Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
zippo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Lempäälä

Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja zippo »

Ensi viikolla olisi tarkoitus vaihtaa Vectrasta jakohihna, kiristimet ja vesipumppu. Tarvitseeko hommaan mitään erikoistyökaluja? Tämä setti ilmeisesti riittää: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/259502/3 vai tarvitaanko lisäksi jotain muuta? Kannattaako samalla vaihtaa mitään muita osia? Mulla on Astran korjausopas jossa vaihtotyö on selostettu, mutta linkki Vectran ohjeisiin on tervetullut :wink:
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Nokka-akseleiden lukitustyökalu auttaa, mutta onnistuu ilmankin.
zippo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja zippo »

Yllättävän iso homma toi jakohihnaremppa...

No nyt on purku tehty, vesipumppu, kiristin ja rullat vaihdettu ja huomenna jatketaan. En oikein ole vielä sinut sen kiristäjän kanssa... Nimittäin 1) uusi hihna on todella hankala saada paikalleen vaikka mielestäni otin kaikki löysät käyttöön 2) Sain hihnan kertalleen paikalleen ja mielestäni kiristin sen oikein, mutta kun pyöritin konetta nokka-akselin hihnapyörästä parin kierroksen ajan, niin toinen nokista oli hypännyt yhden hampaan pieleen ja kiristäjä ei palannut säännönmukaisesti "new belt" asentoon.

Olisiko kellään heittää vinkkiä siitä mikä menee pieleen tässä mun asennuksessa? Kiristimen tappi on kolossa ja new belt asennossa kiristimen nokka on kello 5 asennossa.

Vielä varmistus ajoituksen tarkistuksesta; eli kun nokkien merkit ovat vastakkain (sisäreunat) ja kampiakseli omassa alamerkissään (about kello 5) ja konetta voi pyörittää avaimen avulla ilman sivuääniä, niin kaikki on ok (vaihde vapaalla, ilman tulppia)?
cb600
'Senator'
'Senator'
Viestit: 469
Liittynyt: 20 Touko 2006, 01:46
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja cb600 »

En nyt muista mihin niitten merkkien pitää sojottaa mutta, pyöritä sitä konetta kampiakselin päästä, pysyy hihnan löysyydet ja kireydet paremmin oikeissa kohdissa.
Avatar
hsk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 377
Liittynyt: 19 Kesä 2009, 13:45
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja hsk »

Olis omasta mielestä kannattanut sijoittaa 120e lisää ja viedä ooppelille.. pari tuntia ja auto taas ajossa, 2v takuu osille ja oliko 1v työlle, lisäksi huoltokirjaan leima vaihdosta. No voihan tuolla säästyneellä rahalla tietysti ostaa tankin täyteen :)
Zafira B 1.8, ST200 Mondeo
vos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 319
Liittynyt: 27 Syys 2002, 03:00

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja vos »

hsk kirjoitti:Olis omasta mielestä kannattanut sijoittaa 120e lisää ja viedä ooppelille.. pari tuntia ja auto taas ajossa, 2v takuu osille ja oliko 1v työlle, lisäksi huoltokirjaan leima vaihdosta. No voihan tuolla säästyneellä rahalla tietysti ostaa tankin täyteen :)
Opelilla tuo hihnan vaihto maksaa 399€ ja Motonetissä osat 179€. Eikö erotus ole silloin 220€??
Vai mistä tuon 120€ saat?
ex:
Vectra C Z18XER 2007
Vectra C Z18XE 2005
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Normaalisti etuvetoisiin 16V-moottoreiden jakopään uusiminen on maksanut merkkiliikkeessä 299€. En tiedä sitten jos se on nykyään satasen kalliimpi operaatio kuin viime vuonna.
vos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 319
Liittynyt: 27 Syys 2002, 03:00

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja vos »

Enochian kirjoitti:Normaalisti etuvetoisiin 16V-moottoreiden jakopään uusiminen on maksanut merkkiliikkeessä 299€. En tiedä sitten jos se on nykyään satasen kalliimpi operaatio kuin viime vuonna.
C Vectraankin?
Omat tietoni perustan siihen mitä luen Opelin nettisivuilta. :wink:
ex:
Vectra C Z18XER 2007
Vectra C Z18XE 2005
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Enochian »

En osaa sanoa C Vectran osalta mikä oli hinta viime vuonna, tai muulloinkaan. Näköjään siihen ko. remontti on jostain syystä satasen kalliimpi kuin muihin samalla moottorilla varustettuihin autoihin. Auto Opliasta voisi tietenkin kysyä kanssa hintaa, mutta itselläni on B Vectra niin ei oikein kiinnosta. :D
vos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 319
Liittynyt: 27 Syys 2002, 03:00

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja vos »

Enochian kirjoitti:En osaa sanoa C Vectran osalta mikä oli hinta viime vuonna, tai muulloinkaan. Näköjään siihen ko. remontti on jostain syystä satasen kalliimpi kuin muihin samalla moottorilla varustettuihin autoihin. Auto Opliasta voisi tietenkin kysyä kanssa hintaa, mutta itselläni on B Vectra niin ei oikein kiinnosta. :D
Höh.
Nimenomaan koko keskustelu on koskenut C Vectraa, niin miksi sitten tulet kertomaan B Vectran hintoja... :bonk:
ex:
Vectra C Z18XER 2007
Vectra C Z18XE 2005
Avatar
hsk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 377
Liittynyt: 19 Kesä 2009, 13:45
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja hsk »

jaa c-vekusta otetaan näköjään 100e lisää :o no sit se kannattaa jo itekin vaihtaa..
Zafira B 1.8, ST200 Mondeo
zippo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja zippo »

Sain rempan sitten tehtyä. Homma lähti sujumaan aamusta huomattavasti paremmin hyvin nukutun yön jälkeen (tuli taas todistettua että väsyneenä ei kannata tehdä mitään).

Muutama vinkki jos joku muukin tekee tämän rempan (ja itselle muistiin seuraavaa vaihtoa varten, perheessä kaksi opelia samalla koneella :wink: ).
  • Kannattaa oikeasti lukea sarjan mukana tullut ohje muutamaan kertaan ennenkuin aloittaa homman ja oikeasti noudattaa sitä
  • Perustyökalujen lisäksi tarvitaan ainakin kunnollinen torx hylsysarja (sekä sisä- että ulkopuoliset), mielellään yli 0.5m pitkä 1/2" väännin kampiakselin hihnapyörän irroitukseen tai sitten *kunnollinen* pulttipyssy, nokka-akselin lukitustyökalu (maksaa Motonetissa 7.90€) ja omassa tapauksessa pätkä vahvaa reikänauhaa ja 50x6mm pultti ja mutterit (lukitsin U:n mallisella reikanauhalla kampiakselin hihnapyörän runkoon kiinni irroituksen ja kiinnityksen ajaksi). On myöskin hyvä ostaa jäähdytysnestettä, koska pumpun irroituksessa sitä tulee reilusti ulos, jollei ole nopea.
  • Homma menee about näin:
  • 1. etupyörän ja alemman sisälokarin irroitus
  • 2. ilmaputsarikotelon irroitus
  • 3. laturin hihnan ja kiristimen irroitus
  • 4. koneen tukeminen ja korvakon irroitus
  • 5. jakokopan yläosan irroitus
  • 6. koneen pyörittäminen 1 pytyn ykk kohtaan (kampiakselin pultista), eli nokkien merkit sisäpuolella vastakkain.
  • 7. kampiakselin hihnapyörän ja pultin irroitus pyöräkotelon kautta (tässä käytin sitä reikanauhaa)
  • 8. alemman kopan irroitus
  • 9. jaon laittaminen jälleen kohdalleen ja nokka-akseleiden lukitus työkalulla (ohjeesta näkee merkkien paikat, mutta käytännössä nokkien sisämerkit vastakkain ja kampiakselissa on alareunassa merkki).
  • 10. vanhat osat irti; hihna, rullat, kiristin ja vesipumppu [hox: kun otat vesipumpun irti niin sieltä tulee sitten jäähdystysnestettä ja paljon, joten uusi pumppu kannattaa olla hollilla] ja uudet osat tilalle.
  • 11. tässä kohtaan kannattaa viimeistään lukea ohjeesta miten kiristin toimii ja miten uuden hihnan saa paikoilleen (huom. pyöritä konetta aina kampiakselista, jotta hihnankiristäjä toimii oikein).
  • 12. loppu onkin sitten osien takaisin laittaminen käänteisessä järjestyksessä
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

zippo kirjoitti:[*]Perustyökalujen lisäksi tarvitaan ainakin kunnollinen torx hylsysarja
Se torx-sarja nimenomaan on niitä perustyökaluja :wink:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Enochian »

vos kirjoitti:
Enochian kirjoitti:En osaa sanoa C Vectran osalta mikä oli hinta viime vuonna, tai muulloinkaan. Näköjään siihen ko. remontti on jostain syystä satasen kalliimpi kuin muihin samalla moottorilla varustettuihin autoihin. Auto Opliasta voisi tietenkin kysyä kanssa hintaa, mutta itselläni on B Vectra niin ei oikein kiinnosta. :D
Höh.
Nimenomaan koko keskustelu on koskenut C Vectraa, niin miksi sitten tulet kertomaan B Vectran hintoja... :bonk:
Minä en edes alunperin alkanut B Vectran hintoja kertomaan, lähinnä aloin ihmettelemään miksi C Vectrassa sama työ maksaa satasen enemmän kun se muissa on 299€. :) Onko siinä niin paljon enemmän purettavaa? Ja tosiaan PK-seudulta löytyy useampikin Opeleihin erikoistunut korjaamo joista työn saanee halvemmalla alkuperäisosin tehtynä, ei kai noin vanhaa autoa kannata merkkiliikkeessä huoltaa?
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: Vectra C Z18XE 2005 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Täytyy vaihtaa toho omaa vectraa hihna nii tietääkö joku noita kiristysmomentteja. Vesipumpun kiristyksee, rulliin yms.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Vastaa Viestiin