Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
M lampinen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2150
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
Paikkakunta: mikkeli

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja M lampinen »

pujar kirjoitti: 29 Huhti 2020, 21:53 Tullut selattua noita ebayn ecu kittejä,miten on mahdollista että esim1224860 ecu käy useampaan moottori tyyppiin(Z14XE,Z16SE,Z16XE).Luulisi että bensakarttojenkin pitäisi olla erilaisia kun moottorien tehot poikkeavat toisistaan.Ilmastoinnin ohjauskin hoidetaan ilmeisesti ecun kautta samoin autom.laatikko.Eikö ecun numero pitäisi olla just sama mikä on alkuperäisessä?Tilaan silti linkin ecun kunhan myyjä palaa lomilta.
niin ne kartat onkin eri,mutta ecu sama.sinne ajetaan sps ohjelmoinnila kyseiseen autoon/koneeseen soveltuva ohjelma kun koodataan autoon.
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jotkut ecujen myyjät ohjelmoivat ecun ostajan auton tiedoilla. Vin - koodin perusteella saavat moottorin tyypin ja varusteet. Bensakartat sovitetaan oikeiksi, samoin ohjelmoidaan ecuun ilmastointi ja mahdollinen automaattilaatikko.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja pujar »

Eli vaikka ecun numero on sama niin ei välttämättä ole yhteensopiva.Tässä ois yks mut liekkö on yhteen sopiva?Osaisko joku kertoa.
https://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Astra ... 3818315558
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ecun tuotenumeron pitää mätsätä ja sen PIN koodilla pääsee valitsemaan eri variantteja, koodaamaan avaimia …

pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja pujar »

Joissain keskusteluissa on sanottu että riittää kun moottorityyppi ja varustelutaso kun on sama niin ecu numerolla ei ole väliä.Aikaisemman ecu kitin jonka ostin ebaysta oli ecun nro ja motin tyyppi samat.Auto alkoi heti toimimaan.Nyt kun katsoo tuota mun ebayn linkkiä niin siinä on just sama auto kuin minulla,vuosimalli,manulaatikko ja ilmastointi,ainut ero on et mulla caravan.Linkin ecun numero on eri. Mikä siinä on eroa että ei toimisi minun autossa?Onko ecun pinnijärjestys eri vai jokin anturien erot.Asiasta toiseen,miksi sähkökaaviot ei näy enään sivustolla?ohjautuu toiseen linkkiin mihin pitäisi kirjautua.
pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja pujar »

Ecu matkalla ecu to go sta.Op comilla tutkiskelin antureita niin egr kohdalla näytti inactive. Otin pistokkeen venttiililtä irti,ei herjannut mitään. Kävin ajamassa käyntilämpöisellä koneella,silti näytti inactive. Olisiko egr ohjelmoitu pois käytöstä? En huomannut sanoa myyjälle että olisi poistanut egr venttiilin käytöstä pois. Nyt jos ohjelmoi niin pitää varmaan hommata car pass koodin.
John for Example
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 22 Marras 2019, 16:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja John for Example »

Erittäin hyvä vinkki ja joskus toimiikin juuri noin hyvin kuin ekassa viestissä. Näissä ECU:n vaihdoissa on vaan se ongelma että jos auton moottorin tai muiden järjestelmien osissa on vähänkään eroja niin uusi ECU ei toimi täydellisesti vaan alkaa puskemaan outoja vikakoodeja tai pistää kokonaan stopin päälle. Uudesta ECU boksista pitäis tietää tarkalleen kaikkien anturien ja laitteiden tiedot että menee noin helposti kuin aloitusviestissä. Sellaisia tietoja ei kukaan ECU:n myyjä pysty takuulla antamaan. Vanhemmissa Ooppeleissa saattaa käydä noin hyvä tuuri mutta uudemmissa alkaa olla niin paljon eroja osissa ja varusteissa että ei enää toimi vaan iskee varmasti useita vikakoodeja päälle. Enkä tarkoita nykymalleja vaan ihan 2000 luvun alkupuolelta eteenpäin.
pujar
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 02:07

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja pujar »

