Mantzel 4.0 24V läppärunkojen koko?

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Sauli_I
'Senator'
'Senator'
Viestit: 305
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kitee

Mantzel 4.0 24V läppärunkojen koko?

Viesti Kirjoittaja Sauli_I »

Minkä kokoiset läppärungot olisivat hyvät Mantzelin 4.0 24V koneeseen? Tarkoitus on käyttää kanteen tulevaa alkuperäistä pätkää, johon suuttimet tulevat kiinni. Siihen kiinnittäisi läppärungot. Tuossa imusarjan päässä koko on 38mm. Olisiko 40mm läppä vai onko järkeä ruveta suurentamaan sitä niin paljon, että saa 45mm läpän kiinni?
Vectra A 4x4 turbo purettavana
Omega 4000 purettavana
Omega 3000 purettavana
Avatar
Juzzi
OCF Luisukunkku 2009
OCF Luisukunkku 2009
Viestit: 1983
Liittynyt: 22 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juzzi »

Itsellä on 45mm dbilakset ja ei yhtään pienempiä kannata laittaa jos voimaa haluaa.
Omega 4000*BMW 330d*Skyline GT-R
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

riippunee siitä, millä etäisyydellä läpät on kannesta. Jos ne saa suoraan siihen suutinlaippaan kiinni (esim joku luistisysteemi) niin ei tarvitse eikä käytännössä voi olla paljoa sitä 38mm suurempi. Jos taas on pitkät imusarjat, mikä on näissä vehkeissä aika mahdottomuus niin läpän kokovaatimus kasvaa.

Olikos BMW S38B36 M5 koneessa 42 milliset läpät ? Ja tehoa 315hv. Siinähän on jonkunnäköinen vertailukohta. Neljävitonen varmaan on käytännössä se valinta.. hengitys riittää pitkälle yli 300hv.
Sauli_I
'Senator'
'Senator'
Viestit: 305
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Sauli_I »

motorsport kirjoitti:riippunee siitä, millä etäisyydellä läpät on kannesta. Jos ne saa suoraan siihen suutinlaippaan kiinni (esim joku luistisysteemi) niin ei tarvitse eikä käytännössä voi olla paljoa sitä 38mm suurempi. Jos taas on pitkät imusarjat, mikä on näissä vehkeissä aika mahdottomuus niin läpän kokovaatimus kasvaa.

Olikos BMW S38B36 M5 koneessa 42 milliset läpät ? Ja tehoa 315hv. Siinähän on jonkunnäköinen vertailukohta. Neljävitonen varmaan on käytännössä se valinta.. hengitys riittää pitkälle yli 300hv.
Läppärungot olisivat tuolta mallia tuo 1000-sarja http://www.specialmotors.fi/lapparungot.htm

Nuo tulisi laipalla vaan suutinlaippaan kiinni, joten todella lyhythän siitä tulee. Suutinlaipan ja läppärunkojen yhteismitta olisi n. 7cm ja siihen joku 4-5cm pitkä imusuppilo jatkoksi. Imukanavan kokonaismitaksi tulisi 11-12cm tuolla tavalla. Hirveän paljoa suutinlaipassa ei ole porausvaraakaan. 40mm läppää jos käytttäisi, saisi käytettyä alkuperäistä O-rengas tiivistystä. Isommilla pitäisi käyttää tiivisteliimaa. Mihinkähän riittäisi nuo 40mm läpät tuolla tavalla rakennettuna?
Vectra A 4x4 turbo purettavana
Omega 4000 purettavana
Omega 3000 purettavana
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Ehdottomasti vähintään 45mm läppärunko. Pienemmällä ei toimi niin hyvin :no: . Imutorvethan voi tehdä samaan tapaan kuin vanhassa M3:ssa, ts. ne kaartuvat sivuille=toimii. Mitäs nokkia meinasit käyttää ja millainen kansi käytössä? Entäs pakosarja+putkisto?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Orkkis suutintukkia käytettäessä varmaan 45mm on liian iso koko, kun kanava kapenisi kantta kohti niin jyrkästi 45mm->37/38mm n 4cm matkalla. Kannen imukanavaahan ei yleensä onnistuneissa virityksissä kaiveta suuremmaksi (!?).

Tai kyllähän DTM -kilpureissa oli veistetty vaikka kuinka, mutta..
Sauli_I
'Senator'
'Senator'
Viestit: 305
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Sauli_I »

Tuon suutinlaipan kanteen tulevassa päässä koko on 36mm, eli jonkin verran on kartio ja supistuu kanteen mennessä. En tiedä minkälainen tulisi, jos supistuu 45->36mm.

Alkuperäinen kansi ja nokat käytössä. Nokat mahdollisesti voisi vaihtaa jossain vaiheessa esim. Rissen valmistamiin 260°/10.00 mm nokkiin, ne varmaan olisi aika järkevät. Pakopuolella tällä hetkellä vakio pakosarja ja 2x2,5" putkisto.
Vectra A 4x4 turbo purettavana
Omega 4000 purettavana
Omega 3000 purettavana
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

[quote="Sauli_I]
Läppärungot olisivat tuolta mallia tuo 1000-sarja http://www.specialmotors.fi/lapparungot.htm
[quote]

Taisin myydä asconani tuohon puljuun :lol:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Vastaa Viestiin