Korinvaihdot???
Korinvaihto tarkoittaa että auto on oikeasti siis Opel Ascona B johon on vaihdettu jälkeenpäin Manta B:n kori johon on siis siirretty Asconan akselit, kone, kojelauta ja kaikki soveltuvat osat. Paperien perusteella auto on siis edelleen Ascona, vaikka Mantalta näyttääkin.
Se syy minkä takia noita ei kannata yleensä ostaa, on se että Suomen lain mukaan autoon saa vaihtaa osia, kunhan alkuperäistä autoa on yli 50% jäljellä. Kun autoon on vaihdettu jo kori, ovet, luukut, puskurit, lasit ym. joita tuossa korinvaihdossa vaihdetaan, niin ollaan jo erittäin lähellä tuota maksimia, 40-49% yleensä on vaihdettuja osia.
Tämä taas tarkoittaa sitä, että esimerkiksi moottoria ei saa enää vaihtaa, sillä se on yksi niistä "alkuperäsen" auton osista, eli jos kone hajoaa, se alkuperäinen moottori on pakko korjata vaikka olisi miten huono tahansa. Sitä ei myöskään saa vaihtaa toisenlaiseksi ikinä. Samaten esimerkiksi penkit saattavat olla "alkuperäisiä" Asconan osia ja niiden vaihtaminen vaikka Recaroiksi vielä prosentit yli 50%:n ja tämä taas tarkoittaa ilmitullessaan uuden autoveron maksuunpanoa tai kilpien poistamista vähintään. Varsinkin kolarin jälkeen autoa on yleensä mahdoton korjata, vaan se on ns. kertakäyttöauto, sillä niitä Asconan osia ei saa ottaa autosta ainoatakaan pois ja vaihtaa muihin. Ne on usein myös sinetöity kanta-autotarkastuksessa ennen korinvaihtoa.
Se syy minkä takia noita ei kannata yleensä ostaa, on se että Suomen lain mukaan autoon saa vaihtaa osia, kunhan alkuperäistä autoa on yli 50% jäljellä. Kun autoon on vaihdettu jo kori, ovet, luukut, puskurit, lasit ym. joita tuossa korinvaihdossa vaihdetaan, niin ollaan jo erittäin lähellä tuota maksimia, 40-49% yleensä on vaihdettuja osia.
Tämä taas tarkoittaa sitä, että esimerkiksi moottoria ei saa enää vaihtaa, sillä se on yksi niistä "alkuperäsen" auton osista, eli jos kone hajoaa, se alkuperäinen moottori on pakko korjata vaikka olisi miten huono tahansa. Sitä ei myöskään saa vaihtaa toisenlaiseksi ikinä. Samaten esimerkiksi penkit saattavat olla "alkuperäisiä" Asconan osia ja niiden vaihtaminen vaikka Recaroiksi vielä prosentit yli 50%:n ja tämä taas tarkoittaa ilmitullessaan uuden autoveron maksuunpanoa tai kilpien poistamista vähintään. Varsinkin kolarin jälkeen autoa on yleensä mahdoton korjata, vaan se on ns. kertakäyttöauto, sillä niitä Asconan osia ei saa ottaa autosta ainoatakaan pois ja vaihtaa muihin. Ne on usein myös sinetöity kanta-autotarkastuksessa ennen korinvaihtoa.
juu ei kannata ostaa tollasta kv ascona/mantaa periaatteessa mutta.... tosiaan laillisesti ei voi esim konetta vaihtaa... eihän kyllä missään lue koneen nro.a vaan malli... mulla on sinänänsä hyvä kv projekti 87/87 manta saa olla kaikki gsi hilppeet ja rosentit on kokonaista 27.... siin on jo ideaa vai?
moottorinumerot saattavat olla ylhäällä jossain Opelilla (maahantuojalta saatavissa?)
jolloin epäselvissä tapauksissa katsastusmies pystyy selvittämään onko moottori ko rungonnumeron kanssa samaan autoon uutena laitettu
Ford Cosworthin moottorinumerot ovat kuulemma katsastuskonttoreille maahantuoja toimittanut erikseen jotta varastetut moottorit löytyisivät helpommin (ei varma tieto)
huom! myös jos perä/aski hajoaa korinvaihtoautosta niin vain sisäkalut saa vaihtaa
siispä vältä sellaisia autoja
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-05-30 09:52 ]</font>
jolloin epäselvissä tapauksissa katsastusmies pystyy selvittämään onko moottori ko rungonnumeron kanssa samaan autoon uutena laitettu
Ford Cosworthin moottorinumerot ovat kuulemma katsastuskonttoreille maahantuoja toimittanut erikseen jotta varastetut moottorit löytyisivät helpommin (ei varma tieto)
huom! myös jos perä/aski hajoaa korinvaihtoautosta niin vain sisäkalut saa vaihtaa
siispä vältä sellaisia autoja
<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-05-30 09:52 ]</font>
GT/E ja GSi eroista on ollut juttua aiemminkin: http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 3&forum=10
Eli GT/E on vanhempi malli, joissa oli ensin vähän erilaiset puskurit ja spoilerit, siihen tuli sitten vähän isommat puskurit ym. ja sitten mallin nimi vaihdettiin GSi:ksi, kyseessä on siis vastaava malli, GT/E on vain vanhempi kuin GSi Manta.
Eli GT/E on vanhempi malli, joissa oli ensin vähän erilaiset puskurit ja spoilerit, siihen tuli sitten vähän isommat puskurit ym. ja sitten mallin nimi vaihdettiin GSi:ksi, kyseessä on siis vastaava malli, GT/E on vain vanhempi kuin GSi Manta.
Kaverillani on korinvaihto Manta,keulakolaroitu korinvaihdon jälkeen ja sai kyllä vaihtaa uusia osia,kunhan oli ensin käyttänyt katsastuskonttorilla ja siellä oli tehty lista mitä osia saa uusia ja mitkä korjattavissa. Ja tässä autossa ei mitään osia ole sinetöity ym. Vaihteisto on merkattu hakkaamalla tunnistenumerot. Toinen tapaus taas on että jouset ja kaikki mahdollinen oli sinetöity. Ja tiedämpä yhden korinvaihdon,papereissa 2.0E ja keulalla recordin 2.2E ja ei mitään ongelmaa leimata. Ei ne ollut kaverin (tuo keulakolaroitu) niin katsastuksessa avannut edes konepeltiä. Yksi hyvä puoli näissä ns. korinvaihdoissa,että kori on yleensä lähes ruosteeton ja hyvässä kunnossa.Moni kyllä näkee heti että kv, kaverini oli huoltoasemalla ja joku äijä tuli ja kysyi heti että onko kv Manta??