Opel calibra turbo 4x4 vm92 jakolaatikossa tehostin öljyt

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
A_L
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Touko 2020, 22:01

Opel calibra turbo 4x4 vm92 jakolaatikossa tehostin öljyt

Viesti Kirjoittaja A_L »

Calibra teki tepposet :banghead:
Jokunen aika sitten calikka surahti käynnistäessä niin, että tiesin sen tulevan tehostimesta. Ei siinä mitään ajattelin että ei kun täyttää vaan.. Onhan se jo useemman vuoden mennyt lisimättä.
Lisäsin 4dl dextron2 atffää. Jonkun ajan kuluttua surina kuului taas..
Ajattelin että keväällähän tuon jakolaatikon joutaa tekemään, otanpa sulakkeen pois ja tällöinhän ei paine pitäisi jakolaatikolle mennä?
Vaan kaskummaa 200km ja taas surisi.. Täytin uudelleen ja sama taas..
Joten ei kun auto seisontaan ja osien metsästykseen..
Mutta nyt lähinnä ihmetyttää oonko ymmärtänyt jakolaatikon ohjauksen ja/tai toiminnan väärin. Jos sulakkeen nyppää pois nelikko selkeesti kytkeytyy pois, mutta miksi tehostin öljyt näyttää silti menevän jakolaatikkoon? Tarviinko siis paineanturin ja venttiilin ynm myös? Tuntuu ettei sulakkeen poistamisella ole merkitystä siihen kuinka paljon öljyä tulee pihalle vaikka nelikko kytkeytyy selkeästi päälle ja pois.
Tänään käytin auton nosturilla ja varmistin että jakolaatikon öljyissähän ne atf oli.. Ei kuitenkaan lätäkköä muutamaa pisaraa enempää jättänyt tämän ajan aikana mihinkään. :roll:
Opel Ascona B
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Opel calibra turbo 4x4 vm92 jakolaatikossa tehostin öljyt

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Tuo sähköllä kytkeytyvä solenoidiventtiili ei täysin estä ohjaustehostinöljyn virtausta jakolaatikkoon silloin kun tuo painetiiviste on rikki. Hommaa siihen jakolaatikon letkulähtöön hydrauliikkaliikkeestä tulppa ja pidä nelivedon sulake irti siihen saakka, että oot saanut jakolaatikon kuntoon.

Kunhan oot saanu jakolaatikon kuntoon, niin vaihda myös paineakku uuteen, jos ei ole vaihdettu hiljattain. Vaihtoväli tuolla paineakulla on
6 vuotta/90 tkm.

Paineanturia ja magneettiventtiiliä et luultavasti tarvitse, jos neliveto on ennen tuota tiivisteen rikkoontumista toiminut moitteettomasti.
A_L
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Touko 2020, 22:01

Re: Opel calibra turbo 4x4 vm92 jakolaatikossa tehostin öljyt

Viesti Kirjoittaja A_L »

Joo, ei tuo ainakaan niin pahassa kunnossa ole kuin monelöa muulla on ollut kun tätä foorumia luki. Aamulla vielä tarkistin laittamalla sulakkeen paikalleen ja täytin tehostimen mutta ei se heti tuuppaa kaikkea pihalle. Selvää kuitenkin että painetiiviste siellä vuotaa ja keväällä tuon tekkee jos vaan osat jostain löytää.
Ilmeisesti tiiviste menee kun levyt kuluu(?) mistähän näitä levyjä saa? Tiivistesarjan löysin ebaystä 120e rahteineen ja paineakun 150e rahteineen. Vielä pitäisi levyt löytää.
Ennen tätä nelikko tosiaan toiminut moitteetta.
Opel Ascona B
A_L
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Touko 2020, 22:01

Re: Opel calibra turbo 4x4 vm92 jakolaatikossa tehostin öljyt

Viesti Kirjoittaja A_L »

Niin ja auton laitoinkin jo seisontaan ja talvi säilöön kun en tuolla talvella ole hennonut ajella. Talvi liukuri löytyy erikseen :peukku:
Opel Ascona B
Vastaa Viestiin