Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

Kolmas veto: +5% säätö op comilla syötölle ja ilmamassamittari porattu täysin auki 69,6 kW@4170 ja 201,6 Nm @ 2100
Suurin savutusarvo 0,92. Ilmeisesti aikaisemmilla vedoilla karstat lähteny ja sotkenu mittausta, ilmamassamittarilta mitattu suurin ulostulojännite 4,73V.
Kuva
Kuva

Poraamalla mittaria siis selkeästi ECU:lle välittyy tieto että ilmaa menee enemmän läpi koska IMM lähtöjännite nousi joka mittauksessa. Hirveitä muutoksia maksimitehoon ei tullu, mutta minusta tuossa alaväännöissä tapahtu tosi iso hyppy, alussa siis 141 Nm @ 2000 rpm, kun viimeisessä vedossa siellä oli 199 Nm jo heti 2000 rpm ! Nyt mittaus alkoi 1500rpm kohdalta, melkein olisi pitänyt aloittaa jo heti 1000rpm niin olis paremmin nähny mitä siellä heti alussa tapahtuu. 600km testiajoa takana ja oikeasti tuntu että auto ei kyykkää vitosellakaan ylämäissä jos 80-90 km/h joutuu jurruuttamaan. Savua ei silminnähden vieläkään tullut yhtään ja mittausten perusteellakaan partikkelimäärä ei lisääntyny.

Imusarjan paineanturi oli myös mittauksessa ja sieltä tulee paineen nouseva jännite 1-5V asteikolla, sitä ei nyt ehditty sen enempää ihmettelemään kun piti hajonnut pyörännapa vaihtaa niin se vei aikaa muilta hommilta.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

Tähän nyt voin lisätä vielä parintuhannen testiajokilometrin jälkeen että suosittelen kyllä jokaiselle jolla on tämä kone tekemään vastaavat operaatiot. Sekalaisella ajolla kulutus em. matkalla 6.1 l/100km. Ajaminen huomattavasti mukavampaa, kun vääntö alkaa heti alusta eikä ole sitä nykäisyä sitten siinä 2200-2500rpm kohdalla. Pystyy jouhevasti vaihtamaan pienemmälle jo aikasemmin ilman että tulee sitten sitä hetken kyykkimistä ennenkuin taas lähtee vetämään. :peukku:
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Sellainen pointti että ko. operaatiot kannattaa tehdä siis nimenomaan vakiolle autolle, jos ohjelmaa on muutettu mitta-arvojen mulkkaaminen ei paranna mitään - päin vastoin.

Edelleen hieman epäilyttää että jos vakio turbo on herännyt vasta 2200-2500 rpm tienoilla on jossain ollut jotain vikaa - eli veikkaan että ilmamäärämittari on alkanut pehmetä ja savutuskartan takia peli ole saanut kakkua alhaalta kuten pitää ja näin olleen turbokaan ei ole spoolannut alhaalta kuten pitäisi.

Sinällään tehonlisäys on aika hyvin linjassa sen kanssa paljonko syöttöä on pantu lisää.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

Minun aikana (420tkm->480tkm) ilmamassamittaria ei ole koskaan vaihdettu, eikä edellinenkään omistaja maininnut mitään siitä, joten saattaapi olla että se melko pitkään sielä on jo ollut. Miten usein nuita sitten yleensä vaihdellaan? Nythän voi siis olla että tuo poraaminen oli puolikuolleen mittarin tekohengitystä ja nyt ollaan lähellä uuden anturin antamaa arvoa. Tähän olisi mukava saaha vertailuarvoja muilta saman koneen omistajilta.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Minulla ensimmäisen mittarin poraus nosti täysin reagoimattoman IMM:n kuolleista. Vectra ei ole koskaan ollut niin tehokas ja kulkenut niin vähällä polttoaineella kuin tuon jälkeiset puolivuotta. Sitten veto lopahti totaalisesti.

Tuon jälkeen olen porannut 2 tai 3 mittaria. Niin hyvää vetoa ei ole löytynyt yhteenkään kuin tuohon ensimmäiseen. Pitänee suurentaa reikiä :D Semmoinen havainto on myös, että kahden oikeasti samanlaisen auton käytös ei ole perstuntumalta identtinen (ok, toisessa on horompi putkisto) mittaripalikoita keskenään vaihdellessa.
DeCornelius
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2013, 08:47

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja DeCornelius »

Ensimmäinen postaus täällä opel clubilla joten ilmoitan vähän mitkä on lähtökohdat.

-314tkm ajettu G astra caravan vm 2001 y20dth koneella.
- Egr:n olen poistanut käytöstä, samoin imusarjan läpät runkoineen ja tankoineen. Myös 'virsikirja' laikka kävi kanavissa visiitillä ja kaikkea karstaa yritin saada pois
- Turbokaan ja pakosarjakaan ei jäänyt rauhaan purkamis+avarrus innolta, bigger is better näin uskotellaan itselle.
- Ilmamäärämittariin laitettu lämpömittarin jatkeeksi 10Kohm vastus (sarjaan, EGR huijaus että pakkasella on) Edellinen omistaja porannut immään myös reijän perään, en katsonut kokoa mutta sanoi että se oli korjaus auton nykäisyyn täyskaasukiihdytyksessä.

Auton mukana tuli siis op-com kiinakaapeli + levy jossa ristisilmäisen pandan kuva. Mahtaako auton ecun syöttöä olla mahdollista lisätä jollain ihan ohjelma-ohjelmalla ja kelpaako olemassa oleva mahdollinen kiina op-com adapteri tuohon tarkoitukseen.

Kuva

Autoon itse olen ostanut asa mici teho/tuhoboksin ja kytkenyt sen laadukkaiden saksankielisten ohjeiden säestämänä. Boksin päätylevy tuli myös avattua ja sieltä löydettyä jumpperi joka oli keskimmäisissä kontaktipinneissä, siirsin sitä ensin oikealle (piirilevy oikeinpäin katsoen) ja sen jälkeen vasemmalle maksimiin.

Ajossa auto tuntuu ok, ykkönen ja kakkonen tuntuvat kierrosnopeus mittarin nopeustesteiltä, kakkosvaihteella 2000rpm kohdassa reilu nykäisy kun kiihdyttää, myös mustaa tulee putkesta polkaistessa paikallaan. Moottoritiellä taas tuntuu että auto ei kiihdy oikein isommalla kuormalla optimaalisesti lieneekö vielä kone tukossakin.

eli kysymykset/ kertomus lähinnä sivuaa tärkeää asiaa. Voinko ostaa jostain ohjelman jolla ohjelmointi mahdollista + tarpeet ?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

Itsellä tuo sama kiina-op-com, sillä saa maksimisyöttöä säädettyä rajoissa -5% .... +5%. Joku foorumilla joskus meinasi oman kokemuksen nojalla että pyörreläppien poistaminen lisäisi tuollaista epätasaisuutta täyskaasukiihdytyksessä. Itsellä on läpät paikallaan ja imusarja putsattu, samalla katoin että läpät myös toimii. Äkkiseltään tuntuis että kanavien summittainen avartaminen ei aina ole järkevää ainakaan pakopuolella turbon toimintaa ajatellen; isommat kanavat -> pienemmät virtausnopeudet.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
DeCornelius
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2013, 08:47

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja DeCornelius »

Kiitos vastauksesta,

Virtausnopeus on varmasti kasvanut huippuun imusarjassa kun sinne on laitettu alunperin se EGR ja sen takia imusarja oli ihan täynnä karstaa, hyvä kun läpät mahtuivat siellä edes kääntymään. Tosin pakopuolelta kyseessä oli enimmäkseen turbon kolmiolaipan kavennus sekä nielun kartioksi teko, virtausnopeushan kuitenkin turbolla tulee vaikuttamaan vasta kohdassa missä kaasuvirta kohtaa turbon siivet.

