Z22yh co korkealla kierroksilla.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

Moro, 340tkm ajettu c vectra. Täydellisen koneremontin jälkeen ajettu n. 40tkm öljyä ei kuluta yhtään. Moottorirempan jälkeen vaihdoin lambdan, koska sillä öljyn syömisellä tuskin olisi toiminut. Pyörreläppien yhdysakseli oli kadonnut vuosien saatossa, joten vaihdoin koko imusarjan kaikkineen osineen. Ufo lautanen myös uusittu remontin yhteydessä sekä termostaatti. Otin ufon irti tyhjäkäynnillä, siitä ei näköjään tykätty, kun meinasi sammua.

Bensaa palaa tällä hetkellä aivan liikaa 10-14l/100km mutta tulpat aivan valkoiset, mikä on erikoista, että miksi lambda säädä? Perjantaina olisi tarkoitus viedä auto pajalle ja töpseliin kiinni. Tällä hetkellä arvioni on ilmamäärämittari sekä/tai lambda. Lämpömittari hieman seilaa 84-90 väliä ja kovemmalla pakkasella, jos tyhjäkäynnille jättää niin putoaa nollaan??!

Konttorin lukemat viikko sitten:
Co 0.37
Co2 14.50
Hc 0 (ennen remonttia yli 400)
O2 0,03
Lambda 0.990
Ei siis paljosta ole kiinni mutta on kuitenkin..

Vedätin konttorille n.30km +4000rpm/min, että luulis olevan lämmin katti. Vikavaloja ei pala ja käyntiin lähtee ja vetää ihan normaalisti.

Kysymys nyt lähinnä, että kun saan auton töpseliin kiinni, niin mitä arvoja ilmamäärämittarin, lambdan ym seokseen vaikuttavien antureiden tulisi näyttää?

Toinen asia mikä pitäisi olla ihan kymppi uutisissakin koko kansan tietoisuudessa, on nuo päästöarvot ja että mikä vaikuttaa mihinkin. Yrittänyt etsiä tietoa ihan yleisellä tasolla päästö arvojen vaikutuksista toisiinsa mutta en oikein löydä muuta vastausta, kuin sen perinteisen, että kaada viinapullo tankkiin ja aja pakosarja valkoisena konttorille. Esim jossain keskustelussa vilahti, että jos co2 lukema korkea/matala, niin se näkyy o2 lukemassa vastaavasti koska....co2 kuvastaa katin toimintaa??
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

CO- arvo eli häkä kuvastaaa katin toimintaa, koska katysaattorin pitää hapettaa häkä CO2:ksi (hiilidioksidi).

Raportin mukaan hiilidioksidi on ihan normaali, vaikkei sen arvolla suoranaisesti katsastuksessa mitään painoarvoa olekaan. Sitä vastoin häkä (CO) on korkea. Joten.....katysaattori ei toimi :roll:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

Jossain tällä palstalla oli maininta co2 arvosta, että jos on 15 tai lähelle, niin katti pitäisi toimia.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tonipyörä kirjoitti: 07 Huhti 2021, 15:26 Jossain tällä palstalla oli maininta co2 arvosta, että jos on 15 tai lähelle, niin katti pitäisi toimia.
Ei se kerro.

Kun häkä on 0,37 ja raja on 0,2 niin häkää liikaa. Kun muut arvot ovat kunnossa ja häkää liikaa, niin viittaa katin heikkoon hapetukseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

tonipyörä kirjoitti: 07 Huhti 2021, 12:59 Kysymys nyt lähinnä, että kun saan auton töpseliin kiinni, niin mitä arvoja ilmamäärämittarin, lambdan ym seokseen vaikuttavien antureiden tulisi näyttää?
Tuolta keskustelu/viewtopic.php?f=4&t=259575&start=120

tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

Vielä ei ihan jakeluun mene, että vaikka katti olisi aivan romuna, niin eikös 2lambda haistele katin toimintaa? Sekä jos tulpat ovat valkoiset ja kulutus ihan taivaissa, niin 1 lambda ei tajua säätää laihemmalle. Noh, jospa perjantaina selviäisi jotain.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

2. lambda tosiaan tutkailee katin toimintaa, mutta sen tuloksessa näkyy vasta katin totaalinen vika. Sellainen vika, missä katti ei riittävästi hapeta häkää arvoon 0,2 % vaan jää hiukan tuon huonommalle puolelle, on kuitenkin todellisuudessa pieni määrä eikä se näy lambdan signaalissa. Vain pakokaasuanalysaattorissa se näkyy ja raja-arvot on katsastuksessa määritelty kovin ankaraksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

2. lambda haistelee vaan jäännöshappea? Pitääkö sitä sitten olla minkä verran, vai onko tyytyväinen, kun arvo on lähes nolla?

Kattihan tuossa toimii ihan hyvin, moottori käy vaan hieman paksulla.

RE85 bensan joukossa voisi parantaa päästöarvoja, mutta mitenkä herkkä tuollainen direct on etanolille?

Jos sinulla on vielä se vanha lambda-anturi, kannattaa koittaa vielä sillä. Halvat tarvikkeet usein toimivat vain sinne päin ja aiheuttavat ongelmia.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Meinasin vähän samaa ehdotella, että aja tankki tyhjäksi ja täyteen 95E10 ja käy jossain toisessa paikassa ottamassa päästöt?

Eihän se korkeapainepumppu, tarkemmin sen kumitiivisteet vissiin viinasta tykkää, mutta ei se vielä tankillisesta hajoa.
RE85 en ole omassani kokeillut.
prööt
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Happeahan se lamda haistelee.

Aivan varma en ole tämän directin moottoriohjaimen kanssa, mutta joissakin ECU säätää tilapäisesti pitemmäksi aikaa seosta rikkaammalle mikäli 2. lambdan jännite on pitkän aikaa alhainen. Alhainen jännite kertoo laihasta seosesta. Tällä toiminolla kompensoidaan mahdollinen 1. lambdan vika, joka on ensisijainen säädön peruste. Tällä estetään seosta menemästä laihalle. Laiha seos on vaaraksi koneelle, mutta hivenen rikas ei kuitenkaan tuhoa kattia. Liian rikas tietenkin, mutta siitä syttyykin jo vikavalo mittaristoon. Tämä tapahtuu, jos fuel trim ylitää 20 %.

Näin kävi juuri tutulle, jolla on Vectra C 2.0t (Z20NET) Saabin koneella ja Trionic 8 ECU:lla. Jälkimmäinen katin jälkeen oleva 2. lamdasta oli vikakoodi alhaisesta jännitteestä. Tämän seurauksena ECU nosti syöttöjä 15 %. Tämän näki fuel trim arvosta. Auto kuitenkin kulutti liikaa poltoainetta, kun seos oli turhan rikas. Katin jälkeisen lambdan vaihdolla homma tuli kuntoon.

Sitten tähän ko. tapaukseen ja etanoli pitoisuuteen.
En lähtisi korkeapainepumpun takia missään nimessä tankkaamaan RE85:sta liian suuren etanolipitoisuusvaaran takia, vaan juuri kuten neuvottiin 95E10:ä. Tankki tyhjäksi ja sitten 95E10 tankkiin ja jonkun verran ajoa sekä päästömittaukseen. Näin olen itse joutunut tekmään Z22YH koneen kanssa, kun ei sekään mennyt häkäarvon takia läpi. Aika lailla samoissa lukemissa oli häkä arvo kuin tässäkin. Tuon "tempun" jälkeen päästiin siten juuri alle 0,2 % ja sehän riitti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 10 Huhti 2021, 11:34 Jälkimmäinen katin jälkeen oleva 2. lamdasta oli vikakoodi alhaisesta jännitteestä. Tämän seurauksena ECU nosti syöttöjä 15 %.
ECUt yleensä päättelee katin kunnon 2.lambdan perusteella, katissa happi kuluu hapetukseen ja jos ei niin tässä tulee vikakoodi P0420: Catalytic converter system, bank 1 – efficiency below threshold

Jos 2.lambdasta on vikakoodi, niin ei kannatta jatkaa päättelyä :D
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 10 Huhti 2021, 13:50
petrisa kirjoitti: 10 Huhti 2021, 11:34 Jälkimmäinen katin jälkeen oleva 2. lamdasta oli vikakoodi alhaisesta jännitteestä. Tämän seurauksena ECU nosti syöttöjä 15 %.
ECUt yleensä päättelee katin kunnon 2.lambdan perusteella, katissa happi kuluu hapetukseen ja jos ei niin tässä tulee vikakoodi P0420: Catalytic converter system, bank 1 – efficiency below threshold

Jos 2.lambdasta on vikakoodi, niin ei kannatta jatkaa päättelyä :D
Kuten kerroin, niin Trionic 8 käyttää myös 2. lambdaan diagnosointiin, jolla voi nostaa seosta rikkaammalle. Tämä on ihan selitetty tarkasti Saabin WIS:ssä. En siten tiedä voiko sama olla käytössä myös muissa, epäilen että kyllä se on.

Kuten tuossa edellä lainatussa viestissä kerrotaan niin kattissa happi kuluu hapetukseen. Tästähän seuraa lambda eli happianturille sitä, että sen signaali on yli 0,45 V(ei laajakaista anturi), kun happea on vähän. Ja täten katti toimii. Nyt mikäli lambdan signaali on huomattavan alhainen eli alle 0,45 V se tarkoittaa runsasta hapen määrää. Siis alhaisempi jännite kuin 1. lambdan. Laajakaista-anturin ollessa 1. lambdana tosinpäin.

Tosin sanoen 2. lambda kertoi enemmän happea kuin 1. lambda. Asian pitäisi olla juuri toisinpäin. Tämä saattaa olla seurausta 1. lambdan viasta, jota ECU käyttää takaisinkytkennässä seossuhde säätöön. Kun 2. lambda kertoo selvästi liiasta hapesta, se voi siis johtua laihasta seoksesta, jonka 1. lambdan vika on saanut aikaan. Ei ole siis periaatteessa mahdollista normaalissa kunnossa olevassa tilanteessa, että 2. lambda mittaa enemmän happea kuin 1. lambda. Jomman kumman lambdan on oltava vialla tai pakoputkessa on reikä. On auton toiminnan kannalta turvallisempaa rikastaa seosta kuin mahdollisen 1. lambdan vian takia kone oikeasti kävisi laihalla.

Muistini mukaan kun kaikki on kunnossa niin 1. lambdan jännite elää koko ajan seilaten 0,2 ... 0,8 V välillä keskivarvon ollessa 0,45 V ja vastaavasti 2. lambdan rauhallisesti 0,5...0,6 V välissä.
Vikakoodi tietenkin generoituu siitä lambdasta kumpi antaa liian alhaista tai korkeaa signaalia. Kertomassani tapauksessa se oli tietenkin 2. lambda. Varmaa ei tietenkään voinut olla vaikka vika olisi ollut 1. lambdassa vaikka sen signaali oli oikeissa rajoissa. Tai sitten vielä reikä pakoputkessa. Vastaavasti liiallinen polttoaineen kulutus viittasi siihen, että jompi kumpi lambda nyt rikastaa seosta turhaan (fuel trim myös koholla). Varmin oli tietenkin vaihtaa ensin se mistä tuli vikakoodi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vaan...
Vielä varsinaiseen otsikon aiheeseen.

Kun kyseisessä tapausessa ei ole mitään vikakoodeja eikä muitakaan ulkoisia viitteitä miksi häkää on liikaa, niin yleisin syy vain on hiukan heikentynyt katin kykyn hapettaa häkää hiilidioksidiksi. Kysehän ei ole todellisuudessa isosta asiasta kun raja on 0,2 % ja nyt sitä on rapiat 0,3 %. Tämä suoraruiskutus vaan tuntuu olevan jonkin verran haastava katille, kun tässä tekniikassa hiukkaset lisääntyvät pakokaasuissa. Ne pitää saada puhdistettua katista pois joko runsaalla maantieajolla ja/tai käyttämällä vähemmän fossiilista polttoainetta eli lisää etanolia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

Eli töpselissä käytetty. Mitään vikakoodeja ei näy ja kaikilta antureilta tulee joo tieto mutta niiden analysointiin ei taidot riitä. Imuvuotoja startpilotilla etsitty, huohotin venttiili tukittu imusarjasta sekä polttoainetankin huohotin letku pois imusarjasta kesken pakokaasumittauksen, niin ei mitään vaikutusta. Paremman asentajan mukaan ilmaa menee paljon sekaan, kun pakokaasuja analysoitiin. Pakoputki täysin ehjä, että jostain muualta se nyt saa ilmaa väliin ja sen takia säätää polttoainetta liikaa. Kulutus eilisellä kaupunki lenkillä taas ihan loistava🤔..egr venttiilin joskus taisin tukkia, joten otan sen pois ja yritän palauttaa auton "normaaliksi".

95e en tule tankkaamaan tuohon, koska auton valmistaja ei sitä suosittele ja kerran korkeapainepumpun olen jo siihen vaihtanu. Luulis niiden ooppelilla osaavan suunnitella auto niin, että menee myös 98e bensalla päästöarvoihin.
tonipyörä
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.

Viesti Kirjoittaja tonipyörä »

petrisa kirjoitti: 10 Huhti 2021, 17:58
ovc2z22yh kirjoitti: 10 Huhti 2021, 13:50
petrisa kirjoitti: 10 Huhti 2021, 11:34 Jälkimmäinen katin jälkeen oleva 2. lamdasta oli vikakoodi alhaisesta jännitteestä. Tämän seurauksena ECU nosti syöttöjä 15 %.
ECUt yleensä päättelee katin kunnon 2.lambdan perusteella, katissa happi kuluu hapetukseen ja jos ei niin tässä tulee vikakoodi P0420: Catalytic converter system, bank 1 – efficiency below threshold

Jos 2.lambdasta on vikakoodi, niin ei kannatta jatkaa päättelyä :D
Kuten kerroin, niin Trionic 8 käyttää myös 2. lambdaan diagnosointiin, jolla voi nostaa seosta rikkaammalle. Tämä on ihan selitetty tarkasti Saabin WIS:ssä. En siten tiedä voiko sama olla käytössä myös muissa, epäilen että kyllä se on.

Kuten tuossa edellä lainatussa viestissä kerrotaan niin kattissa happi kuluu hapetukseen. Tästähän seuraa lambda eli happianturille sitä, että sen signaali on yli 0,45 V(ei laajakaista anturi), kun happea on vähän. Ja täten katti toimii. Nyt mikäli lambdan signaali on huomattavan alhainen eli alle 0,45 V se tarkoittaa runsasta hapen määrää. Siis alhaisempi jännite kuin 1. lambdan. Laajakaista-anturin ollessa 1. lambdana tosinpäin.

Tosin sanoen 2. lambda kertoi enemmän happea kuin 1. lambda. Asian pitäisi olla juuri toisinpäin. Tämä saattaa olla seurausta 1. lambdan viasta, jota ECU käyttää takaisinkytkennässä seossuhde säätöön. Kun 2. lambda kertoo selvästi liiasta hapesta, se voi siis johtua laihasta seoksesta, jonka 1. lambdan vika on saanut aikaan. Ei ole siis periaatteessa mahdollista normaalissa kunnossa olevassa tilanteessa, että 2. lambda mittaa enemmän happea kuin 1. lambda. Jomman kumman lambdan on oltava vialla tai pakoputkessa on reikä. On auton toiminnan kannalta turvallisempaa rikastaa seosta kuin mahdollisen 1. lambdan vian takia kone oikeasti kävisi laihalla.

Muistini mukaan kun kaikki on kunnossa niin 1. lambdan jännite elää koko ajan seilaten 0,2 ... 0,8 V välillä keskivarvon ollessa 0,45 V ja vastaavasti 2. lambdan rauhallisesti 0,5...0,6 V välissä.
Vikakoodi tietenkin generoituu siitä lambdasta kumpi antaa liian alhaista tai korkeaa signaalia. Kertomassani tapauksessa se oli tietenkin 2. lambda. Varmaa ei tietenkään voinut olla vaikka vika olisi ollut 1. lambdassa vaikka sen signaali oli oikeissa rajoissa. Tai sitten vielä reikä pakoputkessa. Vastaavasti liiallinen polttoaineen kulutus viittasi siihen, että jompi kumpi lambda nyt rikastaa seosta turhaan (fuel trim myös koholla). Varmin oli tietenkin vaihtaa ensin se mistä tuli vikakoodi.

Tässä tapauksessa 1.lambda näytti 1,45v-1,43v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. 2 lambda 0,72v-0,12v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. (Saattaa olla myös toisin päin nuo luvut, koska otin kuvat puhelimella läppäriltä ja en muista nyt jälkeenpäin, kumpi oli kierroksilla ja kumpi tyhjäkäynnillä)
Vastaa Viestiin