Astra H 1,6 -05 AJOVALOUMPION IRROTUS ??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
opelkuskinpoika
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 21:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja opelkuskinpoika »

Joo, elikkä irti ollut kolminapainen liitin oli twinport- läppien asennontunnistimen liitin, joka oli epähuomiossa unohtunut laittaa sinne paikalleen kasatessa konetta.

Vikakoodit eivät hävinneet mihinkään, mutta ei kai ne varmaan häviäkään ennen kuin nollaa ne testerillä...?

Nakutusta ei ole, nykimistä ei ole, ja vetoja tuntuu olevan autossa hieman enemmän kuin ennen remppaa ja tuota liittimen paikalleen laittamista.

Vielä pitää nollata ne koodit ja sittenpä näkee, että vieläkö herjaa vikoja.

Kiitokset etenkin Robertx ja Akus hyvistä neuvoista ja ohjeista!! :)

PS: Miten tuon moniurahihnan kiristin löystyy hihnan vaihtamiseksi ?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että liittimelle löytyi paikka. Hieman ajattelinkin , että olis juuri tuo liitin jäänyt irti.
Juu, vikakoodit eivät häviä, ennenkuin testerillä nollaa ne.
Hieno homma, että kulku parani ja nykiminen loppui... niiden oireiden pitikin hävitä puhdistuksen myötä. Arvoitukseksi jäi se nakutus tai naputus.
Ole hyvä.
Tuossa huolto-ohjelmiston ohje moniurahihnan vaihtoon:
https://docs.google.com/file/d/0B66Ek2_ ... sp=sharing
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
opelkuskinpoika
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 21:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja opelkuskinpoika »

En keksi naputukselle muuta järkevää syytä kun että ne läpät naputtivat tai se "ilmanohjauspelti" imusarjan sisällä, joka oli ruuveistaan hieman löysällä..

Kiitokset hihnanvaihto ohjeesta !
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Veikkaan kyllä sitten sitä ilmanohjauspeltiä.
Ole hyvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
opelkuskinpoika
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Tammi 2012, 21:20
Paikkakunta: Vieremä

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja opelkuskinpoika »

Joo elikkäs nollautetttiin vikakoodit tänä aamuna ja niitä oli kertynyt 9 kpl.

Sytytyskatkoille 6 kpl
Egr- venttiilin johto käytettiin irti, siitä 1kpl
Imusarjan läpistä 1 kpl
Laiha seos 1 kpl.

Nyt tuon nollauksen jälkeen 70 km ajoa takana eikä (vielä) vikavalo ole syttynyt, keskikulutus talvirenkailla noin 7 l/100 km, eli noin puolitoista litraa vähemmän kuin ennen kanavien puhistusta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä niin , että on koodit nyt nollattu, eikä vikavalo ole syttynyt :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Eepi911
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 21:37

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Eepi911 »

Tervehdys.

Itseltäni löytyy kanssa (naputtava/rämisevä) 170t ajettu -05 tammikuussa ensirekisteröity 1,6 H famari Astra tallista. Eilen purin Robertx:n laittamilla ohjeilla imusarjan ja laipan irti koneesta.

Pienellä tutkailulla huomasin heti, että imusarjassa on se kahdellaruuvilla kiinnioleva kaareva ilmanohjainpelti löysällä. Se oli niin löysästi kiinni, että kun vielä kassaolevaa imusarjaa heilutteli ilmassa kuuli jo heti tutun kolinan.

Laipan kohtalo on hiukan murheellisempi... Twinport läpät ovat aikalailla kuluneet ja muuttaneet muotoaan. Ne on ilmeisesti valmistettu krafiitista, kun noiden "kovien muovien" kemikaalinkesto on huono. Mutta krafiitti alkaa kulumaan nopeasti jos sovitukseen alkaa tulla välystä.

Läppiä ja läppien asentoa muuttavaa tankoa ei saa tietysti erikseen, joten se taitaa olla imusarjanlaipan hankinta edessä.

Kiitokset Robertx työ ohjeista ja linkeistä. Ohjeilla oli helppo irroittaa palikat koneesta.

Nyt sitte tilailemaan suolaisenhintaiset osat ja oottelemaan, että saa auton läjään.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Hyvä, että sait laipan irti. Läppiä ei taida tosiaan saada erikseen. Sinänsä erikoista, että ovat kuluneet. Sen tangon saattaa saada.
Jos englanti taipuu, katso tuosta online epc:stä nuo induction monifoldit läpi. Niissä on osat ja osanumerot.
Kyseessä siis H-Astran imusarjoja.
http://www.ecat24.com/opel/catalog/parts/1/9/290/4267/
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Eepi911
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2011, 21:37

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Eepi911 »

Kiitosta vaan, mutta päädyttiin tilamaan koko laippa Saksasta. siinä tulee nyt sitte kaikki laipassa kiinni olevat hilkkeet mukana ja uudet tivarit. koko komeudelle kertyi hintaa rahteineen karvanalle 600€.

Mulla sen imusarjan ilmanohjauspellin ongelma oli siinä, että ne kaksi ruuvia pohjas ja pelti oli edelleen löysästi paikallaan eli pääsi keinumaan puolelta toiselle imuilman ja koneen tärinän vaikutuksesta.

