High feature V6 jakopääongelmat
High feature V6 jakopääongelmat
Tämä ei varsinaisesti koske Opelin moottoria, mutta vähän isompaa Amerikan serkkua. Käytännössä sama moottori kuitenkin kuin esim. Vectran Z28NET/NET/NEH, mutta ilman turboa. Ongelmatkin tuntuvat nettikeskustelujen perusteella olevan yhteisiä.
Koneessa on jotain vaivaa imunokka-akselien ajoituksen kanssa. Aluksi asiaan kiinnitettiin huomiota, koska tasakaasulla ajaessa tuntuu toisinaan pieniä nykäyksiä. Nykäyksiä tapahtuu vain alhaisilla moottorin kierroksilla ja tasakaasulla. Nykäyksiä tapahtuu myös hiljaisessa vauhdissa, kuten pysäköidessä. Tällöin moottori voi jopa sammua. Nykimisen saa helposti tapahtumaan, kun pitää autoa jarrulla paikallaan (automaatti) ja painaa hyvin kevyesti kaasua. Tyhjäkäynnillä ongelmia ei ole, eikä myöskään kiihdytettäessä, kun kierroksia on enemmän.
Asiaa tutkittiin Tech 2:lla ja ilmeni että nykäykset johtuvat siitä, että jommankumman imunokka-akselin ajoitus heittää hetkellisesti. Ongelma vaikutti kuitenkin olevan selvästi yleisempi toisella puolella. Tech 2 osaa näyttää nokka-akselin todellisen ja halutun kulman erotuksen, joka käy välillä hetkellisesti jopa yli 40 asteessa. Tällöin auto nykäisee voimakkaasti. Lisäksi huomattiin, että toisen sylinteririvin imunokan kulmassa on koko ajan vaihtelevaa muutaman asteen virhettä. Se ikään kuin värisee halutun kulman molemmilla puolilla. Tämä on se sama puoli, jolla isommatkin kulmavirheet olivat yleisempiä. Toisen rivin imunokka pysyy asteen tai parin tarkkuudella oikeassa kulmassa satunnaisia usean kymmenen asteen piikkejä lukuun ottamatta.
Tiedossa on, että moottori on tarkka öljyistä. Siispä suoritettiin öljytilan pesu ja öljyn + suodattimen vaihto. Tällä ei ollut merkittävää vaikutusta.
Seuraavaksi vaihdettiin imunokkien VVT-solenoidit keskenään. Nyt siis aiemmin paremmin toimineella puolella oli huonomman puolen solenoidi. Sen puolen kulma ei säätynyt enää lainkaan. Aiemmin huonommin toimineella puolella taas oli edelleen pientä jatkuvaa kulmavirhettä. Nykäisytkin jatkuivat.
Kaksi uutta solenoidia tilattiin ja vaihdettiin. Tilanne muuttui selvästi paremmaksi. Sama tuttu vaihteleva kulmavirhe on kuitenkin tallella toisella puolella, ja nykäisyjä sattuu edelleen toisinaan. Ei kuitenkaan niin paljon kuin ennen. Myöskään sammumaan autoa ei ole enää saanut, vaikka olen yrittänyt.
Tähän on tultu. Missä vika voisi olla ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?
Koneessa on jotain vaivaa imunokka-akselien ajoituksen kanssa. Aluksi asiaan kiinnitettiin huomiota, koska tasakaasulla ajaessa tuntuu toisinaan pieniä nykäyksiä. Nykäyksiä tapahtuu vain alhaisilla moottorin kierroksilla ja tasakaasulla. Nykäyksiä tapahtuu myös hiljaisessa vauhdissa, kuten pysäköidessä. Tällöin moottori voi jopa sammua. Nykimisen saa helposti tapahtumaan, kun pitää autoa jarrulla paikallaan (automaatti) ja painaa hyvin kevyesti kaasua. Tyhjäkäynnillä ongelmia ei ole, eikä myöskään kiihdytettäessä, kun kierroksia on enemmän.
Asiaa tutkittiin Tech 2:lla ja ilmeni että nykäykset johtuvat siitä, että jommankumman imunokka-akselin ajoitus heittää hetkellisesti. Ongelma vaikutti kuitenkin olevan selvästi yleisempi toisella puolella. Tech 2 osaa näyttää nokka-akselin todellisen ja halutun kulman erotuksen, joka käy välillä hetkellisesti jopa yli 40 asteessa. Tällöin auto nykäisee voimakkaasti. Lisäksi huomattiin, että toisen sylinteririvin imunokan kulmassa on koko ajan vaihtelevaa muutaman asteen virhettä. Se ikään kuin värisee halutun kulman molemmilla puolilla. Tämä on se sama puoli, jolla isommatkin kulmavirheet olivat yleisempiä. Toisen rivin imunokka pysyy asteen tai parin tarkkuudella oikeassa kulmassa satunnaisia usean kymmenen asteen piikkejä lukuun ottamatta.
