Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

245/45 18” rengasmelua on kyllä minunkin mielestä, mutta ei poikkeavan paljon verrattuna vaikkapa Passattiin tai Volvon V60:een jopa pienemmillä nakeilla. Auton mukana tuli GT Radialit, aiemmin mulla on ollut vain merkkirenkaita. Yllätyin näistä positiivisesti, kun menee vielä suoraankin paimentamatta. Saa nähdä, miten toimii kunnon sateella.

Insigniassa on kyllä erikoista, että rengasäänet alkaa noin 60km/h ja jatkuu lähes samalla voimakkuudella ainakin 130km/h asti. Aiemmissa kotteroissa melu on lisääntynyt vauhdin kasvaessa. STP Goldia meinaan tyrkätä jossain kohtaa paksin paljaisiin pintoihin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Fakta taitaa olla se että eristeet painaa ja paino lisää kulutusta ja päästöjä. Lähes mitä tahansa autoa kun vertaa edelliseen malliin niin vanha on hiljaisempi

Suunnittelullakin toki voidaan vaikuttaa rajallisissa määrin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

olisin kyllä kuvitellut, että tuo Michelin on hiljaisempi ja muutenkin parempi kuin turanza. Olin aikeissa tehdä jossakin vaiheessa saman liikkeen, eli vaihtaa Primacy nelosiin tosin 18” vanteet tässä.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Ihan peltiä tuo Kugankin kontti on, eipä siellä eristeitä näy yhtään sen enempää.

Alan kallstua siihen suunnittelun vaikutukseen. Autostadium-foorumilla on yksi käyttäjä tehnyt uuteen farkku-Corollaan aivan täydellisen eristyksen lattiasta kattoon, eikä melu ole pienentynyt kuin nimeksi. Toisaalta, sain itse mielestäni jonkinlaisia tuloksia Astra K:n ja Insignia B:n kontin ja pyöränkoteloiden eristyksellä. Mutta matalaa jyrinää eivät poistaneet kumpikaan ja se on juuri monissa Opel-malleissa se helmasynti, josta kuitenkin jotkut automallit on vapaita.
Taikamatto
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 22:58

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Taikamatto »

usvaa kirjoitti: 22 Touko 2021, 12:08 olisin kyllä kuvitellut, että tuo Michelin on hiljaisempi ja muutenkin parempi kuin turanza. Olin aikeissa tehdä jossakin vaiheessa saman liikkeen, eli vaihtaa Primacy nelosiin tosin 18” vanteet tässä.
No ihan sama ajatus mullakin on mielessä, että huomaako Michelinissä eroa tuon osalta, ylipäänsä. Kehittyyhän renkaatkin eikä T001 ole Bridgestoneltakaan ollut viimeisin vaan T005. Nyt alle valittujen kanssa toinen vaihtoehtoni oli myös Michelinin Pilot Sport 4; tuskin sekään tässä suhteessa sen kummempi. Renkaissa pidän hyvistä ja tasapainoisista turvallisista ominaisuuksista ja että aiton hyvä ajettavuus/mukavuus renkaiden puolestakin kohdallaan. Näillä mennään ja pidän Insigniaa hyvänä valintana pirun monelta kantilta, että ei tämän detaljin tarvii antaa häiritä. Asvaltit lähiseuduilla itkettävän karheina. Varmaan ihan sama millä ajaa niin joku humisee 8)
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

En nyt tosiaan meluisaksi haukkuisi 245:llä, mutta tasainen humu on läsnä. Ja tosiaan inkku-B menee kuin juna tiellä, ei vetele, keiku tai kaaku.

Mulla oli aikoinaan jotkut eco-Primacyt tuossa C:ssä (2006), vaihtui nopeasti Goodyearin AS:hin, parani pito ja pieneni rengasäänet. Voi olla että Primacyt ovat siitä kehittyneet, tai sitten ei.
MrHuman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 01 Touko 2021, 18:57

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Mulla vertailuna lähinnä -15 c-sarjalainen sedan (17" 245) ja siihen verrattuna tämä -19 farkku insignia (18" 245) on kyll hiljaisempi, ainakin kun ajetaan yli 80km/h ja ilmanvastus kasvaa. Ero tulee lähinnä ikkunoista kuuluvan suhinan, joka oli pienimuotoinen suunnitteluvirhe näissä uusissa c-sarjalaisissa. Kuulemma Saksassa asensivat jälkikäteen tuplalaseja (ehkä täälläkin).

Ja on hyvä ajaa tämä kyllä, vähintään yhtä hyvä kuin edellinen Mersu.
19MV 1,6l bensa Insignia Sports tourer automaatti.
Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Meillä 2021 Sport Tourerissa Bridgestonen T005 alla tehtaalta joissa näyttäisi oleva 70db ilmoitettua arvoa. Yokohamat tulossa 69db arvolla 19" vanteilla alle ensi viikolla. Mielestäni auton massaus hiljensi autoa jo riittävästi ja ainahan on nastarenkaiden jäljiltä asfaltti on karkea ja äänekäs varsinkin jos niissä urissa koko ajan ajelee.
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
AUGSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Elo 2017, 16:32

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja AUGSI »

Se renkaiden melumerkintä tarkoittaa melun määrää ulospäin. Ohiajomelua. Ei siis auton sisään kuuluvaa melua.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Näytti olevan Turanza T005 tässä viime vuoden alkupuolella rekisteröidyssäkin, joten kai noilla täytyy vielä pari vuotta ajaa. Edellisissä autoissa oli Primacy kolmosia ja kokemukseni mukaan se on yleishyvä rengas, joka kestää hyvin kilometreja. Nelosesta ei ole mitään kokemusta.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Masi »

1,2sorsa kirjoitti: 22 Touko 2021, 11:53 Fakta taitaa olla se että eristeet painaa ja paino lisää kulutusta ja päästöjä. Lähes mitä tahansa autoa kun vertaa edelliseen malliin niin vanha on hiljaisempi

Suunnittelullakin toki voidaan vaikuttaa rajallisissa määrin.
Näinhän se on ja äänieristeistä on helppo säästää, kun haitat nousee esille vain tällaisissa autoilun marginaalimaissa kuten Suomessa, jossa on jäätävän karkeat asfaltit.

Tulevaisuudessa kun lähes kaikki ajelee täyssähköautoilla, niin rengasmelusta ja sen torjunnasta varmaan keskustellaan paljonkin, kun moottorin ääntä ei ole rengasmelua peittämässä edes pienimmissäkään nopeuksissa.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Uutena ostamassani 2018 Inkussani oli alla ensiasennusrenkaina Bridgestonet ja kestin niiden jymyä pari kuukautta. Tämän palstan vinkin (otj?) mukaisesti vaihdoin CrossClimate renkaisiin ja tilanne parani huomattavasti. Auto oli vaihdon jälkeen sillä laatutasolla kun tämän hintaluokan autolta odotinkin olevan.

Talvet olen ajellut Bridgestonen talvikitkoilla ja niillä talvikausi menikin kivasti, melua oli vähemmän kuin CrossClimateilla. Keväällä kun vaihdatutin alle CrossClimatet, huomaisin selkeän meluasteen nousun. Ääni on taas häiritsevällä tasolla. Kevään karhea asfaltti on aina auton hiljaisuudelle vaikeaa.... Vähemmän saisi jyristä...

Renkaani on melujen minimoimiseksi mallia pullea ja pieni, eli 17" ja paineet maltilliset (2.4). Regasliike laittoi näihin keväällä pyynnöstäni huolimatta 2.8bar ja ero 2.4bar äänitasoon oli merkittävä. Olikin käytävä tiputtamassa paineita.

En tiedä mikä nykyautojen suunnittelussa on pielessä, koska olen hyvin harvoin ollut uuden auton kyydissä, joka kesärenkailla olisi äänitasoltaan hiljainen, sellainen jossa voi rennosti, ääntä korottamatta keskustella takapenkillä istuvan kanssa > 80kmh nopeuksilla. Minun 2000-luvun alun Corolla oli hiljaisempi kuin mikään sen jälkeen omistamani uusi auto.

Joskus kun alle osuu tuoretta asfalttia, on tämä Inkku kyllä kiitettävän hiljainen, moottoriääniä eikä tuulen suhinoita ei kuulu. Kulkee kuin sukkulamato hiipien villasukissaan :D
Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Nyt alkais olemaan kaikki varusteet paikallaan, kuva toki sateisena iltana otettu mutta 19" vanteet alla. 245/45R18 orggis kumien tilalle tuli tosiaan 245/45R19 kumit eli vähän isommat kuin olisi suoraan alkuperäistä vastaava ollut. Reilusti jää tilaa renkaan ympärille ja Yokohamat on jäykemmät rungoltaan kuin Bridgestonet. Nyt vaan aurinkoisia kelejä ja kilsoja.

P. S. Uuden 2,0 bensa koneen öljysuti maksoi länkkärin tiskillä sen 35 euroa about... No sama ACDELCO PF66 olikin www.rockauto.com sivuilla kamppiksessa 3,25 euroa kpl. Tilasin sitten 10 kpl niitä.
IMG-20210526-WA0034.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

On tää vaan aika äänekäs auto. Mutta ei se ihmekkään, kun verhoilut kontista otin pois ja katsoin miten Opel on päätynyt eristämään autoa.

Kuva

Laitoin sitten hieman lisää eristettä jos tilanne paranisi.

Kuva
Kuva

Kontin melu loppui siihen, mutta nyt joutuu eristämään ovet lattiaa myös.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Hyvältä näyttää. Itsellä sama operaatio edessä, auto tosin GS. Lähtikö verhoilut helposti irti? VibroBarrieriin en ole aikaisemmin törmännyt, mutta taitaa olla tällä hetkellä jotakuinkin paras tuote juuri alusta/rengasmetelin vaimentamiseen?

Mulla on STP goldia jäänyt aiemmista projekteista, mutta tuota voisi laittaa goldin päälle.
Vastaa Viestiin