Karkeaa suuntaa antavaa joo....Btr- kirjoitti:HerraIhme kirjoitti:Hetkinen.... määritelläänpäs mitä tarkoittaa että hukkaportti pitäisi kecyesti aueta.....
EIkö siinä nimenomaan kuulu ol melko tiukka puristus jotta pakopaineet ei sitä aukaisee.... kellolla sitten työnnetään auki kun sen tarve on... äkkiseltään päässälaskettuna jos 0.4bar tulisi aukaista portin ja kellon halkaisia on noin7cm joten 7x3.14x0.4 =8.8kg lähes sellainan vastus kuuluukin siel tangossa olla....
Mitähän sä tässä yrität laskea? Jousen jäykkyyttä vai?
p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Tää nyt on vaan mun mielipide mutta, toi ei kyllä toimi tolla kaavalla.HerraIhme kirjoitti:Karkeaa suuntaa antavaa joo....Btr- kirjoitti:HerraIhme kirjoitti:Hetkinen.... määritelläänpäs mitä tarkoittaa että hukkaportti pitäisi kecyesti aueta.....
EIkö siinä nimenomaan kuulu ol melko tiukka puristus jotta pakopaineet ei sitä aukaisee.... kellolla sitten työnnetään auki kun sen tarve on... äkkiseltään päässälaskettuna jos 0.4bar tulisi aukaista portin ja kellon halkaisia on noin7cm joten 7x3.14x0.4 =8.8kg lähes sellainan vastus kuuluukin siel tangossa olla....
Mitähän sä tässä yrität laskea? Jousen jäykkyyttä vai?
Täytyis tietää jousen halkaisija, paljonko sitä on puristettu ja voima ennenku pystyt laskemaan.
Taitaa mennä tolla sun kaavalla metsään.
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
Opel Insignia A CDTI
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Tuolla kaavalla ei pysty laskemaan jousen jäykkyyttä.... vaan voimn joka siiheen vaikuttaa kun se aukeaa.... joten lopputulema on lähelle totuutta....Btr- kirjoitti:Tää nyt on vaan mun mielipide mutta, toi ei kyllä toimi tolla kaavalla.HerraIhme kirjoitti:Karkeaa suuntaa antavaa joo....Btr- kirjoitti:HerraIhme kirjoitti:Hetkinen.... määritelläänpäs mitä tarkoittaa että hukkaportti pitäisi kecyesti aueta.....
EIkö siinä nimenomaan kuulu ol melko tiukka puristus jotta pakopaineet ei sitä aukaisee.... kellolla sitten työnnetään auki kun sen tarve on... äkkiseltään päässälaskettuna jos 0.4bar tulisi aukaista portin ja kellon halkaisia on noin7cm joten 7x3.14x0.4 =8.8kg lähes sellainan vastus kuuluukin siel tangossa olla....
Mitähän sä tässä yrität laskea? Jousen jäykkyyttä vai?
Täytyis tietää jousen halkaisija, paljonko sitä on puristettu ja voima ennenku pystyt laskemaan.
Taitaa mennä tolla sun kaavalla metsään.
Mieti nyt itse.... jos jousi on säädetty aukeemaan 0.4 barin paineessa niin kellon luoma voima on silloin 0.4 kg/kellon kalvon cm2
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Prkl. Katos joo.HerraIhme kirjoitti:Tuolla kaavalla ei pysty laskemaan jousen jäykkyyttä.... vaan voimn joka siiheen vaikuttaa kun se aukeaa.... joten lopputulema on lähelle totuutta....Btr- kirjoitti:Tää nyt on vaan mun mielipide mutta, toi ei kyllä toimi tolla kaavalla.HerraIhme kirjoitti:Karkeaa suuntaa antavaa joo....Btr- kirjoitti:HerraIhme kirjoitti:Hetkinen.... määritelläänpäs mitä tarkoittaa että hukkaportti pitäisi kecyesti aueta.....
EIkö siinä nimenomaan kuulu ol melko tiukka puristus jotta pakopaineet ei sitä aukaisee.... kellolla sitten työnnetään auki kun sen tarve on... äkkiseltään päässälaskettuna jos 0.4bar tulisi aukaista portin ja kellon halkaisia on noin7cm joten 7x3.14x0.4 =8.8kg lähes sellainan vastus kuuluukin siel tangossa olla....
