Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ostin 2 vkoa sitten Vivaron. Käytin sitä ensihuollossa, lähinnä jarrujen takia ja löytyykö siitä jotain huomautettavaa; ei löytynyt. Päivä huollon jälkeen pakki ei mennyt päälle, vaan laatikko piti pientä ääntä ikäänkuin se yrittäisi laittaa pakkia silmään. Jonkin ajan kuluttua kuului hieman kovempi ääni ja vaihteisto löi kakkosen silmään ja samalla vaihteiston merkkivalon. Sammutin koneen ja yritin uudelleen pakki löytyi. Sama tapahtui päivän aikana pari kertaa. Seuraavana päivänä uudelleen käynnistäminen ei enää toiminutkaan, vaan jokakerta löi kakkosen silmään ja vaihdevalo syttyi.
Nyt auto on katoksessa kun en saa sitä peruutetuksi pois. Onko ainoa vaihoehto tilata hinuri ja viedä se korjaamolle, voiko vika johtua ensihuollosta (autoon on jälkiasennettu sähköinen käsijarru).
Hyviä ja halpoja neuvoja odottaen.
Tarkoitatko robottivaihdetta, jos, niin katso onko robottivaihteen hydrauliyksikössä ölyä tarpeeksi, siihen muuteen kuuluu automaattivaihteiston öljy, toinen mahollisuus on että hydraulipumpun moottorista on hiilet loppumassa.
Päisuntasäiliän alla on muuten sen moottorin pääsulake 30A, vihreä iso lattasulake, jos hiilet on loppu tai öljy vähissä, niin saatta poltaa sulakkeen.
Tuo ölysäiliö on konepellin alla noin ratin kohilla aika alhalla, turpon putken alapuolella.
Tuossa toissapäivänä Vivaron easytronic alkoi leikkimään mielenkiintoisesti. Välillä kun lähtee liikkeelle (eritoten kun on vinossa tai mäessä) kierrokset nousee mutta aivan kuin kytkin ei toimisi ja mitään ei tapahdu kunnes äkkiä kytkin nappaa kiinni ja auto "hyppii" muutaman kerran, kunnes kytkin menee taas "pohjaa" ja mitään ei tapahdu. Kahdesta mäkilähdöstä jouduin eilen peruuttamaan pois kun eteenpäin ei kyennyt menemään. Todella outoa. Tasaisella ja liikkeelle päästyä homma tuntuu toimivan ihan hyvin.
Onko kenelläkään käsitystä mistä voisi olla kyse?
Ehdotuksia hyvistä paikoista robotin hoitoon pääkaupunkiseudulla tai lähettyvillä?
Hydrauliöljyt käsittääkseni vaihdettiin ohjainyksikköön kesällä....
Elikkä tuolle easytronicille ei varmaan pysty kukaan ilman tech kakkosta tekemään mitään. OP comista en tiedä.
Ainakin Tech 2 testerillä joka merkkiliikkeestä löytyy voi vaihteistoon kalibroida uudelleen kytkimen kosketuskohdan sekä noita vaihteensiirtohommia jos siinä jotaki oireita on niiden osalta joka tässä tapauksessa kannattais tehdä.
Toihan on ihan normaali vaihteisto mutta sähkohydraulisella vaihteensiirolla sekä kytkimellä varustettu.. semmonen manuaalinen automaattivaihteisto.
Heips
Alkaa omat neuvot loppumaan vivaron easytronic vaihteiston kanssa niin kysytään viisaammilta
Eli auton tullessa lavetilla pihaan virrat päällä vaihtaa vaihteita ja auton käydessä ei vaihda
päädyttiin kytkin asetelman sekä painelaakerin vaihtoon ja nämä vaihdettiin ongelmitta
nyt tilanne on sellainen että virrat päällä tai auto käynnissä vaihteen valitsin näyttää Na / N mutta mitään vaihdetta ei saa päälle
Auto siis on oikeasti myös vapaalla
kun keppiä siirtelee +, -, R, A/M, asentoon tulee vaihteiston vikavalo mittariin hetken päästä.
hydralipumppu tekee paineet mutta solenoidit eivät vaihda vaihdetta
itse jo ihmeteltyjä juttuja:
kaikki pistokkeet tarkastettu että on kiinni
hydrauli pöydän ISO pistoke on ollut vain irti (solenoidien johdot eivät siis ole voineet vaihtaa paikkaa)
Konetilasta ja sisältä mitattu kaikki sulakkeet yksitellen ja irrallaan.
"kytkin" ilmattu imulaitteella, ei vaikutusta vaikka ei olisikaan ilmattu. toiminta on samanlaista
easytronic boksiin on nyt vaihdettu paineanturi sekä uusi ecu.
ecun ja easytronic hydrauli yksikön välinen johtosarja on käyty läpi. mielestäni se on kunnossa.
lisämaadoitukset on tehty laatikon ja korin väliin.
otetaan vihjeitä ja ohjeita avosylin vastaan.
auton tiedot
OPEL VIVARO 2.0 CDTI 2008 114hv
W0LF7BHBH8V606523
Rakentelun alla kaikenlaisia loppuun ajettuja ja kirottuja tuomionpäivän vehkeitä
Näihin on myyty sitä ohjain mööpeliä laatikon päälle. Siihen ei valitettavasti saa osia sisälle. Ilmeisesti jotkin tiivisteet hajoaa sisältä. Ja tämä on sitten ihan mutua kun en ole koskaan päässyt tämmöistä korjaamaan. Googlellakin näyttää renault trafik haulla myöskin löytymään juttua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.