Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13461
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vsq kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:56
1,2sorsa kirjoitti: 05 Joulu 2021, 18:12
toukopouko kirjoitti: 05 Joulu 2021, 17:40 Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Katsoisin ekana coolerin sisään. Ei näitä ole tienpäälle jäänyt tuon takia mutta se on ylivoimaisesti yleisin paikka mistä jäätyy.
Jaa-a, pitäisiköhän sitä katsoa omasta autosta mistä kohtaa tuo täsmälleen ottaen ottaa ilmaa moottoriin. Jos vaikka yrittäisi suojata sen talvella s.e. kaikki edellä ajavan heittämä kosteus ei päädy suorinta tietä moottorin ilmanottoon ja sitä kautta välijäähdyttimeen. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajaa pikkasen kauempana siitä edellä ajavasta tietyillä keleillä.

Muistelen lukeneeni joskus vuosia sitten Klonkswagen foorumilla siitä, että välijäähdyttimen tyhjentäminen oli (valveutuneiden käyttäjien keskuudessa) tietyissä malleissa ihan vuosittainen "huoltotoimenpide". Kosteus kuulemma jäätyi pakkasilla välijäähdyttimen pohjalla ja sitä kertyi ajonoloon aika lailla. Sitten jossain vaiheessa, kun auto oli muutaman tunnin lämpimässä ja käynnistyksen yhteydessä imaisi kaiken sen veden sylintereihin... neste kun ei tunnetusti pahemmin puristu kasaan niin lopputuloksen saattaa arvata.
Eräässä melko uudessa premium merkissä menee juuri tuon hörppäämis ilmiön takia kiertokankia mutkalle.

Tuon voisi kyllä toteuttaa niin että poraa välijäähdyttimeen 3mm reiän ja tekee siihen 4mm kierteet ja pultin. Reikää kun ei voi jättää ilman että vikavalo syttyy
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1028
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 23:50
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Vsq »

1,2sorsa kirjoitti: 06 Joulu 2021, 15:45
Vsq kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:56
1,2sorsa kirjoitti: 05 Joulu 2021, 18:12
toukopouko kirjoitti: 05 Joulu 2021, 17:40 Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Katsoisin ekana coolerin sisään. Ei näitä ole tienpäälle jäänyt tuon takia mutta se on ylivoimaisesti yleisin paikka mistä jäätyy.
Jaa-a, pitäisiköhän sitä katsoa omasta autosta mistä kohtaa tuo täsmälleen ottaen ottaa ilmaa moottoriin. Jos vaikka yrittäisi suojata sen talvella s.e. kaikki edellä ajavan heittämä kosteus ei päädy suorinta tietä moottorin ilmanottoon ja sitä kautta välijäähdyttimeen. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajaa pikkasen kauempana siitä edellä ajavasta tietyillä keleillä.

Muistelen lukeneeni joskus vuosia sitten Klonkswagen foorumilla siitä, että välijäähdyttimen tyhjentäminen oli (valveutuneiden käyttäjien keskuudessa) tietyissä malleissa ihan vuosittainen "huoltotoimenpide". Kosteus kuulemma jäätyi pakkasilla välijäähdyttimen pohjalla ja sitä kertyi ajonoloon aika lailla. Sitten jossain vaiheessa, kun auto oli muutaman tunnin lämpimässä ja käynnistyksen yhteydessä imaisi kaiken sen veden sylintereihin... neste kun ei tunnetusti pahemmin puristu kasaan niin lopputuloksen saattaa arvata.
Eräässä melko uudessa premium merkissä menee juuri tuon hörppäämis ilmiön takia kiertokankia mutkalle.

Tuon voisi kyllä toteuttaa niin että poraa välijäähdyttimeen 3mm reiän ja tekee siihen 4mm kierteet ja pultin. Reikää kun ei voi jättää ilman että vikavalo syttyy
Kiinnostava idea :) Tyhjentäminen ei vaan taida onnistua ulkona pakkasessa. Onneksi allekirjoittaneella on lämmin autotalli 3 tonnin nosturilla, joten tuon toteuttamista pitää ehdottomasti harkita.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1028
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 23:50
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Vsq kirjoitti: 06 Joulu 2021, 21:24
1,2sorsa kirjoitti: 06 Joulu 2021, 15:45
Vsq kirjoitti: 05 Joulu 2021, 23:56
1,2sorsa kirjoitti: 05 Joulu 2021, 18:12
toukopouko kirjoitti: 05 Joulu 2021, 17:40 Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Katsoisin ekana coolerin sisään. Ei näitä ole tienpäälle jäänyt tuon takia mutta se on ylivoimaisesti yleisin paikka mistä jäätyy.
Jaa-a, pitäisiköhän sitä katsoa omasta autosta mistä kohtaa tuo täsmälleen ottaen ottaa ilmaa moottoriin. Jos vaikka yrittäisi suojata sen talvella s.e. kaikki edellä ajavan heittämä kosteus ei päädy suorinta tietä moottorin ilmanottoon ja sitä kautta välijäähdyttimeen. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajaa pikkasen kauempana siitä edellä ajavasta tietyillä keleillä.