En tiedä aiheuttaako tuo ilmamäärämittari nyt enemmänkin tuon nykäisyn, siinä on juotettuna lämpöanturin jatkoksi tuommoinen 10kohm vastus, katselin tänään että noin -40c näytti pakkasta kun ihan obd palikalla ja torquella asiaa katselin, mietin että voisi olla parempi siis laittaa pienempi vastus siihen. Op-com softalla saa ilmeisesti myös egr:n disabloitua ettei tarvisi varsinaista huijaus vastusta olla että auto uskoo olevan pakkasella ? Autossahan on myös tuo asa mici tehoboksi josta oletusasetus ei tuonut muutosta auton kulkuun pätkääkään, purin kotelon toisesta päästä ja kokeilin ääripäät tuosta jumpperisäädöstä, nyt ainakin selkeästi rikkaalla taidetaan mennä noin 2000rpm tuntumassa savua näyttää tulevan reilusti putkesta. Tänään ajelin noin 300km peräkärry perässä + 500kg siellä kuormaa joten huomenna näkee paremmin päivänvalolla onko savutus alkanut pienemään. Ilmeisesti lisää ahtoa tarvittaisiin tai pitäisi säätää syöttöä hiukan pienemmälle.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja seero »

Tuo ilmamassamittarin yhteydessä olevan lämpötila-anturin huijaaminen EGR:n poistamiseksi on erittäin yleinen käytäntö, eikä siitä ole tietääkseni aiheutunut kenellekään mitään ongelmaa. Persdynossa ei ainakaan mitään muutosta tuntunu kun itelle laitoin sen. Lisäksi tietysti se alipainepilli egr:ltä irti ja tulpattu. Ainakaan tällä perus op-comilla ei saa näistä ohjelmallisesti poistettua EGR:ää, jotain säätöjä siellä kyllä oli (onnistuuko jollain järeemmällä laitteella, tech2?) . Lisäksi vielä tuo lämpötilan huijaaminen pitäisi järjellä mietittynä vaikuttaa tasaisesti joka kierrosalueelle eikä tehdä mitään nykimistä. Itsellä ei ainakaan savua tule juuri mitään näillä setupeilla, sulla varmaan se lisäboksi säätää syötön sitten isommalle.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

DeCornelius kirjoitti:En tiedä aiheuttaako tuo ilmamäärämittari nyt enemmänkin tuon nykäisyn, siinä on juotettuna lämpöanturin jatkoksi tuommoinen 10kohm vastus, katselin tänään että noin -40c näytti pakkasta kun ihan obd palikalla ja torquella asiaa katselin
Ei pitäisi mennä 10 kohm vastuksella kuin jonnekin 17-18 asteen kylmäksi. Sitten kun on oikeasti pakkasta kylmenee vain muutaman asteen ulkoilmaa kylmemmäksi. Oliskohan sillä tuhopoksilla osansa tuohon -40 °C pakkaseen?
DeCornelius
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2013, 08:47

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja DeCornelius »

Tuhoboksia (Asa mici vp44) ei kytketty kuin pumpulle sekä kaasupolkimeen signaaliin ja normaalit +/-

Lienee paineanturi/määräanturi vp44 pumpun linjalähtöjen keskiössä.
[kuva]http://www.freewebs.com/hcii/VP44%20pump%20cutaway.jpg[/kuva]
"electroválvula de acción rapida dosificación de combustible" eli juottaminen tuohon siniseen johtoon joka kyseisestä anturista lähtee.

Syy kyseisen tuhoboksin valintaan oli tämä video
[youtube][/youtube]

Laittelin tuon videon kuvaajalle mailia ja kyselin vähän mitä suosittelee että moiset lukemat alkavat olla todellisuutta omalla astrallakin :) Henkilö lienee kirjoitellut tälläkin foorumilla, näin ehkä ymmärsin vastauksista.

