CIH R4 -koneiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
OMP
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:41
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja OMP »

Palautellaas vanhaa aihetta..

Autona B-mallin Manta, alunperin 2.0 ruiskukoneella.
Vaihdoin tilalle 2.4 ruiskukoneen.

Ja nyt olen suunnitellut tuplakaasareita ruiskun tilalle, imusatsi ja kaasarit olisi valmiina.
Miten olette toteuttaneet tuon termarikotelon?
Itse termarikopan ohi imusatsi juurijajuuri menisi, mutta alapuolelta lähtevä letkulähtö ottaa taas imusatsi/kaasari saumaan kiinni?

Ja mites virranjakajan kanssa?

Tai mitä muuta muutostyötä ylipäätään kun siirytään kaasareille?
Opel Manta B -85 (C24NE)
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja LUMI »

Dbilakselta termarikoppa :roll:
jakajalle ei mitään jos kärjetön
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Jos jakaja on C24NE:stä niin sehän on sellanen tyhjä malli, ei sisällä muuta "tekniikkaa" kuin pyörijän ja kannen..
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
OMP
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:41
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja OMP »

En muista varmaksi oliko 2.0 vai 2.4 jakaja kiinni..

Mites ylipäätään sähköt, saako helposti ruiskun sähkösarjat raavittua pois?
Bensalinjat,/ ruiskun tankilla toimiiko?
Opel Manta B -85 (C24NE)
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Simo »

Kärjetön sytkä 2.0 koneesta niin kaikki Motronicin sähköt voit raapia pois.

En ole noiden kaasareiden kanssa pelannut mutta ilmeisesti ruiskun tankki ja pumppu on hyvä niillekin. Paineensäätimeksi ja paineeksi vaan kaasareille sopiva tietenkin.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Juge127
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Maalis 2007, 15:04
Paikkakunta: Lieto

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juge127 »

Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja LUMI »

Juge127 kirjoitti:Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?
Konolahan niitä teki aikanaan
http://www.makotec.fi/fi/yhteystiedot
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Päivitelläänpäs vähän tätä museomoottori osastoa pitkästä aikaa. Eli tuossa jokin aika sitten saatiin 2,5L sihvosesta vakiokokoisilla venttiileillä 250 hp/263,1nm. Tämä siis tietenkin vapari, koska eihän tuo teho olisikaan juuri mitään ahdetussa. Eli tarkoitus oli koittaa, mihin 45mm venttiilillä pääsee.

Resepti on melko simppeli ja kohtuu halpakin. Alakerrassa ei ole muuta viritysosaa kuin männät ( vakio veivit ovat hyvät sellaisenaan). Yläkerrassa aihiosta hiottu nokka+ orkkis seuraajat+ peltivivut+ jäykemmät jouset. Mittatilaus 4-1 pakosarja ja 2x48mm läpppärungot Tatechilla.

Kansi virtaa imusarjan+läppärungon+imutorven kanssa n.216hp. Pelkkä kansi muutaman hepan enemmän. Paras teho tulee vähän päälle 7000 rpm ja maksimi vääntö n.6300rpm ( tosin 5100rpm liki maksimi). Työntää päälle 230hp +8000rpm. Kantta muutettu melko paljon vakiosta. Ei tarvitse maksimiennakkoa kuin 24 astetta, eli jotain vahinkoa tässä lienee käynyt hyvässä mielessä. Ja toimii ihan normi 98E bensalla.

Pikkujuttuja vielä kehittelyssä mm. ilmanottoon ja kenties pakoputkeen. ehkä sitten matalaa 12s koittamaan ja lähemmäs 180 lopareita vartille.

Ja toimii oikein nöyrästi jo heti päältä tuhannen, eli on varsinainen museomoottori :D

Mutta eikait näitä muut enää virittele, kuin pussihousut ainoastaan :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikö nuo ylisuuret venttiilit ole moottori pilaamista. Menetetään hyvät virtaukset pikkukierroksilla.

Rallimoottorit sit asia erikseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Niin, jossainhan se raja kulkee venttiilikoon suhteen. Mutta miksi rallimoottori tarvitsisi 45mm suurempaa? Yhtään 250 hp 2-2,1L ei ole rallissa vielä ollut, eikä varmasti koskaan tulekaan. Häkkisten 2.1L äffäläisessä on 98E:llä noin 237 hp ( rullakannella) ja kisabensalla tuli muutama heponen lisää. Siinäkin vain noin 45 mm venttiili.

Jos voimaa pitäisi saada vaikkapa se 250 pollea, niin kylläpä pientä konetta pitäisi pyörittää melko korkealle. Pumppauskyky on pienillä kierroksilla melko vaisua, jos ajatellaan niitä normi ralli cihhejä, jotka melkein poikkeuksetta murisevat alhaalta nuottia. Korkealta täytyy värssytä, jos tehoa tavoitellaan 69,8mm iskulla.

Periaatteessa tuolla aiemmin kirjoittamassani 2,5 mosassa tehoa saisi samalla venttiilikoolla hieman lisääkin, kun vaihtaisi suuremman istukkarenkaan. Ehkä se täytyy vielä testata..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Emmä noin sanonu. Moni vaan isontaa ekana vebttiiliä älyttömästi ja pilaa ajettavan moottorin.

Rallimoottoria huudatetaan koko ajan täysillä niin se vetoalueen kapeus ja korkeus ei oo nii iso ongelma mitä katuautossa. Parempi on laajavetoinen moottori vaikka huipputehossa kärsiikin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No fiksusti toteutettu vapari suuremmallakin litrateholla voi tuottaa parhaimmillaan lähes 90% maksimiväännöstä noin 4000 rpm alueella. Silloinhan se on erittäin ajettava.
PAW
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Loka 2011, 17:03

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja PAW »

Tuun ehkä hieman mutaman vuoden verran myöhässä CIH-talkoisiin, mutta...

Työn alla kone -72 malliseen alkuperäiskuntoiseen autoon täysin loppu olevan 1.9 Amerikan saastekoneen (85hp?) tilalle. Ei tarvetta viritellä ihmeemmin, kunhan saadaan sen verran kulkuja että edes polkupyörät valoista voittaa. Nyt niille häviää

Tavoite: ulkonäkö säilyy mahdollisimman orggiksena. Kaasariksi tulee 2-kurkkuinen pystyimu-Weber orggis filttereillä, mieto katunokka, oggis imari ja pakosarja, jne.

Tilavuutta olen valmis kasvattamaan 2.2 tai 2.4 litraiseksi jos jollakulla on sopiva kone tai edes alakerta myydä?

Löytyykö keneltäkään?
ARRNOW
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ARRNOW »

Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?
Kadett D GTE
GO-Kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone »

ARRNOW kirjoitti: 03 Marras 2018, 11:22 Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?
http://www.hemimotors.fi/tuote/mannanre ... 2-2-4-1740 Tossa on ainakin.
Vastaa Viestiin