Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Robertx kirjoitti:Ei sitten ollut vika siinä cim - moduulissa... varsin yleisesti niissä on vikaa.
Can - väylän vikakoodit saattais kertoa jotain. Toki voi niitä moduuleija ihan arvaamallakin vaihtaa... jos et vaan joudu kaikkia maksamaan... voi olla loppujen lopuksi varsin kallista.
Ei jättäny vikakoodeja muistiin taaskaan . ni epäilivät sitä cimmiä vialliseksi.
Vaihtioivat cimmin ja otin auton viikoksi ajoon sanoivat lähtiessä että heti takas jos sammuilee...
Mietin ittekseni jos vika johtuukin kampuran tunnistimesta.
Suoraan ajosta sammuttaa ja hetken päästä laittaa käyntiin ni pääsee noin. 20metriä ku sammuu eikä enää starttaa...
Katkaisee ilmeisesti virrat pumpun releeltä jos ei pelaa se tunnistin kampuralla....
Ja polttaa sylinterit tyhjäksi ja sit sammuu....
Ok. Harmi, ettei vikakoodeja näy. Auttais kummasti vian selvittämisessä.
Kampuran tunnistin on tietty myös yksi vaihtoehto... sen ollessa viallinen tosiaan katkaisee bensapumpulta virrat.
Tosin edelleen vaihtoehtona on esimerkiksi takaosan elektroniikkamoduuli , jossa on bensapumpun rele.
Parempi viedä auto takaisin ja antaa jatkaa tutkimista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Puolivuotta pajalla ja taas kunnossa hetken. Moottorinohjausboksi oli palanut ja uutta joutui odottelemaan n.4 kuukautta.
Pajotus maksoin n. 2100 euroa....
Nyt 2 päivää sitten rupesi jakopää rallattamaan auto pajalle ja yllätys yllätys jakopää paskana...
Molemmat ketjusarjat vaihtoon ja vesipumppu.... kilometrejä mittarissa 174 tuhatta....
Huoltohistoria tiedossa ja kaikki teetetty ajallaan... tänhetkinen korjauskuluarvio n.1400 euroa...
Tuuri kohallaan vai kuinka........
Huonoo säkää sulla, mutta eipä mulla parempi onni 146tkm ajettu ja moottori vaihtoon. oli öljypumppu paskana, mutta se keksitiin kun oli koko moottori purettu ja etsitty vikaa viimeisenä ja melkein sama hinta olis tullut moottorin korjaaminen, kun uus. ja päädyin ihan uuteen. Tosiaan ennen moottorin vaihtoa vaihdettiin kans uudet jakopäähilppeet.
Puolivuotta pajalla ja taas kunnossa hetken. Moottorinohjausboksi oli palanut ja uutta joutui odottelemaan n.4 kuukautta.
Pajotus maksoin n. 2100 euroa....
Nyt 2 päivää sitten rupesi jakopää rallattamaan auto pajalle ja yllätys yllätys jakopää paskana...
Molemmat ketjusarjat vaihtoon ja vesipumppu.... kilometrejä mittarissa 174 tuhatta....
Huoltohistoria tiedossa ja kaikki teetetty ajallaan... tänhetkinen korjauskuluarvio n.1400 euroa...
Tuuri kohallaan vai kuinka........
On kyllä poikkeuksellista epäonnea. Ei ole noista Z20NET - koneista juuri moottoriohjausboxeja mennyt ja eipä juuri ole ollut jakopään suhteen ongelmia. Tuossa kun on jo alunperin se parempi kiristin. Liekö sitten olis ongelman syy öljyissä... ei tule muuta mieleen.
Harmillista kyllä moinen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Mikäs tässä lopulta aiheutti tuota sammuilua kesken ajon? Itsellä jätti oma Vectra juuri tien päälle ja pajalla olisivat kovasti vaihtamassa uutta ohjauspylvään ohjausboksia...
Puolivuotta pajalla ja taas kunnossa hetken. Moottorinohjausboksi oli palanut ja uutta joutui odottelemaan n.4 kuukautta.
Pajotus maksoin n. 2100 euroa....
Nyt 2 päivää sitten rupesi jakopää rallattamaan auto pajalle ja yllätys yllätys jakopää paskana...
Molemmat ketjusarjat vaihtoon ja vesipumppu.... kilometrejä mittarissa 174 tuhatta....
Huoltohistoria tiedossa ja kaikki teetetty ajallaan... tänhetkinen korjauskuluarvio n.1400 euroa...
Tuuri kohallaan vai kuinka........
Huhhuh, varmana ei paranna mieltä, mutta jos jotain auttas tulevaisuudessa. Eli z20net koneeseen pystyy osaava jamppa laittaan vastaavalla koneella olevasta saabista boxin, niitä saa 150€ ruotsista. Toki helpommalla selviää jos löytää ihan vectrasta boxin. (harvinainen vs. saabin boxi)
Tuliko tähän sammuiluun selkoa vai menikö jo paaliin..? Täällä tismalleen sama vika (tuo allekirj. vecu) 215tkm mittarissa. kuukausi sitten vaihtomat CIM:n sen jlk. pelannu ku nyt sammu risteykseen taas... Ennen osan vaihtoo saatto sammua parkissa pyöriessä, täydestä vauhdista maan tiellä, kylmanä ja lämpimänä... ei vikakoodeja.. nyt en kyl oo kerenny kattoo...
Ok.. Niin ja siis luistoneston valon sytyttää palamaan ku sammuu.. jostuuko sit et aina rullannu joitakinkymmeniä metrejä et menis ABSit tilttiin tms..
Mittaristosta ei sammuta valoja siis taustavaloja. ku sanovat huollossa aiemmin et esim. CIM- vika, ni pitäis sammua koko mittaristo ku sinne tulee katkos...
Ja siis tosiaan muuten ei pääse jatkaa ku akunkengan irroituksella, starttaa, pyörittää mut ei lupaakaan, ennenku on nollannu auton..
Tuossa edellisessähän vika näyttäisi olleen ECU:ssa, ihme juttu kun ei ole antanut vikakoodeja. Harmi vaan kun ketju jäänyt kesken.
Itse kyllä vaihtaisin bensapumpun releen aina ennen CIM/ECU vaihtoa.
Ja kyllä se turbon ketjukin "venyy" ja rattaat kuluu, vaikkei ketju niin helposti hyppää/katkea kuin turbottomissa.
Paljon on näissä koneissa ollut noita kampiakselin anturivikoja. Löytyy tarinaa saab-foorumilta. Muistaakseni tuo vika myös sytyttää TCS/ESP valot.
Ilman muuta myös polttoainepumpun rele kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi.
joo, työmaalta kävin tilaamassa kampi anturin ja jätin pihaalle pyörimään auton ni oli sammunu tälläkertaa siihen.. Noh, sit testeri kiinni ku kerranki sai sillee et vika ns. pääällä.. eikä löytyny se kummmempia ku sit älysin et ei löytäny koko moot.ohjausta! starttailin siin pihassa ja hörähtää käyntiin ihan normaalisti paitsi ettei pysy käynnissä..
Sit aattelin et akunkengan irrotuksen sijaan raplaan moot. ecun pistokkeita, käytin lopulta irti kokonaan ja herkistelin niitä pistokkeen klipsien linkkuja ym. ja takaisin paikalleen ja käyntiin ja taas toimii normaalisti!
Sit taas testeri kiinni ja nyt moot.ohj. löytyy mut ei mitään vikakoodeja, vika nyt vissiin noissa ecun liittimissä vai koko ecuko lopun eellä.. ootellaan taas miten pitkään pyörii....