C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Suonikas
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Suonikas »

Onko joku tehnyt venttiikoppaan modausta jolla saa öljynlentämisen kerääjäsäiliöön pois? Toimiko se?
Ongelma on varsinkin mutkissa kovissa nopeuksissa. SBD:n sivuilla oli tällainen ohje joskus.
https://drive.google.com/file/d/0B-P_Yp ... sp=sharing
Astra GSi ryhmä-F
dakett
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 352
Liittynyt: 30 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Perttula

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja dakett »

Suonikas kirjoitti:Onko joku tehnyt venttiikoppaan modausta jolla saa öljynlentämisen kerääjäsäiliöön pois? Toimiko se?
Ongelma on varsinkin mutkissa kovissa nopeuksissa. SBD:n sivuilla oli tällainen ohje joskus.
https://drive.google.com/file/d/0B-P_Yp ... sp=sharing
Itsellä kyseinen modaus tehty, ja auttoi ongelmaan... :peukku:
Opel Kadett GSI 2.0 16v turbo -88 & Opel Kadett GSI Cabriolet 2.0 8v -89 & Ford Taunus 2.0 8v turbo -73 & Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 -15
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

vähentäähän toi huohotusöljyn määrää aika paljon. mulla ei poistunu ongelma kokonaan, mutta parempi modatulla kun ilman.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
Suonikas
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Suonikas »

Onko kellään parempaa kokemusta tällaisesta:

Mietin suuttimien toimintaa kun ne jää aika syvälle ( n. 15mm) läppärunkoon. kts. kuva
Oliskohan paremmat sellaiset jotka tulee melkein rungon kanavaan saakka?
https://drive.google.com/open?id=0B-P_Y ... authuser=0

Suuttimet on tällaiset, joista on poistettu numerot. Mitään arvausta mistä nuo on?
Astra GSi ryhmä-F
reiskaar
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Touko 2004, 03:00

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja reiskaar »

dakett kirjoitti:
Suonikas kirjoitti:Onko joku tehnyt venttiikoppaan modausta jolla saa öljynlentämisen kerääjäsäiliöön pois? Toimiko se?
Ongelma on varsinkin mutkissa kovissa nopeuksissa. SBD:n sivuilla oli tällainen ohje joskus.
https://drive.google.com/file/d/0B-P_Yp ... sp=sharing
Itsellä kyseinen modaus tehty, ja auttoi ongelmaan... :peukku:
Mitä tuo modaus nyt käytännössä tarkoittaa? Suuri osa pellistä roskiin ja tuo osuus missä on 2 ristiä, jää ennalleen, vai toisin päin? ööh. Pelti on irti ja kovasti on pesty. Tiivistemassaakin oli tursutettu ihan riittämiin joka puolelle. Hyvää pesuainetta ja kuumapesua tarvittiin moneen kertaan, ennenkuin oli siedettävän puhdasta.
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

varmaan vähä myöhästä vastata, mutta kyllä se pienempi pala vain jää sinne kiinni =D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
Suonikas
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Suonikas »

Suonikas kirjoitti:Onko joku tehnyt venttiikoppaan modausta jolla saa öljynlentämisen kerääjäsäiliöön pois? Toimiko se?
Ongelma on varsinkin mutkissa kovissa nopeuksissa. SBD:n sivuilla oli tällainen ohje joskus.
https://drive.google.com/file/d/0B-P_Yp ... sp=sharing
Vastaan itselle :D
Toimii, just sain uuden moottorin käyntiin ja ei enää lennä öljyä kerääjään mutkissa/ kovilla kierroksilla.
Astra GSi ryhmä-F
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Osaiskohan joku selittää tyhmälle: Eli tarvis yhteen Xe moottoriin laittaa nokat http://www.catcams.co.uk/acatalog/info_71.html Tuolta löytyy nokkien speksit, mutta miten tuo säätö mittakellolla tapahtuu? Koittanu googletellakkin muttei oikein sytytä. Oon kerran nähny miten nokka säädetään, mutta silloinkin säätäjä piti kelloa nokka-akselin päällä mutis jotain laskuoppeja ja käänteli kampi-akselista ja totes nyt on hyvä :lol: Joten ei oikein selvinny tuo toimenpide vielä.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

