Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Valoautomatiikka, sivuvalot, ajovalot, päivävalot

Olen varmaan 95% ajoistani pösötellyt valot automaattiasennossa. Erikoistilanteissa, kun olen tarvinnut tai varmasti halunnut tehokkaat ajovalot (ja perävalot) päälle, olen vaihtanut "ajovalot" asentoon. Sumuvalot tietenkin päälle silloin harvoin kuin niille on ollut käyttöä. Mutta mikä ihme on tuo käsikirjassa mainittu kolmas vaihtoehto "sivuvalot" toiminto? Pitäisihän tämä tietenkin tietää näillä ajovuosilla, mutta eipä tosiaan ole aikaisemmin tällä päätänsä vaivannut :bonk: Mittaristoonkin näyttää syttyvän sama vihreä ajovalosymboli kuin ajovalo-asennossakin...

Käsikirjassa tuo 'sivuvalot' sana on mainittu lyhyesti neljään kertaan mutta missään ei ole selitetty mitä se tekee (mitä valoja silloin on päällä)
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

Jartsi kirjoitti: 30 Touko 2021, 11:12 Hyvältä näyttää. Itsellä sama operaatio edessä, auto tosin GS. Lähtikö verhoilut helposti irti? VibroBarrieriin en ole aikaisemmin törmännyt, mutta taitaa olla tällä hetkellä jotakuinkin paras tuote juuri alusta/rengasmetelin vaimentamiseen?

Mulla on STP goldia jäänyt aiemmista projekteista, mutta tuota voisi laittaa goldin päälle.
Verhoilut lähti yllättävänkin helpolla irti. Veikkaan, että ovien kanssa tulee enemmän haasteita. Mitä itse lukenut ja katsonut videoita, niin noita DrArtex:n tuotteita on suositeltu eristämiseen. Aluksi laitoin tuon Iridium vaimennuslevyn joka oli 2.0mm paksua. Sen jälkeen tuota Vibrobarrieria kaikkialle mihin sitä riitti. 5 kappaletta meni noita levyjä konttiin, joutuu vielä lisää tilaamaan, että saa ovet kunnolla laitettua.

Ajattelin vielä lopuksi eristää kaaret myös ulkopuolelta DrArtex Baffle BW vaimennusmatolla, sen pitäisi ilmeisesti sopia ulkopuolelle myös. Silloin viimeistään pitäisi rengasmelun tippua järkevälle tasolle. Edellinen auto on -14 vuoden Mondeo ja se oli kyllä huomattavasti hiljaisempi mitä tämä.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9265
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Antagonisti kirjoitti: 30 Touko 2021, 14:31 Valoautomatiikka, sivuvalot, ajovalot, päivävalot

Olen varmaan 95% ajoistani pösötellyt valot automaattiasennossa. Erikoistilanteissa, kun olen tarvinnut tai varmasti halunnut tehokkaat ajovalot (ja perävalot) päälle, olen vaihtanut "ajovalot" asentoon. Sumuvalot tietenkin päälle silloin harvoin kuin niille on ollut käyttöä. Mutta mikä ihme on tuo käsikirjassa mainittu kolmas vaihtoehto "sivuvalot" toiminto? Pitäisihän tämä tietenkin tietää näillä ajovuosilla, mutta eipä tosiaan ole aikaisemmin tällä päätänsä vaivannut :bonk: Mittaristoonkin näyttää syttyvän sama vihreä ajovalosymboli kuin ajovalo-asennossakin...

Käsikirjassa tuo 'sivuvalot' sana on mainittu lyhyesti neljään kertaan mutta missään ei ole selitetty mitä se tekee (mitä valoja silloin on päällä)
Olisiko sivuvalo se ns. saksan parkki?

Eli vilkku päälle, ja virta pois. Sen puolen parkit jää päälle kumpaan suuntaan vilkku osoittaa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

Rengasmelun vaimentaminen jatkui tällä kertaa auton ulkopuolelta rengaskaarista. Pellit sai puhdistaa tarkasti ja sen jälkeen liimailin nuo laput tiukasti kiinni. Eivät ime itseensä kosteutta, joten ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, saa nähdä.

Kuva
Kuva

Rengasmelu pieneni taas hieman. Seuraavaksi vuorossa ovet ja lattia siltä osin mihin helposti pääsee käsiksi. Nyt hiljentynyt jo sen verta, että alkaa muovin nitinät kuulumaan selkeämmin perästä. Pitää purkaa siis kontissa vielä jotain ja pyrkiä poistaan nitinät.
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

Sandeholic kirjoitti: 02 Kesä 2021, 08:52 Rengasmelun vaimentaminen jatkui tällä kertaa auton ulkopuolelta rengaskaarista. Pellit sai puhdistaa tarkasti ja sen jälkeen liimailin nuo laput tiukasti kiinni. Eivät ime itseensä kosteutta, joten ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, saa nähdä.

Kuva
Kuva

Rengasmelu pieneni taas hieman. Seuraavaksi vuorossa ovet ja lattia siltä osin mihin helposti pääsee käsiksi. Nyt hiljentynyt jo sen verta, että alkaa muovin nitinät kuulumaan selkeämmin perästä. Pitää purkaa siis kontissa vielä jotain ja pyrkiä poistaan nitinät.
Hienoa tekemistä! Itellä liisari niin en jaksa lähteä askartelemaan, mutta hyvä kuulla, että tästäkin voi saada kohtuu hiljaisen pelin.

Nitinöistä, tuntuu, että yhden kun saa ratkaistua, kolme uutta paikkaa alkaa nitisemään saman tien. Olen jo menettänyt toivoni niiden suhteen.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Nitinöistä, tuntuu, että yhden kun saa ratkaistua, kolme uutta paikkaa alkaa nitisemään saman tien. Olen jo menettänyt toivoni niiden suhteen.
Olen itse tullut kokemusteni ja kuulemani perusteella siihen päätelmään, että Opelit lähes tulkoon aina vähän jostain nurkasta nitisee. Mistä tulikin mieleeni, että omaa autoani kevättalven vaivannut nitinä on joko kesän tultua loppunut tai vaihtoehtoisesti kuuloaistini on täydellisesti adaptoitunut siihen 😄
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Errror
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 284
Liittynyt: 28 Touko 2019, 20:52

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Errror »

opelonparas kirjoitti: 02 Kesä 2021, 15:05
Nitinöistä, tuntuu, että yhden kun saa ratkaistua, kolme uutta paikkaa alkaa nitisemään saman tien. Olen jo menettänyt toivoni niiden suhteen.
Olen itse tullut kokemusteni ja kuulemani perusteella siihen päätelmään, että Opelit lähes tulkoon aina vähän jostain nurkasta nitisee. Mistä tulikin mieleeni, että omaa autoani kevättalven vaivannut nitinä on joko kesän tultua loppunut tai vaihtoehtoisesti kuuloaistini on täydellisesti adaptoitunut siihen 😄
Nämä nitinät on harmittavia juttuja. Itsellä pari Skodaa ollut tätä ennen, ja vaikka nekin saattoi jostain kohtaa nitistä, sen sai helposti korjattua eikä uusia nitinöitä ilmaantunut.

No, loppuviimein aika pieniä juttuja nämä, kun tämä nykyinen auto on hyvä ajaa ja erinomaisesti varusteltukin hintaansa nähden.
Autona Insignia Grand Sport 1.6T A MY20
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

Nyt on jatkettu Insignian hiljentamista. Etuovet, jalkatila, takapenkki ja kontin luukku eristetty.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Takapenkkiä en saanut kokonaan irroitettua, joten jouduin pienestä raosta sinne tunkemaan eristeitä. Konttiin laitoin hyvin vähän iridiumia resonoinnin vähentämiseksi ja eristeeksi meni sitten baffle bw:ta. Tästä ikävä kyllä ei tullut kuvaa otettua. En halunnut painoa kasvattaa luukulle liikaa, kun pelkäsin sähkömoottorin puolesta.

Etuovet eristin kaikkialta mihin järkevästi sai levyä mahtumaan. Painoa tuli oville selvästi lisää, huomaa avatessa. Ei rämise kun sulkee oven, kuullostaa enemmän mersun ovilta nyt :D

Vielä takaovet pitäisi jaksaa eristää, sen jälkeen kaikki mahdollinen tehty. Nyt uutena äänenä sisälle kuuluu tuulen vinkuminen..
Avatar
GM_Opel
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 24 Touko 2018, 13:37

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja GM_Opel »

Sandeholic kirjoitti: 04 Kesä 2021, 22:01 Nyt on jatkettu Insignian hiljentamista. Etuovet, jalkatila, takapenkki ja kontin luukku eristetty.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Takapenkkiä en saanut kokonaan irroitettua, joten jouduin pienestä raosta sinne tunkemaan eristeitä. Konttiin laitoin hyvin vähän iridiumia resonoinnin vähentämiseksi ja eristeeksi meni sitten baffle bw:ta. Tästä ikävä kyllä ei tullut kuvaa otettua. En halunnut painoa kasvattaa luukulle liikaa, kun pelkäsin sähkömoottorin puolesta.

Etuovet eristin kaikkialta mihin järkevästi sai levyä mahtumaan. Painoa tuli oville selvästi lisää, huomaa avatessa. Ei rämise kun sulkee oven, kuullostaa enemmän mersun ovilta nyt :D

Vielä takaovet pitäisi jaksaa eristää, sen jälkeen kaikki mahdollinen tehty. Nyt uutena äänenä sisälle kuuluu tuulen vinkuminen..
Ootsä kyllä jumalauta sinnikäs noiden äänien kanssa! Hattua täytyy nostaa :peukku:
(Luulisin, että olutta on mennyt useampi tölkki tuossa töiden lomassa)
:bye: Insignia Sports Tourer Executive 1.6 vm. 2019
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

GM_Opel kirjoitti: 04 Kesä 2021, 22:17 Ootsä kyllä jumalauta sinnikäs noiden äänien kanssa! Hattua täytyy nostaa :peukku:
(Luulisin, että olutta on mennyt useampi tölkki tuossa töiden lomassa)
Jotenkin iski pahasti tuo auton äänekkyys, niin pakkohan se oli alkaa jotain tekemään, että tilanne paranee :D En sitten tiedä onko nuo Greenmax renkaat vaan hyvin äänekkäät ja kaikki johtuikin vaan niistä.. :bonk:

Mut kelit on kohdillaan ja olut kylmää, mikäpä siinä värkätessä!
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Takapenkki lähtee hyvin irti, kovasti vaan ylöspäin tempaisee. Pitää vain uskaltaa riuhtaista. Joskus voi auttaa, että lattapäisellä meisselillä avittaa niitä kiinnikkeitä.

Itse tein vastaavan operaation kontiin, pyöränkaariiin, takapenkin alle ja takaoviin. Stp silveriä alle ja stp:n vaahtomuovin tyyppistä mattoa päälle. Kyllä se vähän auttoi, joskaan ei matalaa jyrinää valitettavasti vienyt sekään pois. Siihen auttaa oikeastaan vain rengastus. Huolella kyllä minäkin värkkäsin, mutta en aivan noin huolella. Nostan hattua projektille. 😄
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

otj kirjoitti: 04 Kesä 2021, 23:27 Takapenkki lähtee hyvin irti, kovasti vaan ylöspäin tempaisee. Pitää vain uskaltaa riuhtaista. Joskus voi auttaa, että lattapäisellä meisselillä avittaa niitä kiinnikkeitä.

Itse tein vastaavan operaation kontiin, pyöränkaariiin, takapenkin alle ja takaoviin. Stp silveriä alle ja stp:n vaahtomuovin tyyppistä mattoa päälle. Kyllä se vähän auttoi, joskaan ei matalaa jyrinää valitettavasti vienyt sekään pois. Siihen auttaa oikeastaan vain rengastus. Huolella kyllä minäkin värkkäsin, mutta en aivan noin huolella. Nostan hattua projektille. 😄
No ilmeisesti saa riuhtaista melko lujasti, kun mä kyllä revein sitä isosti :D Edestä jäi kahdesta koukusta kiinni ja niitä ei saanut mitenkään irtoamaan, tuntui ainakin siltä, että penkki menee rikki ennen kun irtoaa. Mutta aika hyvin sitä sai taitettua, niin sai tarvittavat levyt sinne alle tungettua.

Eihän tälläkään äänetön auto tuosta tullut vaan edelleen jyrinä kuuluu, mutta taajuus muuttunut paljon matalammaksi mitä alussa oli. Alussa rengasmelun läpi puhuminen ei ollut mitenkään mukavaa. Nyt voi keskustella ja kuunnella musiikkia paremmin. No talvella sitten huomaa kuin hiljaiseksi auto voi muuttua, kun vaihtaa kitkat alle :peukku:
MrHuman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 01 Touko 2021, 18:57

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Hyvin viilentää auto hytin näillä keleillä, vaikka on auringossa useampi tunti seissyt. :thumbsup:
19MV 1,6l bensa Insignia Sports tourer automaatti.
Qweqwe
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Maalis 2019, 14:45

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Qweqwe »

Sandeholic kirjoitti: 05 Kesä 2021, 01:34
otj kirjoitti: 04 Kesä 2021, 23:27 Takapenkki lähtee hyvin irti, kovasti vaan ylöspäin tempaisee. Pitää vain uskaltaa riuhtaista. Joskus voi auttaa, että lattapäisellä meisselillä avittaa niitä kiinnikkeitä.

