Astra K
Re: Astra K
Mihin kohtaan on muissa Astroissa laitettu lisälämmittimen ulkopistoke?
Saako sen tuonne jonnekin kilven alle melko keskelle autoa?
Entä mihin saa konehuonessa vedettyä ylläpitolaturin piuhat kiinni?
Suoraan akkuun ei selkeästikään onnistu. Mutta onko sille jokin virallinen piste mihin kytkeä?
Saako sen tuonne jonnekin kilven alle melko keskelle autoa?
Entä mihin saa konehuonessa vedettyä ylläpitolaturin piuhat kiinni?
Suoraan akkuun ei selkeästikään onnistu. Mutta onko sille jokin virallinen piste mihin kytkeä?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Re: Astra K
2017 mallisessa lämmittimen pistoke kilven alareunasta alaviistoon kuskin puolelle, sillä mustalla alaritilän alueella.Ahnuld kirjoitti: ↑31 Elo 2021, 09:51 Mihin kohtaan on muissa Astroissa laitettu lisälämmittimen ulkopistoke?
Saako sen tuonne jonnekin kilven alle melko keskelle autoa?
Entä mihin saa konehuonessa vedettyä ylläpitolaturin piuhat kiinni?
Suoraan akkuun ei selkeästikään onnistu. Mutta onko sille jokin virallinen piste mihin kytkeä?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Läpiporaamalla sumarin muovista 5cm kohti rekisterikilpeä. Ja kytkentä rintapellin viereen kuljettajan kohdalla apuvirta pisteeseen ja sen lähellä olevaan maa pisteeseen.Ahnuld kirjoitti: ↑31 Elo 2021, 09:51 Mihin kohtaan on muissa Astroissa laitettu lisälämmittimen ulkopistoke?
Saako sen tuonne jonnekin kilven alle melko keskelle autoa?
Entä mihin saa konehuonessa vedettyä ylläpitolaturin piuhat kiinni?
Suoraan akkuun ei selkeästikään onnistu. Mutta onko sille jokin virallinen piste mihin kytkeä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Kiitos ohjeista.
Onko havaintoa missä on sopiva läpivienti sisäpistokkeen kaapelille?
Entä onko mitään syytä suosia Calixia Defan yli? Taitaa kumpaisessakin olla yhtä tuhnu moottorilämmitin?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Molempia laittanut. Calix erilliset kiinnikkeet ettei liitokset aukea esim koneen liikkuessa mitä defassa ei ole. Mutta ei nuo defankaapelitkaan irtoa kun asentaa oikein että vastukseen tuleva kaapeli ei ole kireällä. Niin ja voi sen liitoksen teipata päälle.
Calix ja defalla eri porakoot.
Läpivienti sisälle ottamalla lattia matto irti etupäästä noin 30cm matkalta. Poraus alapuolelta (defa 21mm???) Rasia poralla ns rattiakselin paikalle, tuplapelin kohdan alapuolelle. Lyö pistepuikolla kohta ettei pora karkaa vahingossa ja tee vahinkoa. Sitten vaikka moottorisahan viilalla pyyhkäisee porauksen reunat siistiksi ja maalaa ne tai laittaa läpivientikumiin jotain kotelosuojaa, jarruosuojaa tms mömmöä ettei porauskohta ala ruostua.
Niin ja oliko sulla facelift? Ja manuaali vai automaatti?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Kiitti vinkeistä.
Jospa tässä kohtaa yrittäisi säästää hieman ja kehittää aikaa ja motivaatiota asennukseen
Taitaapi tuolle asennukselle tulla muuten äkkiä hintaa satanen pari.
