-16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
-16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Moitteetta reilun satatuhatta kilometriä palvellut peli on ruvennut sytyttämään vikavaloa.
Koodina on aina P0420 joka meinaa että katalysaattoriin tai lambdoihin pitäisi liittyä. Kerran se antoi myös P0137 koodin joka oli katin jälkeiseen lambdaan liittyvä. Putsailin alkuperäisiä lambdoja ja nollaamisen jälkeen valo syttyi aina uudelleen muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen. Ostin kanssa alkuperäisen mallisen lambdan ja kokeilin sitä takimmaisena, ja kanssa etummaisena mutta molemmilla valo syttyy taas. Koodina on tuo P0420.
Olen kanssa koputellut katalysaattoria eikä se helise ja yritin katsoa josko katin liepeillä olisi mitään vuodon merkkejä enkä löytänyt.
Viimeisenä katsoin lambdojen jännitteitä lukijalla ja etummainen seilaa koko ajan 0,9 ja nollan voltin välillä. Takimmainen on koneen käynnistämisen jälkeen 1,3 voltissa, mutta lämmettyään sekin seilaa 0,9 ja nollan väliä suht samaa tahtia kuin etummainen. Lambdat tuli vaihdettua ristiinkin ja katsottua jännitteet ja samanlaisia ovat.
Auto piti käyttää katsastuksessa tällä viikolla ja päästöissä ei ollut mitään sanottavaa. Vikavalokin onneksi pysyi pois leiman ajan.
Ajossa tai kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa aiempaan.
Ajattelin voisiko katalysaattori olla noilla kilometreillä justiinsa sen verran tukossa että herjailee vikakoodilla? Sinällään katin tukkeutuminen kävisi järkeen kun auto on keulakolaroitu aika uutena ja katin kuoripelti painunut etupuolelta pari senttiä kasaan. Kai ne sisuskalutkin hiukan on kasassa.
Tai olisiko täällä vinkkiä mitä muuta tuosta ruveta katsomaan?
Koodina on aina P0420 joka meinaa että katalysaattoriin tai lambdoihin pitäisi liittyä. Kerran se antoi myös P0137 koodin joka oli katin jälkeiseen lambdaan liittyvä. Putsailin alkuperäisiä lambdoja ja nollaamisen jälkeen valo syttyi aina uudelleen muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen. Ostin kanssa alkuperäisen mallisen lambdan ja kokeilin sitä takimmaisena, ja kanssa etummaisena mutta molemmilla valo syttyy taas. Koodina on tuo P0420.
Olen kanssa koputellut katalysaattoria eikä se helise ja yritin katsoa josko katin liepeillä olisi mitään vuodon merkkejä enkä löytänyt.
Viimeisenä katsoin lambdojen jännitteitä lukijalla ja etummainen seilaa koko ajan 0,9 ja nollan voltin välillä. Takimmainen on koneen käynnistämisen jälkeen 1,3 voltissa, mutta lämmettyään sekin seilaa 0,9 ja nollan väliä suht samaa tahtia kuin etummainen. Lambdat tuli vaihdettua ristiinkin ja katsottua jännitteet ja samanlaisia ovat.
Auto piti käyttää katsastuksessa tällä viikolla ja päästöissä ei ollut mitään sanottavaa. Vikavalokin onneksi pysyi pois leiman ajan.
Ajossa tai kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa aiempaan.
Ajattelin voisiko katalysaattori olla noilla kilometreillä justiinsa sen verran tukossa että herjailee vikakoodilla? Sinällään katin tukkeutuminen kävisi järkeen kun auto on keulakolaroitu aika uutena ja katin kuoripelti painunut etupuolelta pari senttiä kasaan. Kai ne sisuskalutkin hiukan on kasassa.
Tai olisiko täällä vinkkiä mitä muuta tuosta ruveta katsomaan?
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Ei se takimmainen sais seilata samaan tahtiin, sen jännitteen pitäis olla sut tasainen. Se seilaaminen kertoo just siitä, että katissa ei paljoakaan tapahdu. Itsellä Saabissa sama ongelma, vaikka takimmainen katti toimiikin ja päästöt oli katsastuksessa ok. Nollaamalla pysyy aina noin 100 kilsaa pois. Väliholkilla noita on myös "korjattu", arvot tasaantuu kun lamda viedään holkilla pois suorasta pakokaasuvirrasta ja se on halpa kokeilu ... edellyttäen tosiaan, että ne lopulliset päästöarvot on yhä ok.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Selvä, jos tuo viittaa kattiin niin pitää katsoa saako sitä puhdistettua. On tarkoitus pitää autoa pitempään niin pitää yrittää korjata itse vikaa eikä hävittää seurauksia.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Katit ei tukkeennu sillä tavalla että ne sais putsattua. Jos menee tukkoon, niin on murskana tai sulanut. Tehot siitä voi kadota, vaikka ois rakenteellisesti ehjä.
Jännä kyllä jos on tehot kadonnu ja se on fyysisesti ehjä noilla kilometreillä. Toki iskut tai se että ajetaan autolla joka ei käy kaikilla, käy katin päälle.
Jännä kyllä jos on tehot kadonnu ja se on fyysisesti ehjä noilla kilometreillä. Toki iskut tai se että ajetaan autolla joka ei käy kaikilla, käy katin päälle.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13554
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Vikakoodi palaa vasta tietyn ajomäärän jälkeen takaisin. Vaikka vika olisi päällä niin vikakoodi tallentuu vasta sen pitemmän ajopätkän jälkeen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Mainitset, että katin kuori on painunut pari senttiä kasaan. Onko kyse lämpösuojapellistä vai itse katalysaattorista?
Takimmaisen lambdan käytös viittaa siihen, ettei katalysaattori puhdista kunnolla. Liekö pakokaasua pääsee virtaamaan puhdistamattomana kennon ohi, jos/kun katalysaattori on muuttanut muotoaan. Katalysaattori tuskin on tukossa, koska silloin moottorin tehot hiippuu ja pakosarja lämpenee melkoisesti.
Kun päästöt ovat vielä ok, niin vaihtoehtona on tosiaan laittaa tuo mainittu väliholkki.
Takimmaisen lambdan käytös viittaa siihen, ettei katalysaattori puhdista kunnolla. Liekö pakokaasua pääsee virtaamaan puhdistamattomana kennon ohi, jos/kun katalysaattori on muuttanut muotoaan. Katalysaattori tuskin on tukossa, koska silloin moottorin tehot hiippuu ja pakosarja lämpenee melkoisesti.
Kun päästöt ovat vielä ok, niin vaihtoehtona on tosiaan laittaa tuo mainittu väliholkki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Niin tosiaan, eintajunta vastaanottanut tietoa päästöjen läpimenosta. Laitappa lukemat eetteriin.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Pääsi taas perehtymään autoon kaiken muun keskellä.
Tehot ei ole ollut missään vaiheessa hukassa eikä ajossa muutenkaan huomaa eroa. Kulutuskin näyttää olevan samaa kuin ennen.
Katista on itse kuori painunut kasaan pari senttiä. Lämpösuojapelti tuli oiottua kun autoa korjasin liikenteeseen 2018.
Päästöarvoja eivät olleet laittaneet katsastuslappuun vaan katsastaja sanoi että hyvät on arvot ja läpi meni.
Tutkailin uudestaan lambdojen jännitteitä pitemmässä ajossa ja nyt takimmäinen oli suht vakaana 0,7 voltin vaiheilla. Etummainen seilasi aika samaan tyyliin kuin aiemminkin. Erona aiempaan jännitteitten mittaukseen oli se, että auto oli lämmennyt ajossa jonkun 10 min pitempään. Aiemminkin moottorin oli suht. lämmin mutta otin mittauksen heti kun se oli lämmennyt eikä lämmöt ollut ihan normaalia 90 astetta.
Olen nyt poltellut karstoja pari kertaa pitemmän pätkän 5000 tuhannella kierroksella ja vaikuttaa että sillä olisi ollut jotain vaikutusta. Eilen tuli ajettua reilu 80 km eikä vikavalo tullut päälle. Aiemmin se on tahtonut laittaa vikavaloa ehkä 20-30 km ajon jälkeen.
Pitää nyt ajella ja toivoa parasta...
Tehot ei ole ollut missään vaiheessa hukassa eikä ajossa muutenkaan huomaa eroa. Kulutuskin näyttää olevan samaa kuin ennen.
Katista on itse kuori painunut kasaan pari senttiä. Lämpösuojapelti tuli oiottua kun autoa korjasin liikenteeseen 2018.
Päästöarvoja eivät olleet laittaneet katsastuslappuun vaan katsastaja sanoi että hyvät on arvot ja läpi meni.
Tutkailin uudestaan lambdojen jännitteitä pitemmässä ajossa ja nyt takimmäinen oli suht vakaana 0,7 voltin vaiheilla. Etummainen seilasi aika samaan tyyliin kuin aiemminkin. Erona aiempaan jännitteitten mittaukseen oli se, että auto oli lämmennyt ajossa jonkun 10 min pitempään. Aiemminkin moottorin oli suht. lämmin mutta otin mittauksen heti kun se oli lämmennyt eikä lämmöt ollut ihan normaalia 90 astetta.
Olen nyt poltellut karstoja pari kertaa pitemmän pätkän 5000 tuhannella kierroksella ja vaikuttaa että sillä olisi ollut jotain vaikutusta. Eilen tuli ajettua reilu 80 km eikä vikavalo tullut päälle. Aiemmin se on tahtonut laittaa vikavaloa ehkä 20-30 km ajon jälkeen.
Pitää nyt ajella ja toivoa parasta...
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Sulla on ilmeisesti OBD-testeri tms jolla näet tuota livedataa? Mulla saattaa viikkojakin pysyä pois tuo koodi, jos ajo on lyhyttä, mutta sadan kilsan ajoissa se yleensä sitten tulee. Silloin kun koodia ei ole, testerillä näkee että katalysaattorin osatesti ei ole vielä mennyt läpi. Eli, jos näet lukijalla että kaikki osatestit on ok, niin sitten näyttää hyvältä. Katin osatesti ja tuo P0420 kulkee käsi kädessä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Olen torgue ohjelmalla katsonut noita elmin kautta. Pitää kaivella jos saa katsottua noita katin osatestejä sieltä.
Nyt on toivoa että tuo on asettumaan päin kun vikavalo pysynyt poissa. Tuli taas ajeltua karstoja lisää pois josko se auttaisi asiaan.
Nyt on toivoa että tuo on asettumaan päin kun vikavalo pysynyt poissa. Tuli taas ajeltua karstoja lisää pois josko se auttaisi asiaan.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Kokeilin noita testejä mutta itsellä on ilmaisversio Torquesta ja siinä ei ole noita mukana.
Mutta onneksi näyttää että ei tarvitse huolehtia asiasta enää. Ajelin vielä muutaman kerran lisää karstoja pois ja nyt on tullut ajettua reilu tankki eikä vikavalo enää syty. On tullut ajettua pätkää ja välillä lähemmäs sadan kilsan matkaa joten näyttää toimivan kaikessa ajossa.
Pitää jatkossa ajella karstoja pois useamman kerran vuoteen ettei katti pääse menemään tukkoon.
Kiitos avusta.
Mutta onneksi näyttää että ei tarvitse huolehtia asiasta enää. Ajelin vielä muutaman kerran lisää karstoja pois ja nyt on tullut ajettua reilu tankki eikä vikavalo enää syty. On tullut ajettua pätkää ja välillä lähemmäs sadan kilsan matkaa joten näyttää toimivan kaikessa ajossa.
Pitää jatkossa ajella karstoja pois useamman kerran vuoteen ettei katti pääse menemään tukkoon.
Kiitos avusta.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Kyllä Drive cycle status widget löytyy Lite versiostakin (t=18s).
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Ongelmasta ei päässytkään eroon. Tankin-parin jälkeen se rupesi sytyttämään valoa ja kuittaamalla se on pysynyt pois miten milloinkin. Nyt näyttää syövän bensaakin vähän enemmän kuin ennen.
Sain katsottua Torquella ja katin osatesti ei mene läpi joten ei kai se auta kun vaihtaa katti.
Uusi on aika hinnoissaan mutta onneksi jotain löytyy purkaamoilta. Ongelmana on vaan että litraiseen koneeseen on kahta kattia eikä samaa mikä tässä on löydy Suomesta. Tässä on nyt siis 55490897 ja toinen on 55491849 jota näkyy olleen enemmän uudemmissa. Kuvista katsottuna se on ihan samannäköinen kuin omassa. Kysyin maahantuojalta käykö tuo toinen ja heidän mukaan ei mutta se oli aika nopea puhelu eikä noitten eroista ollut puhetta. Purkaamojen sivuja selatessa kuitenkin näkyy että tuota 55491849iä on ollut -16 malleissa.
Ei täällä kukaan satu tietämään sopiiko nuo ristiin vai meneekö ulkomailta tilaamiseksi.
Sain katsottua Torquella ja katin osatesti ei mene läpi joten ei kai se auta kun vaihtaa katti.
Uusi on aika hinnoissaan mutta onneksi jotain löytyy purkaamoilta. Ongelmana on vaan että litraiseen koneeseen on kahta kattia eikä samaa mikä tässä on löydy Suomesta. Tässä on nyt siis 55490897 ja toinen on 55491849 jota näkyy olleen enemmän uudemmissa. Kuvista katsottuna se on ihan samannäköinen kuin omassa. Kysyin maahantuojalta käykö tuo toinen ja heidän mukaan ei mutta se oli aika nopea puhelu eikä noitten eroista ollut puhetta. Purkaamojen sivuja selatessa kuitenkin näkyy että tuota 55491849iä on ollut -16 malleissa.
Ei täällä kukaan satu tietämään sopiiko nuo ristiin vai meneekö ulkomailta tilaamiseksi.
Re: -16 Astra K 1.0 P0420 vikakoodi
Saabiin laitoin tuon holkin itselleni, ja ongelma poistui. Ja itseasiassa, nyt kun vikakoodi on pysynyt poissa, ei ole tarvinnut nollailla, ja osatestit on ok, auto on muutenkin alkanut toimimaan paremmin. Ilmeisesti adaptaatioita nollautuu tuossa samalla kun nollaa koodit, ja nyt ne on päässeet pitkässä juoksussa asettumaan paremmin.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01