Tiedossa on, että moottori on tarkka öljyistä. Siispä suoritettiin öljytilan pesu ja öljyn + suodattimen vaihto. Tällä ei ollut merkittävää vaikutusta.
Seuraavaksi vaihdettiin imunokkien VVT-solenoidit keskenään. Nyt siis aiemmin paremmin toimineella puolella oli huonomman puolen solenoidi. Sen puolen kulma ei säätynyt enää lainkaan. Aiemmin huonommin toimineella puolella taas oli edelleen pientä jatkuvaa kulmavirhettä. Nykäisytkin jatkuivat.
Kaksi uutta solenoidia tilattiin ja vaihdettiin. Tilanne muuttui selvästi paremmaksi. Sama tuttu vaihteleva kulmavirhe on kuitenkin tallella toisella puolella, ja nykäisyjä sattuu edelleen toisinaan. Ei kuitenkaan niin paljon kuin ennen. Myöskään sammumaan autoa ei ole enää saanut, vaikka olen yrittänyt.
Tähän on tultu. Missä vika voisi olla ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Tarkistaa jakopää. Näissä on ketjuvikoja ollut
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Otettiin venttiilikansi auki ja tutkittiin ketjua. Video täällä.
Onko tuo nyt sitten venynyt vai ei? Moottorissa on kuitenkin hydraulinen kiristin, joten ei ketjun täysin kireällä pitäisikään olla, kun moottori ei käy.
Nokka-akselin päittäisvälyskin voi olla tässä moottorissa ongelma. Se mitattiin tämän huoltotiedotteen mukaan, ja oli sallituissa rajoissa.
Onko tuo nyt sitten venynyt vai ei? Moottorissa on kuitenkin hydraulinen kiristin, joten ei ketjun täysin kireällä pitäisikään olla, kun moottori ei käy.
Nokka-akselin päittäisvälyskin voi olla tässä moottorissa ongelma. Se mitattiin tämän huoltotiedotteen mukaan, ja oli sallituissa rajoissa.
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Ketju venynyt niin että ajoitus ei osu enää kohdalleen
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Jakoketju siellä on venynyt. Kaikki muu paitsi jakopääsarjan vaihto on valohoitoa. Virallinen ohje tarkistukseen on se että nokkien lukkoraudat pitää saada laitettua ilman voimaa ja työkaluja nokkien vaihdelaatikon puoleiseen päähän. Omassa Vectrassa ketjut liikkui noin 3cm ylös/alas rautojen ollessa paikallaan ja väkisin ne raudat piti sinne laittaa= ketjut loppu.
Mulla on nuo raudat jos tarvetta jaon tarkistukseen.
Mulla on nuo raudat jos tarvetta jaon tarkistukseen.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Eikö venyneen ketjun pitäisi vaikuttaa molempiin saman puolen nokka-akseleihin?
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Periaatteessa vaikuttaa mutta esim Vectrassa on säätö ja anturit vain imunokille. Näin ollen ecu "ei tiedä" missä pakonokat menee. Siellä on kolme ketjua ja riippuen siitä mikä niistä on venynyt niin se vaikuttaa kummassa sylinteripenkassa on ajoitus pielessä. Voi tietty olla myös molemmat penkat pielessä. Näissä on ollut jonkin verran myös sitä vaivaa että ketju hyppää helpolla. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin niin mun Vectrassa ketju "heilui" 3cm imu ja pakonokan välissä jakorautojen ollessa paikallaan. Eli pakonokka voi olla kohdallaan ja imu ei kun riittävästi ketju venyy. Mutta pakonokkaa ei Vectrassa mitata niin sitä ei oikeestaan tiedä missä se on. 2.8 Insigniassa on myös pakonokat säätyviä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Tilasin nuo nokka-akseliraudat, kun eivät maksaneet eBayssa kuin pari kymppiä. Ne menivät heittämällä paikalleen ja ketju liikkuu muutaman millin ylös alas rautojen ollessa paikallaan.
Eli ketju taitaa olla kunnossa?
Eli ketju taitaa olla kunnossa?
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Ongelma löytyi ja on nyt korjattu. Imunokka-akselin VVT-pyörä oli halki. Uudella pyörällä moottori on toiminut täydellisesti.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Mikäs sen oli halkaissut? Laitoitko samalla uudet ketjut vai vain rattaan ja pultin?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: High feature V6 jakopääongelmat
Ei laitettu uutta ketjua, vain uusi pyörä. Pyörän saa vaihdettua yläkautta käyttäen erikoistyökalua, joka lukitsee ketjun paikalleen. Työkalu löytyi edullisesti käytettynä eBaysta. Vaihto kävi näin hyvin helposti, kun irrottaa piti vain imusarja ja venttiilikoppa.