Mitähän sä tässä yrität laskea? Jousen jäykkyyttä vai?
Täytyis tietää jousen halkaisija, paljonko sitä on puristettu ja voima ennenku pystyt laskemaan.
Taitaa mennä tolla sun kaavalla metsään.
Mieti nyt itse.... jos jousi on säädetty aukeemaan 0.4 barin paineessa niin kellon luoma voima on silloin 0.4 kg/kellon kalvon cm2
Mutta silti tuo 8,8kg tuntuu liian suurelta
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
Opel Insignia A CDTI
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Suhteutetaan:
Aikuinen mies pystyy sormilla puristamaan 30 - 50 kg
Joten 9Kg paino pitäs sormivoimin liikkua jos vain otteen saa...
Lisäksi se 8.8 kg lisäksi jouseen vaikuttaa x kg pakopaineita....
Veikkaus on että hukkaportin käsin liikuttamiseen koneen ollessa sammuksissa tarvitaan 10 - 20 kilon voima.... joka sekin onnistuu käsin aikuiselta mieheltä. Joten saattaa tuntua köykäseltä.
Aikuinen mies pystyy sormilla puristamaan 30 - 50 kg
Joten 9Kg paino pitäs sormivoimin liikkua jos vain otteen saa...
Lisäksi se 8.8 kg lisäksi jouseen vaikuttaa x kg pakopaineita....
Veikkaus on että hukkaportin käsin liikuttamiseen koneen ollessa sammuksissa tarvitaan 10 - 20 kilon voima.... joka sekin onnistuu käsin aikuiselta mieheltä. Joten saattaa tuntua köykäseltä.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Tyhjäkäynnillä sekä tasakaasulla pysyy siinä 100kPa tienoilla, kaasua antaen nousee aina sinne 180kPa asti.
Sormines en tosiaan saanu liikutettua ollenkaan sitä hukkaportin tankoa, on tosin hiukan ahdas välikin, ettei saa kunnon otetta.
Huomenna meinasin varata ajan dynopenkkiin, jotta nåkis vähän käyrästöä miten väännöt ym. menee.
Jos sitä kautta saisi lisäselkoa tähän ongelmaan.
Sormines en tosiaan saanu liikutettua ollenkaan sitä hukkaportin tankoa, on tosin hiukan ahdas välikin, ettei saa kunnon otetta.
Huomenna meinasin varata ajan dynopenkkiin, jotta nåkis vähän käyrästöä miten väännöt ym. menee.
Jos sitä kautta saisi lisäselkoa tähän ongelmaan.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Onko tähän jollain varmuutta, että toimiiko tämä versio ylipaineella?HerraIhme kirjoitti:Jos en mä nyt ihan täysin väärässä ole niin tämä versio toimii ylipaineella. Eli turbolta tule paineletku 3 tie solenoidiin joka sitten päästää paineen joko kellolle tai imukanaviin. Jos letkut vuotaisi niin ei aukaisisi tarpeeksi hukkaporttia ja paineet olisi liian isot? Jostain luin että joskus tuo 3tie venttiili jumii ja ecu ei saa nostettua paineita sen takia. Sekun on toteutettu turvallisesti että jos venttiili paukahtaa niin paineet max 0.5bar.
VIkaa saattaa olla itse kellossa (jousi väsynyt pakopaineet aukaisee hukkaportin) tai hukkaportti jumittaa.
Kaikkein mahtavin vika on että ecu itse rajoittaa paineita koska kone käy liian laihalla korkeissa paineissa.
Koitin nimittäin tuota yhtä letkua sormella tarraako kiinni, onko riittävä alipaine, mutta ei se yrittänytkään jäädä kiinni. Eli ei ainakaan kunnon alipainetta siihen tule.
Ja letku josta koitin, on siis se joka lähtee imuletkusta, joka tule ilmanputsarilta turbolle, tuolle 3 tie solenoidille. Siitä solenoidilta lähtee sitten yksi letku turbolle ja yksi alipainekellolle.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Letku jota kokeilit on 3 tie venttiilin poistoletku.... paine tulee turbolta ja se ohjataan joko poistoletkuun tai kellolle....rami.jarvinen kirjoitti:Onko tähän jollain varmuutta, että toimiiko tämä versio ylipaineella?HerraIhme kirjoitti:Jos en mä nyt ihan täysin väärässä ole niin tämä versio toimii ylipaineella. Eli turbolta tule paineletku 3 tie solenoidiin joka sitten päästää paineen joko kellolle tai imukanaviin. Jos letkut vuotaisi niin ei aukaisisi tarpeeksi hukkaporttia ja paineet olisi liian isot? Jostain luin että joskus tuo 3tie venttiili jumii ja ecu ei saa nostettua paineita sen takia. Sekun on toteutettu turvallisesti että jos venttiili paukahtaa niin paineet max 0.5bar.
VIkaa saattaa olla itse kellossa (jousi väsynyt pakopaineet aukaisee hukkaportin) tai hukkaportti jumittaa.
Kaikkein mahtavin vika on että ecu itse rajoittaa paineita koska kone käy liian laihalla korkeissa paineissa.
Koitin nimittäin tuota yhtä letkua sormella tarraako kiinni, onko riittävä alipaine, mutta ei se yrittänytkään jäädä kiinni. Eli ei ainakaan kunnon alipainetta siihen tule.
Ja letku josta koitin, on siis se joka lähtee imuletkusta, joka tule ilmanputsarilta turbolle, tuolle 3 tie solenoidille. Siitä solenoidilta lähtee sitten yksi letku turbolle ja yksi alipainekellolle.
ITse alan olla yhä varmempi syypään olevan polttoainepumppu....ei jaksaa pukkia paineita kun imukanavissa turbo pukkii painetta... polttoaine loppuu ja tirbo hyytyy kunnes paine laskee tasolle jossa pumppu viel just ja just jaksaa...
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Okei, ilmankosHerraIhme kirjoitti:Letku jota kokeilit on 3 tie venttiilin poistoletku.... paine tulee turbolta ja se ohjataan joko poistoletkuun tai kellolle....rami.jarvinen kirjoitti:Onko tähän jollain varmuutta, että toimiiko tämä versio ylipaineella?HerraIhme kirjoitti:Jos en mä nyt ihan täysin väärässä ole niin tämä versio toimii ylipaineella. Eli turbolta tule paineletku 3 tie solenoidiin joka sitten päästää paineen joko kellolle tai imukanaviin. Jos letkut vuotaisi niin ei aukaisisi tarpeeksi hukkaporttia ja paineet olisi liian isot? Jostain luin että joskus tuo 3tie venttiili jumii ja ecu ei saa nostettua paineita sen takia. Sekun on toteutettu turvallisesti että jos venttiili paukahtaa niin paineet max 0.5bar.
VIkaa saattaa olla itse kellossa (jousi väsynyt pakopaineet aukaisee hukkaportin) tai hukkaportti jumittaa.
Kaikkein mahtavin vika on että ecu itse rajoittaa paineita koska kone käy liian laihalla korkeissa paineissa.
Koitin nimittäin tuota yhtä letkua sormella tarraako kiinni, onko riittävä alipaine, mutta ei se yrittänytkään jäädä kiinni. Eli ei ainakaan kunnon alipainetta siihen tule. N
Ja letku josta koitin, on siis se joka lähtee imuletkusta, joka tule ilmanputsarilta turbolle, tuolle 3 tie solenoidille. Siitä solenoidilta lähtee sitten yksi letku turbolle ja yksi alipainekellolle.
ITse alan olla yhä varmempi syypään olevan polttoainepumppu....ei jaksaa pukkia paineita kun imukanavissa turbo pukkii painetta... polttoaine loppuu ja tirbo hyytyy kunnes paine laskee tasolle jossa pumppu viel just ja just jaksaa...
Toi polttoainepumppu kuulostaa kyllä aika loogiselta ton sun selvityksen kera. Olen sitä itsekkin joskus miettinyt onko viallinen, mutta ihan eri syystä Meinaan kun, jos menee tankille ja sammuttaa auton tankkauksen ajaksi, mikä nyt on ihan normaalia, saa startata pitkään ja vaivalloisesti lähtee käyntiin. Mut täst asiasta on käyty keskustelua eri topicissa.
Mut miten toi polttoainepumppu tähän vikaan liittyen, kun ei kuitenkaan vedossa pätki tai mitään? Vanhassa autossa kun meni syöttöpumppu, alkoi heti hiukan korkeemmilla kierroksilla nykimään/pätkimään kun ei saanu tavaraa kunnolla. Mietein vaan onko sitä mahdollista testata tai mitata jotenkin, josko sais hiukan varmistusta asiaan? Ei viitteis ihan kokeilumielessä ostaa kun maksaa kuitenkin jo jonkin verran.
