p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Moro,

Kyseessä opel vectra vm.2006 Z28NEL koneella ja otsikon mukaista vikakoodia pukkaa, kun kunnolla antaa runtua eli rajussa kiihdytyksessä maantienopeuksissa.
IMM ja lambda-anturi on hiljattain vaihdettu ja auto toimikin ihan kivasti muutaman viikon. turbon magneettiventtiilin letkut oon myös vaihtanu uusiin sekä muutenkin tutkinut nuo letkut/putket imuvuotojen
varalta, mut ihan ehjiltä näyttävät. Ihmetyttää suuresti mikä tekee TÄLLÄ kertaa kiusaa :no:
Auto tuntuu ja toimii muuten ihan normaalisti, en ainakaan ole huomannut suurempia tehonpuutteita yms.

Olen kovin internetin syövereistä/foorumilta etsinyt apua, mutta kun ei ihan vastaavia löydy tai on vika ratkennut esim.IMM:n vaihdolla, joka itselläkin on vasta muutaman kuukauden vanha.

Jos nyt tämän ketjun kautta saisi ton oman silmäterän rokkaamaan vihdoin ilman vikavaloja, ne meinaan on kiusannu ihan liian paljon tämän auton kanssa!!
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Pikku päivitystä työmatkalta...

vikavalo vaihtui kesken ajon moottoripäästövaloksi, aikaisemmin siis paloi tuo jossa jakarin ja auton kuva.
Käynti tuntui tämän jälkeen ehkä hieman epätasaisemmalta sekä nyt tuntui hieman puutuuneelta...
Kotiin päästyäni luin vikakoodit:
P0234-12 Boost pressure control circuit negative deviation
P0710-12 fuel trim system too lean (bank1)

Voiko vaikuttaa, jos ilmanputsarin kotelon välistä saisi hiukan ilmaa?? Olen sitä mietiskellyt, kun on jossain vaiheessa kotelon historiaa parin ruuvinpaikan kierteet
kotelonkannen kiinnityksessä tuhotttu. Kannen kyllä saa piukkaan, mutta IMM vastakkaisesta päästä ei saa kunnolla piukkaan, kun on molemmat vialliset paikat siellä vierekkäin. Ilmansuodattimessahan kiertää ns.tiivistereuna jonka pitäisi auttaa tiivistämään, mutta mahtaako auttaa kun ei tosiaan saa kunnolla toista päätä kiinni?
Kysykää rohkeesti, jos ei tarina aukee meikäläisen mahtavasta selostuksesta huolimatta :D

Aikaisemmin tuli tuota samaa, että vikavalo vaihtui tuohon moottorinpäästövaloksi. Vaihdoin silloin tuon lambdan, jonka jälkeen toimi ok.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

mutuillaan vähän.
jos turbon paineet on liian alhaiset mutta ei ole päivänselvää että yurbo on pamahtanut niin vikaa voi etsiä kellosta, kellon säätimestä tai alipaineletkuista. Kuitenkin sulla ilmeni toinenkin vika eli käy liian laihalla... eli se on nostanut long fueltrimmit yli 25%. lisäksi vika ilmeni isomassa kiihdytyksessä... lambda oli vaihettu? vika alkaa tuntua että turbossa ei ole vikaa ja alhaiset paineet johtuu siittä että pakokaasuja ei tuu tarpeeksi. Jos pakokaasuja ei tuu tarpeeksi niin vika on joko ilmansaannissa tai bensansaannissa. summa summarum:
- tarkista IMM
- tarkista bensanpaineet jos säädin on menny
- tarkista bensapaineet täydessä vedossa (jos bensapumppu on väsynyt niin juuri tuota tekee)
- viimeisenä mutta epätodennäköisenä kaikki suuttimet kerralla sökönä
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

HerraIhme kirjoitti:mutuillaan vähän.
jos turbon paineet on liian alhaiset mutta ei ole päivänselvää että yurbo on pamahtanut niin vikaa voi etsiä kellosta, kellon säätimestä tai alipaineletkuista. Kuitenkin sulla ilmeni toinenkin vika eli käy liian laihalla... eli se on nostanut long fueltrimmit yli 25%. lisäksi vika ilmeni isomassa kiihdytyksessä... lambda oli vaihettu? vika alkaa tuntua että turbossa ei ole vikaa ja alhaiset paineet johtuu siittä että pakokaasuja ei tuu tarpeeksi. Jos pakokaasuja ei tuu tarpeeksi niin vika on joko ilmansaannissa tai bensansaannissa. summa summarum:
- tarkista IMM
- tarkista bensanpaineet jos säädin on menny
- tarkista bensapaineet täydessä vedossa (jos bensapumppu on väsynyt niin juuri tuota tekee)
- viimeisenä mutta epätodennäköisenä kaikki suuttimet kerralla sökönä
Lambda on joo vaihdettu tossa muutama kuukausi takaperin. IMM on myös uusittu hiukan sitä ennen.
Miten noita bensanpaineita saan tarkistettua? Näkeekö op-comilla ja minkälaista lukemaa pitäisi tulla? Kun ei itellä tuosta tietoa.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Btr-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2011, 11:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja Btr- »

Op-comilla näkee paineet ja autodatan tiedon mukaan pitäis olla 3,5bar.
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Btr- kirjoitti:Op-comilla näkee paineet ja autodatan tiedon mukaan pitäis olla 3,5bar.
Kiitos tiedosta, täytyy töitten jälkeen katsoa mitä näyttää.

Eikö se muuten tuo fuel rail pressure sensor sen kerro??
Katselin nimittäin silloin op-comilla noita arvoja, kun pari päivää sitten teki taas tepposet. Silloin näytti tyhjäkäynnillä 1,8 ja 1,9V luokkaa... taitaa enemmänkin kertoa kuitenkin anturin kunnosta..?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Tutkailin noita bensanpaineita op-comilla, mut ei saanu tuolla ainakaan katottua itse bensanpainetta :o Antoi lukemaa vaan anturista, ja kaikennäkösestä muusta. Tai sitten en vaan osaa enkä ainakaan ymmärrä! :lol:

MUTTA, kiinnitin taas huomioni imusarjan takaa (edestäkatsottuna) kahteen lähtevään linjaan, ovat muovisilla liittimillä kiinni imusarjassa ja lähtevät heti ysikympin mutkan alaspäin. Ovatko jotain bensalinjoja?
Mietein vaan, mahtaisko niissä olla jonkin sortin tiivisteitä erikseen vaihdettavissa? Näyttäisivät ihan siltä kuin hiukan olisivat vuotaneet. Jos näin on, niin tuostahan hyvin mahdollisesti nämä meikäläisen auton oireet voisivat johtua?
Vuoto, saa ilmaa, vaikuttaa bensanpaineeseen, eikö?

[kuva]C:\Users\rami.jarvinen\Pictures\auto\IMAG1257merkaTTU.jpg[/kuva]
[kuva]C:\Users\rami.jarvinen\Pictures\auto\IMAG1258merkattu.jpg[/kuva]

Koitin liittää pari kuvaa havainnollistamaan linjojen sijaintia, mut ei hajuakaan osasinko :lol:

^^eipä nuo kuvien lisäykset näköjään luonnistu meikäläiseltä millään! Mutta tosiaan, ovat edestä katsottuna ihan keskellä imusarjaa ja n.5cm yläreunasta lähtevät ja taittuvat heti 90astetta suoraan alas.
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
Btr-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2011, 11:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja Btr- »

Jaah, muistelin että näkee. Vaikka se vähä vuotaa niin ei se nyt niin paljoo haittaa että laihalle vetää jos siis on vaan pientä pinta kosteutta.
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Btr- kirjoitti:Jaah, muistelin että näkee. Vaikka se vähä vuotaa niin ei se nyt niin paljoo haittaa että laihalle vetää jos siis on vaan pientä pinta kosteutta.
Joo ei ainakaan suoraan ole mitään mikä näyttäisi tuon bensanpaineen. ahtopaineen ja ilmanpaineen näyttää kyllä näyttää. onko niistä jotain apua?
Laitan tähän vielä mitä näytti tyhjäkäynnillä apulaitteet pois päältä:
boost pressure 101kPa
barometric pressure 101kPa

Joo ei ne linjat siis mitenkään pahasti vuoda, tiedä siis edes vuotaako, on vaan niin vainoharhanen jo :lol: On ollu samannäköset jo pidempään, nyt vaan sitten
mietein, jos olisi jotain vakavampaa. On pientä kosteen näköstä likaa kertyny siihen ympärille, tästä syystä mietein josko ne hiukan vuotais, kun maantiepöly yms.
ottanu kiinni siihen..?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Onkos tähän löytynyt mitään ratkaisua?
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

HerraIhme kirjoitti:Onkos tähän löytynyt mitään ratkaisua?
Eipä ole vieläkään.... :no:

Tässä vkl:na justiinsa otin opelin työn alle ja tutkiskelin jälleen kerran kaikkea mahdollista vian aiheuttajaa, mutta ei mitään keksi/löydy :banghead:
Rassailin sitten tuota turbon hukkaportin/alipainekellon säätötankoa, josko olis ollu hiukan jumissa aiheuttaen tuon ahtojen negatiivisen poikkeaman. Ajattelin sitä niin, että jos on jumissa hiukankin eikä sulkeudu kokonaan, niin päästäisi hieman läpi jolloin ei saisi riittävästi ahtopainetta isommilla nopeuksilla kaasupohjassa kiihdytyksessä.
Tuota vikavalon syttymistä olen nyt niin moneen kertaan tutkaillut, ja syttyy AINA moottoritie vauhdissa (n120-130km/h) kaasupohjaan kiihdytyksessä ja kun vaihtaa kolmoselta neloselle. Valo vaan syttyy, mutta en ainakaan huomaa mitään vaikutusta auton toimintaan :o

Ja tuli siinä samalla sitten tulpatkin vaihdettua kun konehuone oli purettuna puoliksi tallissa :lol: sekä uudet o-renkaat vaihdoin noihin bensan tulo/paluulinjojen liittimiin. joita aikaisemmin mietiskelinkin, toinen tosiaan hiukan oli jotain päästänyt läpi, o-rengaskin oli "lytyssä".

Nyt olen alkanut epätoivon pelossa jo miettimään mahdollisuutta, josko turbo alkaa hyytymään ( ei tosin pidä mitään ujeltavaa ääntä ja muuten rokkaa) vai onko vaan yksinkertaisesti liian laiska jo nykyisiin tehoihin? Tehoa kun on jo kuitenkin yli tuon 280hp mitä tuolle turbolle ilmoitetaan rajaksi. Ettei vaan jaksa ahtaa riittävästi, mitä meinaatte?

Ei kyllä yhtään innostaisi lähtee maksamaan uutta turboa, kun eipä mitään halpoja osia kuitenkaan ole. Onko muuten jollain hyvää vinkkiä, mistä kannattaisi kysellä, jos turbokaupoille tässä joutuu lähtemään?
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
rami.jarvinen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 12:47
Paikkakunta: Masku, Lemu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja rami.jarvinen »

Sanokaas muuten nyt viisaammat, että meinaako tuo negatiivinen poikkeama sitä ettei ahda riittävästi? Vai meinaako yliahtamista, nimittäin kaikenmaailman
foorumeja tässä lueskellessa ja vinkkejä etsien olen törmännyt useaan otteeseen, että väki väittää olevan yliahtoa?? :o

Kumpaa se nyt sitten oikeasti meinaa, ite on jo ihan sekasin ja tiedä mistään enää mitään!! :lol:
- Vectra C Z28NEL -06
- Kadett E
- Astra G -00
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Tarkoittaa että toteutunut ahto on pienempi mitä pyydetty.
Eli ahtaa liian vähän.... näin ainakin opeleissa


Japanilaisissa tuntuu ajattelu olevan että pyydetystä vähennetään toteutunut ja tulos sitten on joko negatiivinen tai positiivinen..... eli lopputulema on ihan päinvastoin....


SUmma summarum. Sun auto ahtaa liian vähän.
Btr-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2011, 11:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja Btr- »

Tuli mieleen kun itsellä ahdot ei noussut niin, koneen lähes kaikki alipaineletkut oli haperoita. Ääntä ei kuulunut mutta siellä täällä pientä vuotoa niin tuo ahtopaineen säädin ei toimi oikein. Kattele ne pikku letkut lävitte jos sieltä löytyis vika.
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
HerraIhme
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 16 Syys 2008, 17:43
Paikkakunta: Oulu

Re: p0234 boost pressure control circuit negative deviation

Viesti Kirjoittaja HerraIhme »

Jos en mä nyt ihan täysin väärässä ole niin tämä versio toimii ylipaineella. Eli turbolta tule paineletku 3 tie solenoidiin joka sitten päästää paineen joko kellolle tai imukanaviin. Jos letkut vuotaisi niin ei aukaisisi tarpeeksi hukkaporttia ja paineet olisi liian isot? Jostain luin että joskus tuo 3tie venttiili jumii ja ecu ei saa nostettua paineita sen takia. Sekun on toteutettu turvallisesti että jos venttiili paukahtaa niin paineet max 0.5bar.

VIkaa saattaa olla itse kellossa (jousi väsynyt pakopaineet aukaisee hukkaportin) tai hukkaportti jumittaa.

Kaikkein mahtavin vika on että ecu itse rajoittaa paineita koska kone käy liian laihalla korkeissa paineissa.
Vastaa Viestiin