Insignia 2016 125kw Cdti ei pyöritä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
kuli
OCF Member 2021
Viestit: 44
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 02:00

Re: Insignia 2016 125kw Cdti ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja kuli »

Päivityksenä tilanteeseen. Veikkaan, että tuo pyöriminättömyys tosiaan johtui glykolista joka valui sylinteriin EGR-lauhduttimen kautta. Tämän alkuperäisen (eli jäähdytinnesteen häviämisen korjaamiseen) meni sitten yli 9 kuukautta. Ensin vaihdettiin vesipumppu ja paisunta-astia, sitten egr-lauhdutin kokonaisuudessaan. Seuraavaksi Lamda-anturi hajosi ja lopulta meni tosiaan noi typpi-anturit (Nox) vaihtoon, kun glykoli oli ne paskoittanut.

Olen veikannut, että alkuperäinen vika oli tuo paisunta-astia joka vuoti pohjasta ja auto on liikkunut alusta lähtien puolikuivana. Tämä oli sitten rikkonut pumpun ja egr-lauhduttimen. Odottelenkin mielenkiinnolla, koska kansipahvi antaa periksi :o

Nyt kuitenkin nesteet pysyy sisällä ja autokin lähtee käyntiin.
kymmenes opel menossa vuodesta -68 eteenpäin

-Tommi
JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Insignia 2016 125kw Cdti ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

On tuo kyllä hyvä auto. Viat korjaantuu, kun vaan "nolaa julkisesti".
Viikon ajan suunnilleen irrotin aina akunkengän ajon jälkeen, niin sen kuurin jälkeen on nyt toiminut moitteetta taas pari viikkoa vaikka on välillä ollut useamman päivänkin ajamatta.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Insignia 2016 125kw Cdti ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ja nyt se tekee sitä taas. Prkl.
Oli pari viikkoa parkissa ja akku oli mennyt tyhjäksi.
No latasin akun täyteen ja parin päivän päästä meinasin yrittää uudelleen lähteä ajelemaan, niin valot hetken vilahti ja virta loppui.
No uudestaan laturiin ja akunkenkä irti. Seuraavalla yrityksellä käynnistyi loistavasti ja palasin hyväksi todettuun käytäntöön irrottaa maajohto akusta ajon jälkeen.
En kyllä osta Ooppelin sähköautoa ikinä.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Insignia 2016 125kw Cdti ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

JeeSe kirjoitti: 14 Syys 2021, 18:35
shamrock kirjoitti: 14 Syys 2021, 17:40
JeeSe kirjoitti: 13 Syys 2021, 19:03
Rookeri kirjoitti: 13 Syys 2021, 07:41
JeeSe kirjoitti: 12 Syys 2021, 22:50 etelään optimoiduilla jännitteillä.
Mikäs urbaanilegenda tämä on? Jos laturi lataa liikaa nii akku keittyy. Auton turvatoimintona tiputtaa laitteita pois käytöstä jos laturi lataa liikaa.
Se oli ihan vaan mutua, kun en muutakaan syytä heti keksinyt, miksi akku ei viihdy tuossa autossa.
Eikä se akku lyhyellä ajelulla mitään ehdi keittyä vaikka olisi vähän reilumminkin jännitteitä. Toki lämpimällä etelän kelillä kuivuu pidemmän päälle.

Mutta nyt olen tehnyt "edistyneempää vianetsintää" sillä tavalla, että olen yöksi ottanut akunkengän irti, niin on startannut ihan hienosti joka kerta. Eli ei se varmaan latauksessa (ainakaan pelkästään) vika ole kuitenkaan, vaan johonkin purkaa ilmeisesti sitten.
Pitää varmaan alkaa vähentämään varustelua tai asentaa pääkatkaisija.
Se klassinen keino on pistää ampeerimittari väliin, ja alkaa irroitella sulakkeita. Mieluusti kun auto on jonkin aikaa seissyt, koska nykyautoissa jää yllättävän paljon toimintoja päälle tietyksi aikaa sammutuksen jälkeen. Noin tunti sammutuksesta vois olla jo hyvä aika kokeilla. Sulakkeita irroittamala saat rajattua, missä piirissä on se vika mikä akkua syö. Mulla oli joskus Primerassa tavaratilan valo, jota tietenkään ei näe :D
Juu, tuota itsekin mietin, että pitäisi alkaa mittailemaan, mutta on hirveesti vaihtoehtoja enkä ole ihan varma hukkaako se virtaa edes ihan joka kerta. Sisätilan valot nyt ei ainakaan jää palamaan.

Ja aikoinaan B.Asconassa oli myös se legendaarinen tavaratilan valo, joka tyhjensi akkua ja jonka olemassaolosta ei edes ollut mitään havaintoa. Mutta onneksi se oli sen verran laho, että valo paistoi paksin pohjasta läpi, niin iltahämärällä vahingossa huomasin mihin virta menee. 😀
Tämäkin ominaisuus tuli korjattua ihan sillä perinteisellä tavalla, eli se Zchnajder akku josta oli vedet vähentyneet miinuspään kennoista tuli vaihdettua halvemman malliseen ja isompaan Zchnajder-akkuun.

Latausjännitettäkin oli ainakin pakkasella ihan riittävästi, n. 14,5V. Keväämmällä sitten vähän vähemmän.
Eli toimii ihan oikein sekin. Turhaan syyttelin.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
Vastaa Viestiin