sisäilma puhallin

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
kulkuri68
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2020, 10:03

sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja kulkuri68 »

No nyt tuo ryökäle tempun keksi ja välillä sisäilma puhallin lopettaa ihan kokonaan toimimasta .aikasemmin on ollu sitä että kun manuaali rullasta säätelee niin kummasti pompii 76543210 välissä puhaltimen teho .Mutta nyt se mokoma teki niin että ihan yksi kaks lopetti kokonaan ja jonkin ajan päästä lähti sitten taas toimiin ja toisenkin kerranteki samanlaila .Onko hiihet loppu vai onko tuo jokin kosketus häiriö vai mihäkän mahtaa olla syynä
kulkuri68
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2020, 10:03

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja kulkuri68 »

PS opel vectra 1.8 gts .
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Onko mikä ilmastointi?
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 627
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Meillä teki tota samaa automaatti ilmastoinnilla varustetussa mallissa korjaantu ku vaihto uuden puhallinmoottorin. Noihin saa erikseen myös sen etuvastuksen j tulee vähän halvemmaksi ei tarvi koko puhallinta vaihtaa. Jos kyseessä automaatti ilmastoinnilla varustettu.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Liekö samaa teknikkaa jonka kanssa olen Saab 9-3:ssa taistellut, ainakin puhallin on tasan sama. Multa meni kaks noita fettiohjaimia (joissakin toki ihan vaan etuvastuskin, mutta automaatti-ilmastointi vaatinee jo tuon ohjaimen) kunnes puhallinmoottori hyytyi täysin. Hiilet ei niinkään loppu, mutta kollektori kylläkin. Joten se moottori menee nyt ekana vaihtoon, ennenkuin poltan lisää noita ohjaimia, niitä kun on vaikeampi saada. Nykyinen kärähti jo niin monta kertaa että siihen ei enää uutta fettiä tinata.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
kulkuri68
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2020, 10:03

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja kulkuri68 »

Automaatinen ilmastointi .Pieni lisäys vikaan .Automaatilla kun on niin se tekee tuota että yhtääkkii sammuu eikä millään lähe pääle vaikka manuaalilla koitaa .sitten kun lähtee niin vaihtaa manuaalille niin ei sammukaan enään .Tuossa tänään kun ajoin 150 kilsaa yhteen suuntaan automaati päälä niin 3 kertaa sammu .saman matkan manuaali ilmastointi päälä niin ei kertaakaan .
kulkuri68
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Elo 2020, 10:03

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja kulkuri68 »

Päivitys .tuossa käytettiin puhallin irti ja puhistettin paikat niin sehän rupes pelittään .valitettavasti kuitenkin on puhallus mootorin vaihto edessä kun hiilet alkaa oleen loppu mootorissa .Ehkä hyvällä tuurilla selviää vielä vuoden mutta eipä taida kannataa kikkaila .Voi olla että säädin menee rikki jos vitkastelee .Onko kukaan vaihtanu hiiliä tuohon mootoriin ,Automaati ilmastointi .
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: sisäilma puhallin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kulkuri68 kirjoitti: 04 Marras 2020, 00:19 Automaatinen ilmastointi .Pieni lisäys vikaan .Automaatilla kun on niin se tekee tuota että yhtääkkii sammuu eikä millään lähe pääle vaikka manuaalilla koitaa .sitten kun lähtee niin vaihtaa manuaalille niin ei sammukaan enään .Tuossa tänään kun ajoin 150 kilsaa yhteen suuntaan automaati päälä niin 3 kertaa sammu .saman matkan manuaali ilmastointi päälä niin ei kertaakaan .
Sanoisinpa että syynä on moottorin kuluminen ja sitä kautta nihkeä pyöriminen. Hiilet, laakerit ym kuluu. Saattaa joskus vikistä aluksi ilman muita oireita.

Automaatti-ilmastoinnin kanssa ongelmana etenkin automaatti asennolla on se, että suhteellisen hiljaisella nopeudella pyöriessään tuo kuluminen aiheuttaa ohjaimen säädettyä nopeutta selvästi hitaamman pyörimisen. Säädin palauttaa ohjaimelle pyörimisnopeutta vastaavan signaalin. Jos signaali ei riittävällä tarkkuudella vastaa tavoite signaalia (pyörimisnopeutta) ohjainlaite ei enää nosta säätimen nopeusohjausta vaan tulkitsee puhaltimen olevan liki jumissa ja sammuttaa sen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin