B omega C20LET
B omega C20LET
2008 kesällä saatiin "ennakkoperintönä" tutulta MV6 B omega joka oli kokenu hieman peltivaurioita ja maalipintaki oli parhaat päivänsä nähny. Isoveli rappaili auton nippuun ja auto ylimaalattiin samana syksynä. Pari vuotta se kerkes olla liikenteessä MV6:n omalla tekniikalla ja siihen pikkuhiljaa tympiintyneenä päätettiin hommata C20LET kone. Madin ja Heikkisen Antin neuvoilla konepaketti saatiin keulille. Nykyinen tekniikka tainnu olla nyt pari vuotta keulilla.
Mitään erikoistahan autossa sinällään ei ole, paitsi ruosteeton koppa. Etupuskuri on vähä erilainen(en muista minkä valmistama vaikka Lanttola sen viikko sitte sano taas) ja ajovalot piti vaihtaa johonki kirkaslasisiin tuninkivaloihin.
Anyway, auto toimii ja pelittää kaikin puolin hyvin ja vuotaa tyypillisesti hieman öljyäkin.
Lähinnä pientä tuskailua ollu vaisun ahtamisen suhteen ja sen takia testailtiin eilen penkissä mitä vaikutuksia pikku muutoksilla on. Ahdot nousseet tien päällä 0.5bariin vasta 3700rpm tienoilla.
Keulillahan on hieman isompi cooleri ja pitkät ahtoputket 2.5" putkista tehty. Putkisto on varmaan 2.25 tai 2.5" ja perällä joku normaali tarvikepönttö. Se että saatiin vakioahdin mahtumaan ja sopimaan paikoilleen, piti kompurakoteloa hieman muutella ja hitsailla pientä putkea sekä imu- että painepuolelle. Poksissa EDS1 lastut.
Tämmösenään penkistä irtosi pyörätehoa 160kW ja 320Nm vääntöä 0.68 ahdoilla
2.25" tarvikekatti pois ja tehot nousi 180kW ja 380Nm. Ahdot nousi myös samantien 0.9 bariin
Koitettiin lopuksi vielä vakiopoksilla ja tehot 145kW ja 320Nm 0.72 bar ahdoilla
Tien päällä ahdot nousee nyt 0.5 bariin n. 3200 rpm tienoilla joka on vieläkin yli 1000rpm liian myöhään.
Aika helevetisti tuntuis kuristavan tuommonen pieni putkisto katalysaattorin kans, 20kW 60Nm vääntöjä samantien lisää.
Sinällään mitään väliä mitkä ne lukemat on mutta dynossa testaaminen ja vertaaminen oli ihan hauskaa hommaa, näkipähän heti muutosten vaikutukset.
Ettei nyt ihan aleta nössöilemään niin sitten kun kaikki muut projektit on valmiina, ahtimeks vaihtuu hyllyssä oleva garretin GT3071
Jokunen kuva täällä
Omega kuvia
Mitään erikoistahan autossa sinällään ei ole, paitsi ruosteeton koppa. Etupuskuri on vähä erilainen(en muista minkä valmistama vaikka Lanttola sen viikko sitte sano taas) ja ajovalot piti vaihtaa johonki kirkaslasisiin tuninkivaloihin.
Anyway, auto toimii ja pelittää kaikin puolin hyvin ja vuotaa tyypillisesti hieman öljyäkin.
Lähinnä pientä tuskailua ollu vaisun ahtamisen suhteen ja sen takia testailtiin eilen penkissä mitä vaikutuksia pikku muutoksilla on. Ahdot nousseet tien päällä 0.5bariin vasta 3700rpm tienoilla.
Keulillahan on hieman isompi cooleri ja pitkät ahtoputket 2.5" putkista tehty. Putkisto on varmaan 2.25 tai 2.5" ja perällä joku normaali tarvikepönttö. Se että saatiin vakioahdin mahtumaan ja sopimaan paikoilleen, piti kompurakoteloa hieman muutella ja hitsailla pientä putkea sekä imu- että painepuolelle. Poksissa EDS1 lastut.
Tämmösenään penkistä irtosi pyörätehoa 160kW ja 320Nm vääntöä 0.68 ahdoilla
2.25" tarvikekatti pois ja tehot nousi 180kW ja 380Nm. Ahdot nousi myös samantien 0.9 bariin
Koitettiin lopuksi vielä vakiopoksilla ja tehot 145kW ja 320Nm 0.72 bar ahdoilla
Tien päällä ahdot nousee nyt 0.5 bariin n. 3200 rpm tienoilla joka on vieläkin yli 1000rpm liian myöhään.
Aika helevetisti tuntuis kuristavan tuommonen pieni putkisto katalysaattorin kans, 20kW 60Nm vääntöjä samantien lisää.
Sinällään mitään väliä mitkä ne lukemat on mutta dynossa testaaminen ja vertaaminen oli ihan hauskaa hommaa, näkipähän heti muutosten vaikutukset.
Ettei nyt ihan aleta nössöilemään niin sitten kun kaikki muut projektit on valmiina, ahtimeks vaihtuu hyllyssä oleva garretin GT3071
Jokunen kuva täällä
Omega kuvia
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
Tää on vissiin se omega mistä joskus kerroit, ku ostelin sulta osia... Komialta näyttää hyvän moottorin kera
Hienoa, että tästäkin saatiin tarinaa
Hienoa, että tästäkin saatiin tarinaa
Re: B omega C20LET
Sama autohan tämä on mistä oli sillon puhe.
Kulutus on ollu aika reilua kans tähän mennessä, 9-10 l/100km matka-ajossakin. Eilisen perusteella kulutus tippu 8 l/100km pintaan.
Kulutus on ollu aika reilua kans tähän mennessä, 9-10 l/100km matka-ajossakin. Eilisen perusteella kulutus tippu 8 l/100km pintaan.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
eikös toi oo Irmscherin etupuskin? putkisto vaan avarammaks niin ei ahista
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: B omega C20LET
Jos ei paineita vuoda mistään pihalle niin voisiko nokkien ajoituksessa olla jotain vialla? Ei oikein muutakaan vaihtoehtoa tuu mieleen noihin oireisiin.
Todennäköisesti väärässä.
Re: B omega C20LET
Joku tuommonen vika vois olla, luulis että näkyis sitten päästömittauksessa jos vuotaa tai ajotukset ois pielessä.
Savua ollaan laitettu imusarjaan pienellä paineella eikä vuotanu sen perusteella.
Toista magneettiventtiiliä pitää vielä koittaa joka rajaa ahtopaineet. Ahtopainekäyrät näkyy dyno-ohjelmakuvassa alimpana. Hieman ahdot piikkaa ja sitten hieman seilailua...
Ari: Tais olla juurikin Irmscherin etupuskuri
Savua ollaan laitettu imusarjaan pienellä paineella eikä vuotanu sen perusteella.
Toista magneettiventtiiliä pitää vielä koittaa joka rajaa ahtopaineet. Ahtopainekäyrät näkyy dyno-ohjelmakuvassa alimpana. Hieman ahdot piikkaa ja sitten hieman seilailua...
Ari: Tais olla juurikin Irmscherin etupuskuri
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
Mä heitän ääneni vakio hukkaportin kellolle. Ettei olis jo kuoleentunu varsinki jos on orkkis.
Mulla ei jaksanu vedolla ahtaa, ku jonku 1.0 ja siitä laski heti johonki 0.5bar(mulla oli vielä jotain lisäjousia viriteltynä siihen vipuun kiinni, että jaksais pitää ahtoja yllä).
Sit ku nakkas kiinni jäykemmän hukkaportin kellon mikä tarkoitettu garrettiin, ni jakso pitää ahdot siellä 1.5bar eikä heijannu ahdot sen jälkeen.
Mulla ei jaksanu vedolla ahtaa, ku jonku 1.0 ja siitä laski heti johonki 0.5bar(mulla oli vielä jotain lisäjousia viriteltynä siihen vipuun kiinni, että jaksais pitää ahtoja yllä).
Sit ku nakkas kiinni jäykemmän hukkaportin kellon mikä tarkoitettu garrettiin, ni jakso pitää ahdot siellä 1.5bar eikä heijannu ahdot sen jälkeen.
Re: B omega C20LET
Hukkaportin kello vaihettiin ensimmäisenä, autosta jossa ahdot ei seilaa. Ei ollu vaikutusta.
Vakioahtimella ei viitsi muutenkaan ahtaa yli 0.9bar niin olis hyvä kun sais pysymään siinä.
Vakioahtimella ei viitsi muutenkaan ahtaa yli 0.9bar niin olis hyvä kun sais pysymään siinä.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
Aaisvan juu, ei sit mitäänexport kirjoitti:Hukkaportin kello vaihettiin ensimmäisenä, autosta jossa ahdot ei seilaa. Ei ollu vaikutusta.
Vakioahtimella ei viitsi muutenkaan ahtaa yli 0.9bar niin olis hyvä kun sais pysymään siinä.
Re: B omega C20LET
Dynotettiin omegaa Kuortaneella tässä joku aika sitten.
Kuva voi olla hivenen sekava kun 5 vetoa päällekäin.
Keltanen käppyrä edellisistä sessioista vakioahtimella 180 kW / 380 Nm
Violetti veto: n. 175 kW / 340 Nm, tämän kesän ensimmäinen, ahtimeks vaihtu Garreting gt3071r, pakoputken alkupätkä 3" ja alkup. ahtopaineventtiilin tilalle turbosmartin ruuvi
Sininen: 2.5" pakoputki pois 188 kW / 359 Nm, ahtopaineetkin heti pysy tasasena yläkierroksille, ahdot n. 1 bar
Vihreä: 194 kW / 379 Nm, Vaihettiin uudet tulpat (BCPR7ES) ja nostettiin PA-paineita 3.0 bariin, ahdot n. 1.15 bar
Punanen: 226 kW / 442 Nm, laitettiin alkup ahtopaineen säätöventtiili takas niin piikkas paineet 1.3 bar ja tippu yläkierroksille 0.8 bar
Lastuina edelleen EDS 1:t ja muuten toimii ja pelittää ihan ookoo, pakoputki melkein pakko tehdä loppuun 3" kun näyttää noinkin paljon vaikuttavan. Mielenkiintosta oli se että ahdin vaihtu isommaksi ja ahdotkin hieman korkeammalla kuin viime vuonna ja vähemmän tehoa ja vääntöä
Viimeksi tuli pähkäiltyä vakioahtimen huonoa heräämistä. Pieni vakioahdin ja 2.5" pitkät ahtoputket ei näyttäny olevan oikein hyvä ratkasu. Herää tien päällä selkeästi paremmin mitä viime vuonna. Nokkina vielä LET:n omat ja niiden tilalle tulossa joko XE nokat tai ne miedot Cranen nokat jotka oli mulla mantassa joskus.
Madilta tuli takas "sulaa männät lastut" jos niitä uskaltais vielä kokeilla
Kuva voi olla hivenen sekava kun 5 vetoa päällekäin.
Keltanen käppyrä edellisistä sessioista vakioahtimella 180 kW / 380 Nm
Violetti veto: n. 175 kW / 340 Nm, tämän kesän ensimmäinen, ahtimeks vaihtu Garreting gt3071r, pakoputken alkupätkä 3" ja alkup. ahtopaineventtiilin tilalle turbosmartin ruuvi
Sininen: 2.5" pakoputki pois 188 kW / 359 Nm, ahtopaineetkin heti pysy tasasena yläkierroksille, ahdot n. 1 bar
Vihreä: 194 kW / 379 Nm, Vaihettiin uudet tulpat (BCPR7ES) ja nostettiin PA-paineita 3.0 bariin, ahdot n. 1.15 bar
Punanen: 226 kW / 442 Nm, laitettiin alkup ahtopaineen säätöventtiili takas niin piikkas paineet 1.3 bar ja tippu yläkierroksille 0.8 bar
Lastuina edelleen EDS 1:t ja muuten toimii ja pelittää ihan ookoo, pakoputki melkein pakko tehdä loppuun 3" kun näyttää noinkin paljon vaikuttavan. Mielenkiintosta oli se että ahdin vaihtu isommaksi ja ahdotkin hieman korkeammalla kuin viime vuonna ja vähemmän tehoa ja vääntöä
Viimeksi tuli pähkäiltyä vakioahtimen huonoa heräämistä. Pieni vakioahdin ja 2.5" pitkät ahtoputket ei näyttäny olevan oikein hyvä ratkasu. Herää tien päällä selkeästi paremmin mitä viime vuonna. Nokkina vielä LET:n omat ja niiden tilalle tulossa joko XE nokat tai ne miedot Cranen nokat jotka oli mulla mantassa joskus.