Muistelen lukeneeni joskus vuosia sitten Klonkswagen foorumilla siitä, että välijäähdyttimen tyhjentäminen oli (valveutuneiden käyttäjien keskuudessa) tietyissä malleissa ihan vuosittainen "huoltotoimenpide". Kosteus kuulemma jäätyi pakkasilla välijäähdyttimen pohjalla ja sitä kertyi ajonoloon aika lailla. Sitten jossain vaiheessa, kun auto oli muutaman tunnin lämpimässä ja käynnistyksen yhteydessä imaisi kaiken sen veden sylintereihin... neste kun ei tunnetusti pahemmin puristu kasaan niin lopputuloksen saattaa arvata.
Eräässä melko uudessa premium merkissä menee juuri tuon hörppäämis ilmiön takia kiertokankia mutkalle.

Tuon voisi kyllä toteuttaa niin että poraa välijäähdyttimeen 3mm reiän ja tekee siihen 4mm kierteet ja pultin. Reikää kun ei voi jättää ilman että vikavalo syttyy
Kiinnostava idea :) Tyhjentäminen ei vaan taida onnistua ulkona pakkasessa. Onneksi allekirjoittaneella on lämmin autotalli 3 tonnin nosturilla, joten tuon toteuttamista pitää ehdottomasti harkita.
Maskisuojia ovat jotkut viritelleet ja jossain määrin on käsittääkseni auttanut. Omassani on vain keulan alareunan muoviritilä tukittu, mutta varsinainen maskisuoja puuttuu samoin kuin pohjapanssari. Maski ei tosin ole kovin avoin tässä mallissa. Pohjapanssari todennäköisesti nopeuttaisi moottorin lämpöjen nousemista.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
valtsuvaltsu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 16 Loka 2021, 10:34

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja valtsuvaltsu »

Ei ole tuolla tekniikka puolella tullut vastauksia, niin huudellaan nyt sitten täälläkin ketjussa.

Kylmäkäynnistäessä konetilasta siis kuuluu vinkuva/hankaava ääni hetki (~1 min) käynnistämisen jälkeen. Olen kabiinitiloissa kuullut pientä ujellusta keulan suunnalta ajon aikana, mutta en sen enempää siihen ole kiinnittänyt huomiota. Nyt, kun auton käynnistyksen jälkeen tuli harjailtua lumia pois, niin taisin päästä kuulemaan saman äänen ulkopuolelta, mikä onkin huomattavasti äänekkäämpää.

Tietämys autoista heikkoa, joten ei mitään käryä, mistä ääni voisi tulla. Mielestäni kuuluu kuljettajan puolelta. Pienen ajelun jälkeen ääni katoaa. Ääni kuuluu siis liikkeessä ja seisonnassa eikä näytä riippuvan esim. moottorin kierroksista tai reagoivan niihin mitenkään. Äänet alkaneet nyt, kun pakkasetkin täällä etelässä alkaneet. Ei mielestäni vielä lokakuussa moisia ääniä päästellyt, kun auto tuli ostettua. Tänään autoa pidetty johdon päässä ennen ajoa, niin taisi ulista 3 sekunnin ajan ajon alkuvaiheilla, vaikka vähän aikaan pidinkin tyhjäkäynnillä odotellen ääniä. Kuitenkin lämmitys tai lämpimämmät kelit näyttäisi vähentävän tai poistavan tämän ilmiön.

Kokemuksia tai ajatuksia muilta? Huoltoonhan tuo joutaa.

Videolinkkiä:

kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 347
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

Mä ostin aikanaan kun vielä piti joka aamu ajaa työpaikalle tuollaisen Tammersin maskisuojan. Hyvin se pelaa talvella, lämmöt nousee nopeammin ja pysyy paremmin vaikka vetäis pitkää siivua kovassa pakkasessa. Tuo on mallista riippuen yksi- tai kaksiosainen, 1.4T maski on avoimempi niin tulee oma osa maskin ylä- ja alaritilään.

Saa ostettua vaikka Virtaselta
https://www.virtasenkauppa.fi/maskisuoj ... uoja-31155

Kuva
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Vsq kirjoitti: 07 Joulu 2021, 00:00 Maskisuojia ovat jotkut viritelleet ja jossain määrin on käsittääkseni auttanut. Omassani on vain keulan alareunan muoviritilä tukittu, mutta varsinainen maskisuoja puuttuu samoin kuin pohjapanssari. Maski ei tosin ole kovin avoin tässä mallissa. Pohjapanssari todennäköisesti nopeuttaisi moottorin lämpöjen nousemista.
Faceliftissä on melko umpinainen tuo keula.
Puskurin alaosassa on se aktiivinen kaihdin, mikä menee kiinni, eikä siitä ylemmästäkään ihan hirveästi ilmaa pääse läpi.
Pohjan "panssari" ei tosin ole kovin jämerää tekoa (ainakaan Inkun teräksiseen verrattuna). Mutta on hyvin tiivis ja koteloi konehuoneen melko tehokkaasti kiinnittyen puskurin alle, tulipellin alle pohjaan ja pyöränkoteloiden katteisiinkin. Taisi olla pitkälti toistakymmentä ruuvia :roll:

Luulisi tuon sopivan hieman vanhempiinkin, jos haluaa alapuolelta eristää?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13461
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ahnuld kirjoitti: 07 Joulu 2021, 17:28
Vsq kirjoitti: 07 Joulu 2021, 00:00 Maskisuojia ovat jotkut viritelleet ja jossain määrin on käsittääkseni auttanut. Omassani on vain keulan alareunan muoviritilä tukittu, mutta varsinainen maskisuoja puuttuu samoin kuin pohjapanssari. Maski ei tosin ole kovin avoin tässä mallissa. Pohjapanssari todennäköisesti nopeuttaisi moottorin lämpöjen nousemista.
Faceliftissä on melko umpinainen tuo keula.
Puskurin alaosassa on se aktiivinen kaihdin, mikä menee kiinni, eikä siitä ylemmästäkään ihan hirveästi ilmaa pääse läpi.
Pohjan "panssari" ei tosin ole kovin jämerää tekoa (ainakaan Inkun teräksiseen verrattuna). Mutta on hyvin tiivis ja koteloi konehuoneen melko tehokkaasti kiinnittyen puskurin alle, tulipellin alle pohjaan ja pyöränkoteloiden katteisiinkin. Taisi olla pitkälti toistakymmentä ruuvia :roll:

Luulisi tuon sopivan hieman vanhempiinkin, jos haluaa alapuolelta eristää?
Faceliftin pohjamuovi ei sovi vanhempaan kun vanhemmassa on turbo etupuolella ja pakoputki polttaisi pohjahuopaa. Vanhemmissa on kaksi pohjamuovia molemmin puolin pakoputkea ja jättää öljypohjan paljaaksi.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Mullakin ollut käytössä talvisin maskisuoja alaritilän kohdalla, kun tuo ylempi muutoinkin ummessa 1.4 150 hv versiossa.
sanpsa
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2021, 22:33

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja sanpsa »

Onko näissä bensavehkeissä ollut ongelmia huohottimen jäätymisen kanssa kovilla pakkasilla? Ts. Pitäisikö olla huolissaan :bonk:
Avatar
mp71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Loka 2017, 18:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja mp71 »

Ainakin tuo 1.0-moottorilla ollut Astra lämpes paljo nopeammin, kun pisti maskin tukkoon. Suosittelen jo sen takia. Tuo Tammer-dieselin lärpäke on kätevä.
Insignia 1.6T Innovation Plus Gran Sport -19
Ristoj
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 12:36

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Ristoj »

Mulla diiselissä koko keula ummessa, itse tein suojat ja hyvin ovat palvelleet 2016 alkaen. Jos ei koko keula ummessa niin diiselin moottorilämpömittari jää 60-80 asteeseen kovemmilla pakkasilla.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Pientä pätkimistä oli 1.4T (vm. 2016) mutta se poistui 160 tkm huollossa, kun tulpat vaihdettiin. Silloin sitä oli muistaakseni sekä kylmällä että lämpimällä koneella, kesälläkin. Kesti kerrallaan hyvin vähän aikaa, ehkä muutaman koneen pyörähdyskierroksen verran.

