Venttiiliohjurit, pronssi vai valurauta?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Venttiiliohjurit, pronssi vai valurauta?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Onkos ihmisillä kokemuksia erilaisista venttiiliohjureista? Täytyisi tuohon C16XE:hen ilmeisesti vaihtaa ohjurit ainakin pakopuolelle ja nyt täytyisi tietää kannattaako laittaa uudet valurautaiset vai vaihtaa pronssisiin. Venttiilit säilyvät alkuperäisinä. Onnistuuko k-line pronssisisäholkkien laittaminen noihin alkuperäisiin valurautaohjureihin (ilmeisesti ovat kuitenkin ihan vain valurautaa eivätkä mitään pulverimetallia). Eräiden tietolähteiden mukaan alkuperäiset valurautaohjurit voivat haljeta, kun niihin asennetaan k-line holkit. Onko tästä kokemuksia Opelin ohjurien kohdalla.

Mikäli pronssiohjurit ovat paremmat, niin kannattaako sitten käyttää sileitä vai uritettuja?

Minkäslaisia välyksiä noiden pronssiohjurien kanssa on muuten käytetty? Venttiilivarrethan ovat C16XE:n tapauksessa nimellishalkaisijaltaan 6mm.
Avatar
aksu von
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 19 Huhti 2005, 22:37
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja aksu von »

vakio koneeseen vakiot.. pronssiohjureita tarvii vain korkeasti viritettyihin koneisiin.. niin tai jos on teräs venat..
idiootti....oon joo...
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Venttiiliohjurit, pronssi vai valurauta?

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Markus kirjoitti:Onkos ihmisillä kokemuksia erilaisista venttiiliohjureista? Täytyisi tuohon C16XE:hen ilmeisesti vaihtaa ohjurit ainakin pakopuolelle ja nyt täytyisi tietää kannattaako laittaa uudet valurautaiset vai vaihtaa pronssisiin. Venttiilit säilyvät alkuperäisinä. Onnistuuko k-line pronssisisäholkkien laittaminen noihin alkuperäisiin valurautaohjureihin (ilmeisesti ovat kuitenkin ihan vain valurautaa eivätkä mitään pulverimetallia). Eräiden tietolähteiden mukaan alkuperäiset valurautaohjurit voivat haljeta, kun niihin asennetaan k-line holkit. Onko tästä kokemuksia Opelin ohjurien kohdalla.

Mikäli pronssiohjurit ovat paremmat, niin kannattaako sitten käyttää sileitä vai uritettuja?

Minkäslaisia välyksiä noiden pronssiohjurien kanssa on muuten käytetty? Venttiilivarrethan ovat C16XE:n tapauksessa nimellishalkaisijaltaan 6mm.
ainakin c20xe:hen nuo k-linet onnistuu,niin luulen että eiköhän ne samaa materiaalia ole tuossa c16xe:ssäkin.välys on tietojeni mukaan puolet pienempi kuin normiohjurilla.sikäli tuota suosittelen koska se on jopa halvempi tehhdäkin kuin ohjurit vaihtoineen.ainakin tuohon omaan kanteen ei ole ollut edes mielessä muuta vaihtoehtoa.
Todennäköisesti väärässä.
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Cihhi kanteen k-linerit oulussa 128€,ei mielestäni kovin edukasta. :what:
Tosin näihin "korkeaviritteisiin"ne kannattaa laittaa. :wink:
Avatar
Hydrauli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 120
Liittynyt: 17 Loka 2006, 00:52
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Hydrauli »

Eikö ne rosteri tai titaaniventtiilit tarvi nuo pronssiohjurit. onko niistä muuten mitään iloa?
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Monesti käy niin, että ohjaimen yläpää halkeaa venavarrenkumin päästä viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan lyömässä viimeistä pallotuurnaa ohjurin läpi( k-line vaatii useamman pallotuurnan läpilyönnin, ennenkuin oikea ohjain välys syntyy). Toki en estä kokeilemasta, mutten aina voi suositellakkaan valuohjaimeen.

Ja muistathan, että ohjaimen vaihdosta seuraa myös se, että istukat pitää koneistaa uudestaan koska ohjaimen keskireikä ei välttämättä ole juuri samassa paikassa kuin entisessä> heittoa ei saa juurikaan olla.

Siispä suosittelen laittamaan joko vakiot, tai katsomaan kävisikö BMW:stä messinkinen ohjuri, en nyt juuri muista ulkoa mittoja.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Beeascona kirjoitti:Cihhi kanteen k-linerit oulussa 128€,ei mielestäni kovin edukasta. :what:
Tosin näihin "korkeaviritteisiin"ne kannattaa laittaa. :wink:
oulussa näköjään vähän kallimmat koneistukset :o ,tuo firma mihin vein oman kannen tekee ne ainakin mulle 10e/kpl,aika edullista :peukku:


nuo xe:n ohjurit ovat mielestäni messinkiä tai jotain sellaista ovat ainakin väriltään.
Todennäköisesti väärässä.
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

omega16T kirjoitti:oulussa näköjään vähän kallimmat koneistukset :o
Juu...
Kardaanin tasapainotus 80€,lyhennys ristikoiden vaihto ja tasapainotus 250€,hoonaus 50€,kankien yläsilmukoitten kaventaminen(4kpl) 80€(tämä siis jyrsinkoneella vartin homma siivoiluineen),perseestä mutta elämä on . :no:
Avatar
Krynx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1883
Liittynyt: 23 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Ala-Temmes

Viesti Kirjoittaja Krynx »

Beeascona kirjoitti:
omega16T kirjoitti:oulussa näköjään vähän kallimmat koneistukset :o
Juu...
Kardaanin tasapainotus 80€,lyhennys ristikoiden vaihto ja tasapainotus 250€,hoonaus 50€,kankien yläsilmukoitten kaventaminen(4kpl) 80€(tämä siis jyrsinkoneella vartin homma siivoiluineen),perseestä mutta elämä on . :no:
jep meilläpäin virittää elitistit tai pornokeisarit :lol: köyhät teettää muualla :lollis:
BMW 525tds -99, BMW 316 -86, Opel Omega B 2.5td karvanaamari
Vilderi
OCF Member 2017
Viestit: 1629
Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Siikainen city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Aika sikahintanen hoonaus, meilläpäin 20€/4 pyttyy...
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitoksia vastauksista.

Tuo ohjurien halkeamisriski K-linereita asennettaessa tuli esille useaan kertaan, kun niiden laittoa jokusesta paikasta teidustelin. Tulin lopulta siihen tulokseen, että eipä lähdetä kokeilemaan onnea niiden kanssa, vaan tehdään helpoimmalla ja varmimmalla tavalla ja vaihdetaan ohjaimet uusiin valurautaisiin (luonnollisesti myös seetit koneistetaan uudestaan sen jälkeen), kun sopivia pronssisiakaan ei ollut tiedossa. Kansi on jo viety työstettäväksi...
Vastaa Viestiin