Facelift manuaali.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Re: Astra K
Astra 1.4T ja automaattilootalla olisi kiikarissa. Löytyi yksilö missä olisi reilu 40tkm mittarissa ja rekisteröity alkuvuodesta 2017. Ensimmäinen huolto oli tehty merkkihuollossa, mutta muuten huollettu monimerkki-autokorjaamossa. Ensimmäisessä huollossa laitettu 5W-40 ja sen jälkeen 5W-30. Huoltokirjaan oli merkattu Dexos 1, eli ilmeisesti oikeaa öljyä? Pari kysymystä olis noista öljyistä ja huolloista. Öljyille on oma keskustelunsa, mutta ajattelin kun liittyy myös huoltoihin, niin tätä olisi oikea paikka kysyä.
1. Nämä 2017 1.4T moottorit taisi olla niitä, joissa LSPI-ongelmia oli ollut, mutta pitäisikö asian olla kunnossa kun on käytetty ensimmäisen huollon jälkeen tuota 5W-30 Dexos 1 öljyä? Reilun 10tkm välein vaihdettu öljyt. Viimeisin huolto oli tehty kesäkuussa 2020, joten pitäisi käyttää varmaan heti huollossa ettei veny väli.
2. Merkkihuollossa on ilmeisesti laitettu myös jotain lisäainetta tankkiin huollon yhteydessä. Autokorjaamolla tuskin sellaisia on laitettu, joten onkohan tuolla väliä?
3. Huollosta vielä sen verran, että onko sillä väliä missä noita huoltaa? Eli onko huono asia, jos ei ole käytetty merkkihuollossa?
4. Sitten LSPI:stä vielä sen verran, että voiko tuota automaatilla ajaessa jotenkin kokeilla, että onko oireita?
1. Nämä 2017 1.4T moottorit taisi olla niitä, joissa LSPI-ongelmia oli ollut, mutta pitäisikö asian olla kunnossa kun on käytetty ensimmäisen huollon jälkeen tuota 5W-30 Dexos 1 öljyä? Reilun 10tkm välein vaihdettu öljyt. Viimeisin huolto oli tehty kesäkuussa 2020, joten pitäisi käyttää varmaan heti huollossa ettei veny väli.
2. Merkkihuollossa on ilmeisesti laitettu myös jotain lisäainetta tankkiin huollon yhteydessä. Autokorjaamolla tuskin sellaisia on laitettu, joten onkohan tuolla väliä?
3. Huollosta vielä sen verran, että onko sillä väliä missä noita huoltaa? Eli onko huono asia, jos ei ole käytetty merkkihuollossa?
4. Sitten LSPI:stä vielä sen verran, että voiko tuota automaatilla ajaessa jotenkin kokeilla, että onko oireita?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
1, dexos 1 gen2 öljy ja jos 150hv malli niin tulee jo 0V0401547 0w-20 jos muistan tuon luokitus numeron oikein. Ja huoltoon vaan tuota pikaa.
Sulla olisi 4v joten isohuolto, sytytystulpat (4v/60tkm) sekä jarruneste ja raikkari lisätyönä joilla 2v vaihtoväli.
2, hae merkkiliikkeestä, 14e/purkki ja kippaa tankkiin.
3, olet jo toinen omistaja ja huoltokirja ei ole merkkiliikkeen huoltokirja joten mahdolliset takuun jälkeiset vastaan tulot joka tapauksessa varsin olemattomat jos jotain vikaa tulisi. Aktiot kannattaa kuitenkin kysyä ja tarkistaa. Jos niitä on niin ne ei maksa sinulle mitään. Itse huoltaisin huolto-ohjelman mukaisesti joko merkkiliikkeessä tai muualla. Merkkiliikkeestä saa opel assistancen vuodeksi voimaan.
4, ole huoleti ja aja vaan. Ei syytä murheisiin
Sulla olisi 4v joten isohuolto, sytytystulpat (4v/60tkm) sekä jarruneste ja raikkari lisätyönä joilla 2v vaihtoväli.
2, hae merkkiliikkeestä, 14e/purkki ja kippaa tankkiin.
