Vectra C ja käsijarrun säätö

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Elikkäs miten C Vectrassa (-07 farmari) toimii tuo käsijarruvaijerin säätö?
Autoon tehty jarruremontti jossa vaihdettu levyt, palat yms kilkkeet ja kuitenkin käsijarru tuntuu todella löysältä (oli löysähkö myös ennen remonttia).
Kahvan saa vetää ihan yläasentoon ennen kuin ottaa kiinni, esim kääkkärin tekeminen mahdotonta kun renkaat eivät mene lukkoon asti.
Satulan mäntä liikkuu parisen milliä kun kahvasta vetää ja käsijarrun "linkku" menee linkussa olevaan stoppariin asti (eli liikkuu koko matkan jonka voi liikkua).
Männät eivät tunnu olevan jumissa kun liikkuvat pyörittäessä kevyesti sekä sisään ja ulos päin.

Opelin mukaan säädön pitäsis olla automaattinen tai sitten satulassa männän asento on väärä (männässä olevien reikien pitäisi olla oikeassa asennossa merkkiin nähdn)?? Mikä on oikea mäntien asento kun satulassa tai männäss ei ole mitään merkkejä?

Tälläinen löytyi netistä, mahtaakohan pitää paikansa?? Aika ilmeisen veemäinen paikka kyseessä :roll:

www.bba-reman.com/forums/FindPost54474.aspx
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kyllä sen vaijerin pitäisi säätyä automaattisesti kun sitä käsijarruvipua käyttää.
Se säätösysteemi on siellä keskikonsolin alla.
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Eipä tunnu kyllä säätyvän mihinkään suuntaan.
On vedelty pelkästään kahvasta sekä vedelty kahvasta poljettu samalla jarrua, mutta ei ainakaan tässä tapauksessa tapahdu mitään.
Avatar
-Kime-
OCF Member 2015
Viestit: 698
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:40
Paikkakunta: Klamila
Viesti:

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja -Kime- »

Mä veikkaisin että on jarrusatula rikki.. Ollu töis pari kertaa samanlainen tapaus :D
Sarjassamme miten tässä näin kävi

Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Miten satula voi olla rikki, kun satula on kädessä ja vaijerista vetää niin mäntä liikkuu? Kuinka paljon männän tulisi liikua ?
Myös jarrua polkimella painettaessa mäntä liikkuu aivan hyvin.
Avatar
-Kime-
OCF Member 2015
Viestit: 698
Liittynyt: 27 Syys 2005, 19:40
Paikkakunta: Klamila
Viesti:

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja -Kime- »

Jos se hammastus on kulunu mikä kääntää mäntää kun vetää vivusta.. Töis oli just tollanen setti, pelas satula muuten ihan hyvin mut käppäri vipu meni aina stoppariin saakka.. Satulan kun purkas niin näky että oli hammaspeikko iskeny.

Vectras on sama satula kun nissan primeras ja niis liikkuu joku 5mm mäntä kun kääntää vivust
Sarjassamme miten tässä näin kävi

Opel Vectra C GTS 3.2 V6 (harraste räpellys)
Opel Insignia -09 2.0 cdti (käyttis)
kadettgsi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 628
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kadettgsi »

Onhan se tietenkin mahdollista että hammastus olisi kulunut, tosin molemmilla puolilla männän liikkuma on suunnilleen sama.
Kuuluuko männän tavallaan pyöriä ulospäin kahvasta vetäessä?

Käsijarrukahvan päässä on kuulemma jonkunlainen "säätöjousihässäkkä" josta puolikuun muotoiset "lukittimet" saattavat irrota ja näin ollen käsijarru ei osaa säätää itse itseään.

Onko asiasta mitään tietoa millainen työ tuo on tarkistaa.?
makesara1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 29 Joulu 2005, 17:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja makesara1 »

Mulla on ongelmia tuon käsijarrun kanssa. vaihdoin taakse uudet jarrupalat. käsijarru on nyt pohjassa. kahva nousee vaivoin yhden napsun. purin keskikonsolin, mutta en löytänyt mitään säätöä vaijerille. pitäisikö vaijerin säätyä itsestään? Auto on vectra c 2,0t vm 2005 farkku. jouduin jättämään vaijerin päät irti kun en saanut vaijeria löystymään. en löytänyt auton alta mitään säätöjä.
Onko kellään samoja onkelmia ollu? Vai onnistuuko vaijerin löysääminen vain merkkikorjaamolla?
vectra c 2.0t
msoderho
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 10:32

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja msoderho »

Onko alkuperäisen kysyjän vikaan löytynyt ratkaisua? Itsellä sama ongelma 2003 C-Vectrassa, johon vaihdoin taakse jarrusatulat ja palat.

