Pikakysymyksiä Opeleista

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Ei oo tullu koskaan laitettua kutoseen lukitetta jakopään pultteihin, eikä oo kyllä ollu ongelmaakaan. Ainut mihin oikeestaan laittanu ni nokkarattaiden pultit mutta niitä ei tarvi kyllä jakoremmin vaihdossa normaalisti irrottaakkaan.

Vesipumpun hihnapyörän pulteissa kannattaa kiristäessä kattoa ettei ne osu kiristettynä pumpun runkoon. Muutama tullut vastaan missä pultit vaihdettu ja toisen merkkisen pumpun kanssa mahtuu pyörimään mutta toisen kanssa jumittaa.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

kadett90 kirjoitti: 09 Huhti 2022, 11:40 Et tarvitse kierrelukitetta jakopään hihnan vaihdossa.
Vesipumpun pultit voit käyttää uudestaan.
Tulppia ei tarvitse irroittaa.
1,2sorsa kirjoitti: 09 Huhti 2022, 13:15 Mielenrauhan vuoksi olen täyttänyt mietoa lukitetta tipan yleensä jakopäitä tehdässä vaikka momenttiin olen laittanutkin
@@po kirjoitti: 10 Huhti 2022, 01:42 Ei oo tullu koskaan laitettua kutoseen lukitetta jakopään pultteihin, eikä oo kyllä ollu ongelmaakaan. Ainut mihin oikeestaan laittanu ni nokkarattaiden pultit mutta niitä ei tarvi kyllä jakoremmin vaihdossa normaalisti irrottaakkaan.

Vesipumpun hihnapyörän pulteissa kannattaa kiristäessä kattoa ettei ne osu kiristettynä pumpun runkoon. Muutama tullut vastaan missä pultit vaihdettu ja toisen merkkisen pumpun kanssa mahtuu pyörimään mutta toisen kanssa jumittaa.
Ok, kiitokset ja kumarrukset neuvoista/kokemuksista :)


Harmillisesti Wahlerin termarit oli autodcilta loppuneet, onkohan Gates yhtä hyvä, entä muut valmistajat...? Ajattelin termarin vaihtaa samalla kun imusarja irrallaan.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Oon gates termarin laittanu samalla kun tehnyt 8v koneitten jakopäitä. Omaa kokemusta voin sanoa että ainakin sen 3kk kesti mitä auto mulla oli.

Jos wahleria ei saa niin bechr voisi kokeilla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Juu, tilasin nyt sitten ton Gatesin termarin :) Katotaan tuleeko kesähelteillä ongelmia... :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Miten tuo öljyntäyttöputkenkaula on kiinni venankopassa X30Xe:ssä? Joku edellinen seppä on näköjään laittanu ensin sen e-torx-pultin ja vasta sitten juntannu päälle ton täyttöputken ja sen kielekkeen, niin ei saa avainta pultin kantaan. Onko tuo putki ihan vaan kiertämällä ja joku käännä 90 ast. lukitus ja nosto pois? En haluaisi rikkoa sitä irroituksessa :(

EDIT: Vastaan itse itselleni, näköjään täältä löydetyn ohjeen mukaan kiertämällä irtoo... Pitää kokeilla varovasti pihdeillä jos ton saisi liikkeelle ja vähän suihkii PTFE:tä :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja @@po »

Sormella nostat sitä klipsua mikä menee sen pultin päälle (ja kuuluu myöskin sen päälle) ja käännät irti. Toimii samalla tavalla kun normaali öljykorkki siinä putken päässä, ja sen tilalle sopii se korkkikin suoraan. Voi olla liimattu tiivisteliimalla kiinni, kun kukaan ei koskaan jaksa hommata sitä o-rengasta siihen ja välillä ne itkee siitä liitoksesta.


Edit: sait jo irti tai et, niin tosta oikein informatiivinen video aiheesta:
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Vklnuppi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 15:48

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Sattuuko kukaan tietämään sopiiko H Astran kaiuttimet G Astraan ? Osanumeroiden perusteella erit, mutta yhden asiaan liittyvän monologin ulkomaan foorumeilta löysin ja siinä sanottiin sopivan, mutta kiinnistypisteen joutuisi poraamaan uudestaan ämyriin. Poraaminen ei ole ongelma :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Näyttävät aika samoilta. Varmasti poraamalla sopii
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vklnuppi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 15:48

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Juho M-P kirjoitti: 28 Huhti 2022, 14:09 Näyttävät aika samoilta. Varmasti poraamalla sopii
Kiitos. Näyttivät tosiaan aika samoilta ja eiköhän ne sitten jotenkin kiinni saa :)
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

