Kyseessä Vectra C 2.2 Direct vm.2004.
Reilu viikko sitten käynnistettäessä kone otti tyhjäkäynnillä kierroksia 1500 ja 2000 välillä, vikavaloja ei palanut. Polkaisin kerran kaasua ja kun tyhjäkäynti pysyi samana, sammutin masiinan. Käynnistin pian uudelleen eikä ongelmia ollut.
Katsoin OpComilla vikakoodit:
Total number of fault codes: 3
P0130 - No Plausibility between O2 Sensor 1 Bank 1 and O2 Sensor 2 Bank 1
(52) - Not present
P1606 - Replace Electronic Control Unit (ECU)
(38) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(03) - Not present
Koska viat olivat Not present -tilassa, nollasin koodit ja toivoin ohimenevää häiriötä.
Ajelin ehkä muutaman sata kilometriä, aikaa parisen viikkoa, kun moottorin kuvan muotoinen vikavalo syttyi kesken tasaisen ajon. Käynnissä en huomannut mitään ongelmaa. Vikakoodien lista oli hieman kasvanut:
Total number of fault codes: 6
P0130 - No Plausibility between O2 Sensor 1 Bank 1 and O2 Sensor 2 Bank 1
(52) - Not present
P1606 - Replace Electronic Control Unit (ECU)
(38) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(03) - Not present
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Not present
U2108 - CAN-Bus no Communication with ABS/TC
(70) - Present
P0501 - <Unknown DTC>
(F0) - Not present
Jotain koodeista itsekin luulen ymmärtäväni, mutta toivon mahdollisimman laajoja pohdintoja.
Mitähän nuo suluissa olevat koodit mahtavat tarkoittaa?
Voisikohan ongelma olla liitinten kontakteissa ja olisiko vihjeitä missä liitimissä erityisesti?
Mitä mielikuvia herättää tuo, että uudet koodit viittaavat jarruihin ja luistonestoon? Itse olen ollut siinä uskossa, että ECU on Engine Conrol Unit, mutta se taitaakin olla jonkin sortin keskusyksikkö koko järjestelmässä. Sen vikaantuminen tietysti saattaa näin ollen aiheuttaa melkein mitä tahansa. Onko Näin?
Pitäisikö akun kenkä irrottaa ennen liittimien avaamista ja tuleeko akun irrottamisesta mahdollisesti jotain lisämurheita?
Kiitän jo etukäteen hyvistä vastauksista.
Vectra C Z22YH vikakoodeja
Re: Vectra C Z22YH vikakoodeja
Kiitos, Kadett90, mistähän noille koodeille tarkentimineen löytäisi selitykset? Mitä arvelet, voiko autolla ajaa? Ajoin sillä n.70 kilsaa valon sytyttyä. Kotiin päästyä sammutin myllyn ja kokeilin käynnistää uudelleen. Ei ongelmia, paitsi vikavalo paloi.
Re: Vectra C Z22YH vikakoodeja
Sähköhäiriöltähän tuo vaikuttaa. Itse alottaisin noista:
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(03) - Not present
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Not present
P1550 - Electronic Throttle Control Power Management
(03) - Not present
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Not present
Re: Vectra C Z22YH vikakoodeja
Seuraavat vikakoodit tarjoaa oma Vectra:
P0302-02 cylinder 2 misfire detected
U2103-70 CAN-bus node no communication
Tulpat ja puolapaketti vaihdettu, sekä korkeapainepumpun kalvot uusittu. Mitäpä seuraavaksi?
P0302-02 cylinder 2 misfire detected
U2103-70 CAN-bus node no communication
Tulpat ja puolapaketti vaihdettu, sekä korkeapainepumpun kalvot uusittu. Mitäpä seuraavaksi?
Vectra C 2.2 Direct -06