Astra H -05 1.6, sytytyskatkoja

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Jartsalle kiitokset sytkäpuolasta! Päivitellään taas tilannetta.

Ei kuitenkaan lähtenyt toimimaan sen paremmin. EGR-venttiili käytössä pätkii edelleen todella pahasti, ilman sitä kulkee tasakaasulla ihan ok mutta tosiaan käyntiin lähteminen on vähän hankalampaa. Perjantaina ennen ulkomaanreissua vehje meni ihan tukkoon ja rupes jo vilkuttamaan tuota päästöjenhallintavaloa, ja tehot tippui tuntuvasti. Eilen puolanvaihdon jälkeen toimi taas kuten aiemmin viime viikollakin, eli tasakaasulla pätkii.

Uskaltaako tuolla ajaa ~150km ilman EGR-venttiiliä, jotta saisin sen siirrettyä parempiin tiloihin korjausta varten? Hajoaako katalysaattori tai joku muu? Jos uskaltaa ajaa, niin kannattaako ajella mahd. tasaisesti 80km/h, vai päästellä motaria reilulla kaasulla, vai mikä olisi se ystävällisin tapa, jolla ei tuhoa mitään?

Tilasin hätäpäissäni viikonloppuna tuollaisen ja ajattelin koittaa ensiavuksi, jos saisin vaikka kanavia sen verran auki että sillä pystyisi ajamaan tuon siirtymän:
http://www.halfords.com/motoring/engine ... gr-cleaner

Jotain mielipiteitä tuommosista litkuista? Toimii siis suihkuttamalla ilmanttoaukkoon ja kaasuttelemalla. Ikinä nuo ei ole yhtä tehokkaita kuin mekaaninen puhdistus, ja kelpaavat varmaan korkeintaan ensiavuksi, mutta yhden youtube-videon katsoin, jossa tuollaisella lähti diesel-Renaultista ainakin itse EGR-venttiili paljon puhtaammaksi. Kysymys lähinnä onkin, että voiko tuolla saada jotain vahinkoa aikaan, ts. EGR-kanavasta tai venttiilistä lähtee nokipaakku liikkeelle ja jää jumiin johonkin kriittiseen paikkaan tms? Vai kiertääkö ilmanputsarin kautta tuleva ilma edes EGR-kanavien, vai pelkästään tuon venttiilin kautta?Tarkoitus olisi yrittää siis tuota mekaanista putsausta, mutta ei oikein ole nykyisessä olinpaikassa siihen tiloja tai työkaluja.
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Eiköhän ilman EGR-venttiiliä voi ajella (=siis EGR suljettuna), netisähän myydään peltitiivisteitä jolla ympäristöstä piittaamattomat :-) tulppaavat koko pakokaasukierrätyksen pois.

Eipä taida imusarjaan suihkuteltavat aineet koskaan tavata EGR-vemttiiliä, se kun istuu pakosarjan ja imusarjan välissä, lähempänä pakosarjaa. Pakokaasuhan kulkee 30 cm sormenpaksuisessa putkessa EGR-ventiililtä imusarjan kanaviin, ja yhdistyy siellä pääilmavirtaan aivan imuventtiilin läheisyydessä.

Sitten mainos:
Tappelen omassa Ashtrayssä niiden korkeiden päästöjen kanssa ja siinä hulinassa tuli törsättyä kokonaista 3,55 euroa Torque Pro -Android appsiin, jonka latasin 7" ASYST-tabletille.
Sovittimena China El Cheapo ELM 1.5, ebay:n halvin.

Avot! Olen näpräillyt tähän asti Torque Free:n kanssa mutta tämä on aivan toista maata, skaalattavat grafiikat, hyvin toimivat sivulayoutit ym.
ja kyseinen vekotin löytää Astrasta mm EGR-command- ja EGR-error signalit.
Ajaessa näkee miten ECU komentaa venttiiliä ja miten suuri asentovirhe siihen jää.
Käsittääkseni jumittava EGR näkyy noissa heti.
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Hopelille taas kiitokset vinkistä, tuommoinen puhelimeen ladattava sovellus olis kyllä mainio! En omista pc-konetta, ja maceille ei taida op-comia saada, joten tuollaiselle kyllä olisi tarvetta. Tosin puhelinkin on androidin sijaan omenamallia, mutta on tuollekin jotain diagnostiikkaohjelmia olemassa.

