Astra K
-
- 'Kadett'
- Viestit: 36
- Liittynyt: 19 Helmi 2020, 19:29
Re: Astra K
Monimerkkikorjaamolla havaittiin Astran öljyvuoto laatikon ja moottorin välistä. Merkkiliike sai sen sitten korjailla takuuseen.
Sain määräaikaishuolloista raportit mitä oli tehty ja tarkastettu. Hintaero 115e marmorin verrattuna, mieluummin silläkin rahalla vaikka tankkaa pari kertaa kuin lahjoittaa Länsiautolle...
Sain määräaikaishuolloista raportit mitä oli tehty ja tarkastettu. Hintaero 115e marmorin verrattuna, mieluummin silläkin rahalla vaikka tankkaa pari kertaa kuin lahjoittaa Länsiautolle...
Opel Astra Sports Tourer 1,4 AT -18
Re: Astra K
Tuosta nykimisestä/hytkähtelystä:
Tuntuu, että tuo on kytköksissä ulkolämpötilaan ja myös ilmastointiin.
Nyt kun on viileämmät säät ja olen jättänyt ilmastoinnin pois päältä, niin en ole juuri mitään oireita enää huomannut.
Eli olisikohan siellä ilmastoinnin kompura, vesipumppu tjsp. kytkemässä itseään päälle ja pois, mikä haukkaa hieman tehoa ja tuntuu persauksissa?
Tätä teoriaa tukisi se, että tuota ei tunnu koskaan jos moottoria kuormittaa enemmän. Eli jos koneesta otetaan tasaisella hitaalla ajolla 5kW ulos, niin se muutaman sadan watin kuorman kytkeytyminen saattaa tuntua vs. 25kW ulos kiihdyttäessä tai suuremmalla nopeudella, jolloin tuon lisäkuorman suhteellinen koko on paljon pienempi, eikä siis tunnu.
Tuntuu, että tuo on kytköksissä ulkolämpötilaan ja myös ilmastointiin.
Nyt kun on viileämmät säät ja olen jättänyt ilmastoinnin pois päältä, niin en ole juuri mitään oireita enää huomannut.
Eli olisikohan siellä ilmastoinnin kompura, vesipumppu tjsp. kytkemässä itseään päälle ja pois, mikä haukkaa hieman tehoa ja tuntuu persauksissa?
Tätä teoriaa tukisi se, että tuota ei tunnu koskaan jos moottoria kuormittaa enemmän. Eli jos koneesta otetaan tasaisella hitaalla ajolla 5kW ulos, niin se muutaman sadan watin kuorman kytkeytyminen saattaa tuntua vs. 25kW ulos kiihdyttäessä tai suuremmalla nopeudella, jolloin tuon lisäkuorman suhteellinen koko on paljon pienempi, eikä siis tunnu.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Re: Astra K
^ Ihan loogiselta kuulostava päätelmä. Aikoinaan Astra G 1.6 moottorilla sammui, jos oli ilmastointi päällä, puhallin suurella, vaihde kolmosella, vauhtia sen verran, että kierroksia ei ollut kuin 1500 rpm tuntumassa, kaasupoljin ylhänä ja risteystä lähestyessäni painoin kytkimen liian nopeasti pohjaan.
Piti opetella painamaan kytkin rauhallisemmin pohjaan, jotta moottorinohjaus ehti sopeutua muuttuvaan kuormaan. Tai vaihtoehtoisesti puhallin pienemmälle aina risteystä lähestyessä.
Piti opetella painamaan kytkin rauhallisemmin pohjaan, jotta moottorinohjaus ehti sopeutua muuttuvaan kuormaan. Tai vaihtoehtoisesti puhallin pienemmälle aina risteystä lähestyessä.
Minä vaihdatin 4,5 vuotiaaseen talvirenkaat Länsiautossa, niin kysyin, että oliskos syytä uusia anturitkin samalla. Olivat sitä mieltä, että anturit on niin kalliit, ettei niitä kannata ennakkoon huvikseen vaihtaa. Saa nähdä kauanko nyt sit kestää samoilla antureilla ja paljonko sit maksaa pelkkä anturien vaihto erikseen, kun joutuvat ilmeisesti irrottamaan gummit vanteilta?
Re: Astra K
Eikös noille antureille lupailla noin 5 vuoden paristonkestoa? Siellähän on litium-paristo sisällä ja kun se sanoo tööt niin koko anturi on pimeä.Askoik kirjoitti: ↑14 Syys 2021, 19:27
Minä vaihdatin 4,5 vuotiaaseen talvirenkaat Länsiautossa, niin kysyin, että oliskos syytä uusia anturitkin samalla. Olivat sitä mieltä, että anturit on niin kalliit, ettei niitä kannata ennakkoon huvikseen vaihtaa. Saa nähdä kauanko nyt sit kestää samoilla antureilla ja paljonko sit maksaa pelkkä anturien vaihto erikseen, kun joutuvat ilmeisesti irrottamaan gummit vanteilta?
Tällä perusteella itse laitoin anturit uusiksi kun uusin renkaat tänä kesänä (vajaat 5 v vanha auto), paristot (ainakin jostain renkaasta) olis todennäköisesti kuitenkin loppuneet noin vuoden sisällä vaihdosta. Parisen sataahan ne anturit kustantaa per kierros, mutta menee gummienvaihdon yhteydessä samoilla töillä. Tyypillinen hinta rengastöille on kai jotain viitisen kymppiä ja jotkut ottaa vielä allelaitosta pari kymppiä päälle, joten sen suuntaista kulunkia voi olla tiedossa kun anturit uusitaan. Kumit pitää tosiaan ottaa irti, anturihan on venttiilissä oleva pulikka…
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Ei kai nuo K Astrankaan anturit/paristot ihan 5 vuodessa mene, näilläkin sivuilla on ollut kokemuksia pitkäikäisemmistä antureista. Itselle turhakkeita, enkä uusi tuohon hintaan vaikka joskus menisikin.
Opelilla oli aikaisemmin merkkihuollot kilpailukykyisesti hinnoiteltuja, mutta nykyään täytyy kysyä useammasta liikkeestä ennenkuin saa järkeviä huoltohintoja. Mutta kilpailuttaminenhan on sallittua ja helppo toteuttaa.
Opelilla oli aikaisemmin merkkihuollot kilpailukykyisesti hinnoiteltuja, mutta nykyään täytyy kysyä useammasta liikkeestä ennenkuin saa järkeviä huoltohintoja. Mutta kilpailuttaminenhan on sallittua ja helppo toteuttaa.
Re: Astra K
Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon Astraani, mutta kaukosäätimen napulat ovat vähän turhan herkät ja kaukosäätimen toimintamatka pitkä. Jos avaimia pitää housun taskussa, niin nappulat painuvat herkästi pohjaan ja monesti autotalliin/kadun varteen mennessä on ollut takaluukku auki tai ikkunat alhaalla Pitänee jossain kaulanauhassa ruveta pitämään tuota kaukosäädintä.
OCFormulatietäjä 2012 & 2019
My memory's not as sharp as it used to be. Also, my memory's not as sharp as it used to be.
My memory's not as sharp as it used to be. Also, my memory's not as sharp as it used to be.
Re: Astra K
^Ikkunoiden avautumisen kaukarista saa ainakin auton valikoista napsastua pois.
Ajossa Astra K 5d Innovation+ 1.4TA MY18
Re: Astra K
Joo, sen löysinkin tuossa jokunen aika sitten ja otin pois käytöstä.
OCFormulatietäjä 2012 & 2019
My memory's not as sharp as it used to be. Also, my memory's not as sharp as it used to be.
My memory's not as sharp as it used to be. Also, my memory's not as sharp as it used to be.
Re: Astra K
Mene ja tiedä kauanko kestää, mutta virallinen lupaus kestosta taitaa noissakin olla 5 vuotta. Jos uudella rengaskierroksella menee sama viitisen vuotta kuin ensimmäisillä niin tuskin ne kymmentä olis kuitenkaan kestäneet niin sama vaikka uusi saman tien.
Onhan toi tarkka paineanturointi ollu ”ihan kiva” ominaisuus, mutta kallis kyllä käytössä noilla antureilla. Vähintään yhtä suurena syynä uusimiseen oli se, ettei mulla kestäis hermo kuittailla joka käynnistyksen jälkeen sitä virheilmoitusta ja tuijottaa oranssia ”vikavaloa” jatkuvasti kojelaudassa. Sekä täällä että brittifoorumilla lukemani perusteella kun tuota ei saa millään koodattua pois käytöstä vaan tauluun jää vikailmoitukset jos antureita ei ole…
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Näinhän se on. Arviot kestoiästä on aika isolla haarukalla, ollen juurikin tuo 5-10 vuotta. Kiva ominaisuus tosiaan, mutta parempana olen pitänyt passiivista systeemiä, jossa ei tarvi antureita ollenkaan. Tosin ei näe sitten tarkkoja rengaspaineitakaan, mutta ne on helppo tarkistaa jos aihetta on. Brittifoorumia tullut kans paljon seurattua, ja näinhän se on, ei pitäisi saada koodattua valoa pois.kjans kirjoitti: ↑16 Syys 2021, 13:11Mene ja tiedä kauanko kestää, mutta virallinen lupaus kestosta taitaa noissakin olla 5 vuotta. Jos uudella rengaskierroksella menee sama viitisen vuotta kuin ensimmäisillä niin tuskin ne kymmentä olis kuitenkaan kestäneet niin sama vaikka uusi saman tien.
Onhan toi tarkka paineanturointi ollu ”ihan kiva” ominaisuus, mutta kallis kyllä käytössä noilla antureilla. Vähintään yhtä suurena syynä uusimiseen oli se, ettei mulla kestäis hermo kuittailla joka käynnistyksen jälkeen sitä virheilmoitusta ja tuijottaa oranssia ”vikavaloa” jatkuvasti kojelaudassa. Sekä täällä että brittifoorumilla lukemani perusteella kun tuota ei saa millään koodattua pois käytöstä vaan tauluun jää vikailmoitukset jos antureita ei ole…
Re: Astra K
Osaako kukaan sanoa, kuinka tarkkoja nuo TPMS-anturit ovat? Onko laadukas huoltoaseman pistooli tarkempi, kuin Opelin anturit?
Itse olen vertaillut huoltoasemalla, Opelin näytöllä ja himassa Bilteman mittarilla, niin kyllä ne tuntuis 0,1 - 0,2 bar tarkkuudella osuvan samalle hehtaarille. Joten käytännössä kaikki lienevät riittävän tarkkoja, mutta aiheeseen liittyvä teoria ja tekniikka kiinnostavat akateemisessa mielessä.
Itse olen vertaillut huoltoasemalla, Opelin näytöllä ja himassa Bilteman mittarilla, niin kyllä ne tuntuis 0,1 - 0,2 bar tarkkuudella osuvan samalle hehtaarille. Joten käytännössä kaikki lienevät riittävän tarkkoja, mutta aiheeseen liittyvä teoria ja tekniikka kiinnostavat akateemisessa mielessä.
Re: Astra K
Hakusanoilla "tpms measurement accuracy" löytyy esim. artikkeli jossa tietyntyyppisille tpms-antureille mainitaan +-3% tarkkuus. Oma mittari näyttää 0,1 barin tarkkuudella samaa kuin auton näytön lukemat, joten menee tuohon haarukkaan, mittarinkin tarkkuusheitto huomioiden. Riittävän tarkkoja siis näyttäisi olevan.Askoik kirjoitti: ↑16 Syys 2021, 18:52 Osaako kukaan sanoa, kuinka tarkkoja nuo TPMS-anturit ovat? Onko laadukas huoltoaseman pistooli tarkempi, kuin Opelin anturit?
