Löytyisikö foorumilta apua Vivaron tärinäongelmaan. Auto Vivaro B vm.2015. 1.6cdti 90 hv. PF6 laatikolla. Ajomäätä 184 tkm, ongelma esiintynyt nyt 5 tkm ajan ja ostettaessa oli ajettu 140 tkm.
Auto täristää penkkiin ja rattiin alkaen 30 km/h ja hieman lisääntyy moottoritienopeuksiin.
Nyt tähän mennessä vaihdettu ilman tuloksia:
kokeiltu 3 eri renkaat ja 3-vanteet
rengaspaineet 2.2-4 bar (ei vaikutusta)
vetoakselit vaihdettu
tukivarret ja alapallot vaihdettu
etujarrut herkistelty, heittoa apukuskin puolella levystä mitattuna 0.04mm ja kuskin puolella 0.01mm
apurungon puslat vaihdettu
raidetangon ulommat ja sisemmät päät koiranluut
vakaajatangon koripuslat
ohjaustehostimen öljy tarkistettu
vaihteistoöljyt vaihdettu
etuiskunvaimentimet ja yläpään kumi/laakerointi
nelipyöräsuuntaus
etupyörän navat/laakerit vaihdettu
Katsastettu juuri ja välyksiä ei löytynyt mistään.
No nyt sitten ehdottamaan mitä vaihdetaan seuraavaksi. Onko edes teoriassa mahdollista, että värinä voisi tulla vaihdelaatikosta/tasauspyörästöstä ja onko sen testaamiseen mitään keinoja, vaihdelaatikko rusahtelee vaihdettaessa, mutta ei muuten äännä ja vaihteet pysyy päällä.
Voiko tärinä tulla rattiin ja penkkiin takapäästä?
Osathan tähän malliin on halpoja, mutta ei kiinnostaisi ylimääräistä remppaa tehdä.
Vivaro B täristää
Re: Vivaro B täristää
Eutvetopaku on aina kevytperäinen, ja nää nykyiset on pitkäkeulaisiakin vielä. Joten jos tyhjänä tai pienellä kuormalla ajetaan, juurikin se takapää on herkkä välittämään värinöitä etupäähän asti. Jos tämä on tilanne, sellaiset 500 kiloa kuormaa perään jo kokeilemaan, muuttuuko.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Vivaro B täristää
Onko takarenkaita vaihdettu ollenkaan missään vaiheessa? Vaikuttaako veto/moottorijarrutus/rullaaminen mitään mihinkään?
Re: Vivaro B täristää
Kiitos asiallisista vastauksista. Asennustarvikkeita aina kyydissä n.300 kg ja hetkellisesti esim kuljettelen laattoja työmaille. Massa ei vaikuta tärinään mutta kyllähän sen ajossa muuten tuntee.
Takarenkaat on vaihdettu myös useaan kertaan kokeilumielessä, ei vaikutusta.
Tärinä pysyy päöosin samana meni sitten moottorijarrulla, vapaalla, kytkin pohjassa, hieman tuntuu samaa kun vetari olis edelleen tosi vähän väljä jos kuorma päällä vedättää ylämäkeen.
Jotenkin omat epäilykset menisi tuonne vetopyörästön suunnalle kuitenkin, onko se edes teoriassa mahdollista että tärinä tulisi sieltä?
Kerran meni 280tkm ajetusta saabista toisioakselin päätylaakeri lootasta ja oireina oli pelkkä ääni moottorijarrulla...
Takarenkaat on vaihdettu myös useaan kertaan kokeilumielessä, ei vaikutusta.
Tärinä pysyy päöosin samana meni sitten moottorijarrulla, vapaalla, kytkin pohjassa, hieman tuntuu samaa kun vetari olis edelleen tosi vähän väljä jos kuorma päällä vedättää ylämäkeen.
Jotenkin omat epäilykset menisi tuonne vetopyörästön suunnalle kuitenkin, onko se edes teoriassa mahdollista että tärinä tulisi sieltä?
Kerran meni 280tkm ajetusta saabista toisioakselin päätylaakeri lootasta ja oireina oli pelkkä ääni moottorijarrulla...
Re: Vivaro B täristää
Kunnostettu vaihdelaatikko laitettu tilaukseen. Samalla menee uusiksi kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinasetelma kun kerran tulee avattua. Katsotaan löytyisikö tärinään syytä sieltä suunnalta.