Pikakysymyksiä Opeleista

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Ok, kokeillaanpa sitten lykkiä tuota helicoilia sinne :) Just kävin purkamassa apulaiteremmin ym. vielä kerran pois, ja tosiaan multa pääsi asiavirhekin lipsahtamaan tossa, eli M10-jengalla näkyi toi pultti ja reikä olevan alunperinkin :D Pitää huomenna napata matkaan helicoilsarja tolle jengalle ja vähän muutakaan osaa Opeliin ja muunkin merkkiseen kulkineeseen...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
JJAL
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Huhti 2012, 18:08
Paikkakunta: HML

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Astra H 2005, taaempi lambda 55560617.
Astra H 2007, taaempi lambda 55566746.

Sopivatko kuitenkin ristiin, ja mistä tuo ero johtuu (anturin valmistaja vaihtunut)?

E: Molemmat siis 1.6 bensoja eli Z16XEP.
Vklnuppi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 15:48

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

G-Astraan menossa termostaatin vaihto ja samalla sitten koko jäähdytysjärjestelmän (pika-aine putsaus) ja nesteiden vaihto. En ole ennen tehnyt joten otin nesteet ulos ja laitoin tilalle ensin jonkin verran vettä, sitten STP putsausaineen ja perään vettä niin kauan että alkoi jäämään paisuntasäiliöön. Käyntiin korkki auki nestetasoa seuraille ja vähän lisäilin, mutta todella vähän.

1. Pitääkö tuota ilmailla jotenkin muuten ? Käsitykseni mukaan ei, mutta yllättävän vähän vaati lisäystä.

2. Onko ilmauksessa väliä tekeekö sen korkki auki vai kiinni ?

3. Pitääkö ohjekirjan väittämä nestemäärästä (6.3litraa/X16XEL/ei ilmastointia) paikkansa ? Jos pitää niin ei sinne saanut menemään kuin reilu 4litraa eli 2litraa jäisi koneen onkaloihin kun tyhjennysruuvin kautta ottaa ulos. Lähinnä mietin kun jäähdytysneste on tiivistettä, niin kaataako sitten vaan sen reilu 3 litraa sitä ja loput vettä. Tietysti työskentely alusta ei ole tasainen, mutta keula on alaspäin ja tyhjennyspropun puoli alimpana.

Ei ehtinyt tänään kuin pyörittämään tuon putsaus-kierroksen ja käyttämään kerran pelkillä vesillä. Huomenna toisen kerran vesillä ja sitten uusi termostaatti ja uudet nesteet sisään.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei tarvi ilmata. Laitat käyntiin ja käytät niin kauan että ternostaatti aukeaa. Samalla seuraat nestepintaa paisarisaa ja tarvittaessa lisäät.

Ja 3l raakaa +3l vettä niin tulee oikea seos. Sekoita valmiiksi astiaan niin moottoriin menee varmasti oikeaa seosta. Liian raaka seos alkaa puuroutua pakkasella, ihan kuin laihakin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vklnuppi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 15:48

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Juho M-P kirjoitti: 08 Heinä 2022, 15:52 Ei tarvi ilmata. Laitat käyntiin ja käytät niin kauan että ternostaatti aukeaa. Samalla seuraat nestepintaa paisarisaa ja tarvittaessa lisäät.

Ja 3l raakaa +3l vettä niin tulee oikea seos. Sekoita valmiiksi astiaan niin moottoriin menee varmasti oikeaa seosta. Liian raaka seos alkaa puuroutua pakkasella, ihan kuin laihakin.
Näin tein. Seuraavaksi sitten lämpöanturin vaihtoon kun "vieläkään ei viisari nouse" keskelle :D Uusi termostaatti oli Mahlen eikä ilmainen, mutta tietysti tuurillani saattoi sekin olla valmiiksi rikki. Ei ikävä kyllä tullut testattua ennen asennusta. Lämmintä kyllä tulee, mutta ajossa ei lämmöt nouse tuonne 90 asteeseen. Paikallaan kyllä ja flekti lähtee pyörimään.

Jos joku sattuu tietämään mikä noista motonetin myymistä on oikea vaihtoehto X16XEL koneiseen Astraan (G) niin kiitän tiedosta. Muuten joutuu menemään anturikourassa tiskille ja sanotaan näin, että siinä on 50-50 mahdollisuus saada sieltä se oikea :D Ilmeisesti väärä anturi voi aiheuttaa juurikin tuollaisen oireen.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei niissä nouse mittari keskelle. Se jäö aina 10ast kylmemmälle. Testerillä kun kattoo niin lämpötila on 90ast. Keskellä jo 100 ast
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vklnuppi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2017, 15:48

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Vklnuppi »

Juho M-P kirjoitti: 20 Heinä 2022, 18:59 Ei niissä nouse mittari keskelle. Se jäö aina 10ast kylmemmälle. Testerillä kun kattoo niin lämpötila on 90ast. Keskellä jo 100 ast
Onko tosiaan näin kun muistikuvien mukaan edellisessä (oli tosin 1.6/8v) nousi lämmöt siihen 90 asteeseen ja siinä pysyi myös kelistä riippumatta :o Nyt tässä on mittarissa käytännössä neljä pykälää; tyhjä (70C), 80C, tyhjä (90c) ja sitten 100`C. Talvella kyllä huomasi, että termostaatti on rikki (ei lämmennyt ja kulutus oli mielestäni korkea). Lämmöt pysyy tällä hetkellä tuossa 80-85`C välissä ja ajossa heittelee, lämppäriä huudattamalla alkaa viisari laskea.
Ei kai sen noin kuuluisi mennä ? Jos paikallaan käyttää niin nousee tuohon 90`C merkkiin asti ja flekti pärähtää käyntiin. Mielestäni tuo kertoisi yhä rikkinäisestä termostaatista, mutta en ole näissä hyvä eikä mitään käsitystä tekeekö tuo lämpöanturi muuta kuin antaa viisarille tiedon :bonk:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No kun se 90 merkki on oikeesti 100 ast ja siinä lähtee flekti päälle. Usko pois

Katoppa joskus testerillä livedataa niin näet
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Kolokuru
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 14 Touko 2019, 20:39

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Kolokuru »

Vaihdoin takapyörän navan , laakerin rahina loppui , Mutta ABS ja se luistelevan auton merkkivalo tuli kojetauluun kun jarrutin . Alkuperäisessä navassa on uritettu navan ulkokehä abs anturin kohdalta metallia . Uudessa navassa onkin muovia tuon ulkokehän kohdalla missa tuo abs anturi on . Ajattelin että tuo muovi on vain suoja ja raaputin pienen palan muovista pois, mutta ei sen alta uritettua metallia ollutkaan . Voiko tuo parin millin muovin puuuttuminen aiheuttaa "HUOLLA ESC JÄRJESTELMÄ" vikailmoituksen ? laitoin kyllä silikonin tuohon reiän kohdalle täytteeksi .
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onko 2006 1.9CDTi Astrassa laturin vapaakytkintä, eli heittääkö laturin vapaalle jossain ajorytmissä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Muistelen että Zafirassa oli
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Patterzzeni
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Kesä 2022, 21:52

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Patterzzeni »

Sopiiko vanhempien C20NE/XE koneiden öljypohja X20XEV moottoriin? Mantaan menossa tommonen XEV, jota varten kyselen, vain tuo itse kiinnityksen muoto kiinnostaa, pohjan nyt joutuu tekemään itse joka tapauksessa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Patterzzeni kirjoitti: 23 Heinä 2022, 12:47 Sopiiko vanhempien C20NE/XE koneiden öljypohja X20XEV moottoriin? Mantaan menossa tommonen XEV, jota varten kyselen, vain tuo itse kiinnityksen muoto kiinnostaa, pohjan nyt joutuu tekemään itse joka tapauksessa.
Sopii suoraan x20xev/c18xe vanhempiin koneisiin joissa ei ole tasapainoakseleita.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Patterzzeni
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Kesä 2022, 21:52

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja Patterzzeni »

1,2sorsa kirjoitti: 23 Heinä 2022, 12:59
Patterzzeni kirjoitti: 23 Heinä 2022, 12:47 Sopiiko vanhempien C20NE/XE koneiden öljypohja X20XEV moottoriin? Mantaan menossa tommonen XEV, jota varten kyselen, vain tuo itse kiinnityksen muoto kiinnostaa, pohjan nyt joutuu tekemään itse joka tapauksessa.
Sopii suoraan x20xev/c18xe vanhempiin koneisiin joissa ei ole tasapainoakseleita.
Eli 93-95 (?) XEVeihin pitäisi mennä? Ja noihin uudempiin XEVeihinkö tuli sitten se kaksiosainen öljypohja ja tasapainoakselit?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Pikakysymyksiä Opeleista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Patterzzeni kirjoitti: 23 Heinä 2022, 14:42
1,2sorsa kirjoitti: 23 Heinä 2022, 12:59
Patterzzeni kirjoitti: 23 Heinä 2022, 12:47 Sopiiko vanhempien C20NE/XE koneiden öljypohja X20XEV moottoriin? Mantaan menossa tommonen XEV, jota varten kyselen, vain tuo itse kiinnityksen muoto kiinnostaa, pohjan nyt joutuu tekemään itse joka tapauksessa.
Sopii suoraan x20xev/c18xe vanhempiin koneisiin joissa ei ole tasapainoakseleita.
Eli 93-95 (?) XEVeihin pitäisi mennä? Ja noihin uudempiin XEVeihinkö tuli sitten se kaksiosainen öljypohja ja tasapainoakselit?
Juurikin näin.
97 f astrassa oli jo 2 osainen öljypohja. Sekä 96 b vectrassa. 95 calibra oli vielä 1 osaisella peltipohjalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin