Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Moottori Z18XE (Astra H).
Aika tarkalleen joka toinen kylmäkäynnistys on sellainen, että moottori käy todella huonosti ja tuntuu pysyvän vain nipin napin käynnissä. Kierroslukumittari seilaa noin 900 ja 1100 rpm väliä ja moottori röpröttää vähän kuin kävisi kolmella pytyllä. Jos kaasua ei paina, pysyy kuitenkin käynnissä ja noin 10 sekunnin päästä ongelma häviää ja tulee ihan normaali tyhjäkäynti. Jos kaasua painaa (kuten aluksi tein) moottori tuntuu kuin tukehtuvan ja yleensä sammuu. MIL herjana on P0170 eli polttoaineensyötön ongelma. Ajossa tuntuis vähän nykivän kun enemmän kaasuttelee, mutta muuten menee ihan normaalisti.
Ongelma tuli kun ajelin pari viikkoa autolla siten, että etummainen lambda oli hajalla...
Osaako joku heti noista oireista sanoa mikä on vialla? Sen verran olen täältäkin foorumilta löytänyt vinkkejä, että kaasuläppäkoteloa putsailin vähän (oli muuten aika jaskanen, mutta niin kai sen pitääkin olla.... ).
OBD-mittari on käytössä eli tarvittaessa saan irti eri anturien arvoja.
Toinen kyssä: mikä toi irrallinen johto on?
Aika tarkalleen joka toinen kylmäkäynnistys on sellainen, että moottori käy todella huonosti ja tuntuu pysyvän vain nipin napin käynnissä. Kierroslukumittari seilaa noin 900 ja 1100 rpm väliä ja moottori röpröttää vähän kuin kävisi kolmella pytyllä. Jos kaasua ei paina, pysyy kuitenkin käynnissä ja noin 10 sekunnin päästä ongelma häviää ja tulee ihan normaali tyhjäkäynti. Jos kaasua painaa (kuten aluksi tein) moottori tuntuu kuin tukehtuvan ja yleensä sammuu. MIL herjana on P0170 eli polttoaineensyötön ongelma. Ajossa tuntuis vähän nykivän kun enemmän kaasuttelee, mutta muuten menee ihan normaalisti.
Ongelma tuli kun ajelin pari viikkoa autolla siten, että etummainen lambda oli hajalla...
Osaako joku heti noista oireista sanoa mikä on vialla? Sen verran olen täältäkin foorumilta löytänyt vinkkejä, että kaasuläppäkoteloa putsailin vähän (oli muuten aika jaskanen, mutta niin kai sen pitääkin olla.... ).
OBD-mittari on käytössä eli tarvittaessa saan irti eri anturien arvoja.
Toinen kyssä: mikä toi irrallinen johto on?
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Täällä täsmälleen sama vika.Tänään katoin testerillä ja etummaista lambdaa herjas,katoin sitten livetietoa lambdasta ni paikallaanhan se oli.nyt ei ollut skooppia käytössä että olisi voinut varmistaa tuon lambdan vialliseksi.tilasin uuden ja jos ei tule kuntoon ni lähetän tuon uuden lambdan takasin.
Meillä kyseessä 06vm astra h z18xe koneella.
Meillä kyseessä 06vm astra h z18xe koneella.
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Kummallekohan toi sun viesti oli tarkoitettu?jos mulle ni millä selität sen että etummainen lambda ei anna signaalia ulos ollenkaan vaan seisoo nollissa kaasun asennosta riippumatta?Huomennahan tuo selviää,ilmotellaan tänne sit miten kävi,toivotaan nyt että tulee kuntoon.
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
timppa
lamda rikki
kuinka asensit lamdan ? orkkispistokkeella, vaiko menit juottamaan piuhat ja laitoit kutistesukkaa tahi erkkaria päälle ?
lamda rikki
kuinka asensit lamdan ? orkkispistokkeella, vaiko menit juottamaan piuhat ja laitoit kutistesukkaa tahi erkkaria päälle ?
tech2 ohjelmointia/ vikakoodin luvut lahdessa
opel, saab
nyt myös kaikkien muidenkin merkkien vikakoodien luku ja nollaus
041-5017 228
opel, saab
nyt myös kaikkien muidenkin merkkien vikakoodien luku ja nollaus
041-5017 228
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Tuolle alkuperäiselle tarkoitin vastaukseni. Sun (timppa1) vika vaikuttaa hyvin selvältä lambda-anturivialta. Antoiko sulla mitään koodeja?timppa1 kirjoitti:Kummallekohan toi sun viesti oli tarkoitettu?jos mulle ni millä selität sen että etummainen lambda ei anna signaalia ulos ollenkaan vaan seisoo nollissa kaasun asennosta riippumatta?Huomennahan tuo selviää,ilmotellaan tänne sit miten kävi,toivotaan nyt että tulee kuntoon.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Mulla antoi saman vikakoodin eli toi fuel trim bank1
Vielä ei ole lambdaa vaihettu,huomenna tulee.On valmiilla liittimellä eli ei tarvi piuhojenkaa näprätä.
Vielä ei ole lambdaa vaihettu,huomenna tulee.On valmiilla liittimellä eli ei tarvi piuhojenkaa näprätä.
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Mielenkiintoista. Mun rahat on edelleen ilmamäärämittarissa tuon koodin perusteella. Lambdavikahan antaisi todennäköisimmin P0420. Voisiko ECU "sulkea silmänsä" ensimmäiseltä lambdalta ja siten saada aikaan tilanteen jossa lambda ei tee "mitään" jos MAF antaa väärää tietoa? Ilmeisesti luit koodinlukijalla etkä mitannut vanhanaikaisesti suoraan lambdan jännitemuutoksia? No, katsotaan mitä lambdan vaihto tuo tullessaan ja ollaan taas tietoa rikkaampiatimppa1 kirjoitti:Mulla antoi saman vikakoodin eli toi fuel trim bank1
Vielä ei ole lambdaa vaihettu,huomenna tulee.On valmiilla liittimellä eli ei tarvi piuhojenkaa näprätä.
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Juu huomennahan tuo selviää.Ei mitattu käsipelillä vaan tolla lukijalla.Skooppi oli muissa hommissa kiinni ni ei saanu sillä sit mitattua.
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Mulla MAF antaa kyllä ainakin jotain arvoja testerin perusteella, mutta mitään käryä ei ole siitä onko ne oikeita vai vääriä. Pystyykö tota siis jotenkin testaamaan? Ei muuten, mutta täytyy aina hetki miettiä kun tollasta 100 euron (suomesta käytettynä) osaa lähtee osteleen
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Kyllä se muustakin voi johtua.kcl kirjoitti:P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse
Tarkasta seuraavan komponentin moitteeton toiminta:
Imu-/alipainejärjestelmä
Alipaineensyöttöputki (moottorin imusarjasta)
Imuputken alipaineliitokset
Tarkista, onko alipaineputkissa halkeamia, taipumia tai vuotoja ja onko ne kiinnitetty kunnolla.
Kumpi määre koodissa rikas vai laiha?
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Voi toki, mutta hyvin usein maf on syyllinen ja vähän niinkuin oletin että "selvät" asiat kuten putki-, letku- ja sähköliitokset on katsottu jo jne. Toivotaasn että tulee kuntoon ja vika löytyy.kadett90 kirjoitti:Kyllä se muustakin voi johtua.kcl kirjoitti:P0170 on 99,9% varmasti ilmamäärämittarista johtuva. Ja "virallinen" selityshän tuolle koodille ei ole polttoaineen syötön häiriö vaan polttoaineseoksen säädön virhe (Fuel trim, bank1) ja juurikin aiheuttajana väärä signaali MAF:lta. Vielä kun kerran oireetkin viittaavat samaan (ajossa osaa toimia hyvin "varaohjelmalla"/keskiarvokäyrällä joka taas ei ymmärrä käynnistyksen rikastustarvetta jne..) niin syön karkkia jos ei ole tuosta kyse
Tarkasta seuraavan komponentin moitteeton toiminta:
Imu-/alipainejärjestelmä
Alipaineensyöttöputki (moottorin imusarjasta)
Imuputken alipaineliitokset
Tarkista, onko alipaineputkissa halkeamia, taipumia tai vuotoja ja onko ne kiinnitetty kunnolla.
Kumpi määre koodissa rikas vai laiha?
Ei enää Omegaa vaan Sitruunapatonkia
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Mulla oli tämän P0170-koodin takana pieni alipainevuoto, tosin koneena z32se. Maffia kaikki epäili aluksi ja sekin tuli turhaan vaihdettua. Vika oli lopulta imusarjaan tulevassa alipaineletkussa jossa ei näkynyt pintapuolisesti mitään halkeamaa tai vikaa. Tätä pientä vuotoa ei saatu esille edes savukoneella millä olisi pitänyt nuo alipainevuodot löytyä.
Kannattaa tosiaan katsoa toi alipainejärjestelmä ja imusarja tarkkaan läpi ettei pääse vetämään ilmaa mistään risasta letkusta tai tiivisteestä, niin ei tule turhaan vaihdeltua osia. ELM327(/tms.)-lukijalla näkee muuten aika hyvin livedataa noista fuel trimmeistä, lambdoista ja maffista (mulla lambdan ja maffin data oli ihan kohdillaan).
Kannattaa tosiaan katsoa toi alipainejärjestelmä ja imusarja tarkkaan läpi ettei pääse vetämään ilmaa mistään risasta letkusta tai tiivisteestä, niin ei tule turhaan vaihdeltua osia. ELM327(/tms.)-lukijalla näkee muuten aika hyvin livedataa noista fuel trimmeistä, lambdoista ja maffista (mulla lambdan ja maffin data oli ihan kohdillaan).
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Kyllä se MAFfissa oli mulla vika. Harvoin on muuten autonkorjaukset näin nopeita: pari minuuttia ja vanha osa on irti, minuutti lisää ja uusi osa on kiinni
Re: Z18XE 10 sekunnin häpeä kylmäkäynnistyksessä
Täällä rupes toimimaan lambdan vaihdolla.nyt seilaa lambda arvot normaalisti ja auto toimii.