Z22SE Ecotec - Viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Eli tähän voisi alkaa tekemään listaa Miten Ecotec koneesta saadaan puhtia lisää.
Z22SE kone on hieman hankala viritettävä päästöjen takia.
Mutta Rahalla saa ja -(z)- -(z)- ppelilla pääsee!!!

http://www.mantapart.com/ecotec.html josta löytyy osia ulkomailta. Jos Joku on tilailemassa Z22SE koneisiin palikkaa niin olisin valmis kimppatilauksiin.
BSport kirjoitti:Eli tuossa Z22SE:ssä se pre-catti on tosiaan pakosarjan jälkeen.. Ja itse varsinainen katalysaattori sitten sen joustopätkän jälkeen, siis niiden lambdojen välissä. Tuossa kuva siitä kapistuksesta:
http://opel.desteem.org/displayimage.ph ... &pos=-1849
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Avatar
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 30 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaku »

...vaikka Dbilaksen turbo-sarjalla 260hv... halpaa ei ole kylläkään

katso vaikka sivu http://www.z22se.co.uk/

siellä hyviä vinkkejä "halvempiin" virityksiin
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Eipä nuo sivut auenneet... Koitan myöhemmin... Kyllä turbo tekis terää vaikka onkin vain etuvetoinen.
Tarttis putkisto vaihtaa ja imupuoli paremmin hengittäväksi lähiaikoina.
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Ota se Pre-catti pois sieltä pakoputkesta ahistamasta. Herää kaasuun paljon herkemmin sitten.
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Näin tulee tapahtumaan! Kun kerkeis tulppaamaan ton EGR:n vielä. Lisää hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Tuon pre-catin poiston lisäksi oon laittanut K&N paneelisuodattimen (pestävyyden takia) ja oon poistanut imuputkistosta ne resonanssihässäkät. Niin ja tosiaan se EGR on kans tulpattu aikaa sitten.
Tiedä sitten mitä merkitystä nuilla, mutta omasta mielestä moottorin luonne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan.
Imuäänet ovat juuri sopivat, eivät korostu liikaa.

Kun raskisi laittaa peltisarjan tilaukseen. Ja nokat. Ja vaikka mitä.

Oletkos muuten Juutas seurannut polttoaineenkulutusta autostasi? On tuossa sportin lootassa tuo vitonen aivan lliian lyhyt kun kierrokset noin 2900 rpm satasen vauhdissa.. Minulla on kulutus pyörinyt siellä reilun ysin pinnassa, varmaan 20% matka-ajoa..
Avatar
jfalt
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jfalt »

BSport kirjoitti:Ota se Pre-catti pois sieltä pakoputkesta ahistamasta.
Lähteekös se ehjänä / helposti? Pitäisi se jousto-osa vaihtaa ja samalla voisi tehdä tuonkin. "Vauhdikkaasti" vaihdettaessa kone pääsee liikkumaan ilmeisesti sen verran, että se on siksi pettänyt. Moottorin tuentaa en ole tutkinut, mutta välillä kuuluu sellainen "tömähdys", kun vaihtaa. Mahtaako kuulua ominaisuuksiin.

Keskikulutus 9,36l/100km. Kesällä olen päässyt 7,6l/100km matka-ajossa (rajoitukset +20km/h mittarin mukaan). Talvella saattaakin sitten mennä 12l lyhyessä kaupunkiajossa. http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=6210
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Kyllä siihen 2-3 tuntia saa varata aikaa. Se on kait prässillä painettu siihen putkeen. Eli ei lähde muuten
kuin väkivalloin. Kannattaa opettaa ruiskua uuteen tilanteeseen ajamalla noin 50 km ilman revittelyä.
Omassa kans vastaavaa oiretta tuon moottorin kanssa kun vaihtaa vaihdetta ja joskus myös kun siirtyy moottorijarrulta vedolle. Epäilisin sitä moottorin takapuolella olevaa kumivaimenninta.
Avatar
jfalt
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jfalt »

