omegan turbotuksesta...????apua!!

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

omegan turbotuksesta...????apua!!

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

tarkoitus olis asennella turbo motin kylkeen.
elikkä mun omppu on 90-,ilmastoinnilla ja ei o vähäpäästönen.

lainattua:
tätänykyä taitaa olla siten että x.x.87 -> eteenpäin rekisteröidyt autot joutuvat laittamaan katalysaattorin, aikaisemminhan sitä ei vaadittu. tämä siis vuoteen 91 asti, edellytyksellä että auto on tuotu suomeen "saasteellisena" eli rekisteriotteessa ei lue mainintaa vähäpäästöisyydestä... 91 jälkeen ei sitten taida saada laittaa mitenkään muuten jälkiasennusahdinta kuin teettämällä käytönaikaisen pussitustestin vtt/tct:llä, pätee myös aikaisemmin mainittuun 87<->91 väliin osuvaan vähäpäästöiseen autoon.

eli miten tulkitsen tuon lainauksen?
jos siis ahdan tuon kulkineen,pitääkö teettää käytönaikainen pussitustesti vtt/tct:llä???

mitähän homma sisältää ja maksaa?
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
vetukka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 777
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 15:58
Paikkakunta: Mellilä City/Tre

Viesti Kirjoittaja vetukka »

Ei tarvi jos ei kerran ole vähäpäästöinen, menee muutoskatsastuksella, katin vissii joutuu laittamaan jos ei jo ole.

En osaa testistä sanoa sen enempää, ihan mutuiluna et hinta jotain toista tonnia, olisko joku näin maininnu...
Omega A 2.0i
Manta B
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Katti putkeen ja dynolapun kanssa leimalle.
Jarrut ja alusta tietty vastaamaan vertailumallia(näistä varmaan vaativat eroavaisuustodistukset).

Kannattaa ihan ensimmäisenä käydä konttorilla kysymässä mitä papereita yms tarvitset.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
Jäksteri
'Senator'
'Senator'
Viestit: 717
Liittynyt: 06 Loka 2005, 17:52
Paikkakunta: Hämeenkyrö City

Viesti Kirjoittaja Jäksteri »

vtt:llä testi maksaa 1800€
Hevov vittua 24/7
Amatöörit tasentaa.
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

apua...

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

siis joudun oikeesti käyttää auton josain vtt t:llä??

tulee jo vähän liian kalliiks...=(
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

.......

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

lainattu:pätee myös aikaisemmin mainittuun 87<->91 väliin osuvaan vähäpäästöiseen autoon.


mutta mun autohan ei o vähäpäästönen ja vuosmalli on -90...

eli siis joudunko vaiko enkö joudu käyttää vtt:llä??
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

Vähäpäästöistä ei tarvi erikseen päästötyypittää vtt:llä. Mutta käsittääkseni katalysaattorin joudut asentamaan. Tähän oli joku viisas lakipykäläkin.
Eli turbo kiinni ja tehopenkin kautta leimalle.

Edit. eikös asia ole niin että jos ne tehot ei sillä koripallon kokoisella turbolla nouse enempää kuin 20% alkuperäisestä niin ei tarvii jarruja tms päivitellä..?
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
vaki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 22:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vaki »

Rohkesti vaan soitto akeen tai käynti konttorilla, ni loppuu arpominen kerta ei täällä varmaa faktaa ole tullu.
Avatar
janska
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 30 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Itäinen Helsinki

Viesti Kirjoittaja janska »

Teholapun tarvitset. Ja katalysaattorin putkeen, koska tuo moottori on silloin ns.omavalmiste ja haluavat vaan varmistaa että se täyttää tietyt päästönormit. Tietysti kannattaa vielä tosiaan soittaa/käydä konttorilla kyselemässä tarkemmin missä meinaat muutoskatsastuksen suorittaa.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

harza kirjoitti:Vähäpäästöistä ei tarvi erikseen päästötyypittää vtt:llä. Mutta käsittääkseni katalysaattorin joudut asentamaan. Tähän oli joku viisas lakipykäläkin.
Eli turbo kiinni ja tehopenkin kautta leimalle.

Edit. eikös asia ole niin että jos ne tehot ei sillä koripallon kokoisella turbolla nouse enempää kuin 20% alkuperäisestä niin ei tarvii jarruja tms päivitellä..?
Vähäpäästöisen joutuu kyllä ahdettaessa vtt:llä tyypittämään, ellei osta valmista päästötyypitettyä ahdinsarjaa(mitä tuskin ko koneeseen kovin helpolla löytyy).

Topicin auto ei ole vähäpäästöinen, joten riittää katti putkeen ja dynolappu tehoista.

Ja mitä noihin prosenttihommiin tulee, niin niitä sovelletaan vasta mallisarjan tehokkaimman jälkeen, ei mallisarjan sisällä.
Jarrut, alusta ja voimansiirto vastaamaan vertailumallia.

vaki: ylläoleva on täyttä faktaa ja voit käydä itse tarkistamassa asian esim täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
vaki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 22:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vaki »

TJT kirjoitti: vaki: ylläoleva on täyttä faktaa ja voit käydä itse tarkistamassa asian esim täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779
Ei minua kiinnosta mikään omegan katti. Yritin vaan neuvoa kun tätä on puitu vissii kuukaus ja homman selvittäs alta tunnissa jos haluais!!!!
harza
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3066
Liittynyt: 05 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja harza »

TJT kirjoitti:
harza kirjoitti:Vähäpäästöistä ei tarvi erikseen päästötyypittää vtt:llä. Mutta käsittääkseni katalysaattorin joudut asentamaan. Tähän oli joku viisas lakipykäläkin.
Eli turbo kiinni ja tehopenkin kautta leimalle.

Edit. eikös asia ole niin että jos ne tehot ei sillä koripallon kokoisella turbolla nouse enempää kuin 20% alkuperäisestä niin ei tarvii jarruja tms päivitellä..?
Vähäpäästöisen joutuu kyllä ahdettaessa vtt:llä tyypittämään, ellei osta valmista päästötyypitettyä ahdinsarjaa(mitä tuskin ko koneeseen kovin helpolla löytyy).

Topicin auto ei ole vähäpäästöinen, joten riittää katti putkeen ja dynolappu tehoista.

Ja mitä noihin prosenttihommiin tulee, niin niitä sovelletaan vasta mallisarjan tehokkaimman jälkeen, ei mallisarjan sisällä.
Jarrut, alusta ja voimansiirto vastaamaan vertailumallia.

vaki: ylläoleva on täyttä faktaa ja voit käydä itse tarkistamassa asian esim täältä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779
'


No voihan perse että olen ollut unessa kun olen tuota kirjoittanut. Sellä piti siis lukea EI VÄHÄPÄÄSTÖISTÄ ei tarvi jne jne...
Sori sori :oops:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
Vastaa Viestiin