JokkeJ kirjoitti:Osaiskohan joku selittää tyhmälle: Eli tarvis yhteen Xe moottoriin laittaa nokat http://www.catcams.co.uk/acatalog/info_71.html Tuolta löytyy nokkien speksit, mutta miten tuo säätö mittakellolla tapahtuu? Koittanu googletellakkin muttei oikein sytytä. Oon kerran nähny miten nokka säädetään, mutta silloinkin säätäjä piti kelloa nokka-akselin päällä mutis jotain laskuoppeja ja käänteli kampi-akselista ja totes nyt on hyvä :lol: Joten ei oikein selvinny tuo toimenpide vielä.
Tuolla on ilmoitettu nosto yläkuolokohdassa. Eli pyöritä männät yläkuolokohtaan, heittokello venttiilinpainimeen ja sitten kun venttiili on auki tuon 1.5mm tai 1.45mm, niin ajoitus on kohdallaan.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Eli molemmat tehdään esim nyt niin, että 1syl on ykk ja säädän nokkaa kiertämällä tohon 1.5mm ja toisen 1.4mm ja sit se on siinä? Ton mun oman koneen nokka säädettiin niin, että pyörästä pultit auki ja käännettiin kampi-akselista ja sitten pultit kiinni ja pyöritettiin konetta jonka jälkeen tarkistus. No se on ohc ja toi dohc jos sillä jotain merkitystä on.
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

JokkeJ kirjoitti:Eli molemmat tehdään esim nyt niin, että 1syl on ykk ja säädän nokkaa kiertämällä tohon 1.5mm ja toisen 1.4mm ja sit se on siinä?
Tollaihan se lienee helpointa. Tietysti kannattaa eka pyörittää nokat vakiomerkkien lähelle ettei vahingossa vääntele venttiileitä mutkalle tms.
Jos jättää 16v nokkapyörät löysälle ja kääntää kampurasta, niin sitten nokkien välinen ajoitus pysyy kokoajan samana.
JEEEEEEEEEEEEE!
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Ja tottakai pitää ensimmäisenä varmistaa kampuran yläkuolokohta stopparilla tai heittokellolla.
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

hukkis kirjoitti:Ja tottakai pitää ensimmäisenä varmistaa kampuran yläkuolokohta stopparilla tai heittokellolla.
Juu toi on nyt vielä helppo kattoa kun kansi on irti. JA tiedän myös että ajoitus tehdään vasta kun koneessa on varmasti öljyt pyöriny joka nostajassa :D
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

JokkeJ kirjoitti:JA tiedän myös että ajoitus tehdään vasta kun koneessa on varmasti öljyt pyöriny joka nostajassa :D
XE:ssä tolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, kun nokka painaa suoraan nostajaa. Saman verran se nokka painaa nostajaa oli nostaja kova tai ei.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
JokkeJ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 632
Liittynyt: 27 Marras 2006, 16:58
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja JokkeJ »

Laitoin nyt alkuun noi nokat sinnepäin ja nyt kun käytin koneen lämpimäks rupes joku nostaja naputtamaan. Miten sen pystyis helpointen varmistamaan mikä nostaja kyseessä? Otin venakopan irti ja kokeilin ruuvarilla varovasti kammeta nokkaa vasten niin kaikissa muissa tuntu olevan jerkkua, mutta 4:sen pakonostajat oli jotenkin löysän oloset eli noiko siellä naputti? Kattelin äsken örym:ilta uusia nostajia ja niitä oli 2 eri vaihtoehtoa ja ainoat erot oli 0,5mm korkeus ero ja hinta korkeammat oli 3 kertaa kalliimmat :lol:

Ja vielä toinen kysymys: Laitoin samaan syssyyn lastun boksiin ja ohjeissa käskettiin nostaa bensanpaine 3bar. Paljonko vakiona XE:ssä on ja paljonko on vaikutus jos tulppaa säätimen alipaine ohjauksen?
Opel Manta B -77
Opel Corsa A -87 1.2 S
Opel Zafira B -06 Z20LER
Vastaa Viestiin