Sivu 65/67

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 16 Helmi 2021, 15:00
Kirjoittaja TR81
Tässä kun on ollut näitä virityskyselyitä, niin ite en enään näkisi järkeä lähteä pikku kikkailulla alkaa muutamaa hevosta lisäämään.
Paras kombinaatio on se F-Astran C16SE kone joita löytyy vielä vähän sieltä täältä. Lähtöteho 100 hp 9,8:1
Siihen kun nakkaa X16XEL männät, niin voisi lonkalta sanoa, että tulee melkeen 10 heppaa lisää. En muista enään mihin puristus nousee, mutta olisko jotain 10,5:1 luokkaa. Samalla koneen mekaaninen kestävyyskin paranee.
Ja jos sattuu löytämään C14SE kannen, niin olisko 10 heppaa lisää. Nousisko puristus johonkin 11:1 luokkaan. Näitä kansia ei enään tahdo löytyä helpolla.
Kansitöillä se 10 heppaa ja ohjelmoitavalla ruiskulla 5-10 heppaa, kun saa rajottimen päälle 8000 rpm.
Jos kukkaroa riittää, niin kunnon nokkaa alle ja alkaa muuttumaan moottorin luonne.
Lisäksi noista moottoreista saa kevyitä.

Tuommonen alkaa jossain Corsan kopassa olemaan jo sen verran kireä kone, että saa olla aika kova vakio bemari, että menee eelle.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 22:18
Kirjoittaja Valko-bandiitti
MIten nuo pikkulohkojen starttimoottorit menevät keskenään ristiin. Nykyinen 1.3 startti tuntuu kovin laiskalle pyörittämään c16se-moottoria, huhun mukaan jonkin dieselin startti kävisi?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 06 Heinä 2021, 02:11
Kirjoittaja Juho M-P
Huono startti vain. Hyvin mulla jakso vaikka oli kantta laskettu 1mm ja ruttua aika kivasti

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2021, 20:22
Kirjoittaja Valko-bandiitti
Miten pikkulohkon nokka-akselit suhtauvat toisiinsa? Saako etuvedon nokkaan lisättyä virranjakajan käyttöpyörän? Helpointa tietysti olisi käyttää 1.3s takavetoasconan nokka mutta eipä sellaista ole tullut vastaan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2021, 21:41
Kirjoittaja Juho M-P
Ei saa tehtyä. Tai no saa jos sorvaa nokan pään sileäksi mutta silloinkin tarvit 1.3 nokkakehdon ja jakajan.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2021, 22:41
Kirjoittaja Valko-bandiitti
Minulla on jo moottori koossa, mutta haluaisin 1.3n-nokan tilalle vähän terävemmän. Etuvetoxiritysnokia on joka puolella ja siksi heräsi ajatus nokka-akselin muokkaamisesta.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 14 Heinä 2021, 14:00
Kirjoittaja Juho M-P
imotec saksassa toimittaa viritys takavetonokkia

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 06 Loka 2021, 22:44
Kirjoittaja hukkis
Tuli nostettua vanha "sotaratsu" tallin nurkasta corsan keulille ja tänään penkkiin ajelemaan muutoskatsastukseen teholappua.
Eli c16se johon porattu x18xe1 sisuskalut.
Portattu kansi vakioventtiilein.
Dbilas 280 nokka.
13,2 puristukset ja olikohan 0,8mm quench.
Olikohan saabin suuttimet ja XEV läppärunko.
Modifioitu XE pakosarja ja oli 2,5" putkenpätkiä jemmassa joista väsäilin loppuputken bilteman vaimentimella.
C16se moottorinohjaus ja säädettävä pa-paineensäädin.
Kampiakselin hihnapyörää viilattu pikkasen myöhäselle ja laajakaistan kanssa paineita säädelty.
Nokka syö aika reilusti alipainetta tyhjäkäynnillä, mut ruisku jaksaa vielä säätää seokset järkeväks. Muuten toimii oikein hyvin, mut kaupunkiajossa vähän nykyttelee.
Penkissä ensin vähän testiä ja eka vedon jälkeen olin huuli pyöreenä, jotain 172hv :o
Pikku säätöä, että sai leimalle 142hv lapun ja uus veto.
170,1hv/6000rpm ja 216nm/5000rpm.
2600rpm meni 200nm rikki :thumbsup:
Ilmanko ei oikein kakkosella oo pitoa...juu ja re85 tankissa.
Näköjään pikkulohkostaki saa jotain voimaa ulos :D

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 06 Loka 2021, 23:08
Kirjoittaja 1,2sorsa
Ja edullisesti. Lähes 100hv/litra

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 07 Loka 2021, 08:59
Kirjoittaja hukkis
On tuo edullisuus vähän suhteellinen käsite :lol:
Tekniikkaan ilmasutista pakoputken päähän on tainnu palaa rahuskia jotain 1500e lähettyvillä. Alustasarja 500, vakaajat, jarrukamat sun muut tykötarpeet päälle ni alkaa vanhalla kauhtuneella corsalla olla hulppeasti hintaa :evil:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 07 Loka 2021, 14:13
Kirjoittaja 1,2sorsa
Silti, ei läppärunkoja tai säädettävää ohjausta. Nokka ja laajakaista ostettava uutena

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 26 Marras 2021, 15:34
Kirjoittaja Prinz_4
Moi. Olen täysi noviisi näissä opelin laahain koneissa. Tekeillä ns "kyläkisa" moottori jokkis fiatin perään. Eli x16xel lohko ja hommannut pari c14se kantta sen päälle. Löysin hiotun/nitratun nokan joka on tarkoitettu käytettävän ihan hydraulinostimilla. Kysymys siis voikos noiden hydnostimien alapuolelle kylmästi laittaa shimmiprikkaa, jos esim tyhjäis ne ensin öljystä ja lisäisi niin paljon alapuolelle että "tyhjänä öljystä" välys olisi sen 3-4 kymppiä. Tämä siksi jos nostin ei jaksaisi pitää niin maksimivälys olisi noin pieni.

Toinen kysymys. Onko nuo x16xe kangen pultit tosiaan niin akilleen kantapäitä mitä lukenut. Onko ihan ehdotonta hommata Arp:in pultit jos hetkellisesti haluaisi sen kiertävän 8k nurkille?

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 26 Marras 2021, 17:30
Kirjoittaja Juho M-P
En tiedä kangen pulteista mutta itse käyttäsin ARP pultteja kisakoneessa.

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 26 Marras 2021, 19:56
Kirjoittaja 1,2sorsa
1,6 16v kangen pultit on pienet. Yleensä kisakangissa tulee paremmat pultit mukana. Halvat kannattaa käyttää koneistamon kautta että ovat mitoissaan

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Lähetetty: 26 Marras 2021, 21:01
Kirjoittaja Keme
Ehkä vähän turha ostaa takokankia ja ARP pultteja moottoriin jolla ajetaan vain yksi kisa. Vaikkakin moottorispeksi kuulostaa hieman pullasahalta ja auton hinta nousee ensi kesäksi, niin kyl noi fiiut tuppaa silti menemään kaupaksi melko herkästi.