Pikainen visainen: jos pääsisin viikonloppuna yrittämään kanavien puhdistusta, niin onko jollain ylhäällä noita tarvittavien tiivisteiden varaosanumeroja? Imusarjan laipalle oli ainakin yksi tiiviste, oliko muita? Motonetin nettisivuilta en löytänyt noita, eli taidan joutua vielä tänään marmoritiskille.
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Marmoritiskille taisit jo mennä, muuta itse ostelin ko. tiivisteet AD-varaosaliikkeestä, joka myy ihan laadukkaan oloisia Reinz-tiivisteitä. Varustaudu myös varsipeilillä, kaikki pultit pitää avata näkemäesteen takaa.

Omenapuhelimella on varmaan hyviä ominaisuuksia, mutta obd-hommissa sitä voi käyttää vain pyöräkiilana. Apple ei taida pariutua muiden Bluetooth-laitteiden kuin kaiuttimien kanssa?
Vannoutuneena vapaa-ajattelijana suhtaudun muutenkin kriittisesti uskontoihin ja rituaalisiin lahkoihin :-)

Viikonloppua!
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

astr0 kirjoitti:Hopelille taas kiitokset vinkistä, tuommoinen puhelimeen ladattava sovellus olis kyllä mainio! En omista pc-konetta, ja maceille ei taida op-comia saada, joten tuollaiselle kyllä olisi tarvetta. Tosin puhelinkin on androidin sijaan omenamallia, mutta on tuollekin jotain diagnostiikkaohjelmia olemassa.

Pikainen visainen: jos pääsisin viikonloppuna yrittämään kanavien puhdistusta, niin onko jollain ylhäällä noita tarvittavien tiivisteiden varaosanumeroja? Imusarjan laipalle oli ainakin yksi tiiviste, oliko muita? Motonetin nettisivuilta en löytänyt noita, eli taidan joutua vielä tänään marmoritiskille.
Laippatiivisteiden osanumerot ovat 244 58336 ja 244 58337 , hinta yhteensä n. 13 euroa marmorilla.... :yes:
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Päivitellääs tätäkin ketjua viimein, niin saadaan apuja muillekin samoista ongelmista kärsiville. Ongelmat siis selätetty ja Opel on kulkenut taas viikon päivät.

Loppui oma uskallus ja tilat vähän kesken tuossa purkamisessa, ja koin varmemmaksi ulkoistaa tuon purkamisen ja kasaamisen osaavalle ihmiselle. Kävin sitten hakemassa putsausta kaipaavat osat ja hoidin tuon jynssäämisen omatoimisesti, kun siihen kykeni ilman aivotoimintaa. Imusarjan laipan kanavat olivat tosi tukkeessa karstasta ja aiheuttivat omalta osaltaan tuota pätkimistä. En tajunnut heti ottaa tuosta kuvaa, niin tässä on jo enimmät paskat on rapsutettu pois.

Kuva

Tällaisena se sitten laitettiin takaisin.

Kuva

Putsasin myös tuon imusarjan rungon (?) ja laitoin uudet silikonit vanhojen tilalle noihin kohtiin joissa näkyy vanhaa punaista silikonia. Kuulemma näissä on ollu semmoista vikaa, että imusarja alkaa kolisemaan jos tuo tiivistemassa pääsee tuolta hapertumaan, eli avattaessa kannattaa uusia nuo tiivistemassat.

Kuva

Auto toimi ihan välttävästi kun se ajettiin pajalta kotiin, mitä nyt vähän nyki pintakaasulla. Kasaaja sanoi, että luultavasti lambda hakee vielä oikeita arvoja päivän-pari. Seuraavana päivänä emäntä soitti hädissään, että auto nykii helvetisti ja sytytti vikavalon kun ajoi sen kanssa töihin. Sitä seuraavana päivänä pääsin itse pelipaikalle, ja ajoin lenkin, jonka aikana kadotti puolet tehoista ja yli 50km/h vauhdissa vilkutti vikavaloa. EGR-venttiilin irrottamisella ei ollut enää vaikutusta käyntiin. Antoi vikakoodin 3. sylinterin sytytyskatkoksesta ja tuntui käyvän kolmella sylinterillä. Meinas jo usko mennä, mutta elämänhaluni palasi, kun tulpat vaihtamalla alkoi toimimaan täydellisesti. Kilometrin ajelun jälkeen sammutti vielä vikavalonkin, alles klar! :food:

Summa summarum: Tukkonaiset kanavat aiheuttivat sytytyskatkoksia, joiden seurauksena/takia poltti tulpan?

Erityinen kunniamaininta Hopelille ja RobertX:lle jeesistä!
EPOPEL kirjoitti: Laippatiivisteiden osanumerot ovat 244 58336 ja 244 58337 , hinta yhteensä n. 13 euroa marmorilla.... :yes:
Kyllä, nämä olivat juuri oikeat tiiivisteet. Lisäksi kauppasi sieltä jonkun pienemmän pahvitiivisteen kylkeen. Veikkaan että se oli EGR-venttiilin tiiviste, mutta sille ei nyt ollut tarvetta. 17 euroa maksoivat yhteensä.
Hopel kirjoitti: Omenapuhelimella on varmaan hyviä ominaisuuksia, mutta obd-hommissa sitä voi käyttää vain pyöräkiilana. Apple ei taida pariutua muiden Bluetooth-laitteiden kuin kaiuttimien kanssa?
Katselin netistä, että tuollainen wifin kautta yhdistävä vehjes on Apple-ihmisten suosiossa näissä OBD-hommissa. On ne vähän kalliimpia kuin bluetooth-versiot, mutta lisäksi ohjelmatarjonta omenapuhelimille tuntuu olevan melko nihkeä. Ehkä käyn tulevaisuudessakin kaverin autotallissa nollaamassa koodit.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että auto kuntoon tuli. Enpä ole lukenut, että olisi kellään muulla olisi tulppa palanut. Toki tosi laihalla seoksella lienee mahdollista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Bäri »

Josko täällä joku osaisi vastata ongelmaani. Sama kirjoitukseni löytyy ongelmia h astrassa topikista:
Eli aamulla astra ei lähtenytkään käyntiin, tai lähti hetkellisesti mutta sammui, eilen lähti normaalisti ja kävi jonkun aikaa pihalla. Oma diaknoosi aamuhärässä akku pimeä, iltapäivällä ladattu akku paikoilleen pyörittää hyvin bensa haisee mutta ei käynnisty. Op-comilla luettu vika koodit ja manuaalisesti sytytysvirta, jarru+kaasu, ei antanut mitään, paitsi omaan silmään pisti tämä knock retard cylinder 4 0CA ja muut kolme oli "arvoltaan" 8. Mitä tämä tarkoittaa? Ja missä vika voisi olla. Välillä on saanut sahata että lähtee käyntiin. Ja täältä olen jo lukenut tuon puolapaketin ongelmasta ym. Heti itsellenikin tuli se vian aiheuttajaksi. Muuten koneen käynnissä ei ole ollut vikaa ja lähtenyt hyvin käyntiin.
Puolapakettia en ole ehtinyt vielä irrottamaan ja sulakkeet on tarkistamatta.

Astra 2006 z16xep vai mikä se nyt oli :hammer:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Siis muissa sylintereisssä oli knock retard 8 astetta ja sylinterissä 4 0 astetta ??

The optimal ignition timing (at engine speeds greater than idle) for a given high compression engine is quite close to the point of
onset of knock. However, running so close to the knock point, means that knock will certainly occur on one or more cylinders at
certain times during the engine operating cycle.
The KS is mounted on the engine block and consists of a piezoceramic measuring element that responds to engine noise
oscillations. The KS converts these noise oscillations into a small AC output voltage. GM engines have a knocking frequency in
the 8 kHz frequency band and noise signals in this band form the basis for the output signal.
Initially, timing will occur at its mapped optimal ignition point. Once knock is identified, the ECM retards the ignition timing for that
cylinder or cylinders by a predetermined number of degrees. Once knock ceases, timing is advanced until the reference timing
value is achieved or knock occurs once more when the timing is again retarded. This procedure continually occurs so that all
cylinders will consistently run at their optimum timing.
If a fault exists in the Knock Control processor, Knock Sensor or Knock Sensor wiring, an appropriate code will be logged in the
self-diagnostic unit and the ignition timing retarded (12°) by the LOS program.
Due to the sophistication of timing and knock control in the Simtec system, the octane coding plug is redundant for engines
equipped with this system

Kolmessa sylinterissä siis sytytystä myöhästetty 8 astetta , koska nakutustunnistin on tunnistanut niissä nakutusta. Tarkista se puolapaketti. Voi lyödä läpi, jolloin sytytyshetki menee pieleen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Bäri »

Robertx kirjoitti:Siis muissa sylintereisssä oli knock retard 8 astetta ja sylinterissä 4 0 astetta ??
Jep tämä pisti silmään kun op comilla tutkin mahdollista vikaa. Mitään muuta erikoista en löytänyt tai osannut etsiä. Täytyy se puolapaketti irrotella sielt ja tutkia oisko siin vikaa. Käykö muuten 2.0l turbost puolapaketti 1.6:seen?
Avatar
Akus
'Senator'
'Senator'
Viestit: 898
Liittynyt: 05 Helmi 2010, 23:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Akus »

Bäri kirjoitti:Käykö muuten 2.0l turbost puolapaketti 1.6:seen?
Ei käy, z16xep,z16xe1 ja z16xer koneissa sama puola. Älä osta halpaa tarviketta, joko delphi tai alkuperäinen.
Ex.Astra H Wagon 1.6 twinport -07 Opc-Looker Z16XE1
Ex.Astra H Gtc 1.6 twinport -07 Opc-Line Z16XE1
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Bäri »

Akus kirjoitti:
Bäri kirjoitti:Käykö muuten 2.0l turbost puolapaketti 1.6:seen?
Ei käy, z16xep,z16xe1 ja z16xer koneissa sama puola. Älä osta halpaa tarviketta, joko delphi tai alkuperäinen.
Ok kiitos tiedosta. Tänään irrotin ton puolapaketin, silmiin pistävää vikaa ei ollut muutakuin yksi puola oli erivärinen kuin muut :o vielä pitäis ne sulakkeet tarkistaa. Op-comilla kun katoin niin virta kyllä tulee puolille...

Oliko se sytytysjärjestys 1-3-4-2 jakopäästä lähtien? Tuli vaan mieleen et täytyy tarkistaa toi nelosen puolan kunto viel kertaalleen.
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Bäri »

Jahas ei lähtenyt astra käyntiin vaikka uusittiin tulpat, jotka oli jo aika vaihtaakin, ja puolapaketti :banghead: täytyy viel huomenna käydä ne sulakkeet ja tarkistaa polttoainepumppu ja rele.

Oisko kenelläkään muita ideoita mikä vois vaivata tota z16xep:ä?
Avatar
Bäri
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 793
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Bäri »

Vika korjattu ainakin toistaiseksi uudella kampiakselin asentotunnistimella.
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

YLÖS!

Melkein vuoden verran mentiin Astralla ongelmitta, mutta muutama viikko sitten alkoi oikuttelemaan taas. P0300 = satunnaisia sytytyskatkoksia, ei muita koodeja. Ei kohdista koodia erikseen mihinkään sylinteriin. Pätkii sytytystä herkästi pintakaasulla ajettaessa pienellä kulutuksella, eli vitosvaihteella 70km/h on aika huono vaihtoehto. Kylmällä koneella ei pätki ikinä, vasta lämpimällä koneella alkaa tuo satunnainen pätkiminen. Helsingistä voi päästä Turkuunkin asti motaria pätkimättä, kun ajelee 120km/h mutta sitten nykäisee Turun päässä pari kertaa kun ajellaan hiljempaa. Toisaalta joskus pätkii kovissakin nopeuksissa, tosi mystistä. Kaasua pumppaamalla ja epätaloudellisesti ajamalla kulkee yleensä nykimättä, tasakaasu ja pintakaasu tuntuu olevan myrkkyä.

Kokeiltu nyt kahdella sytytyspuolalla, tulpat vaihdettu, ilmamassamittari putsattu siihen tarkoitetulla cleanerilla. Ilmanputsari vaihdettu keväällä öljynvaihdon yhteydessä. Vajaa vuosi sitten putsattiin noi EGR:n kanavat, sen jälkeen rullattu ~25tkm. EGR:n johto irti kulku ei muutu nyt mihinkään - pätkii silloin tällöin edelleen mutta tyhjäkäyntiä käy huonosti EGR irti.

Mitäs vaihtoehtoja tässä nyt on? EGR-venttiiliä ei vuosi sitten vaihdettu kun lähti toimimaan nuo kanavat putsaamalla + tulpat uusimalla. Olisko se venttiili sitten tukossa/jumissa? Aiheuttavatko nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimet tällaista hyvin satunnaista pätkimistä pintakaasulla ajettaessa? Toivoisin, ettei ECUssa ole vikaa, se taitaa olla aika kallis uusittava. Jotenkin tämä kuulostaa seosongelmalta, kun pintakaasulla ajaessa yskii herkemmin... Ja kylmällä koneella ei tosiaan ole vielä pätkinyt, vaan vasta 10min ajelun jälkeen.
Vastaa Viestiin