Elikkä Astran tyhjäkäynti seilaa ajoittain 1000-2000 rpm (tänään tarkalleen 1250-1750 rpm) auton ollessa liikkeellä ja kytkin pohjassa, mutta paikallaan ollessa auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti. Ongelma esiintyy niin kylmällä kuin kuumallakin koneella. Kaasuläppäkotelo on vasta puhdistettu eikä ainakaan positiivista vaikutusta tyhjäkäyntiin havaittu.
Nyt kysymys kuuluu, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Hakua olen käyttänyt, mutta vastausta en tähän ongelmaan löytänyt.
Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Insignia B Country Tourer 4x4 -18 D20DTR
Ex Insignia A Country Tourer 4x4 -16 B20DTH
Ex Vectra C GTS -06 Z28NEL
Ex Astra G Sport -02 Z22SE
Ex Vectra B -96 X18XE
Ex Insignia A Country Tourer 4x4 -16 B20DTH
Ex Vectra C GTS -06 Z28NEL
Ex Astra G Sport -02 Z22SE
Ex Vectra B -96 X18XE
Re: Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Joo itellä sama vaiva, paikallaan ookoo, mutta jos auto liikkuu ja kytkin pohjassa niin johonin 1500rpm jää aluksi ja sitten muutaman sek päästä laskee n. 1000rpm. Tuo moottori on lambda anturin toiminnasta aika tarkka, itellä vuotaa putki ennen lambdaa, niin moottorin tyhjäkänti on taas epävakaata. Silloin harvoin kun pakoputki on tiivis, niin käy paljon paremmin tyhjäkäntiä ja tottelee ajossakin kaasupoljinta paljon paremmin.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Jotenkin on sellainen tunne, että tuo ongelma saattaisi johtua MAP - anturista. Kannattaa lukea tuosta topicista... vaikka ei olekaan sama vika, niin mahdollisesti MAP - anturin likaisuus / hitaus voisi moista aiheuttaa.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=211308
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=211308
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Kiitoksia vastauksista. Astrassa vuotaa putki jonkin verran luultavasti jousto-osasta, joten ihan hyvin se voisi aiheuttaa kyseiset tyhjäkäyntiongelmat. Tämä MAP-anturi ilmeisesti mittaa painetta imusarjassa? Kuinka vikaherkkä osa se on kyseisessä moottorissa?
Itse kun olen kaksi vuotta ajellut Astralla ilman minkäänlaisia ongelmia niin en ole myöskään joutunut vielä kokemaan z22se-moottorin vikoja ennen tätä tyhjäkäynnin oikuttelua. Jännä vika sinäänsä, sillä eilen ongelma hävisi moottorin lämmettyä eikä se enää esiintynyt kahden tunnin ajon aikana. Jonakin päivänä tyhjäkäynti on taas levoton kuin mikä ja soutaa tasaisesti esim. 1250-1750rpm.
Itse kun olen kaksi vuotta ajellut Astralla ilman minkäänlaisia ongelmia niin en ole myöskään joutunut vielä kokemaan z22se-moottorin vikoja ennen tätä tyhjäkäynnin oikuttelua. Jännä vika sinäänsä, sillä eilen ongelma hävisi moottorin lämmettyä eikä se enää esiintynyt kahden tunnin ajon aikana. Jonakin päivänä tyhjäkäynti on taas levoton kuin mikä ja soutaa tasaisesti esim. 1250-1750rpm.
Insignia B Country Tourer 4x4 -18 D20DTR
Ex Insignia A Country Tourer 4x4 -16 B20DTH
Ex Vectra C GTS -06 Z28NEL
Ex Astra G Sport -02 Z22SE
Ex Vectra B -96 X18XE
Ex Insignia A Country Tourer 4x4 -16 B20DTH
Ex Vectra C GTS -06 Z28NEL
Ex Astra G Sport -02 Z22SE
Ex Vectra B -96 X18XE
Re: Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Ole hyvä. Jousto - osa on kyllä välittömästi ennen lambda - anturi. Tosin lambdan ei pitäisi tyhjäkäyntiin vaikuttaa. Toki kannattaa se jousto-osa uusia mahdollisimman pian.
MAP mittaa tosiaan imusarjan painetta... ei pitäis olla kovin vikaherkkä, mutta...
Kannattaa vielä tarkistaa imupuolen liitokset ja myöskin se bensanpaineensäätimen kova muoviletku... niissä on ollut halkeamisia.
Normaalisti auton liikkuessa tyhjäkäynti on hieman korotettu, mutta sen ei pitäisi nousta sinne lähemmäs 2000 rpm vaan ennemminkin olla 1000 rpm paikkeilla.
MAP mittaa tosiaan imusarjan painetta... ei pitäis olla kovin vikaherkkä, mutta...
Kannattaa vielä tarkistaa imupuolen liitokset ja myöskin se bensanpaineensäätimen kova muoviletku... niissä on ollut halkeamisia.
Normaalisti auton liikkuessa tyhjäkäynti on hieman korotettu, mutta sen ei pitäisi nousta sinne lähemmäs 2000 rpm vaan ennemminkin olla 1000 rpm paikkeilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z22SE tyhjäkäyntiongelma
Imuvuotoakin saattaa olla, jossei anturissa ole vikaa?
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!