Madilta tuli takas "sulaa männät lastut" jos niitä uskaltais vielä kokeilla
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
Tästä ei voi muuta kuin tykätä
Itsellä samanlainen projekti vain aloitusta vaille valmiina
Kerro ihmeessä miten käytössä toimii tuo pakosarja. Itselle suunnittelin samanlaista.
Itsellä samanlainen projekti vain aloitusta vaille valmiina
Kerro ihmeessä miten käytössä toimii tuo pakosarja. Itselle suunnittelin samanlaista.
-Hylättyjen Opelien loppusijoituspaikka-
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Re: B omega C20LET
Miksei se toimi tämän tehoisissa lastuviritteisissä autoissa ihan hyvin. Mahtuupahan hyvin paikoilleen kun abs-yksikkö on siinä melko lähellä. Tuo pakosarja ostettiin valmiina ja hivenen tarvi vain muokata. Ei kannata kuluttaa aikaa kovin monimutkasen pakosarjan tekemiseen.
Maavaraakin saa helposti lisää kun laittaa kutoskoneen tilalle kevyemmän neloskoneen
Maavaraakin saa helposti lisää kun laittaa kutoskoneen tilalle kevyemmän neloskoneen
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Tuuuuuuuuuurbo B Omega
Mulla on haaveissa ja vakaana aikomuksena toteuttaa orggis pakosarjalla just ton takia. Ohan toi vähän tiukka väli mutta pikamittailuilla vaikuttas siltä, et onnistunee ehkäpä. http://1drv.ms/TiLF2L ROAAAAAAAAAARRRRRRRRRR!export kirjoitti:Ei kannata kuluttaa aikaa kovin monimutkasen pakosarjan tekemiseen.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: B omega C20LET
Jokunen vuosi edellisestä päivityksestä. Omegalla tuli ajeltua jokunen vuosi ja motronicin tilalla oli hetken kdfi poksi jolla tehot huiteli 350hv+ tienoilla. Useamman vuoden ajelin sillä kansi haljenneena ja jäähdytysjärjestelmässä ei ollut oikeastaan muuta kuin öljyä mutta hyvin sillä pääsi eteenpäin. Vesiletkut ois pitäny olla vaan öljyä kestäviä niin niitä joutu välillä vaihtelemaan. Vuosi sitten about kasailtiin uusi vastaava moottori h-kangilla ja vakiomännillä. Kanteen tuli tuplajouset yms. Imusarja ja pakosarjakin tuli väsäiltyä ja ahtimeksi tuli Garretin gtx3076r gen 2. Keulacooleri vaihtu vesicooleriin ja syyläriksi civic mallin pieni kenno. Ilmastointi lähti pois, samoten ohjaustehostin niin ahtimelle löytyi hyvä paikka. Sähköinen ohjaustehostin makailee syylärin vierellä oikealla.
Hitaasti edeten tuli kasailtua syksyn mittaan autoa nippuun ja ruiskuksi tuli maxxecu raychemin johtosarjalla (#tunedbysamuli). Hieman pienien alkukankeuksien jälkeen sieltä ajettiin bensalla 527hv 1.7 bar ahdoilla. Siihen jouduttiin tyytymään kun
788cc suuttimet loppuivat kesken.
Siistihän tämä ei edelleenkään ole ja siistimistä riittää jatkossakin mutta tarkoitus olis saada tämä leimalle talviautoksi.
[kuva][/kuva]
[kuva][/kuva]
Hitaasti edeten tuli kasailtua syksyn mittaan autoa nippuun ja ruiskuksi tuli maxxecu raychemin johtosarjalla (#tunedbysamuli). Hieman pienien alkukankeuksien jälkeen sieltä ajettiin bensalla 527hv 1.7 bar ahdoilla. Siihen jouduttiin tyytymään kun
788cc suuttimet loppuivat kesken.
Siistihän tämä ei edelleenkään ole ja siistimistä riittää jatkossakin mutta tarkoitus olis saada tämä leimalle talviautoksi.
[kuva][/kuva]
[kuva][/kuva]
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Re: B omega C20LET
Onko tuo imusarja täysin omatekele vai modattu jostakin?
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe