Vectra A lämmöt nousee Flektin 1 nopeus ei toimi
-
- 'Senator'
- Viestit: 703
- Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:42
Vectra A lämmöt nousee Flektin 1 nopeus ei toimi
Heippa, A Vectrassa lämmöt nousevat tyhjäkäynnillä melkein tappiin ja ajossakin ovat oli 90 asteen. Auto kävi keväällä huollossa ja siihen vaihdettiin termostaatti, mutta sen jälkeen lämmöt ovat nousseet vaan enemmän?! Vanhalla termostaatilla lämpöä ei minusta tullut matkustamoon tarpeeksi 30 asteen pakkasella. Nestettä pitäisi olla tarpeeksi ja flekti käy mutta vasta lämpöjen ollessa aika korkealla. Mitähän tuolle voisi tehdä? Soitin huoltoon ja siellä vaan sanoivat, että normaalia... ei kai? Auto on vm. 95 ja ajettu 120 000 ja risat
Kaverin veljellä oli joskus kanssa samanlainen auto ja siinäkin lämmöt nousivat. Onko tämä joku tyyppivika A:ssa?
Kaverin veljellä oli joskus kanssa samanlainen auto ja siinäkin lämmöt nousivat. Onko tämä joku tyyppivika A:ssa?
Viimeksi muokannut 1,2sorsa, 07 Kesä 2021, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdistetty kaksi samaa aihetta koskevaa viestiketjua.
Syy: Yhdistetty kaksi samaa aihetta koskevaa viestiketjua.
Opel Vectra 2.0 CDX 1995
140 000km mittarissa (liikaa?)
Enemmän kuitenkin ajoa Volvoilla
140 000km mittarissa (liikaa?)
Enemmän kuitenkin ajoa Volvoilla
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
Aivan normaalilta tuo vaikuttaa. Melkein tappiin ? Eli mihin ? 100'c vai mihin ? Mittarissakin voi olla heittoa +-5'c.
Millä koneella tämä on 8 vai 16 naulanen ? Vanhassa Vekussani joka oli X20xev koneinen, niin ajossa lämmöt 92'c ja flekti lähti päälle 97'c.
Millä koneella tämä on 8 vai 16 naulanen ? Vanhassa Vekussani joka oli X20xev koneinen, niin ajossa lämmöt 92'c ja flekti lähti päälle 97'c.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
Niin kauan kun nestettä on ja ne pysyy sisällä ja flekti lähtee jossain vaiheessa ennen sitä 110C/punainen-aluetta päälle niin kaikki on ok. Niissä lämpömittareissa on jonkun verran heittoa ja sitten se a-vectran normaali termostaatti on että alkaa aukeamaan 92C ja täysin auki 107C. Ja flekti lähtee (ainakin virallisesti) päälle kun syylärillä on 100C oliko (evm nyt ihan tarkkaan).
Järjestelmä on suunniteltu toimimaan ylipaineistettuna joten 100C ei ole mikään paniikkijuttu vaan ihan normi toimintalämpö, tosin mihin tuo mun 8-tappinen 2.0i harvoin edes pääsee muuten kuin kesällä ruuhkassa.
Järjestelmä on suunniteltu toimimaan ylipaineistettuna joten 100C ei ole mikään paniikkijuttu vaan ihan normi toimintalämpö, tosin mihin tuo mun 8-tappinen 2.0i harvoin edes pääsee muuten kuin kesällä ruuhkassa.
Vectra merit -95 C18NZ ja Vectra GL -90 C20NE
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
No ei tuollainen lämmönousu ole mikään A-Vekun tyyppivika. Mun A-Vekussa oli aivan normaalit lämmöt (jäähdyttäjän flektikin pyöri harvoin edes helteillä) kesällä sillä 80-90 asteen välillä ja talvella oli lämmin kuin mikä.
Sitten eräänä päivänä alkoi hävitä nestettä paisarista ja arvelin jossain olevan pikku vuodon, joten nakkasin järjestelmään paikkausainetta (halvinta). Ei olisi pitänyt, sillä sen jälkeen lämmöt nousivat kesällä satasen pintaan ja ylikin, eikä talvella meinannut enää tarjeta autossa, kun lämppärin pienipillinen kenno oli mennyt operaationi johdosta osittain tukkoon.
En tiedä mikä sun noin vähän ajetussa Vekussa sitten, mutta jotain häikkää siellä jäähdytinjärjestelmässä mielestäni kyllä on. Tuo termostaatin vaihtokin on mielestäni turhaa, koska ei siihen ole olemassa erillisiä ns. talvitermareita. Oliko se vaihdettu termostaatti laadukas, koska jossain Biltemassa on tarjolla aivan ala-arvoista tavaraa?
Sitten eräänä päivänä alkoi hävitä nestettä paisarista ja arvelin jossain olevan pikku vuodon, joten nakkasin järjestelmään paikkausainetta (halvinta). Ei olisi pitänyt, sillä sen jälkeen lämmöt nousivat kesällä satasen pintaan ja ylikin, eikä talvella meinannut enää tarjeta autossa, kun lämppärin pienipillinen kenno oli mennyt operaationi johdosta osittain tukkoon.
En tiedä mikä sun noin vähän ajetussa Vekussa sitten, mutta jotain häikkää siellä jäähdytinjärjestelmässä mielestäni kyllä on. Tuo termostaatin vaihtokin on mielestäni turhaa, koska ei siihen ole olemassa erillisiä ns. talvitermareita. Oliko se vaihdettu termostaatti laadukas, koska jossain Biltemassa on tarjolla aivan ala-arvoista tavaraa?
Ooppeli ei ruostu!
Vectra 2,0 CD Sport '97
Vectra 2,0 CD Sport '97
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
Mulla oli keväällä '90 2.0iA Vectra, jossa oli samaa ongelmaa. Tuli asiaan perehdyttyä jonkin verran, ja kyseisessä autossa oli 2-nopeuksinen flekti, joka pitäisi olla kirjojen mukaan vain V6, sekä ilmastoiduissa malleissa. Tämän tunnistaa siitä, että flektin lämpöanturille menee kolme johtoa normaalin kahden sijasta. Kuulemma tuo matalemman nopeuden vastus (joka löytyy syylärin päältä) rikkoutuu vanhemmiten, ja kytkee tällöin flektin päälle vasta suuremmalla nopeudella, joka lähtee siis jossain yli +105c:ssä päälle.
Joten jos flekti kuitenkin pyörii, ja autossasi on tuo 2-nopeuksinen flekti, niin todennäköisesti juuri tuo matalemman nopeuden vastus on rikki.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &p=1784418
Joten jos flekti kuitenkin pyörii, ja autossasi on tuo 2-nopeuksinen flekti, niin todennäköisesti juuri tuo matalemman nopeuden vastus on rikki.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &p=1784418
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
Kokeile vaihtaa lämpömittarin anturi.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
Ketjun aloittajan autossa ei ainakaan ole vikaa. Tottakai ne lämmöt nousee paikalla käydessä, kun ajoviima ei tällöin jäähdytä syylärissä olevaa nestettä. Se 90asteen käytilämpö ajossa on just oikein. Flekti lähtee oikeesti päälle jossain sadan asteen hujakoilla. Paineistetusta järjestelmästä kun on kyse, niin veden kiehumispiste on jotain 120 astetta tai ainakin sen verran.
-
- 'Senator'
- Viestit: 703
- Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:42
Re: Vectra A lämmöt nousevat liikaa...
16v on tuo. Auto menee perjantaina huoltoon, jospa sitten selviää. Ei tässä taida paljoa tarvikeosia olla, käy yhä merkkiliikkeessä huollossa Tosiaan auto ollut uudesta asti perheessä ja aika tarkalla pidolla...
Onko tuollainen sitten Opeleissa yleisempääkin? Kummassakin Volvossa lämpömittari nousee puoleen ja pysyy siinä, flekti käy välillä. Ja talvella ei todellakaan ole noissa kylmä! Kyllä minusta nyt bensa-autossa pitäisi pärjätä.
Onko tuollainen sitten Opeleissa yleisempääkin? Kummassakin Volvossa lämpömittari nousee puoleen ja pysyy siinä, flekti käy välillä. Ja talvella ei todellakaan ole noissa kylmä! Kyllä minusta nyt bensa-autossa pitäisi pärjätä.
Opel Vectra 2.0 CDX 1995
140 000km mittarissa (liikaa?)
Enemmän kuitenkin ajoa Volvoilla
140 000km mittarissa (liikaa?)
Enemmän kuitenkin ajoa Volvoilla
Vectra/calibra -94 flekti pyörii liian pitkään.
Flekti pyörii täysillä ja liian myöhään liian pitkään.Felktille on etuvastus ykköspyörimis nopedelle,mutta mistäköhän tämän oikean vastauksen saa?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vectra/calibra -94 flekti pyörii liian pitkään.
Löytyykö jäähdyttimestä anturia. Jos on niin se vaihtoon. Tekniikasta riippuen voi olla erinopeuksia.
Näin ainakin ilman ilmastointia
Näin ainakin ilman ilmastointia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vectra/calibra -94 flekti pyörii liian pitkään.
Anturit kaikki uusittu,nyt vain 1nopeus ei pienempää nopeutta ollenkaan eli etuvastuksen kautta tulevaa.
Re: Vectra/calibra -94 flekti pyörii liian pitkään.
Anturissa ei varmaan vikaa, mutta se ykkösnopeuden vastus tosiaan sökähtää vanhemmiten.
https://opel.7zap.com/en/car/j89/f/0/37-1/
Merkkiliikkeestä tuskin enää saa, mutta tuolta 7ZAP-kuvastosta moottorin numerolla hakemalla löytyy oikea palikka. Sitten varaosanumerolla Googlen kautta myyjiä etsimään.
https://opel.7zap.com/en/car/j89/f/0/37-1/
Merkkiliikkeestä tuskin enää saa, mutta tuolta 7ZAP-kuvastosta moottorin numerolla hakemalla löytyy oikea palikka. Sitten varaosanumerolla Googlen kautta myyjiä etsimään.
Viimeksi muokannut 1,2sorsa, 07 Kesä 2021, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu linkki yhdistettyn ketjuun.
Syy: Poistettu linkki yhdistettyn ketjuun.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Vectra A lämmöt nousee Flektin 1 nopeus ei toimi
Tai hankkii 100W suurtehovastuksen jonka vastusarvo 1Ohm.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vectra A lämmöt nousee Flektin 1 nopeus ei toimi
Noista saa sopivia etuvastuksia rinnan kytkemällä https://www.partco.fi/fi/1356-lankavastukset-20w
10 ohm:n etuvastus yksin 12V:lla antaa kovin pienen virran I=U/R.
10 ohm:n etuvastus yksin 12V:lla antaa kovin pienen virran I=U/R.
Re: Vectra A lämmöt nousee Flektin 1 nopeus ei toimi
Näitä mä oon käyttäny lämppäreihin ja flekteihin.
https://www.starelec.fi/index.php?cPath=49_101_3332
https://www.starelec.fi/index.php?cPath=49_101_3332
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)