2.2DTI omega potkua...

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

2.2DTI omega potkua...

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Moro! elikkäs nyt kun on toi mun vähäpääle puolimiljoonaa ajettu omega kunnossa teknisesti, nii aloin räpelteleen muokkauksia tohon koneeseen. Mitään pysyvää ei oo, ku tarkotus on että saa viä palautettua normaaliks.

Tässä vähän vakio tietoja:
http://www.cars-data.com/en/opel-omega- ... pecs/32482

eli vakio 0-100 13 sek. Ja tähän mää keskityn ite.

Sitte mun autoon, eli enskiks tottakain egr tukittuna, tein pellin egr kanavaan pakosarjaan, ja 15k vastus imm.
(op-com näyttää imuilman lämmöksi -32 astetta)

Imm oli rikki multa, arvot aivan liian pienet, joten siihen hyvillä mielin patenttia. Eli johtosarjaan imm johdoille mistä tulee 12v niin potikka ja lähtö karvaan mistä mitttasin 0v. näin saan kiinteästi arvon 3277 mg/s. Auto ei mene vielä tässä vikatilaan.
Tässä on vielä ongelma. Aina kaasuttaessa lukema pienenee, ja menee sinne 600-1000 tietämille täyskaasulla, eli rajoittaa syöttöä jos lukeman pitäisi olla noin 1200mg/s.. näin oon jostakin joskus saanu tietää/luulla...

ongelmaan jotain ehkä toimivaa ratkaisua oon pohtinut, ja koska yksi johdoista jää yli imm luona, ja siihen tulee 5v jännite kokoajan. ajattelin että tämä on se joka pitää imm sisällä olevan langan lämmössään, tarvii sille saada myös vastusta? en ole ehtinyt kokeileen muuta kuin että laitoin karvan imm kiinni jolloin arvo nousi n 100-200 mg/s, eli oon jäljillä?..

Sitten tuli mukaan ahtopaine, eli ahtomittari kabiiniin, ja lukemat oli n. 0.7-0.8bar täys kaasulla.
(Noh, vanhassa omegassa jossa oli vielä ei vnt ahdin, vaikutti kiihtyvyyteen kun nosti vastuksella huijaamalla ahtopainetta niin tonne 1.3bar.)
Ajattelin heti tietysti että samantapainen vaikututus voisi tässäkin olla. joten ei muuta kuin kokeilemaan. Eli siipien ohjausventtiili alipaine pois.. (vaikutus: savua paljon, ei vikatilaa ja ahdot nousee vasta vajaan 4000rpm) eli ei kulje ihan liikaa. sitten harmiton kokeilu nippusiteiden kanssa, eli sitä tankoa turbon päällä vedin kelloon päin vähän kerrallaan. Tämän vaikutuksena sain ahdot nousemaan 1.3bar. Alkaa ahtaan n 2000rpm kohdalla jo 0.6bar ja nousee suht nopeasti sinne 1.3bar lukemiin.

Eli ei sähköistä huijausta eculle ahtopaineesta, jolloin ecu näkee todellisen paineen. eikä mene vikatilaan ja eikä tuu vikakoodia.

Nyt auto on ajettava, savua kivasti alle 2000rpm 8) ja sitten lähtee vetään melko kivasti...

Lukemiin. 0-100 n. 11sek parhain 10.5sek ja huonoin 11.6sek.
60-120 12sek 3 ja 4 vaihteilla

Enempää en ehtinyt mittaan. Mun mielestä on selkeetä parannusta ku kattoo tota sivua vakioautosta. 8)

Mutta nyt mua mietityttää, että kun saisi ton imm lukeman vielä yli isoks kierroksilla, jolloin ecu ei rajoita niinpaljoa syöttöä voisi vaikuttaa ihan positiivisesti.
Sekä kun saisi ton vnt siipienohjauksen käyttöön jollain erillisellä ahtopaineanturilla vaikka sinne 1.3bar lukemiin, jolloin turbo heräisi oikein, kun ei viittis huijata ecuuta pienentämällä ahtoa vastuksella, silloinhan se ei syötä yhtä paljoa, koska luulee ahtopaineen olevan pienempi. Kai?

Sitten vielä sellanen että ei tartte vittuilla, tiedostan kyllä riskit tässä hommassa, ja tää on vaan mielenkiinnosta tapahtuvaa säätämistä tän auton kanssa. -(z)- Kommenttia toki jos on ideoita, Halvalla tässä toimitaan kuitenkin.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.2DTI omega potkua...

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mukava kuulla, että näitä "pikkumoottoreitaki" viritellään. Ja hyviä vinkkejä niille jotka piristystä ajattelee.
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2DTI omega potkua...

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Jooh näin mä aattelin et jos joku haluis jotain pikku tekemistä..

Mutta jooh tää ahtohomma ei toimi, se on sen 7sekuntia mitä kestää olla yliahtoo, kunnes tipahtaa vikatilaan. Esim aina ku kiihdyttää esi ohituksissa ja vauhtia 130kmh, nii vikatilaan...
Tarttee kokeilla sitä ahtopaineen huijausta vastuksella, jos toimis, pitää vaan käydä sit kellottelemassa jotain aikoija sen jälkee et miten muuttu. jos ei muuta nii palautuupahan noi alaväännöt.