Nyt kun on ollut pakkasta reilummin ja 180 tkm huolto lähenee, niin viime viikkoina olen huomannut pätkimistä puolilämpimällä koneella, kun kiihdytän ylämäkeen moottoritielle liittyäkseni. Ja tämä ei ole mitään pientä nopeaa pätkimistä, vaan tehot tuntuu katoavan lähes totaalisesti 1 - 2 sekunniksi. Ei ravista eikä pätki, tehot vaan hyytyvät tasaisesti. Minä tietysti poljen kaasua syvemmälle, niin automaatti vissiin arpoo pienempää pesään ja sitten vihdoin pääsen moottoritienopeuteen, ennenkuin takanatulijat ehtivät hämmästelemään hyytymistäni. Liikkeellelähdöt tapahtuu +10C parkkihallista, niin meneeköhän joku moottoriohjauksen logiikka sekaisin kun tulen hallista ulos ja jo muutaman sadan metrin päässä olen -15C pakkasessa kiihdyttämässä sinne moottoritielle? Siinä kohdin infotainmentin näytöllä näkyvä ulkolämpömittari näyttää usein vielä plusasteita. Vai onkohan tulpat jo 30 tkm jälkeen taas vaihtokunnossa?
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

En osaa vastata kysymykseesi, mutta ihan mielenkiinnosta kyselisin, kun sulla on autossa jo mukavasti kilometrejä. Onko Astra toiminut ”sähköherkkuineen päivineen” keskimäärin hyvin läpi kilsojen?
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1028
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 23:50
Paikkakunta: Siuntio

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Askoik kirjoitti: 09 Joulu 2021, 21:21 Pientä pätkimistä oli 1.4T (vm. 2016) mutta se poistui 160 tkm huollossa, kun tulpat vaihdettiin. Silloin sitä oli muistaakseni sekä kylmällä että lämpimällä koneella, kesälläkin. Kesti kerrallaan hyvin vähän aikaa, ehkä muutaman koneen pyörähdyskierroksen verran.

Nyt kun on ollut pakkasta reilummin ja 180 tkm huolto lähenee, niin viime viikkoina olen huomannut pätkimistä puolilämpimällä koneella, kun kiihdytän ylämäkeen moottoritielle liittyäkseni. Ja tämä ei ole mitään pientä nopeaa pätkimistä, vaan tehot tuntuu katoavan lähes totaalisesti 1 - 2 sekunniksi. Ei ravista eikä pätki, tehot vaan hyytyvät tasaisesti. Minä tietysti poljen kaasua syvemmälle, niin automaatti vissiin arpoo pienempää pesään ja sitten vihdoin pääsen moottoritienopeuteen, ennenkuin takanatulijat ehtivät hämmästelemään hyytymistäni. Liikkeellelähdöt tapahtuu +10C parkkihallista, niin meneeköhän joku moottoriohjauksen logiikka sekaisin kun tulen hallista ulos ja jo muutaman sadan metrin päässä olen -15C pakkasessa kiihdyttämässä sinne moottoritielle? Siinä kohdin infotainmentin näytöllä näkyvä ulkolämpömittari näyttää usein vielä plusasteita. Vai onkohan tulpat jo 30 tkm jälkeen taas vaihtokunnossa?
Veikkaan puolapakettia, mutta vaihtoehtoja on ikävä kyllä turhan monta... Vikakoodit kannattaisi varmaan ensimmäiseksi lukea.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja helo »

opelonparas kirjoitti: 04 Joulu 2021, 11:22
Whuizzz kirjoitti: 04 Joulu 2021, 11:13 Miten on muilla näin pakkasten alkaessa lämminny Astra? Oma on -21 1.4t automaatti, ja tuntuu että ei taho nostaa lämpöjä mittarin mukaan 90 asteeseen. Verrokkina samalla matkalla ja -20 pakkasella Corsa E 1.0t lämpeni kyllä 90 asteeseen. Nyt on kokeiltu -8 ja -12 asteen pakkasella Astraa ja ei lämpene.
Lämpiää nopeasti ja lämpömittarin neula lukittuu tarkasti tuohon 90-lukemaan kovallakin pakkasella. Tosin itselläni vuoden 2017 malli, sen 1.4 t 150 hv on eri moottori kuin tuo sun.
Kysyisin muilta 1.4t 150hv Astran omistajilta, että nouseeko teillä lämpömittarin neula tarkasti sen 90 asteen viivan päälle, vai jääkö hieman sen alle, kuten minulla? En muista miten tuo on kesällä käyttäytynyt, mutta nyt kunnon pakkasilla kun lämmöt nousevat muutenkin hitaammin, aloin kiinnittämään tuohon huomiota. Neula siis jää minulla ehkä sen 90 asteen merkin paksuuden verran sen alle.

Asiasta aivan toiseen: Huomasin hiljattain, että Astran etupuskurin alla oleva joustava "muovilisäke" on ilmeisesti aika matalalla. Ajoin erääseen maan alla olevaan parkkihalliin, ja tuo muovi raapaisi lattiaan sisäänajoluiskan lopussa. Eipä olisi uskonut, että tavallisessa perheautossa vakiojousilla ja tavallisilla pullarenkailla voi olla tällaista ongelmaa, mutta vastaisuudessa täytyy näitä paikkoja varoa tarkemmin. Vinkkinä siis muillekin ;)
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Vastaa Viestiin