C25XE nakuttaa
Re: C25XE nakuttaa
Onko 10W-40 mineraaliöljy hyvää?
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: C25XE nakuttaa
Joo, no ei noi öljyt mitään kovin laatu merkkejä ollu bilteman 5w-40 Ja motox 10w-40. Huuhtelun tein siten, että valutin vanhat öljyt ulos, sitten uus suodatin ja bilteman öljyt sisään+polttoöljyä n. 7dl. Annoin käydä n. 20 minsaa ja sitten taas vaihdoin suodattimen ja öljyt... oli nimittäin uudet öljyt ton käsittelyn jälkeen ihan mustat, paja kaveri sano, että se polttoöljy tekis sen kuukauden ajoin niillä bilteman öljyillä ja nakatus ku ei loppunu, niin tosiaan testasin sitten sitä 10w öljyä... kuulma toi motoxin öljy ois mobilin öljyä. Ja vielä lopuks sellanen huomautus, että oli nimittäin tummentunnut jo ne bilteman kakkos vaihdon öljyt, ku laitoin motoxit sisään.
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: C25XE nakuttaa
En ota ite kantaa mitenkään noihin öljyjen laatuihin tai viskositeetteihin, mutta yleensä oon käyttänyt täys synteettistä, mutta toi motoxin 10w-40 5l kannu oli halvin tollanen vähän jäykempi öljy. Autodatan suositukset menee muistaakseni 0w-40, 5w-30, 5w-40, 10w-30 ja 10w-40 riippuen sääolosuhteista.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13539
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: C25XE nakuttaa
Nostajatkan kun yleensä naputtaa kun ne menee tukkoon. Ei kannata mitään halpaa 10w-40 kokeiluja vaan ihan täysisynteettistä moottoriöljyä.
5w-40 tai 5w-30 GM-LL-025? Tai dexos2
5w-40 tai 5w-30 GM-LL-025? Tai dexos2
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: C25XE nakuttaa
5w-30 mielestäni liian lirua noin vanhaan. Saattaa öljynkulutus pompsahtaa..
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: C25XE nakuttaa
Sen kulutuksen kannalta tärkeämpää lienee melkeinpä se kuuman pään viskositeetti. Kylmässä päässä kaikki on kyllä riittävän paksuja, toki 0w:tä en menis itsekään vanhaan mottiin laittamaan mutta 5w on ihan kelpo tavaraa. Samaten kulutksen kannalta ne öljyn muut ominaisuudet merkkaa aika paljon, siis vaahtoutuminen ym jotka taasen vaikuttaa siihen paljonko sitä häviää huohotuksen kautta.
Tuli joskus ratapäivillä pari kertaa pyörähdettyä Sitikalla jossa oli sekä öljyn lämmön- että paineen mittarit. Vaikkei edes mitenkään reikä päässä ajettu, ihan siviiliautoilla, parin kierroksen jälkeen öljyn lämmöt oli 160 asteessa ja paineet alkoi tipahtaa. Tuosta viiisastuneena, asuntovaunuakin kun vedän, on alkanut kiinnostaa nuo kuuman pään ominaisuudet enemmän.
Tuli joskus ratapäivillä pari kertaa pyörähdettyä Sitikalla jossa oli sekä öljyn lämmön- että paineen mittarit. Vaikkei edes mitenkään reikä päässä ajettu, ihan siviiliautoilla, parin kierroksen jälkeen öljyn lämmöt oli 160 asteessa ja paineet alkoi tipahtaa. Tuosta viiisastuneena, asuntovaunuakin kun vedän, on alkanut kiinnostaa nuo kuuman pään ominaisuudet enemmän.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: C25XE nakuttaa
Vaimon autossa GM:n omaa öljyä dexos2:tä kulu 1000km ajossa noin. 5dl-1l, kokeilin huvikseen kennocon 5w-30 öljyä ja kulutus Tippu reilusti, nyt menee 3000-4000 km ennen ku syttyy öljyvalo ja pitää listä se 5dl-1l
Re: C25XE nakuttaa
Niin. Se kuuman pään viskositeettihan on se jälkimmäinen luku. X30XE Omegoissa paras tuntuu olevan 5w-50 Mobil 1. Pysyy sisällä eikä äännä nostajat kuumalla koneella. 5w-30 on jo aika vettä.shamrock kirjoitti: ↑07 Helmi 2020, 09:18 Sen kulutuksen kannalta tärkeämpää lienee melkeinpä se kuuman pään viskositeetti. Kylmässä päässä kaikki on kyllä riittävän paksuja, toki 0w:tä en menis itsekään vanhaan mottiin laittamaan mutta 5w on ihan kelpo tavaraa. Samaten kulutksen kannalta ne öljyn muut ominaisuudet merkkaa aika paljon, siis vaahtoutuminen ym jotka taasen vaikuttaa siihen paljonko sitä häviää huohotuksen kautta.
Tuli joskus ratapäivillä pari kertaa pyörähdettyä Sitikalla jossa oli sekä öljyn lämmön- että paineen mittarit. Vaikkei edes mitenkään reikä päässä ajettu, ihan siviiliautoilla, parin kierroksen jälkeen öljyn lämmöt oli 160 asteessa ja paineet alkoi tipahtaa. Tuosta viiisastuneena, asuntovaunuakin kun vedän, on alkanut kiinnostaa nuo kuuman pään ominaisuudet enemmän.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: C25XE nakuttaa
Ite nykyään käyttänyt 5w-40 magnatecciä menee noin 1l 10tkm autolla ajettu 360tkm eikä tietääkseni tehty ihmeempiä
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: C25XE nakuttaa
Nostetaan taas tätä aihetta... Tuli tuossa purettua noita irtonaisia ventiili nostimia ja todettua, että periaatteessa noille riittää vain kunnon puhdistus ja uudelleen täyttö (tämän jälkeen pysyi tinnerikin sisällä eikä vuotanut ulos). Tyhjänä noiden pitää painua alas joitain millejä ja palautua ylös, mutta täytenä ei liiku... Ainut mitä tässä nyt pohdin, että jos nostajille tekee esi täytön, niin voiko ja kannattaako vetää täysin täyteen?
-
- 'Senator'
- Viestit: 321
- Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: C25XE nakuttaa
Tuossa pienen etsimisen jälkeen tuli vastaan näistä nostimista aihe, jossa nostimet oli purettu ja täytetty, mutta täyttämisessä oli ongelmana osien kuluminen, jos nostajat täytti täysin, nokka-akselit eivät painuneet paikoilleen... Ja toiseksi oli riskinä, että nokka-akselit painaa tällä täysin täytetyllä nostajalla venttiiliä liian alas ja se voisi ottaa mäntään kiinni...