p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Oi suuttimien vaihto on ihan simppeli juttu... noin 1.5h meni... ensin lmanottokanavat irti sitten imusarjan päällä oleva vesiputki irti ja tulppaus jottei vuoda. Eculta liittimet irti ja imusarja pois ja muutama muu liitin samalla imusarjasta irti.. sitten huokellinen imukanavien suojaus ja paineilmalla kunnon puhistus kaikki kolot hiekasta puhtaaksi... sitten jakotukki irti ja varovasti nitkuttaa sitä hieman löysälle. Sitten suuttimien sähköliittimet auki ja johtosarja pois tieltä. Suuttimista lukitusklemmarit auki ja jakotukki sivuun... nitkuttaa varovasti suuttimet irti ja alkaa koota lähes käänteisrssä järjestyksessä.... ksnnattaa laittaa suuttimet ensin jskotukkiin kii ja sit koko paketti ujuttaa paikalle....


Helppoa kuin heinänteko...
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

No suht simppeliltä kuulostaa kun noin hyvän opastuksen annoit :thumbsup:
Käyn tänään hakees tollasen bluetooth obd-lukijan ja katon omasta ne bensanpaineet mitä näyttää.. Sit ollaan taas viisaampia tulevan suhteen.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Noniin, tuli mittailtua tuolla torquella noita bensanpaineita. Auton kun sammutti, paineet kipusi sinne 2,7bar tuntumaan. Käyntiin kun heitti nousi 4,5bar :o Mutta tasottui siitä sitten
3,5bar paikkeille.
Ajossa pyöri siinä n.2,6 - 4,0bar luokkaa. Tässä pitäisi ilmeisesti olla 3,5bar luokkaa tuo bensanpaine, muistaakseni oli puhetta?
Meinaako tuo sitä, että sammuksissa pitäisi myös olla 3,5bar vaiko viittaisiko nyt myöskin meikäläisellä vuotavaan suuttimeen?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Suuttimen paine pitää olla 3.5bsr = polttoaineen paine- imusarjan paine... siksi se vaihtelee....

Kyl sulla tuntuis ettei suuttimet vuoda.... jos paineet pysyy sammuksissa... mutta se ei tarkoita etteiko ne tukossa voisi olla ;)
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

No tuo on aivan totta :D
Onko noista mömmöistä mihinkään, mitä heitetään bensan joukkoon ja pitäisi puhdistaa mm.suuttimet?
Pullollisen tossa kerran laitoin, mut ei tuohon vikavaloon ainakaan vaikuttanut. Meinaan kun oli joskus
Juttua, et vois tosiaan suuttimet olla hiukan tukossa..

Mulla on nyt tuloillaan uusi ahtopaineen säätösolenoidi, kun hyvään hintaan sai. Katotaan nyt auttaako yhtään?
Että meneekö ne tosiaan niin nopeasti jumiin... :o

Niin ja onko fiksuin ja paras vaihtoehto nuo suuttimet vaan purkaa puhdistaa kunnolla?
Tulis kyl ainakin mahdolliset paskat pois.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Tee se itse menetelmällä on melko hankalaa puhistaa suuttimia... monessa paikassa tehdään samaa kaupallisesti noin 100e hintaan johon sisältyy penkitys josta selviää mahdolliset mekaaniset viat... vaikka suutin olis kuinka puhdas ja sähköisesti kunnossa niin voi olla mekaaninen kuluma joka aiheuttaa että suutin ei aukea/sulkeudu niin nopeasti kuin on tarkoitus ja vaikuttaa virtaukseen ratkaisevasti.
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Okei, tuo oli hyvä tieto!
En siis todellakaan ala itse ihmettelemään, varsinkaan kun moista hommaa ennen tehdyt ja hinta tuolle
ei kuulosta pahalta. Täytyy vaan selvittää paja joka nuo tsekkais ja puhistais.
Kiitoksia taas tästäkin vinkistä!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

ahtojen kanssa kun on ongelmia niin vaihtaisin ihan ensimmäiseksi hukkaportin ja bypassin magneettiventtiilit.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Jartsa kirjoitti:ahtojen kanssa kun on ongelmia niin vaihtaisin ihan ensimmäiseksi hukkaportin ja bypassin magneettiventtiilit.
Kävi sekin mielessä.... kuitenkin hukkaportin venttiili toimii moitteettomasti testeissä.... bypassia en oiken tiedä miten testata.
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Joo tuota bypass venttiiliä kyselinkin, mut homma tyssäsi siihen kun ei myydä erikseen...
Pitäisi ostaa koko turbo, tulee sen mukana.
Senpä takia testaan nyt sitä ahtopaineen venttiiliä, kun on hippasen halvempi vaihtoehto .
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Vkl:na tuli vaihdettua tuo ahtopaineen venttiili, kivasti meni muutama päivä vaikka kunnolla vedätteli
ei vikavalo syttynyt. Eilen se sitten kuitenkin taas palasi piristämään päivää :evil:
Mites mappi? Mitä arvoja pitäis olla jos mittaisin sen? Mulla on pari noita mappiantureita, pitäisi olla
toimivia, mut eipä siitäkään takuuseen voi mennä :lol: jokatapauksessa tossa muutama viikko kun vaihdoin
mapin lähti vikavalo itestään.. mutta tulee taas kunnon vedossa takaisin.

Mietein vaan josko siinä mapissa sit olis jotain häikkää, mitä muut on mieltä?

Niin ja onko tuolle bypassille oma venttiili jossain? Tässähän on sähköinen bypass joka tulee vain turbon vaihdon
yhteydessä.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Ongelmaa on ihmetelty erinäisten ihmisten kanssa ja kallistuttu siihen vaihtoehtoon, jota herraihmekin
jo aikaisemmin ehdotti. Eli tänään tilasin uuden polttoainepumpun vekkuliin.
hintava osa, mikä osittain selittänee sen ettei ihan kokeilumielessä viitsinyt ostaa...

pumpun pitäisi alkuviikosta viim. Olla perillä noudettavissa, jahka saan vaihdettua ja testailtua autoa miten
vaikuttaa, ni laitan infoa tulemaan!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Eipä tuo pumpunkaan vaihto auttanut tähän ongelmaan :evil: :evil: Aamusta läjähti taas tauluun matkalla töihin.... :no:
Luin koodit kun pääsin kotio, boost pressure negative deviation siellä edelleen kiusaa.
Jos jotain positiivista haluaa hakea, niin vedot parani kyllä yläkierroksilla, jaksaa vetää kunnolla tappiin asti mikä on jees :thumbsup:

Olen tässä hiukan jo sellaistakin miettinyt, että josko tuo ohjelmointi mikä tuohon on laitettu ei toimi oikeen kunnolla tai aiheuttaa koko ongelman??
Merkkiliikkeessä lupasivat hyvään hintaan asentaa alkuperäisen softan uusimmalla päivityksellä. Olen tuotakin jo alkanut miettimään, tosin ei millään haluaisi luopua tehoista!
Mutta onhan se auton toimivuuden kannalta kuitenkin ihan fiksu vaihtoehto. Ja jos tosiaan tuo ohjelmointi on syypää. Lisäksi kun ei ole tietoa koko tuosta softasta mikä tuohon on laitettu, että kuinka asianmukaisesti tehty.....

edit: ulkomaan foorumeilta lueskellut samasta aiheesta, niin mm. saabeissa samalla koneella sekä 2,0T:ssa ollut samaa ongelmaa. BSR:n ja rican ohjelmilla. Eräs kaveri oli palauttanut orkkis softan ja yliahtaminen oli loppunut.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Mulla tuo ahtamisongelma katos tyyystin suuttimien vaihdon jälkeen ja tilalle tuli kovissa paineissa esiintyvä missfire ja nykäisy.... esiintyy silloin kun reilusti enemmän painetta kuin vakiossa... pitänee vaihtaa kylmempiin tulppiin ja ihmetellä sen jälkeen onko puolavikaa...
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Päivitellääs tänne taas välillä tilannetta... Vecculi ei siis vieläkään ole kunnossa kyseisen vian/vikavalon osalta.

Nyt viimisenä tuli vaihdettua aktiivihiilisuodatin, joka ainakaan tähän ongelmaan tuonut ratkaisua. En ole Vielä
Nollannut vikavaloa, täytyy se vielä tehdä. Vai pitäisikö nollaantua itestään, jos vika korjaantuu?
Seuraava investointi taitaa sitte olla tuo suuttimien vaihto ja katsella miten siitä eteenpäin.

On tämä erikoinen ongelma, merkkiliikkeessäkin nostetaan vaan kädet pystyyn, kun olen siellä heidän kanssaan keskustellut.
Noh, pääasia kuitenkin, että auto rokkaa ja vetää komiasti!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Vastaa Viestiin