Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pojan Vectra C 2003 GTS vilkuttelee p0170 vikaa, siis pääasiassa, ja ajan kanssa sytyttää vikavalon. CAN Bus u2103 vikaa näkyy joka paikassa (ABS, Ohjaus...) myös, mutta se lienee "normaalia". Vaihdoin ilmansuodattimen, ilmamäärämittarin (oli vanhasta B:stä jäänyt yli), putsasin kaasuläppäkotelon, avasin sen lisäilmareiän ja yritin etsiä ilmavuodot. Ei korjaantunut, paitsi kylmäkäynnistyksen jälkeen kovasti vaelteleva tyhjäkäynti korjautui, hyvin alas jäi. Käytöshäiriöitä on "ohuen" tuntuinen veto pintakaasulla, ja sitten juuri tuo kovin alhainen tyhjäkäynti. Se on jotain n. 700 rpm tai alle ja laukkaava. Kuitenkin kun antaa edes hiukan kaasua, niin käynti tasoittuu. Kaasun kun painaa pohjaan niin auto vetää ihan puhtaasti.

iCarScan softalla ja Bluetooth OBD plugilla olen seuraillut mitä lambdat sanoo ajossa ja miten seosta korjataan/säädetään (trim). Käynnistyksen jälkeen säätölambda jännite vaihtelee aika normaalin näköisesti, ja vastaavasti seosta korjataan koko ajan. Sitten jonkin ajan kuluttua korjailu muuttuu hyvin harvinaiseksi, loppuu. Lambdasignaali vaihtelu pysähtyy myös, mutta saattaa alkaa uudelleen, vaan seossäätö ei ala enää ellei sammuta ja uudelleen starttaa. Tämä ECU ilmeisesti tuossa kohdassa on hermostunut, ja kirjoittanut muistiin tuon vikakoodin p0170 ja mennyt vikatilaan. Tarkistuslambda jököttää koko ajan samassa jännitteessä missä startattiin. Tästä epäilen, että molemmissa lambdoissa on vikaa. Onko muut seurailleet näitä lambda ja seossäätöjä, ja mitä mieltä, lambdat vaihtoon??

Toinen vaihtoehto olisi viallinen puolapaketti, mutta siitä en löytänyt silmin havaittavia läpilyöntipaikkoja ainakaan.

iCarScan antaa valikon jossa tyhjäkäyntiä periaatteessa voisi säätää. Vaan ei säädy. Pitäisikö tällaisen C-Vectran 1.8 koneen tyhjäkäynnin säätö onnistua vai onko se kiinteästi koodattu? Muistaakseni B-Vectrassa sitä pystyi säätään, mutta hyppäyksin. Siinä muuten vika oli sitten puolan läpilyönti... ostin turhan ilmamassamittarin...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kun fuel trimmit menee "tappiin" niin seossäätökin loppuu, jotainhan ne siellä kompensoivat (ilmavuoto, evap-venttiilivuoto, im-mittari, egr, pa-paine, jne.). Kuinka suuret ja minkä suuntaiset (+/-) ne fuel trimmit on? Egr on kai jo 2003 mallissa ohjelmallisestikin poistettu.

Onko säätölambda vielä "viriili" (oskilloiko n. 1/s = 1 Hz), kuinka vanha se on km:ssä? Pitäisi sykkiä n. 0,1 - yli 0,8V välillä.

Tyhjäkäynnin vaeltelu/alhaisuus korjaantuu, kun syy löytyy.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Z18XE normaali tyhjäkäynti on noin 600-650rp/m. Tosin pitää siitä huolimatta käydä täristämättä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Säätölambda on käyntilämmössä välillä 20 - 300 mV, pääasiassa 20 mV. Tarkistuslambda on sileää 0. Kertovat siis että seos on laiha.
Trim asettuu kohtaan -0.11% lämpiämisen jälkeen. Ei liikettä kun se siihen lukittuu. Seos ei ole ainakaan rikkaalle säädetty, jos säätöarvo vastaa todellisuutta.
Ennen käyntilämpöä se oli pitkään trim 12.5% rikastettu, ja silloi tyhjäkäynti on stabiilimpi, ei hyvä mutta stabiilimpi. Lämmittyään putosi nollan alle.
Mitään seossäätöä siellä ei tapahdu niinkuin normaalisti, melkein viivasuoraa mennään sekä lambda että trim.
Tyhjäkäynnin "Desired" asetus on 688.

Miksi lambdan lukema ei vaikuta kuten normaalisti, että koska seos on laiha niin sitä väännettäisiin rikkaammalle kunnes se flippaa rikkaaksi ja tullaan takaisin?
Siellä käy jotain mystisiä hex vikakoodeja joille ei tuossa icarscan softassa ole selväkieltä, mutta ei ne aina ole läsnä, yleisin koodi on tuo p0170.
Jos se havaitsee heti käynnistyessään, että lambda on jumissa ja säätö lopetetaan lukitsemalla trim vakioarvoon ja antamalla sitten hiukan vaihtelevasti joku vikakoodi
joista yksi vaihtoehto on toi p0170.
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Täällä ollu samanlaista vikaa

viewtopic.php?t=188341
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ennen käyntilämpöä se oli pitkään trim 12.5% rikastettu, ja silloi tyhjäkäynti on stabiilimpi, ei hyvä mutta stabiilimpi. Lämmittyään putosi nollan alle.
Ilmeisesti ensin kylmäkäynnillä ei säätöä eli open-loop ja kun lämpiää niin menee closed-loop (lambda takaisinkytkentä) ja heti lopettaa säädön. Mitä lambda näyttä kylmäkäynnillä? Jospa ECU yrittää edelleen rikastaa closed-loopissa ja trim menee tappiin ja ECU luovuttaa.
Jos se havaitsee heti käynnistyessään, että lambda on jumissa
Pitäs kyllä tulla lambdastakin vikakoodi, kun kerran havaitsee.

Tuokin kannattaa lukea:
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=221461
12,5% long term fuel trim taitaa olla jo "tappi"-arvo. Op-com:illa tuon voi resetoida. Jos kuitenkin trim menee lämpimänä nollan alle, niin kyllä ECU silloin seosta säätää. Oliskohan se sitten lambda, joka tässä harhauttaa.

Tuolta hyvä kaava: Tällä laskukaavalla saa ilmämäärän laskettua: (0,80 x hp = g/s).
Ja toisinpäin tietysti: hp = 1,25 x g/s
Tyhjäkäynnillä lämpimänä ilmamäärä on tuossa 3 g/s vaiheilla.
Kierroksilla paikallaan suurin piirtein, korjatkaa jos jollain tarkemmat arvot.
2000 RPM => 6 g/s
3000 RPM => 9 g/s
4000 RPM => 13 g/s
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lambda ei missään vaiheessa anna 1 V jännitettä, ei heti kylmäkäynnistyksen jälkeenkään, ei lämmetessä, ei lämpimänä. Normaalia säätöä eli ylös alas vaihtelua ei ole kylmänä ei lämpimänä. ECU ajaa käynnistyksen jälkeen hetkisen Trim 0% arvolla ja sitten vaihtaa Trim 12.5% kunnes moottorin lämmöt on nousseet jolloin trim putoaa takaisin 0%:iin. Ilmaa menee reilut 9 kg/h eli jotain noin >2.5 g/s tyhjäkäynnillä. Läpiämisvaiheessa ei tule vielä vikakoodi päälle. (Testaamista haittaa, kun testeri menettää yhteytensä ECU:uun vähän väliä. Lieneekö sitten Bluetooth OBD liittimen vika vai itse ECU:n. Toipuminen vaatii auton sammutuksen ja avain pois-takaisin, käynnistys.)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kyllä tuo lambda vialta vaikuttaa. Ei kai tuon kanssa kannata enempää taistella, kun lambda-anturi on muutenkin hyvä kerran auton elämässä vaihtaa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Tilasin uuden lambdan. Viikonloppuna jos ehtisi ruuvailemaan, kerron sitten miten kävi.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lambda vaihdettu Denson DOX-1569 malliin. Sitten ajettu n 400 km. Edelleen p0170 tulee ajossa. Lambdan signaalista tuli vähän vilkkaammin muuttuva, mutta systeemi ei aja vieläkään sitä varsinaista säätökuviota kuin isohkolla kuormalla vähän aikaa ja päätyy aina vikatilaan. Lambda signaalitaso on edelleen useimmiten välillä 0 - 0,20 mV tyhjäkäynnnillä, ja seos trim -0.11 - 12,5 % välillä. Nyt lambda selvästi seuraa trim vaihtelua, mutta koska se ei mene likellekään 1 V tasoa ei se säädä seosta.