Itse olen vertaillut huoltoasemalla, Opelin näytöllä ja himassa Bilteman mittarilla, niin kyllä ne tuntuis 0,1 - 0,2 bar tarkkuudella osuvan samalle hehtaarille. Joten käytännössä kaikki lienevät riittävän tarkkoja, mutta aiheeseen liittyvä teoria ja tekniikka kiinnostavat akateemisessa mielessä.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 205
- Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13
Re: Astra K
Itselläni taannoin eräs satojen kilometrien reissu pelastui kiitos paineanturin. Valo syttyi perjantaina pian reissuun lähdettyäni parahiksi niin, että juuri ja juuri ehdin kaartaa aukioloajan puitteissa rengasliikkeeseen, joka paikkasi hissukseen tyhjentyvän renkaan. Ilman anturia rengas luultavasti olisi ollut sitten vanteilla jossain keskellä ei mitään - sen sijaan kiitos anturin ehdin reagoida paljon ennen kuin takapuolituntumalla olisi ollut mahdollista. En pidä tämän jälkeen antureita siis turhakkeina vaan oikein mieluusti pidän ne kunnossa. Niistä voi joskus olla vaikka iloa ja hyötyä
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Re: Astra K
Mulla on liiteeri digitaalinen akkukompura kotona jolla autojen renkaita täyttelen, ja edellisten antureiden kanssa jos laittoi kompuralla 2,8 baria pyynniksi niin yleensä anturit näytti 2.80 baria kun auton starttas. Nyt uusilla tarvikeantureilla ensinnäkin täyttäminen on vähän epämääräisempää kun kompura meinaa välillä kadottaa painelukemat venttiilistä, ja sitten kun saan täytettyä pyyntiin niin kaikki näyttää pikkuisen alakanttiin ja painelukemissa on pieniä eroja.Askoik kirjoitti: ↑16 Syys 2021, 18:52 Osaako kukaan sanoa, kuinka tarkkoja nuo TPMS-anturit ovat? Onko laadukas huoltoaseman pistooli tarkempi, kuin Opelin anturit?
Itse olen vertaillut huoltoasemalla, Opelin näytöllä ja himassa Bilteman mittarilla, niin kyllä ne tuntuis 0,1 - 0,2 bar tarkkuudella osuvan samalle hehtaarille. Joten käytännössä kaikki lienevät riittävän tarkkoja, mutta aiheeseen liittyvä teoria ja tekniikka kiinnostavat akateemisessa mielessä.
Ennen siis sai täytettyä kaikki renkaat tarkasti 2,80 ja nyt jää helposti hajontaa joitain sadasosia renkaiden välille ja keskimäärin paineet on antureiden mukaan noin kympin verran alempana kuin kompura näytti. Oman kokemuksen perusteella siis antureiden välillä on tarkkuuseroja. Tärkeintä toki olis että kaikki autossa olevat anturit on keskenään samalla viivalla eikä niiden välillä ole kauheasti hajontaa.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Mulla on ollut TPMS-systeemejä niin rengaspainetunnistimilla/antureilla kuin ilman painetunnistimiakin toimivia. K Astrassa tunnistimet, jotka vaativat lisäksi tuon opetuskapulan. Hyvää on se, että näyttää sitten myös rengaspaineet. On sellaisiakin autoja, jotka vaativat nuo tunnistimet, mutta eivät silti näytä rengaspaineita. Hälyttävät vain sitten kun paineet ei osu oikeaan haarukkaan. SItten on passiivisia ilman tunnistimia olevia systeemejä, ja näitä suosin itse. Ovat riittävän tarkkoja, tunnistaa kyllä muutokset ja tarvittaessa hälyttää. Nämä ei näytä paineita, joten ei sovi sellaiselle, joka haluaa seurata paineita auton mittaristosta. Hyvä puoli on myös se, että ei tule lisäkustannuksia tunnistimista eikä tarvi kuittailla kapulalla.