Pahoittelut nyt näin ketjun sotkemisesta epäolennaisella asialla joka ei liity ilmamassamittarin poraamiseen. Vastusarvoa en muista mikä nyt siellä lämpöanturiin sarjaan kytkettynä on massamittarin puolella putkessa, ilman vastusta en ole katsonut miten tarkasti tuo lämpöanturi näyttää lukemat edes oikein mutta myös näin anturien parissa työtä tekevänä en pidä poissuljettuna etteikö kyseinen lämpöanturi voisi näyttää myös ihan poskelleen. Kyseinen ilmamäärämittari kun on 300tkm ajetusta autostakin. Persdynon mukaan auton kulku on parantunut ostohetkestä pienistä nykäisyistä rykäisyisät huolimatta, virityksessä tavoitteena monesti olevaa tehojen laskemista ja kulutuksen kasvamista ei ole vielä saatu aikaan.
Avatar
RV
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1193
Liittynyt: 08 Elo 2005, 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja RV »

DeCornelius kirjoitti: Henkilö lienee kirjoitellut tälläkin foorumilla, näin ehkä ymmärsin vastauksista.
Taitaa hän juu täällä kirjoitella KLIK
Honda Civic 1,6 vtec -01
Mercedes-Benz W210 -01
-Antsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 370
Liittynyt: 11 Syys 2009, 00:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

termos.

miettiin toimiikohan tuo meikäläisellekki koska olen nyt tehty näin:

putkisko mallia avara: katti tyhjä, välivaimentimen tilalle suora putki ja takavaimennin vaihettu läpivirtaavaksi pörinäpöntöksi.
Bosch fsa-750 laitettu joku ruiskutuspumpun juttu 110%

näitten jälkeen penkitetty, 77KW ja 200.2nm

Kuva

en oo penkittänyt vastuksen laiton jälkeen, aikomus on.

egr tulpattu, imusarja putsattu ja läpät paikoillaan

mutta 15kOhmin vastuksen laitoin näin: se imulämpötila johto poikki, vastus tinattiin siihen johtoon ja vedettiin suoraan IMM johtosarjan maahan. ELI ilmamassamittarin lämpötila-anturi otettu pois käytöstä ja luulee että kesät talvet on -21 astetta pakkasta.

ja kun on katottu ruiskutusarvoja, ruiskutuspyynti suuttimelle oli jotain 5-6mg/isku JA toteunut ruiskutus oli 6-7mg/isku. tämä kikkailu toimii VAIN X20DTH koneessa.

eli toimisko tämä poraus vielä "lisätehona"? :D
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kokeilin tänään porata y22dtr c1 vectran ilmamäärämittariin 5mm reijän samalla kun vaihdoin uuden ilmanputsarin.

Persdynolla pirteyttä olovana tuli hitusen lisää.

Edelliseen omegaan tein saman ja vaikutus oli melkolailla samantuntuinen et ns. repäsee paremmin.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

seero kirjoitti:. Joku foorumilla joskus meinasi oman kokemuksen nojalla että pyörreläppien poistaminen lisäisi tuollaista epätasaisuutta täyskaasukiihdytyksessä. Itsellä on läpät paikallaan ja imusarja putsattu, samalla katoin että läpät myös toimii..
No minä siitä taisin kirjoittaa,mutta autossa oli sellainen vika että läpät jäi kiihdytyksessä kiinni ja eihän se tietysti kunnolla toiminut vaan nyki,syy oli silloin se että EGRän ja läppien alipaineletkut menneen väärinpäin ja noilla alipainetuotot erilaiset.Läppähän on vain jokatoisessa reiässä.2.2 :ssa omegassa nuo oli niin sijoitettu että ne menee helpolla sekaisin,

Perun omia puheitani sen verran ettei läppien poistosta sinällään haittaa ole,mutta jos imusarja on puhdas EGR tukittu ja läppäsysteemi täysin kunnossa en näe mitään järkeä poistaa läppiä ne tuollain toimii kauan ja todennäköisesti lisää alakierrosvääntöä mikä niiden tarkoitus onkin.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Vastaa Viestiin