Paria juttua sitten tutkin lisää.

Puolapaketissa on kuin onkin halkeamia käämien rautasydänten vieressä ykkös ja kakkossylinterin kohdalla. Ajoin tuossa illan pimeässä irtotulpilla sytytystestiä, ja vaikuttaisi että ykkössylinterin kipinä on vaisumpi kuin muissa. Pitänee vaihtaa paketti.

Toinen asia, jonka huomasin. Tämä voisi selittää tyhjäkäyntilaukan. Sytytysennakko vaeltaa koko ajan enimmillään kymmenillä asteilla tyhjäkäynnillä, palaa välillä nollaan mutta kasvaa heti taas 10-20 asteeseen. Viallinen kampiakselin anturi, vai mistä tämä kone sytytysajoituksen laskee? Heti kun kosken kaasuun ennakko stabiloituu, ja käynti stabiloituu. Onko ennakon vaeltaminen seuraus epätasaisesta tyhjäkäynnistä vai sen syy? Epäilen, että se on syy.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lambda vaihdettu Denson DOX-1569 malliin. Sitten ajettu n 400 km. Edelleen p0170 tulee ajossa. Lambdan signaalista tuli vähän vilkkaammin muuttuva, mutta systeemi ei aja vieläkään sitä varsinaista säätökuviota kuin isohkolla kuormalla vähän aikaa ja päätyy aina vikatilaan. Lambda signaalitaso on edelleen useimmiten välillä 0 - 0,20 mV tyhjäkäynnnillä, ja seos trim -0.11 - 12,5 % välillä. Nyt lambda selvästi seuraa trim vaihtelua, mutta koska se ei mene likellekään 1 V tasoa ei se säädä seosta.

Paria juttua sitten tutkin lisää.

Puolapaketissa on kuin onkin halkeamia käämien rautasydänten vieressä ykkös ja kakkossylinterin kohdalla. Ajoin tuossa illan pimeässä irtotulpilla sytytystestiä, ja vaikuttaisi että ykkössylinterin kipinä on vaisumpi kuin muissa. Pitänee vaihtaa paketti.

Toinen asia, jonka huomasin. Tämä voisi selittää tyhjäkäyntilaukan. Sytytysennakko vaeltaa koko ajan enimmillään kymmenillä asteilla tyhjäkäynnillä, palaa välillä nollaan mutta kasvaa heti taas 10-20 asteeseen. Viallinen kampiakselin anturi, vai mistä tämä kone sytytysajoituksen laskee? Heti kun kosken kaasuun ennakko stabiloituu, ja käynti stabiloituu. Onko ennakon vaeltaminen seuraus epätasaisesta tyhjäkäynnistä vai sen syy? Epäilen, että se on syy.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Heti kun kosken kaasuun ennakko stabiloituu, ja käynti stabiloituu.
Oiskohan kaasuläppäkotelon asentotunnistimen signaaleissa yms. jotain häikkää?
Imuilma vuotoahan siellä ei pitänyt olla?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Jos asentotunnistimen signaalissa vikaa, pitäisi varmaan näkyä TP sensorin mittausarvoisssa. Täytyy katsoa.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Onkohan C Vectrassa vielä samaa vikaa kun G Astrassa eli moottorinohjainlaite sökö (=imusarjan kyljessä)?
Oireet täsmää hyvin pitkälle mitkä mulla oli Z18XE Astrassa ja se korjaantu sillä.
Oli mittausohjeet jossain netissä millä se todettiin mutta en tiedä onko Vectraan omansa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Eiköhän ECU vika tuossakin mahdollinen eli maadoituskatkoksia esim. juuri TP sensorille, imm:lle jne. Hätäkorjauksena on tehty ulkoisia maadoituksia.
Vastaa Viestiin