^^ Meinaatko muuten sitä pumppua joka löytyy tuolta konehuoneesta?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Voin ensiviikolla kertoa auttaako.... itellä samaa vikaa autossa... kuitenkin suunnitelmissä laittaa auto e85:lle niin tänään vaihtuu suuttimet.... ja vkl jos ehtii niin pa pumppu.... jos jompikumpi auttaa niin kerron.. tietenkin muita mahollisia vikoja on vielä pa paunesäödin... sitäökin vilkaistaan vähä tänää ko puretaan muutenkin.
NiIn ja pa pumppu on tankissa. oem pumppu 500e....
NiIn ja pa pumppu on tankissa. oem pumppu 500e....
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Okei, selvä homma, toivottavasti homma ratkeaa ja saadaan molemmat autot kuntoon
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Noniin.... suuttimet vaihdettu.... vaikka softaa ei oo vielä optimoitu isommille suuttimille niin turbon paineet nousi 0.1bar edellisistä lukemista. Vikakoodia ei ainakaan muutamalla vedolla tullut. Yksi asia mikä pisti silmään että aikaisemmin kun auton sammutti niin bensan paineet jäi 2.2 bar kun näillä suuttimilla yli 3.... joten ainakin 1 suutin näyttäisi vuotaneen..
Ps. Isommilla suuttimilla ajotietokone mukavasti sekaisin..... näyttää e85:lla kulutukseksi 8l/100km
Ps. Isommilla suuttimilla ajotietokone mukavasti sekaisin..... näyttää e85:lla kulutukseksi 8l/100km
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Sehän olis kelpo kulutus
Tuollainen vuotava suutin selittäisi omaa vikaa myöskin, jos mahdollisesti joku niistä vuotaa?... Pahus kun tuolla op-comilla ei noita paineita saa katottua, että saisi tarkistettua asian pikimmiten. Millä itse sait nuo paineet katsottua, jollain mittarilla?
Miten sulla auto oireili ja vaikuttiko muuten auton käyttäytymiseen tuo suuttimien vaihto? Muutenkun ettei vikavaloa enää kiusaa...vielä
Tuollainen vuotava suutin selittäisi omaa vikaa myöskin, jos mahdollisesti joku niistä vuotaa?... Pahus kun tuolla op-comilla ei noita paineita saa katottua, että saisi tarkistettua asian pikimmiten. Millä itse sait nuo paineet katsottua, jollain mittarilla?
Miten sulla auto oireili ja vaikuttiko muuten auton käyttäytymiseen tuo suuttimien vaihto? Muutenkun ettei vikavaloa enää kiusaa...vielä
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Edit : - 100 typoa + muutin mieltä.
Eli vähän kun ecu totutteli niin tulihan ne hevosetkin kotiin auto pelaa kuten pitää lukuunottamatta ohjelma tarvii optimoida isommille suuttimille ja e85 löpölle.... eli tämänhetkiset haitat olisi -20lft ja kylmäkäynnistysongelmat olis odotettavissa alle 10°C
Paineet näkyy oikein hyvin android torquella.
Eli vähän kun ecu totutteli niin tulihan ne hevosetkin kotiin auto pelaa kuten pitää lukuunottamatta ohjelma tarvii optimoida isommille suuttimille ja e85 löpölle.... eli tämänhetkiset haitat olisi -20lft ja kylmäkäynnistysongelmat olis odotettavissa alle 10°C
Paineet näkyy oikein hyvin android torquella.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 91
- Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
- Paikkakunta: Masku, Lemu
Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation
Eikö tuommonen kännykkä ohjelma vaatinu Bluetooth vastaanottimella varustetun obd lukijan?
Tarttis semmonen sitte hommata...
Millanen homma tuo Suuttimien vaihto oli? Jos tiellä kans edessä, osaa hiukan varautua virvokkeiden määrään
Tarttis semmonen sitte hommata...
Millanen homma tuo Suuttimien vaihto oli? Jos tiellä kans edessä, osaa hiukan varautua virvokkeiden määrään
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
- Kadett E
- Astra G -00