Jotenkin tuntuu siltä että, imusarjan sisuskalujen sovitus toisiinsa on vähän sinne päin. Onhan siellä sisällä pintoja mitävasten ilmanojain pitäisi puristua kun puoliskot liitetään, mutta toleranssia taitaa olla vain hieman liikaa. Sen näkee myös siitä, että palikat ei oikeen istu kun palokaasut oli karstannu paikkoja mihin ei varmasti ole suunniteltu kierrätyskaasujen menevän.

Sovittelen sen uusiks ja tumppasen läjään, niin eiköhän se siitä. :)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tämä selvä. Uusi laippa on tietty parempi vaihtoehto. Toivottavasti on sitten paremmin tehty kuin vanha.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jussika
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Maalis 2011, 23:10

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja jussika »

Oma 1,6 -o5 160 tkm ajettu alkaa nykiä vasta kun on ajettu 15-20 km. Kun tiputtaa vauhdista tyhjäkäynnille ja alkaa kiihdyttää, nykiminen alkaa. Ei nakuääntä tai mitään muutakaan ja kylmänä lähtee hyvin, joten tuskin vika on tulpissa. Ei vikavaloakaan näkyvissä. Sopiiko EGR-kanaviin vai onko joku muu paskainen eli auttaisiko Forte tms.? Ei osattu oikein merkkihuollossakaan yhtäkkiä sanoa tai saako vikakoodiakaan kun ei vikavaloakaan näy.

Päivitystä 27.8.: kaasu+jarru+virrat päälle toiminnolla ei vikakoodia näy eli pelkkää nollaa. Huomenna lähtee pajalle koodien lukuun, vaikka tuskin saavat muuta irti. Sama juttu jatkuu eli lämpimänä nykii.

Päivitystä 9.1.2014: ongelma korjaantunut, kun 95E vaihdettu 98:iin... Forte vetaistiin laimeana läpi myös.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Nykiminen lämpimällä koneella voi olla sytytyspuolen ongelma tai sitten mahdollisesti egr-venttilistä tai kanavista johtuvaa. Voi tietysti kokeilla ottaa egr- venttiilin liittimen irti ja ajaa sitten. Vikavalo toki syttyy, mutta jos nykiminen on poissa, niin siitä voi sitten päätellä vian olevan DVD:n puolella... itse venttiili tai kanavat.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mikatoro
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:34

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

onko kenelläkään tullut vastaan vikaa, missä lämpimällä koneella tulee käyntihäiriö (käy ikäänkuin kolmella ja ottaa heikosti kierroksia), kojetauluun syttyy vikavalo.
Egr venttiili puhdistettu, ja imusarja irroitettu ja kanavat putsattu, jotka olivatkin aivan täynnä karstaa, mutta testeri antaa edelleen vikakoodina nokka-akseli anturin ja egr toimintahäiriön.
Nokka-anturi on vaihdettu samassa uuteen kun putsasin nuo kanavan, loppuu kohta konstit meikäläiseltä...voisikohan vika olla sähköpuolella esim. johtosarjassa?
Omega mv6
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Nollasitko vikakoodit ennen nokka-akslin anturin vaihtoa ja egr:n puhdistusta ??
Oliko akunkenkä irti työn aikana tai sen jälkeen ??
Onko nokka-akselin anturi alkuperäislaatua ??

Vika voi olla myös johtosarjassa tai jommankumman oikosulku voi aiheuttaa molemmat viat. Nokka-akslin anturin ja egr-venttiilin asennontunnistimen syöttöjännite tulee samasta ecun liitinpinnistä. Eli syöttöjännite saattaa olla ketjutettu. Kytkentäkaavion mukaan syöttöjännitejohdin on mustavalkoinen.
Oletettavasti syöttöjännite on 5 Volttia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mikatoro
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:34

Re: Astra H 1,6 -05 nykii ja pyörii kolmella, NAKUTUS , Apuj

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

Robertx kirjoitti:Nollasitko vikakoodit ennen nokka-akslin anturin vaihtoa ja egr:n puhdistusta ??
Oliko akunkenkä irti työn aikana tai sen jälkeen ??
Onko nokka-akselin anturi alkuperäislaatua ??

Vika voi olla myös johtosarjassa tai jommankumman oikosulku voi aiheuttaa molemmat viat. Nokka-akslin anturin ja egr-venttiilin asennontunnistimen syöttöjännite tulee samasta ecun liitinpinnistä. Eli syöttöjännite saattaa olla ketjutettu. Kytkentäkaavion mukaan syöttöjännitejohdin on mustavalkoinen.
Oletettavasti syöttöjännite on 5 Volttia.
vikakoodit nollattiin ennen remonttia, akkukenkä oli tottakai irti remontin aikana, ja on tälläkin hetkellä koska purin tuon egr venttiilin koneen kyljestä pois koeajon jälkeen tarkastaakseni ettei kara ole jumissa kun vika ei ole korjaantunut.
Anturi on paikallisesta autosähkö erikoisliikkeestä.
Pitää mitata tuosta liittimeltä syöttöjännite kun pääsee tallille ja saa venttiilin nippuun, itsellä kun ei ole astran piirikaavioita niin se haittaa hieman vian etsintää.
Koe ajolla kokeilin onko egr liittimen irroituksella vaikutusta asiaan, ei ole, sama nykiminen jatkuu liittimen ollessa irti.
Vikakoodeja ei ole luettu nyt viimeisimmän koe ajon jälkeen kun itsellä ei ole laitteita sen tekemiseen, pitää ne kyllä hommata kun tulee näiden gm:n vehkeiden kanssa tapeltua...
Omega mv6
Vastaa Viestiin