Eli vikana sellaista että, auton minulle tullessa tyhjäkäynti seilasi kylmänä hetken ja sitten toimi moitteetta. Siihen kokeilin lämpötila-anturin vaihtoa, kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin puhdistamista. Tuntui auttavan siinä mielessä ettei niin usein seilaa tyhjäkäynti mutta nykyään kylmänä liikkeelle lähtiessä nykii ja meinaa sammua ja ensimmäisissä kiihdytyksissä myös.
Livedataa otin esiin testerillä MAF tuntuis toimivan tyhjäkäynnillä tasoittuu 10-13kg/h testeri ja nykiessä arvo muuttuu kierrosten mukaan. Toinen mitä seurasin oli lambdan jännite se tuntui seilaavan melko paljon 0,05-0,8V esim. tyhjäkäynnillä voi näyttää mitä vaan tolta väliltä. Kiihdyttäessä menee alas ja moottorijarrutuksessa milloin. Takimmainen lambda tuntuis heittelevän vähemmän.
Z18XE nykiminen kylmänä
-
- 'Kadett'
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Kesä 2015, 16:42
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Tuo 10-13kg/h kyllä kuulostaa hieman ala kantiin olisko imuvuoto jossain , vaikka alipaineletku irti kaasuläppäkotelosta ?
Pallosalama
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Ohjearvo 9-20kg/hpetri tamminen kirjoitti: ↑28 Loka 2021, 21:26 Tuo 10-13kg/h kyllä kuulostaa hieman ala kantiin olisko imuvuoto jossain , vaikka alipaineletku irti kaasuläppäkotelosta ?
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Nyt asia edennyt niin että vaihtelin sytytyspuolan ja käytetyn ilmamassamittarin ja vika ei ainakaan kokonaan poistunut niillä. Imuvuoto itselläkin mielessä cleanerillä suihkutellut putkia ja liitoksia eikä löytynyt vuotoa ainakaan. Tämä vika ollut siis jo edellisellä omistajalla n.40tkm. kaasuläppäkotelon tiivisteen vaihtoa suunnittelin seuraavaksi varmuuden vuoksi.
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Onko öljytilassa kova alipaine jos koittaa käydessä aukaista öljyntäyttökorkin
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Vika pysyi nyt muutaman tuhat km melko ok satunnaisesti hieman seilas tyhjäkäynti kylmänä muttei pahana. Nyt kuitenkin alkanut tulemaan samantyyppisiä oireita takas mutta hieman pahempana kylmäkäynnistäessä tyhjäkäynnin seilaus ja kaasuun vastaamattomuus liikkeelle lähtiessä ja lisänä vielä vähän väliä syttyvä vikavalo koodilla P0170. Livedata näyttää lambdoille alle 0,2V jännitettä satunnaisesti kaasuttaessa ajossa nousee 0,6-0,8V. Kaasuläppäkotelo nyt tiivistetty kun vanha tiiviste halki ei merkittävää apua siitä. Oliskos lambda(t) vai MAF (jonka arvot vaikuttaa hyviltä reilu 10kg/h tyhjäkäynnillä)
Re: Z18XE nykiminen kylmänä
Oman kokemuksen perusteella sanoisin että MAF viallinen tai imuilmavuoto. Meillä samat oireet ja vikakoodi korjaantui MAF vaihdolla.