Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Woziak
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Touko 2012, 16:05

Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Woziak »

Moottori Z18XE (Astra H).

Aika tarkalleen joka toinen kylmäkäynnistys on sellainen, että moottori käy todella huonosti ja tuntuu pysyvän vain nipin napin käynnissä. Kierroslukumittari seilaa noin 900 ja 1100 rpm väliä ja moottori röpröttää vähän kuin kävisi kolmella pytyllä. Jos kaasua ei paina, pysyy kuitenkin käynnissä ja noin 10 sekunnin päästä ongelma häviää ja tulee ihan normaali tyhjäkäynti. Jos kaasua painaa (kuten aluksi tein) moottori tuntuu kuin tukehtuvan ja yleensä sammuu. MIL herjana on P0170 eli polttoaineensyötön ongelma. Ajossa tuntuis vähän nykivän kun enemmän kaasuttelee, mutta muuten menee ihan normaalisti.
Ongelma tuli kun ajelin pari viikkoa autolla siten, että etummainen lambda oli hajalla...

Osaako joku heti noista oireista sanoa mikä on vialla? Sen verran olen täältäkin foorumilta löytänyt vinkkejä, että kaasuläppäkoteloa putsailin vähän (oli muuten aika jaskanen, mutta niin kai sen pitääkin olla.... :-? ).
OBD-mittari on käytössä eli tarvittaessa saan irti eri anturien arvoja.

Toinen kyssä: mikä toi irrallinen johto on? :)
Kuva
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Täällä täsmälleen sama vika.Tänään katoin testerillä ja etummaista lambdaa herjas,katoin sitten livetietoa lambdasta ni paikallaanhan se oli.nyt ei ollut skooppia käytössä että olisi voinut varmistaa tuon lambdan vialliseksi.tilasin uuden ja jos ei tule kuntoon ni lähetän tuon uuden lambdan takasin.
Meillä kyseessä 06vm astra h z18xe koneella.
kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1082
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja kcl »

P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse :peukku:
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Kummallekohan toi sun viesti oli tarkoitettu?jos mulle ni millä selität sen että etummainen lambda ei anna signaalia ulos ollenkaan vaan seisoo nollissa kaasun asennosta riippumatta?Huomennahan tuo selviää,ilmotellaan tänne sit miten kävi,toivotaan nyt että tulee kuntoon.
jusa_71
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 11:36
Paikkakunta: Lahti

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

timppa
lamda rikki
kuinka asensit lamdan ? orkkispistokkeella, vaiko menit juottamaan piuhat ja laitoit kutistesukkaa tahi erkkaria päälle ?
tech2 ohjelmointia/ vikakoodin luvut lahdessa
opel, saab
nyt myös kaikkien muidenkin merkkien vikakoodien luku ja nollaus
041-5017 228
kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1082
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja kcl »

timppa1 kirjoitti:Kummallekohan toi sun viesti oli tarkoitettu?jos mulle ni millä selität sen että etummainen lambda ei anna signaalia ulos ollenkaan vaan seisoo nollissa kaasun asennosta riippumatta?Huomennahan tuo selviää,ilmotellaan tänne sit miten kävi,toivotaan nyt että tulee kuntoon.
Tuolle alkuperäiselle tarkoitin vastaukseni. Sun (timppa1) vika vaikuttaa hyvin selvältä lambda-anturivialta. Antoiko sulla mitään koodeja?
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Mulla antoi saman vikakoodin eli toi fuel trim bank1
Vielä ei ole lambdaa vaihettu,huomenna tulee.On valmiilla liittimellä eli ei tarvi piuhojenkaa näprätä.
kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1082
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja kcl »