Minkälaista väkivaltaa käytit? Riittääkö vasara&ruuvimeisseli yhdistelmä vai pitääkö olla Hilti :roll:
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

BSport kirjoitti:Tuon pre-catin poiston lisäksi oon laittanut K&N paneelisuodattimen (pestävyyden takia) ja oon poistanut imuputkistosta ne resonanssihässäkät. Niin ja tosiaan se EGR on kans tulpattu aikaa sitten.
Tiedä sitten mitä merkitystä nuilla, mutta omasta mielestä moottorin luonne on muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan.
Imuäänet ovat juuri sopivat, eivät korostu liikaa.

Kun raskisi laittaa peltisarjan tilaukseen. Ja nokat. Ja vaikka mitä.

Oletkos muuten Juutas seurannut polttoaineenkulutusta autostasi? On tuossa sportin lootassa tuo vitonen aivan lliian lyhyt kun kierrokset noin 2900 rpm satasen vauhdissa.. Minulla on kulutus pyörinyt siellä reilun ysin pinnassa, varmaan 20% matka-ajoa..
Olen aivan samaa mieltä välityksestä... Ottaa rajoittimeen kun vetää vitosella alamäkeen motarilla... :lol:

Mulla on kaupunki kulutus siinä 9.8-11l ja matka-ajossa 8.5-9l eli 2.0l kone olisi kuulemma ollut taloudellisempi... :oops:

Ja mitä tulee pre-cattiin niin sen kun nappasin huitsin nevadaan ja "resetoisin" ajotietokoneen niin koneen kierrokset ei jää esim vaihteenvaihdon yhteydessä lepäämään vaan ne putoaa heti ja moottorijarrutus löytyi myös yllättäen.

Vielä EGR pois ja vapari alkuperäis koteloon ja uusi takapönttö sekä luomet. Siinä loppukesän projektit... :yawn:
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Kiersin reunat auki poraamalla vaan reikiä vierekkäin, sitten vaan lievää väkivaltaa ja repii sen pois, sitten taltalla/puukolla jämät irti... Itsellä oli lambdat putkessa paikoillaan, varoo vaan ettei niitä katinpalasia pääse putkeen..
Avatar
jfalt
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jfalt »

BSport kirjoitti:Kiersin reunat auki poraamalla vaan reikiä vierekkäin, sitten vaan lievää väkivaltaa ja repii sen pois, sitten taltalla/puukolla jämät irti...
Samaan ratkaisuun päädyin itsekin. Kierrokset tosiaan tuntuisivat putoavan pikkaisen herkemmin isommalle vaihdettaessa. Resetointi jäi tekemättä ja siksi kone ilmeisesti kävi koeajolenkillä välillä vähän epätasaisesti, mutta eiköhän se siitä, kunhan ecu saa kerättyä uutta dataa. Samaa ilmiötä on ollut joskus ennenkin, kun akku on ollut irti.
kim69
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 07 Kesä 2006, 20:38

Viesti Kirjoittaja kim69 »

Miten pikkukatin poistaminen vaikuttaa pakokaasupäästöihin? Vai vaikuttaako mitenkään?
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

Katsastin tuon kotteron pari kuukautta sitten, niin katsastusmies tuumaili vaan että puhdistaa tuo auto hallin ilmaa, oli siis päästöt kunnossa..
Avatar
Juutas
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 5892
Liittynyt: 26 Kesä 2006, 19:24
Paikkakunta: Jämsä
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Vapari alkuperäis kotelossa josta revitty turhat putket veke, pre-cat poissa, uudet öljyt, tulpat + johdot ja 99+ tankissa ja ruisku resetoitu. Suoralla rajoittimeen vitosella. Ei paljon huvita rimmata kun joutuu rajoitinta nostamaan jos haluaa lisää huippuja... :lollis:
Opel Astra J OPC-line stw -15
VW Golf GTI -06

"Acta Non Verba"
Vastaa Viestiin