Uus ecu paikallaan,alko heti pelittään ilman vikavaloja.220€ ei oo paha jos saa sillä auton kuntoon. 170tkm ajettu ja muutenki hyväkuntoinen nii ei viittis paaluunkaan viiä. Ecun mukana tuli kahdet sirut ja pin koodi. Kiitoksia Robertx hyvästä vinkistä!
Avatar
StarBreakeR
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1626
Liittynyt: 24 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja StarBreakeR »

pujar kirjoitti: 04 Touko 2020, 17:54 Eli vaikka ecun numero on sama niin ei välttämättä ole yhteensopiva.Tässä ois yks mut liekkö on yhteen sopiva?Osaisko joku kertoa.
https://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Astra ... 3818315558
kannattaa katsoa tosiaan että on sama HW ja SW id.
Aika monia on samalla hardwarella, mutta eri softalla. Joissa yleensä riittää flashin koodaus, mutta on myös semmoistakin rautaa joihin voi laittaa eri hw softan. Mutta varminta on ostaa saman HW ja SW id:n omaava.
Muistakaa pyytää tosiaan se carpass koodi mukana, koska sen jäljittäminen myöhemmin on hankalaa.. Opelilla ne vaatii dokumentit autosta josta se on purettu, kuitit yms ja haluavat rahaakin siitä hommasta.
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Ronimus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2020, 21:05

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ronimus »

Moi.

Velipojalla Astra H 2010 1.7D pajalla käyntiongelmien vuoksi. Viaksi paljastui hajonnut ja mädäntynyt Ecu.
Fiksusti sijoitettu umpion taakse, josta vesi pääsee kivasti osumaan boxiin.

Mistähän nyt kannattaisi hommata HYVÄ ecu vanhan tilalle? Marmorilta ei viitsi 1500€ hintaista ottaa, jos tämmöiseen olisi olemassa jokin järkevämpi ja edullisempi vaihtoehto?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://www.ebay.co.uk/c/1124497085
Edullisempia on olemassa, kun googlettaa.
Joko pelkkä ecu, joka pitää ohjelmoida autoon sopivaksi...
Toinen vaihtoehto on ecu kit , jossa mukana kaikki tarpeellinen plug and play asennukseen.
On hyvä tietää ecun numero, auton varusteet, vin-koodi. Osa auton varusteista on ohjelmoitu ecuun... esimerkiksi automaattivaihteisto, vakkari, ilmastointi, jne.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ronimus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2020, 21:05

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ronimus »

Kiitoksia. Tänään tarkentui, että autossa Denson boxi. Kuulemma Saksasta saattais näitä löytyä (ebay). Oliko Suomessa ketään, joka voisi koodata boxin?
Ronimus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2020, 21:05

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ronimus »

No niin nyt vielä hiukan tarttis jelppiä näiden numeroiden kanssa :)

Alla autossa oleva oem boxin numero ja sen alla nyt briteistä löydetty ecu kit, jossa tulee kaikki mukana avaimia myöten. Yhden numeron heitto tuossa keskellä, onko sillä mitään merkitystä?

Oma:denso mb275800 9543 12v 55571776 D09005.

Varaosa:mb275800 9542 12v 55571776 D09005.
Ukko83
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Syys 2020, 16:30

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ukko83 »

Ei niitä kannata itse vaihtaa, voi mennä auto sekaisin helposti
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ukko83 kirjoitti: 02 Loka 2020, 15:31 Ei niitä kannata itse vaihtaa, voi mennä auto sekaisin helposti
Kyllä kannattaa - pitää vain olla tarkkana ja jos menee väärin, niin sitten tekee uusiksi ja maksaa oppirahat. Tee se itse mies vaihtaa ecun kolmeen kertaan niillä kustannuksilla mitä merkkiliike tuosta veloittaa., joten on siinä vara tehdä kerran väärinkin ja vielä pääsee halvemmalla. Ei auto siitä mene sekaisin tai hajoa - se ei vain toimi, jos menee väärin.

Itse asiaan ja yhden numeron eroon en osaa sanoa mitään - omassa tapauksessa polttoaineen kulutuksen mittaus meni nurinkuriseksi vaihtoeculla ja sähköpeilejä en saanut toimimaan, mutta auto jatkoi tien päällä vielä kolme vuotta ecun vaihdon jälkeen, joten kyllä se leiville löi. Eli voi olla yhdellä numerolla väliä voi olla olematta.
Vastaa Viestiin