timppa1 kirjoitti:Mulla antoi saman vikakoodin eli toi fuel trim bank1
Vielä ei ole lambdaa vaihettu,huomenna tulee.On valmiilla liittimellä eli ei tarvi piuhojenkaa näprätä.
Mielenkiintoista. Mun rahat on edelleen ilmamäärämittarissa tuon koodin perusteella. Lambdavikahan antaisi todennäköisimmin P0420. Voisiko ECU "sulkea silmänsä" ensimmäiseltä lambdalta ja siten saada aikaan tilanteen jossa lambda ei tee "mitään" jos MAF antaa väärää tietoa? Ilmeisesti luit koodinlukijalla etkä mitannut vanhanaikaisesti suoraan lambdan jännitemuutoksia? No, katsotaan mitä lambdan vaihto tuo tullessaan ja ollaan taas tietoa rikkaampia :peukku:
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Juu huomennahan tuo selviää.Ei mitattu käsipelillä vaan tolla lukijalla.Skooppi oli muissa hommissa kiinni ni ei saanu sillä sit mitattua.
Woziak
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Touko 2012, 16:05

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Woziak »

Mulla MAF antaa kyllä ainakin jotain arvoja testerin perusteella, mutta mitään käryä ei ole siitä onko ne oikeita vai vääriä. Pystyykö tota siis jotenkin testaamaan? Ei muuten, mutta täytyy aina hetki miettiä kun tollasta 100 euron (suomesta käytettynä) osaa lähtee osteleen :)
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

kcl kirjoitti:P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse :peukku:
Kyllä se muustakin voi johtua.
Tarkasta seuraavan komponentin moitteeton toiminta:
Imu-/alipainejärjestelmä
Alipaineensyöttöputki (moottorin imusarjasta)
Imuputken alipaineliitokset
Tarkista, onko alipaineputkissa halkeamia, taipumia tai vuotoja ja onko ne kiinnitetty kunnolla.

Kumpi määre koodissa rikas vai laiha?
kcl
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1082
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 11:57

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja kcl »

kadett90 kirjoitti:
kcl kirjoitti:P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse :peukku:
Kyllä se muustakin voi johtua.
Tarkasta seuraavan komponentin moitteeton toiminta:
Imu-/alipainejärjestelmä
Alipaineensyöttöputki (moottorin imusarjasta)
Imuputken alipaineliitokset
Tarkista, onko alipaineputkissa halkeamia, taipumia tai vuotoja ja onko ne kiinnitetty kunnolla.

Kumpi määre koodissa rikas vai laiha?
Voi toki, mutta hyvin usein maf on syyllinen ja vähän niinkuin oletin että "selvät" asiat kuten putki-, letku- ja sähköliitokset on katsottu jo jne. Toivotaasn että tulee kuntoon ja vika löytyy.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Mulla oli tämän P0170-koodin takana pieni alipainevuoto, tosin koneena z32se. Maffia kaikki epäili aluksi ja sekin tuli turhaan vaihdettua. Vika oli lopulta imusarjaan tulevassa alipaineletkussa jossa ei näkynyt pintapuolisesti mitään halkeamaa tai vikaa. Tätä pientä vuotoa ei saatu esille edes savukoneella millä olisi pitänyt nuo alipainevuodot löytyä.

Kannattaa tosiaan katsoa toi alipainejärjestelmä ja imusarja tarkkaan läpi ettei pääse vetämään ilmaa mistään risasta letkusta tai tiivisteestä, niin ei tule turhaan vaihdeltua osia. ELM327(/tms.)-lukijalla näkee muuten aika hyvin livedataa noista fuel trimmeistä, lambdoista ja maffista (mulla lambdan ja maffin data oli ihan kohdillaan).
Woziak
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Touko 2012, 16:05

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Woziak »

Kyllä se MAFfissa oli mulla vika. Harvoin on muuten autonkorjaukset näin nopeita: pari minuuttia ja vanha osa on irti, minuutti lisää ja uusi osa on kiinni :)
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Täällä rupes toimimaan lambdan vaihdolla.nyt seilaa lambda arvot normaalisti ja auto toimii.
Vastaa Viestiin