Käsijarru ei siis ota kunnolla. Kahva tapissa ei mene pyörät hiekalla lukkoon, hiukan kyllä auto hidastuu. Käsijarrua on kyllä nyitty melko paljon, vaan ei kiristy yhtään.

Mikäs tuo männän oikea asento mahtaa olla?
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

rupesi itseä tämän topicin johdosta ärsyttämään liian ylösnouseva käsijarrukahva.eli ei muutakun keskikonsoli pois ja tutkimaan.vaikka vähän neuvojakin sain tosta säädöstä niin ei meinannut kärryille päästä,kiitokset hänelle joka tuon lukitus sokan on joskus vituilleen väännellyt :evil:

Kuva
kuva kopioitu tuolta http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?t=93355

tuossa jousen päässä on tuo valkoinen kaulus,sitä painetaan niin paljon että jousi on mennyt kasaan ja pidetään siellä,sen jälkeen kuvassa näkyvän putken toisella puolella on metallin värinen "sokka" sitä painetaan auton pohjaa kohden.
nyt pitäisi käpä olla resetoitu,eli eka veto nousee melko ylös.


itseä toi ei tyydyttänyt johtuuko tuosta sokasta mikä oli väännelty vituilleen.väänsin ruuvarilla kuvassa näkyvää putkea vasten sitä valkoista rengasta jousen päässä hiukan vaihdekeppiin päin ja sitten painoin sokkaa alas,tuli hyvä ja ainakin tallissa riuhtoessa se ei siitä löystynyt.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
F-Opelix
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vaasa/Oulu
Viesti:

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja F-Opelix »

Jartsa kirjoitti:rupesi itseä tämän topicin johdosta ärsyttämään liian ylösnouseva käsijarrukahva.eli ei muutakun keskikonsoli pois ja tutkimaan.vaikka vähän neuvojakin sain tosta säädöstä niin ei meinannut kärryille päästä,kiitokset hänelle joka tuon lukitus sokan on joskus vituilleen väännellyt :evil:

Kuva
kuva kopioitu tuolta http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?t=93355

tuossa jousen päässä on tuo valkoinen kaulus,sitä painetaan niin paljon että jousi on mennyt kasaan ja pidetään siellä,sen jälkeen kuvassa näkyvän putken toisella puolella on metallin värinen "sokka" sitä painetaan auton pohjaa kohden.
nyt pitäisi käpä olla resetoitu,eli eka veto nousee melko ylös.


itseä toi ei tyydyttänyt johtuuko tuosta sokasta mikä oli väännelty vituilleen.väänsin ruuvarilla kuvassa näkyvää putkea vasten sitä valkoista rengasta jousen päässä hiukan vaihdekeppiin päin ja sitten painoin sokkaa alas,tuli hyvä ja ainakin tallissa riuhtoessa se ei siitä löystynyt.
Nostellaas.. Tässä on ollut käsillä juuri jarruremppa, takasatuloiden vaihto ja pitäisi saada käsijarruvaijeri löysättyä jotta saa vaijerin takaisin satuloihin mutta en ole siinä onnistunut. Miten tuon vaijerin saa löysättyä?? En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, mutta olen kokeillut säätää tuota vaijerin "kiristys systeemiä" (tuosta josta Jartsa laittoi kuvan). Eli olen "kääntänyt"/vetänyt tuota jousen puoleista päätä ylöspäin ja samalla painanut tuon "lukitus"klipsin alas, ja se on jäänyt alas ja jousen puoleinen pää jää hieman koholle, mutta vaijeri ei tällä ainakaan löysty?? Pitikö tuosta jousen puolelta jotenkin säätää tota kiristyssysteemiä, onko siinä joku kierresysteemi vai miten tuo käytännössä toimii?? :-?
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Onko kellää kokemusta tuosta vaijerin löysäyksestä. Yrittänyt saaha painettuan kasaan tuota, mutta se akseli jousen sisällä ei millään painu taaksepäin. kireämmälle kyllä saa vaijeria. Oisko tuohon mitään niksiä?
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 669
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:16

