Sopivat ruiskusuuttimet 1.8

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Sopivat ruiskusuuttimet 1.8

Viesti Kirjoittaja 18E »

Olisi tarvetta hieman tehokkaammille ruiskusuuttimelle, yhdet olisi hyllyssä, mutta kun ei käy 18E:n imusarjaan mitenkään kiinni. Kun ovat tätä uudempaa/eri sarjaa. Vanhat ovat siis 18E:n mallia missä on se metallinen tukikehikko imusarjassa sekä suuttimessa metallinen vastakappale(irrallinen) siihen. Uudet suuttimet ovat mallia 20NE/SEH/XE missä suutin tökätään toisesta päästä suoraan imusarjaan ja toinen pää suoraan neliönmalliseen bensatukkiin kiinni.

Eli mistä automerkistä/mallista voisi saada pikkasen isompitehoisia suuttimia tuohon vanhempaan telineeseen. Orginaalit ovat 175cc ja uudet 230cc. Eli luokaltaan tuota 200cc, niin ja 16 Ohm:set.
-ehkä jokin Rekord?
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

Alkuperäiset taitaa olla "vaan" 170cc...

Yksi sorvari teki mulle ne "pidikkeet" sopiviksi uudemmille suuttimille, maksoi muistaakseni 20€.

http://opel.desteem.org/displayimage.php?pos=-5669
http://opel.desteem.org/displayimage.php?pos=-5668

Eli tuollainen holkki yläpäähän ja alaosaan poraus isommaksi (vai laittokohan se sinnekin holkin?)
Vielä on hieman vaiheessa suutimien ja jakotukin kiinnitys...
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

smppa kirjoitti:Alkuperäiset taitaa olla "vaan" 170cc...
Yksi sorvari teki mulle ne "pidikkeet" sopiviksi uudemmille suuttimille, maksoi muistaakseni 20€.
http://opel.desteem.org/displayimage.php?pos=-5669
http://opel.desteem.org/displayimage.php?pos=-5668
Eli tuollainen holkki yläpäähän ja alaosaan poraus isommaksi (vai laittokohan se sinnekin holkin?)
Vielä on hieman vaiheessa suutimien ja jakotukin kiinnitys...
No halpa kyllä oli.. et tietäisi/muistaisi pajan nimeä.. joo,alapää tarvitsee myös holkin.
-tai jos projekti ei etene,niin tiedät mitä kaipailen :roll:

Tietysti aina paras olisi jos saisi suoraan oikean malliset suuttimet..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

Saattaa olla, että muistan hinnan väärin. Voi olla, että makso vaan kympin :D .
En tiedä hepun nimeä, yhden pikkukorjaamon nurkilla se aina välillä pyörii, tais sanoa että sillä on kotona sorvi :o . Voisinhan mä käydä kyselemässä, jos se tekis sullekin. Kyllä se projekti etenee... Siinä imusarjassakin on jo C20NE:n laippa, niin ei oikein enää muuhun käyttöön...
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

Nyt alkais oleen todellista tarvetta isommille suuttimille mitkä käy suoraan 18E:n imusarjaan.. Pakkohan jostain niitä on saada??

Sen verran testasin, että nostin bensanpaineet 3,8bar:iin, niin lambda näyttää jo 0,95 suhdetta. ja kone kiertää nyt +400rpm:ää korkeemmalle.. Mietityttää vaan nuo korkeat paineet..koska halkeaa kumiletkut tai suuttimet jumittaa korkeilla kierroksilla..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

18E kirjoitti:...testasin, että nostin bensanpaineet 3,8bar:iin, niin lambda näyttää jo 0,95 suhdetta. ja kone kiertää nyt +400rpm:ää korkeemmalle.. Mietityttää vaan nuo korkeat paineet..koska halkeaa kumiletkut tai suuttimet jumittaa korkeilla kierroksilla..
Jatketaan yksinpuhelua,jos vaikka joku kaipaa kaavaa millä laskea suuttimen oikea koko:

--------------
RF=RP:OP x SF
--------------
RF= staattinen virtaus kohotetulla paineella (cm3/min)
SF = staattinen virtaus vakiopaineella (cm3/min)
RP = kohotettu paine (bar)
OP = vakiopaine (bar)
- - -
esim.
2.5bar = (170cm3)
3.8bar = (RF cm3)
=>
RF=3.8:2.5x170=258
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Vastaa Viestiin