X30XE:henhän tuli tehtyä jakopää jo aikoja sitten, mutta koska auto ei oo vieläkään puuttuvein osien vuoksi ajossa, niin kysynpä asiaa joka vähän jäi mietyttämään, eli se runkokorvakko jossa kaksi rullaa kiinni ja joka tulee 3 pultilla koneeseen, niin yhdessä pulteissa oli niin huono jenka ettei mitään toivoa saada tohon 40Nm, niin kävin jenkatapilla läpi ja kiristin vaan räikällä että vähän toppasi sekä ruuttasin kierrelukitetta reippaasti. Onko muilla kokemuksia että ois tuo keskimmäinen pultti lähteny ajossa irti tms? Ajattelin vaan että löiskö autoa enemmän läjään vai tekisikö isomman reiän ja M10 kierteet tohon? Rullien pultit kyllä kesti kiriä momenttiin mutta siis tuo keskimmäisen korvakon pultin kierre oli vähän huono.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Helicoil punasella lukitteella sinne ja putsaa jenkat alkuperäisestä pultista tai hakee uuden.

En ihan V6 tiedä mutta yhtä 1,9tdi wag koneesta hain öljyvuotoa niin oli murtanut sylinteri lohkon halki kun jakopäänkannakkeesta oli jätetty pultti kokonaan pois.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:40 Helicoil punasella lukitteella sinne ja putsaa jenkat alkuperäisestä pultista tai hakee uuden.

En ihan V6 tiedä mutta yhtä 1,9tdi wag koneesta hain öljyvuotoa niin oli murtanut sylinteri lohkon halki kun jakopäänkannakkeesta oli jätetty pultti kokonaan pois.
Eiku siis piti kirjoittaa (meni sanat sekaisin :D ) että reiän kierteet lohkossa huonot eli pultti oli uusi. Lohkon kierteen oikaisin jenkatapilla jo, mutta mietin vaan kuinka todennäköistä on että lähtee tuo pultti kävelemään tai onko jollain peräti näin käynyt?

Toki paras olisi kun saisi tohon 40Nm, mutta lohkon kierre ei tunnu kestävän enää, niin siksi tämä säätö.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Motonetisti kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:43
1,2sorsa kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:40 Helicoil punasella lukitteella sinne ja putsaa jenkat alkuperäisestä pultista tai hakee uuden.

En ihan V6 tiedä mutta yhtä 1,9tdi wag koneesta hain öljyvuotoa niin oli murtanut sylinteri lohkon halki kun jakopäänkannakkeesta oli jätetty pultti kokonaan pois.
Eiku siis piti kirjoittaa (meni sanat sekaisin :D ) että reiän kierteet lohkossa huonot eli pultti oli uusi. Lohkon kierteen oikaisin jenkatapilla jo, mutta mietin vaan kuinka todennäköistä on että lähtee tuo pultti kävelemään tai onko jollain peräti näin käynyt?

Toki paras olisi kun saisi tohon 40Nm, mutta lohkon kierre ei tunnu kestävän enää, niin siksi tämä säätö.
Joo hoksasin. Tosiaan laittaisin helicoilin sinne lohkoon liiman kanssa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:47
Motonetisti kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:43
1,2sorsa kirjoitti: 19 Kesä 2022, 11:40 Helicoil punasella lukitteella sinne ja putsaa jenkat alkuperäisestä pultista tai hakee uuden.

En ihan V6 tiedä mutta yhtä 1,9tdi wag koneesta hain öljyvuotoa niin oli murtanut sylinteri lohkon halki kun jakopäänkannakkeesta oli jätetty pultti kokonaan pois.
Eiku siis piti kirjoittaa (meni sanat sekaisin :D ) että reiän kierteet lohkossa huonot eli pultti oli uusi. Lohkon kierteen oikaisin jenkatapilla jo, mutta mietin vaan kuinka todennäköistä on että lähtee tuo pultti kävelemään tai onko jollain peräti näin käynyt?

Toki paras olisi kun saisi tohon 40Nm, mutta lohkon kierre ei tunnu kestävän enää, niin siksi tämä säätö.
Joo hoksasin. Tosiaan laittaisin helicoilin sinne lohkoon liiman kanssa.
Mut siis kuitenkin tuolla ilmeisesti sen verta materiaa että kärsii porata reikää isommaksi jos helicoilin tyrkkää?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pitäisihän sitä materiaa olla. Eihä se reikä kasva kuin millillä kun helicoil laittaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin