C16SE moottorin viritys....

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

SwingTuning kirjoitti:Mitäs kaikkea eroa noilla SE ja SEI koneilla nyt taas olikaan? Käykö tiivistesarjat toisiinsa?
Ainakin nämä erot:
SEI:ssä ilmeisesti on ilmeisesti ilmamäärämittari ja moottorinohjaus on motronic/jetronic.
SE:ssä ei ole ilmamäärämittaria vaan MAP-anturi, moottorinohjaus on Multec.

Peruskone siis on sama, ainakin suurin osa tiivisteistä käy ristiin.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
SwingTuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SwingTuning »

Minkäs kokoiset venttiilit tuossa on? Kuinka isot venttiilit olisi sopivat?
Sillähän on tietenkin suora vaikutus päästöihin...
Kantapään kautta...
SwingTuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SwingTuning »

Minkälainen nokka-akseli olisi hyvä?
Mathijssentechnics?
http://www.mathijssentechnics.nl/start. ... hid=&lvid=
CatCams?
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... l_big.html
vai olisko Dbilas?
http://www.dbilas.com/dbilas_eng/index.htm
Vai joku muu?

En oikeen osaa noista asteista lukea että kuinka kireä nokka on kyseessä mutta katukäyttöön kone on kuitenkin tulossa että ei mitään ratakireetä oo tarkotus hakea.
Kantapään kautta...
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuli katsottua nuo venttiilien koot. Työntömitalla mitattuna 38/31mm.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
SwingTuning
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SwingTuning »

Hip hei, ja uppistakeikkaa. Tuossa puntaroin tuota vauhtipyörää... se painaa kai jonku 7kg (viisari vaaka, vähän epätarkka)... Sitä vaan tässä että minkähän verran siitä kärsii ottaa pois ettei ala mitään käyntihäiriöitä tuleen. Jostain topicista lueskelin että kestää reilusti keventää (yli 2kg)?? Miten on?

Ja tuo nokka-akselikysymyskin on vielä vähän avoin... :lol:
Kantapään kautta...
Avatar
Luu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 882
Liittynyt: 25 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Luu »

SwingTuning kirjoitti:Hip hei, ja uppistakeikkaa. Tuossa puntaroin tuota vauhtipyörää... se painaa kai jonku 7kg (viisari vaaka, vähän epätarkka)... Sitä vaan tässä että minkähän verran siitä kärsii ottaa pois ettei ala mitään käyntihäiriöitä tuleen. Jostain topicista lueskelin että kestää reilusti keventää (yli 2kg)?? Miten on?
Mulla painoi vauhtipyörä 8,6kg digivaakaan kun pisti. 1,4kg otettiin pois ja tuo on kaikki ulkokehältä eikä ole mitään pelkoa että rakenne heikkenisi tuolla kevennyksellä. Ulkoreunalla on viisto huullos joka poistettiin sorvissa.
Ajossa huomaa selkeästi, kytkintä ei voi enää nostaa raakana ylös kuten aikaisemmin ja kiihtyvyys parani kohtuullisesti.
JaniA
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Elo 2006, 15:31
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja JaniA »

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä multecin "riittävyydestä".
Eli jos kone on c16se + multec, niin minkä verran koneen hengitysominaisuuksia voi parannella ilman uudelleen ohjelmointia.

- Lievä nokka?
- Puristussuhde?
- Venttiili/seeti muutokset?
- Kanavien putsailu?

Ja vielä niin että pysyttäisiin vähäpäästöisellä autolla katsastuskunnossa. :roll:
JaniA
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Elo 2006, 15:31
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja JaniA »

Onko todella näin, että tällaista moottoria ei ole kukaan viritellyt...? :o
JaniA
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 23 Elo 2006, 15:31
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja JaniA »

Olisikohan kenelläkään mitään dokumenttia mistä luntata c16se koneen nokka-akselin arvot?
Vastaa Viestiin