että vanhaa CIMmiä irroittaessa sen resetointi olisi unohtunut? Eikö tämä estä uuden CIM:in asennuksen?
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Siis kuullostaa sille että cim on ohjelmoitu mutta eivät saa koodattua avaimia sitten autoon, niinku ois transpondersirut rikki.

No jos se on opel liike niin siellä kyllä pitäs olla joka asentajalla vapaa pääsy ohjeisiin miten se cim sinne autoon vaihdetaan.

Miksi siitä uudesta cimmistä ois lukkopatruuna irroitettu? eikai siinä oo alunperinkään sitä paikallaan vaan se otetaan vanhasta.
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

"Miksi siitä uudesta cimmistä ois lukkopatruuna irroitettu? eikai siinä oo alunperinkään sitä paikallaan vaan se otetaan vanhasta."

Kyllä ja näin toimittiinkin eli vanhasta CIMistä siirrettiin lukkopatruuna uuteen. Patruuna oli kuitenkin sitten kuulema jumittunut jotenkin uuteen CIMiin ja sen irroituksessa oli sitten jouduttu käyttämään lievää väkivaltaa, jossa uusi CIM olisi mahdollisesti vaurioitunut. Mene ja tiedä. Selkeän informaation saaminen tuntuu olevan aina kovan työn takana.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Jaa elikkä sitä patruunaa siirrellään cimmistä toiseen. No se kyllä pitäs lähtä ihan silleen irti että se sieltä oikeastaan hyppää silmille kun sen oikein irrottaa.

Toisekseen jos ne korjaamolla särkee jotaki asennuksen tiiimellyksessä niin yleensä maksaja on sillon korjaamo.
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Hieman hämärän peitossa on minullekin kuinka lukkopesä on juminut kiinni. Joka tapauksessa irroitusprosessin aikana CIMistä oli käsittääkseni mennyt lukkopatruunan lukitseva jousi rikki ja mietinnän alla oli kuinka uusi lukkopatruuna saadaan pysymään CIMissä kiinni. Saapa nähdä millainen pielavetinen sieltä löytyy jos tuota rikkoutunuta CIMiä käyttävät.

Ja joo, en ole kyllä maksamassa kahdesta CIMistä...

Tällä hetkellä näyttää pahasti siltä, että tämä perhe pysyy juhannuksen kotona kun auto vain pysyy pajalla...
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Kolme täyttä viikkoa pajalla tuli perjantaina täyteen. Kävin tänään tiedustelemassa asiaa, niin edelleen tilanne on sama: CIMiin ei saada koodattua avaimia, vaikka viime viikolla oli tilattu (jälleen) uusi CIM. Jotain kuulema valittaa, että "epäkelpo ympäristö" tai jotain sinne päin. Ilmeisesti CIM ei keskustele myöskään ABS-ohjausboksin kanssa ja vikakoodia tulee pilvin pimein. Pikkaisen vaikutti asentaja jo vähän neuvottomalta. Voiko nämä jutut olla näin vaikeita?
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Neljä viikkoa täyteen pajalla, mutta nyt asiassa on edistytty. Ilmeisesti joku 70 ampeerin rele, joka on yhteydessä can-väyliin, ohjaustehostimeen jne joudutaan vielä vaihtamaan ja homman pitäisi olla kunnossa. Auto starttaa normaalisti, mittaristo toimii jne.

Pikkaisen tässä tietenkin herää kysymys, olisiko homma korjaantunut pelkällä releen vaihdolla vai edellyttikö korjaus myös CIM-moduulin vaihtoa...?
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Vajaa viisi viikkoa siinä meni, mutta nyt auto taas käy ja kukkuu. Lopputulemana siis vaihdettiin CIM-moduuli sekä 60 ampeerin rele, jonka kautta mm. startti on vedetty. Vian etsimisineen loppulaskuksi tuli pikkasen rapiat 1400 euroa. Pikkasen huono maku tästä nyt jäi, mutta minkäs teet kun et itse osaa tehdä mitään.
Jutsku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Touko 2015, 11:17

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Jutsku »

Vaikuttaa omasta omasta mielestä että taas joku joutuu maksamaan huoltoliikkeen virheistä ja tietämättömyyksistä. Olisko loppupeleissä riittänyt pelkkä releen vaihto?
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: Vectra C sammui kesken ajon, eikä pysy enää päällä

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

No sama kävi tietenkin itsellänikin mielessä. Mutta minulla ei valitettavasti ole kompetenssia arvioida asiaa. Toisaalta, jos hommassa olisi riittänyt pelkkä releen vaihto, olisi sen luullut hoituvan jo tuolla Ad-korjaamolla
Vastaa Viestiin