Ja tarvii säätää "ilmamassamittariaki" jos sais sen arvon pysyyn kiinteenä.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2DTI omega potkua...

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Jepp eli tässä kävi niinkun arvelin, elikkäs kun ahtoja huijaa vastuksella, ahdot kyllä nousee mutta polttoaineen syöttö pysyy samana, eli ei mitään vaikutusta... toisekseen kun aloin pohtimaan nii kun sitä ahtoo ei huijaa ecuulle vaan kiintesti laittaa ahtamaan 1.3-.1.5 kiloo nii kyllä siinä eron huomaa..

Vikatilahan mikä tästä tulee niin on täämmönen:
P1125
Ahtopaineen perusteella laskettu ilmamassa ei ole mahdollinen mitatun ilmamassan kanssa
Ylläolevan edellytyksen on kestettävä vähintään 7,5 s ajan
Vaikutus:
Enimmäistehoa lasketaan.
Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili on kytketty päältä
Ahtopainesäätö ei enää ole mahdollista

Eli siis mun ymmärtääkseni ei haittaa vaikka ahtoja on enemmän, lukeman vaan tulis täsmätä imm kanssa.. mulla ei täsmää kun lukema vaan pienenee mitä enempi on kierroksia...:(
Eli vois olla hyvä saada se imm lukema pysyyn vakiona (3277mg/s), mut en vaan vielä tiiä miten..

Sittten kun mä saan vikatilan pysyyn poissa, nii tarvii kattoo jos sais ahtoja huijaamalla isommaks ku mitä oikeesti on, nii vois saada aika hyvin syöttöä, kun op-comin mukaa isoin ahto mitä toi ecu näkee nii on kuitenki 3.5bar.

Eli ajatuksissa pyörii että jos vakiona maks imm lukema ois 1200mg/s ja maks ahdot tällöin 1.0bar noin...
Suhteessa alkaa nostaan eli huijaa ecuulle että ahtoja oli esim 2.0bar, tällöin imm lukeman tarvis olla kokoajan 2400mg/s
jolloin vikatilaa ei välttämättä tule, kuitenkin syöttö nousee, koska ecu syöttää polttoainetta melko pitkälle noiden lukemien mukaan..
Oikeet ahdot tietty olis siinä 1.3 barin kohdalla

Tiiän myös sen että ecuulla on syöttökartat mutta, onko kukaan aikuisten oikeesti kokeillu mitä tapahtuu kun sääätää näiden arvojen kanssa, eli onko oikeeta tietoa miten nää kartat siä toimii?

nyt muistakaa se että edelleen se mun ecu tilaa vaan 1bar ahtoa, mutta eihän se tilattu meinaa mitään ku ei oo ahtopainetta ohjaava magneettiventtiili edes pelissä.

Kun mun käsityksen mukaan toi ahtopaine on se vaikuttava tekijä syötön määrään. Eli ecu kartat pysyy vakiona kun toteutunut ahto on n. 1bar, ja vakiona se on aina näin koska magneettiventtiili säätää sen näin. Nyt kun ei ole magneettiventtiiliä ohjaamassa, turbo voi ahtaa niin paljon kuin jaksaa, ja ecu näkee ahtopaineen todellisena, ja syöttää sen verran. mutta sitten tulee kuvaan imm, joka leikkaa syöttöä, arvojensa takia, ja menee vikatilaan näiden arvojen takia.., Tarvii siis saada imm arvot isommiksi jolloin suhde ahtopaineeseen pysyy hyvänä, eikä mennä enää vikatilaan. ja ecu voi syöttää enempi koska ei ole savukarttoja rajoittava arvo heti vastassa.

sitä entiä mikä on maks ero tilatussa ja toteutuneessa ahdossa. siittä tulee kans varmaan vikatila...(ei kuitenkaan oo viä tullu)
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Elo 2013, 00:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.2DTI omega potkua...

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Kysymys?:
Onko kukaan avannu tota ecu boksia (y22thd), kun se taitaapi olla paskana, ku ehjä imm näytti myös liian pientä arvoo, ja lukema pieneni jenkaa annettaessa.

Minkähän takia tää lukema pienenee aina vaikka kiinteesti sitä yrittäis vastuksilla huijata, jännite on kaikilla kierroksilla aina 4,8v siinä imm lähtevässä johdossa?

Ilmeisesti ecusta on jotain paskana tai jotain. Imm arvo kai tulee jonkin kautta sinne epromille missä kartatkin on?
Ideana jos imm pystyis jotenki kikkailemalla ohittamaan sen imm karvan jos sellasta erikseen ecussa on. tai ainakin huijjaan sinne kiinteetä arvoa...?

Ite alan tutkimaan jos vaan jostain sais toisen toimivan ecun varalle... jos sattuu tää poksahtaan lopullisesti.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
Vastaa Viestiin