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

Minä en kyllä saa myöskään tuota vapautumaan/ löystymään yhtään..mitään ei tapahdu vaikka tuota metalliklipsua painaa :S
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Nostellaas topikkia kun pukkasi tuota kässäri remonttia. Täytyy sanoa että ompahan haastavaa saada kässäriä pitämään ja toimimaan kunnolla.

Taakse vaihdettu levyt ja palat molemmille puolille. Toinen satula 4v sitten ja toinen viime talvena eli hilut alkaisi oleen melko hyvät. Vaihdatin vielä liikkeessä kässärivaijerinkin jotta tulisi krrankin huippu hyvä käkkäri. No hain auton huollosta ja testasin kässäriä.....paskempi kuin vietäessä :lol:

Kahva nousee ääri ylös toppariin saakka eikä kumpikaan pyörä mene edes hiekalla lukkoon, kuitenkin hitusen hidastaa. Meinasin jo viedä auton takas liikkeeseen että mitä ne on tumpeloinut mutta aloin sitten kuitenkin ensin tutkiin asiaa. No 2 asiaa selvisi. ekana käsijarrun automaatti mekanismi paskana eli se kierretangon kierteen hajalla eli ei säädy automaattisesti :oops: .

Toinen Erittäin outo asia jota en millään tajua miten se on mahdollista. Siinä 6kk vanhassa satulassa kässäri vipu menee ääri asentoon ja jarru ei silti juurikaan pidä. No ilmasin sen satulan eipä vaikutusta. sitten katoin lampulla niin mäntä kyllä liikkuu kun kässäri linkkua liikuttaa mutta jostain syystä palat on levystä irti liikaa ehkä noin 2mm? ja kässärin liikevara ei riitä. mitenkään jarrua pumppaamalla eikä ilmaamalla tuo välys poistu.
sitten irroitin koko satulan ja kiersin sitä mäntää ulospäin 1-2mm ja kasasin takaisin. Nyt kässäri linkku ei menny enäänkuin puoleenväliin kun palat otti kiinni. Joten tuo asia parani vaikkakin ton männän pitäis kai säätyä kohdilleen itsestään eikä missään nimessä tarvi mäntää alkaa pyöritteleen mutta näin jouduin tekeen, liekkö sit toi satulakin paskana :banghead:

No kohta lähden jumppaamaan ton käsijarrukahvan automaatti säädön kanssa, hermot senverta menneet että poraan tohon lukitus tapin jolla säätö pysyy kohdallaan. Mitään ei menetä sillä autom säätö on jo paskana. Tämmöstä tarinaa, meneehän se kesäloma autonkin alla mukavasti :D
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra C ja käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Jaahas rempasta tultu ja alkuvaikutelma olisi se että nyt kässäri toimii niinkuin pitääkin. Kahva nousee noin puolväliin niinkuin kuuluukin. Jostain syystä vaikka on uusi vaijeri ja vielä se on rasvattu sekä satulassa on uusi palautusjousi 86kk vanha) niin vipu ei täysin palaudu taka asentoon. Ilman vaijeria palautuu hyvin eli toi vaijeri antaa vaan sitä kitkaa. Laitoin siihen tupla jousen ja vaikutti sille että nyt palautti hyvin. Testin hiekalla ja molemmat puolet lukkoon eli on riittävän hyvä. Toivottavasti toimii mm ensitalven hyvin.

Tossa kässärin autom säädön ohituksessa mietin sitäkin että olisin siihen akseliin jossa on siis näkyvissä jousi niin jousen paikalle olis laittanut holkin mutta sen akselin päässä on vain lukitus rikka ja se ei luultavasti kestä paljoa vetoa joten porasin siis tuohon säätimeen sokan. B-veccussa oli selkeä säätömutteri jolla sai säätää vaijerin mittaa ehkä varmempi joskin sitten joutuu useemmin sääteleen.
Vastaa Viestiin