Insignia A 2.0 cdti automaattivaihteisto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Merkkiliikkeen lisäaine on ymmärtääkseni tarkoitettu merkkiliikkeen myymään automaattivaihteistoöljyyn. Foorumilaiset ovat ainakin kirjoittaneet , että merkkiliikkeen tekemän automaattivaihteiston öljynvaihdon yhteydessä on laitettu lisäaine. Saattaa olla kysymyksessä kitkaa tai viskositeettiä pienentävä lisäaine. Comman öljyssä on jo lisäaineistus ja kun se täyttää JWS 3324 - määritelmän tai standardin on se jo pienikitkaista. En lisäisi siihen enempää lisäainetta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikä ne lisäaineet mitään enää auta
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9275
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Astra J 2011 CDTi 160hv, sama automaattilaatikko. Ajettu 350tkm. Öljyt vaihdettu kahdesti ja toimii kuin ajatus. Ekan kerran 255tkm. Sitten huuhtelemalla 307tkm. Vaihtaa myös vapaalle liikennevaloissa D-päällä noin 2-3sek. viiveellä. Ei mitään ongelmia. Hämmästelen edelleen miten joillakin särkyy laatikko alle 200tkm. Käyttövirhe, vai onko nämä tosiaan näin epätasalaatuisia?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Itsellä ei ole kahdessa edellisen Insignia ST:n automaattivaihteistossa ongelmia , eikä ole vielä nykyisessäkään. BiTurbossa vaihdot olivat teräviä välillä... eikä vaihteiston ohjaus osannut/voinut käyttää moottorin vääntöä oikealla tavalla. Edellisen Insignia vaihteisto vaihtoi liikennevaloissa vapaalle ehkä 4-5 sekunnin jälkeen. Nykyisessä välillä tuo 2-3 sekuntia , välillä ei vaihda ollenkaan. Voi johtua kylmästä vaihteistosta tai sitten auton asennosta (ylämäki, tasainen, alamäki) . En ole vielä päässyt logiikasta selville.
Yhdelläkään en ole tosin ajanut yli 300 000 km , ja vaihteiston öljyt on vaihdettu huuhtelemalla n. 90 000 km paikkeilla... nykyisessä 60 000 km kohdilla.
J-Astra on jonkin verran Insigniaa kevyempi... liekö sillä jotain vaikutusta kestävyyteen.
Vaikea sanoa , mistä joidenkin foorumilaisten vaihteiston rikkoutuminen on johtunut.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Robertx kirjoitti: 31 Elo 2019, 16:38 Vaikea sanoa , mistä joidenkin foorumilaisten vaihteiston rikkoutuminen on johtunut.
Se on täysin tuurista kiinni.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Minä uskon edelleen, että tässäkin juurisyy on venttiilikoneiston lineaarisolenoideissa (paineiden säätö). Etuveto Aisin 5v ja 6v venttiilikoneistot ja niiden ohjaus ovat erilaiset. "Simppelissä" 5v on 3 lineaarisolenoidia (SLU, SLT, SLS) ja 5 on/off solenoidia, joilla ohjataan vaihdot. 6v on 6 lineaarisolenoidia (+2 on/off), joilla ohjataan paineet ja vaihdot, jolloin se on vielä herkempi lineaarisolenoidien toimivuudelle.

5v lineaarisolenoidien puhdistuksessa on todettu, että niiden likaisuus (jumiminen) vastaa niistä aiheutuvia (paine) oireita. Paineita voisi mitata ulkoisista yhteistä, mutta oireet jo ilmaisevat syyn. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=97751.0
Magnefine Filterissä on muuten magneetti https://vaihteistokauppa.fi/product/371 ... ismalli-38
https://www.sonnax.com/tech_resources/1 ... nformation

Huom. 5v:n 5 on suoravaihde, joka kytkeytyy (bensa vectra) tasaisessa ajossa jo n.60 km/h alkaen (lämpimänä turbiini lukkiutuneena) jolloin
planeettavaihteet ovat "yhtä puuta" eli niitä käytetään (pienet vaihteet) vain lähdöissä, kiihdytyksissä, hitaassa ajossa ja suuremmalla kuormituksella. Mun auto -07 5v toimii ok ja laatikko öljy on pysynyt väriltään puhtaana 30tkm valutusvaihdoilla (n. 1/2 tilavuudesta) 190tkm asti, jotka 2. omistaja on aloittanut 1. leasingin 85tkm jälkeen. Öljyn väri on hyvä indikaattori sen puhtaudesta.