3, olet jo toinen omistaja ja huoltokirja ei ole merkkiliikkeen huoltokirja joten mahdolliset takuun jälkeiset vastaan tulot joka tapauksessa varsin olemattomat jos jotain vikaa tulisi. Aktiot kannattaa kuitenkin kysyä ja tarkistaa. Jos niitä on niin ne ei maksa sinulle mitään. Itse huoltaisin huolto-ohjelman mukaisesti joko merkkiliikkeessä tai muualla. Merkkiliikkeestä saa opel assistancen vuodeksi voimaan.
4, ole huoleti ja aja vaan. Ei syytä murheisiin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Noihin autoihinhan tuli jossain vaiheessa takaisinkutsukin jonka puitteissa tehtiin moottorinohjausyksikön päivitys jonka oli tarkoitus suitsia LSPI-herkkyyttä, kannattaa varmistaa että se on autoon tehty. Muistaakseni 2017 alun autot kuuluivat vielä päivityksen piiriin, myöhemmissä päivitys oli jo tehtaalta tullessa.oswald1 kirjoitti: ↑02 Syys 2021, 10:56 1. Nämä 2017 1.4T moottorit taisi olla niitä, joissa LSPI-ongelmia oli ollut, mutta pitäisikö asian olla kunnossa kun on käytetty ensimmäisen huollon jälkeen tuota 5W-30 Dexos 1 öljyä? Reilun 10tkm välein vaihdettu öljyt. Viimeisin huolto oli tehty kesäkuussa 2020, joten pitäisi käyttää varmaan heti huollossa ettei veny väli.
2. Merkkihuollossa on ilmeisesti laitettu myös jotain lisäainetta tankkiin huollon yhteydessä. Autokorjaamolla tuskin sellaisia on laitettu, joten onkohan tuolla väliä?
3. Huollosta vielä sen verran, että onko sillä väliä missä noita huoltaa? Eli onko huono asia, jos ei ole käytetty merkkihuollossa?
4. Sitten LSPI:stä vielä sen verran, että voiko tuota automaatilla ajaessa jotenkin kokeilla, että onko oireita?
LSPI:n esiintymiseen vaikuttaa voimakkaasti myös ajotyyli, jos vedättää isolla kaasulla pienillä kierroksilla kerjää ongelmia moottorille. Automaatti yleensä vaihtaa kiihdyttäessä pienemmälle ehkä herkemmin kuin ihmiskuski niin tämä riski on varmaan yleisellä tasolla automaattien kanssa pienempi. Ei ole kyllä omiin korviin/silmiin sattunut Suomesta yhtään LSPI:n takia hajonnutta K Astraa, joten ei tuo nyt mahdottoman akuutti ongelma varmaan ole.
Kuulostaa oudolta että merkkihuollossa olisi laitettu 5W-40 öljyä, kun tuossa koneessa olisi pitänyt käyttää Dexos 2:ta jos 1gen2:ta ei ole saatavilla, ja nämä ovat molemmat 5W-30 öljyjä. Polttoaineen lisäaineen on saanut myös Atoy autohuollosta, mutta sitä on pitänyt erikseen pyytää.
Omat kokemukset 1.4T turbosta automaatilla on ihan positiivisia. Tasainen ja varmatoiminen kone, ei syö öljyä kuten Opelit ei yleensäkään. Omassa 2016 astrassa käyttänyt dexos 1 gen2 öljyjä edelleenkin, ei uskalla vaihtaa tuohon litkumpaan kun moottori on toiminut täysin virheettömästi tähän saakka tuolla dexoksella. Aika näyttää saanko katua päätöstäni, mutta "if it ain't broken, don't fix it" vai miten se meni...
Astra K ST 1.4T 150hv AT
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra K
Lspi yleisyydestä kertoo ehkä se että olen ollut 4-vuotta opelin parissa töissä ja yksi 1,4T 150hv moottori vaihdettiin mahdollisesti tämän takia 2017 vuonna mun työpaikalla lähes uuteen autoon.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra K
Siis matalat kierrokset, iso vaihde, kaasupoljin syvällä. Englannin kielessä kutsuvat tätä ajotapaa termillä "lugging" ja kovasti aihetta käsittelevissä teksteissä sitä kehotetaan välttämään koska se on helpoin tapa paskoa moottori LSPI:llä.
So how do you avoid LSPI in your TGDI? There are many actions that can be taken to reduce the likelihood of LSPI. These include driving style, fuel selection, engine oil selection and aftermarket parts upgrades. As for driving style, a clue can be found just looking at the name of the ailment. Low-speed means low engine speeds or low RPMs. When your engine is at low-speeds be sure to limit the load on the engine. Full-throttle and load should only be applied to your engine at RPMs where the engine is making appreciable torque. The worst thing you can do is try to be the forum hero that shows that your T-too-big turbo spools at 2,500RPM by starting your testing at 1,500RPM in 6th gear and flooring it for 10 seconds while your engine lugs and struggles.
https://dsportmag.com/the-tech/educatio ... -ignition/
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Mun maailmassa se tarkoittaa kaasupoljinta. ”Kaasu” voi olla pohjassa ilman että kierrokset on korkeat.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Astra K
Helmikuussa 2017 tehty sai tuon päivityksen kesä/heinäkuu 2018. Vuosihuollon yhteydessä huhtikuussa 2018 sitä ei vielä ollut.kjans kirjoitti: ↑02 Syys 2021, 19:55
Noihin autoihinhan tuli jossain vaiheessa takaisinkutsukin jonka puitteissa tehtiin moottorinohjausyksikön päivitys jonka oli tarkoitus suitsia LSPI-herkkyyttä, kannattaa varmistaa että se on autoon tehty. Muistaakseni 2017 alun autot kuuluivat vielä päivityksen piiriin, myöhemmissä päivitys oli jo tehtaalta tullessa.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
-
- 'Agila'
- Viestit: 1
- Liittynyt: 06 Syys 2021, 14:44
Re: Astra K
Hei
2017 vm 1.6 Cdti ecotec 100kW. Onko näissä uudemmissa vuosimalleissa ollut vielä noita jakoketjuongelmia? Hankintaa miettimässä ko. autosta. Puhun nyt alle 150000tkm ajetuista.
2017 vm 1.6 Cdti ecotec 100kW. Onko näissä uudemmissa vuosimalleissa ollut vielä noita jakoketjuongelmia? Hankintaa miettimässä ko. autosta. Puhun nyt alle 150000tkm ajetuista.
Re: Astra K
Mulla on tehnyt tätä uudesta lähtien since 2016 mutta sillä erolla että nopeus on välillä 40-50.
Sitäkin tutkittiin mutta sittemmin annoin olla. Ajoa vaan.
On muuten kertynyt tähän mennessä 53tkm ja viimeiset kaksi huoltoa teetättänyt monimerkillä.
Edelleen ainoat nurinat on maalipinnasta (koko auton). Takarekkarin yläpuolelta maalikuprusi ja huollossa väitettiin ulkopuoliseksi korroosioksi. Sekin osoittautui tuubaksi koska siinä oli ilmeisesti maalikupru jonka puhjettua mitään ruostetta missään (se sauma on kyl ihan luokaton puolalaisbrittiläisen mig käden taikoma ja venäläisugruulilaisen maalaama).
Kohta pitää kattella uusia renkaita ja antureita niihin.
Ihan hyvä ostos ollunna.
Merkkihuollon hinnat on kovahkot tai tuntuu siltä mutta toisaalta monimerkki korjaamoilla tehdäänkin vain puolet asioista ja korjataan vain jos rikki.
Psa opelia en hommaile, mutta onpa nykyisellä vielä elinkaarta ihan kivasti.