Itse tein vastaavan operaation kontiin, pyöränkaariiin, takapenkin alle ja takaoviin. Stp silveriä alle ja stp:n vaahtomuovin tyyppistä mattoa päälle. Kyllä se vähän auttoi, joskaan ei matalaa jyrinää valitettavasti vienyt sekään pois. Siihen auttaa oikeastaan vain rengastus. Huolella kyllä minäkin värkkäsin, mutta en aivan noin huolella. Nostan hattua projektille. 😄
No ilmeisesti saa riuhtaista melko lujasti, kun mä kyllä revein sitä isosti :D Edestä jäi kahdesta koukusta kiinni ja niitä ei saanut mitenkään irtoamaan, tuntui ainakin siltä, että penkki menee rikki ennen kun irtoaa. Mutta aika hyvin sitä sai taitettua, niin sai tarvittavat levyt sinne alle tungettua.

Eihän tälläkään äänetön auto tuosta tullut vaan edelleen jyrinä kuuluu, mutta taajuus muuttunut paljon matalammaksi mitä alussa oli. Alussa rengasmelun läpi puhuminen ei ollut mitenkään mukavaa. Nyt voi keskustella ja kuunnella musiikkia paremmin. No talvella sitten huomaa kuin hiljaiseksi auto voi muuttua, kun vaihtaa kitkat alle :peukku:
Moro,
mitäkö muuten tuollainen auton eristäminen tulee maksamaan suurinpiirtein? Onko mielestäsi rahan arvoinen muutos kun vertaat ääniä enne ja jälkeen eristyksen? Olen miettinyt auton vientiä pajalla ja parin päivän työ maksaa 700-1000€ (sisältää tarveaineet).
Sandeholic
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 25 Loka 2010, 13:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Sandeholic »

Qweqwe kirjoitti: 06 Kesä 2021, 21:12
Sandeholic kirjoitti: 05 Kesä 2021, 01:34
otj kirjoitti: 04 Kesä 2021, 23:27 Takapenkki lähtee hyvin irti, kovasti vaan ylöspäin tempaisee. Pitää vain uskaltaa riuhtaista. Joskus voi auttaa, että lattapäisellä meisselillä avittaa niitä kiinnikkeitä.

Itse tein vastaavan operaation kontiin, pyöränkaariiin, takapenkin alle ja takaoviin. Stp silveriä alle ja stp:n vaahtomuovin tyyppistä mattoa päälle. Kyllä se vähän auttoi, joskaan ei matalaa jyrinää valitettavasti vienyt sekään pois. Siihen auttaa oikeastaan vain rengastus. Huolella kyllä minäkin värkkäsin, mutta en aivan noin huolella. Nostan hattua projektille. 😄
No ilmeisesti saa riuhtaista melko lujasti, kun mä kyllä revein sitä isosti :D Edestä jäi kahdesta koukusta kiinni ja niitä ei saanut mitenkään irtoamaan, tuntui ainakin siltä, että penkki menee rikki ennen kun irtoaa. Mutta aika hyvin sitä sai taitettua, niin sai tarvittavat levyt sinne alle tungettua.

Eihän tälläkään äänetön auto tuosta tullut vaan edelleen jyrinä kuuluu, mutta taajuus muuttunut paljon matalammaksi mitä alussa oli. Alussa rengasmelun läpi puhuminen ei ollut mitenkään mukavaa. Nyt voi keskustella ja kuunnella musiikkia paremmin. No talvella sitten huomaa kuin hiljaiseksi auto voi muuttua, kun vaihtaa kitkat alle :peukku:
Moro,
mitäkö muuten tuollainen auton eristäminen tulee maksamaan suurinpiirtein? Onko mielestäsi rahan arvoinen muutos kun vertaat ääniä enne ja jälkeen eristyksen? Olen miettinyt auton vientiä pajalla ja parin päivän työ maksaa 700-1000€ (sisältää tarveaineet).
Nyt on mennyt eristeisiin n. 360€, mutta näyttäisi jäävän aika paljon yli tuota materiaalia. Huomattava muutos, joten suosittelen tuon eristämistä! Rengasmelun ääni on muuttunut vähemmän häiritseväksi. Pystyy keskustelemaan takapenkille ja vänkärille korottamatta ääntä ja musiikki kuuluu paremmin.

Mitä kaikkea tuohon 700-1000€ eristämiseen kuuluu? Jos tulee kaikki vastaava mitä nyt itse olen tehnyt, niin mielestäni hyvinkin kohtuullinen hinta tuolle työlle :yes:
Vastaa Viestiin