Elämään kuuluu tietysti myös tuuria, hyvää ja huonoa :D :evil:
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Wesku79 kirjoitti: 28 Elo 2019, 12:05
Wlle kirjoitti: 25 Elo 2019, 22:49 Jos olisi solenoidi tai ohjainlaitevikaa, niin herjaisi koodeja?
Ecu ei tunnista sitä jos solenoidi fyysisesti jumittaa tai sen neula/ohjain on kulunut väljäksi.
Niin tietysti. Kävin näin enshättään varaamassa merkkiliikkeeseen ajan vikakoodien lukuun josko sellaisia löytyisi.. Jos tämän ikäseen (2011) insigniaan tulee vikakoodi, niin näyttääkö se sen ajotietokoneessa ''huolla automaattivaihteisto'' tms. ilmotuksena tai vikavalona? Entä miten näiden laatikoiden ohjelmien päivitykset? Onko sellasia muille tehty?

Laatikon toiminta parantunut viimeaikoina, oli paljon karkeampi heti vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen ja nyt 2tkm jälkeen toimii paremmin, vaikka oireet on silti läsnä. Sportilla saattaa joskus kakkonen (tai kolmonen) jäähä ikäänku tiltiin/empimään eli kierrokset jää jurraamaan paikolleen ja sitten töksäyttämällä vaihtaa isompaan. Normaalimoodissa ei moista taas tee.

Jotenkin tämä haiskahtaa solenoidivialta.. Sen jälkeen ohjainlaite tai voihan se se venttiilipöytäkin olla viallinen.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Opeleista en tiedä, mutta ainakin audeissa on joihinkin laatikko-ongelmiin auttanut myös MAF-anturin vaihto. Kulunut mittari antaa virheellistä moottorin kuormitustietoa. S-vaihteen omituisuus saattaisi mun mielestä viitata tuohon. Kaikki muut ongelmat kylläkin solenoideihin/venttiilikoneistoon.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Volvon 254tkm 6v Aisin, Recro "complete remanufacturing".
• Torque converter(turbine) remanufacturing;
• Valve body remanufacturing (change of valves and solenoids);
• Replacement all the soft materials, including clutches and clutch packs, seals and gaskets;
• We also resurface all the hard parts that show signs of wear and change them if needed;
• DYNAMOMETER TESTING with recorded inspections to shift patterns and shift pressures. A stall test, fluid leak test, lockup test and park test are performed. Tests are made at varying RPM's and at full and closed throttle positions;
• Oil and filter change. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=97379.15
En tiedä tuleeko tuossa samalla testatuksi ohjain (TCM).
Linkissä yhden 6v volvon SLU solenoidin pahemmasta jumista näyttöön tuli "Vaihteisto vaatii huollon". Wrong gear ratio (laatikon sisäinen luisto) johtaa vikatilaan ja yleensä laatikkoremppaan.

How does the mechatronic in the automatic transmission work
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Kokeilin tuota ilmamassamittaria, eli irroitin ilmamassamittarin ja koeajoin, ei vaikutusta mihinkään suuntaan eikä sytyttänyt vikavaloakaan. Vanhemmissa opeleissa useamman kerran diagnosoinu vian imm:lle tuolla tyylillä eli liitin irti ja koeajolle.

Laatikko kävi vikakoodinluvussa ja eihän sieltä löytynyt yhtään koodia. Vähän ihmettelivät kun pyysin tarkistamaan laatikon ohjainlaitteen päivitykset, mutta niin sinne vaan oli tarjolla vaihteiston ohjausmoduulin päivitys S17611251E6, joka tehtiin.

Tuskin tuolla oireet katoaa mutta ompahan tehty. Pitää ajella enemmän, jotta voi sanoa näkyykö missään muualla ko pörssissä.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Rookeri kirjoitti: 05 Syys 2019, 18:34 Onko tietoa mitä tuo päivitys pitää sisällään, mitä maksoi?
Enpä muuten kysynyt sen kummemmin, 60e oli velotus päivityksellä :what:
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Rookeri kirjoitti: 06 Syys 2019, 13:02 Merkkipajalla joutuu käymää, AutoPalinille?
Saa sen päivityksen tehtyä myös itse mutta joutuu maksaan lisenssin mikä taitaa maksaa saman verran mitä tuo merkkiliikkeen veloitus.
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Teppo »

SPS ohjelmointi lisenssi millä homman pitäis onnistua maksaa 40€/2 tuntia kun muut laitteet on kunnossa.
Juhalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 20:20

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Juhalainen »

Juhalainen kirjoitti: 15 Elo 2019, 10:15
hjesko kirjoitti: 13 Tammi 2019, 08:22
Juhalainen kirjoitti: 10 Tammi 2019, 23:43
Juhalainen kirjoitti: 10 Tammi 2019, 23:41 Nyt on pakko kysyä: ostin juuri 186tkm ajetun 2.0 CDTI insignian. Ei ole juuri kokemusta automaattilaatikoista, muuta kuin robotisoiduista. Kuinka paljon kuuluu noiden vaihtojen nytkähtää? Pitäiskö tuntua missään vai onko semmoinen pieni *tumps* normaalia? Olen myös huomannut että joskus kun laatikko vaihtaa alaspäin, vaihde menee silmään melko kovaa, niin että itse vähän heilahdan. Tämä tapahtuu about 35 - 45 km/h vauhdissa jos löysää kaasua hieman esim ylämäkeen (tuossa kodin vieressä on mäen päällä risteysalue jossa tasa-arvoisia).
Tuo *tumps* siis silloin kun käynnistyksen jälkeen vaihtaa pakille, *tumps* ja sitten D-lle, vähän (ehkä) pienempi *tumps*
Ei kuulu mielestäni tuollaista nytkäytystä tulla. Omassa alkoi kyseiset oireet kesällä, vaikka öljyt oli vaihdettu n. 30tkm aiemmin. Soittelin automaattivaihteistoihin erikoistuneeseen huoltoon, jossa sanottiin, että venttiilikoppa pitäisi vaihtaa. Joku voi korjata, jos muistan osan väärin. Sittemmin oireet loppuneet. Olisiko öljyn seassa jotain likaa ja jos menee väärään paikkaan aiheuttaa em. oireet. Saas nähdä milloin oireet palaavat.

Eli joko öljyjen vaihto huuhtelemalla tai sitten venttiilikopan vaihto. Hinnat varmaan n 250€ ja jälkimmäinen 2000€.

PS. Käytin oman öljynvaihdossa Herttoniemen Länsiautossa ja halusin nimenomaan öljynvaihdon huuhtelemalla ja se minulle myytiin. Myöhemmin kuitenkin Vantaan Länsiautosta sanottiin etteivät usko Herttoniemessä olevan edes laitetta moiseen hommaan. Tai heillä ei ainakaan ole. Niin paljon negatiivisia kokemuksia Länsiautosta, että pitää viedä nykyään auto Järvenpäähän merkkihuoltoon :D
Moro,

Omiin kokemuksiini hieman updatea:
Keskustelin asiasta myyjäliikkeen kanssa (länsiauto) ja tekivät autoon nimenomaan tuon huuhteluvaihdon. Nyt 7 tkm myöhemmin samat oireet palanneet jopa pahempana. Pakille vaihdettaessa kuuluu ajoittain kunnon rysäys ja vaihdot ajossakin ovat alkaneet nykiä hieman.
Huomasin myös seuraavaa kun tutustuin vaihteiston wikipedia sivuun: https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
"One aspect of the advanced nature of the electronics is at idle (along with required foot brake depression on e.g. Opel Astra), it automatically selects neutral gear to reduce internal temperatures and improve fuel economy."
Tuota ei minun laatikko tee, eikä mielestäni ole koskaan tehnytkään.
Ymmärrän artikkelin lauseen niin niin että lootan pitäisi kytkeä automaattisesti (heh) N-silmään kun auto on pysähdyksissä ja jarrupoljin painettuna pohjaan. Tämän huomaa kun seuraa kulutusmittaria ja valoissa vaihtaa N-silmään, kulutus tippuu ~0,2 - 0,4 l / h, pienen nytkähdyksen saattelemana.
Onkohan tämäkin mahdollisesti venttiilipöydän/kopan vian oire vai viittaako johonkin muuhun?
Tähän hieman päivitystä:
Tuo pakin rysäytys, huomasin että sitä tapahtuu ajoittain myös kun auto ei ole käynnissä. Eli siis: olen ajanut lyhyen matkan, ehkä 2 km, pysäköin auton, palaan hetken kuluttua ja kun palasin autoon ennen käynnistystä, piruuttaan liikutin vaihdekeppiä R:n kautta N:lle ennen käynnistystä virrat päällä. Se perinteinen rysäys tuli mutta ei ihan niin voimakkaasti kuin auton ollessa käynnissä. Miten tuo voi olla mahdollista? Hulluksi tulossa kenties?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Insignia 2.0 CDTI automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lineaarisolenoidit jumittelee. Sekä venttiilipöydän karat.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin