EGR:n Poistaminen Käytöstä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kyllähän se tulppaus toimii, eli ei alkanut nykimään. Se EGR- venttiili vaan ei ole ikuinen. Todennäköisesti jo alunperin karstoittunut ja voi olla , ettei ole täysin puhtaaksi tullut , kun olet puhdistanut. Sattumankauppaa tuskin on.
Tuosta en tiedä, käykö sitten varaohjelmalla tuon vian vuoksi... oletus on, että vikavalon palaessa käyttää varaohjelmaa.
EGR - huijarin rakennusohjeen löytää ainakin Vauxhall - foorumilta ja loppujen lopuksi ei ole niin kovin vaikea itse tehdä.
Voihan se vikavalo syttyä muustakin syystä, vai luitko vikakoodit ??
Jos on tosiaan EGR - venttiili, niin ensihätään puhdistus ainakin auttaa. Mahdollisesti venttiili kestää pidempään vikavaloa sytyttämättä, jos voi kääntää koko venttiiliä sivuun niin, että se kara on tyhjän päällä ja samalla tulppaa
kanavat täysin umpeen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ilepohh
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 276
Liittynyt: 09 Marras 2005, 10:22

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja ilepohh »

Niinsiis venttiilissähän ei ole mitään vikaa eikä edes ollut pahasti karstassa, tähän mennessä ei ole vikavalo palanut kertaakaan ajon aikana. Eli eipä tulppaus toimi välttämättä vaikka egr-venttiili olisikin ehjä! Koodeja en lukenut mutta mielestäni asia on aika ilmiselvä, kun huvikseni tein egr-tulppauksen niin alkoi vikavalo paistaa ekakerran ajossa heti sen jälkeen seuraavana päivänä, niin eiköhän se sitä egr:ää itke. Ellei se nyt sattumalta hajonnu sitten ku tuota tulppausta väkersin, pitää kokeilla vaihtaa reikätiiviste takasi.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Erittäinkin hyvin ja loogisesti pätelty. Enpäs lukenut taaskaan noita topicin aiempia viestejä. Tuskin sattumalta olisi juuri sillä hetkellä hajonnut, totta. Sinänsä mielenkiintoista, mistä saa ECU tuon tiedon EGR- venttiilin huonosta toiminnasta, kun venttiili kuitenkin kunnossa on.
Olis ihan kiva tietää , onko joku onnistunut tuossa X16XEL - koneessa tekemään tulppauksen niin, ettei vikavalo syty.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Pikaisen tutkimuksen jälkeen löysin tiedon :

X16XEL AGR Ventil
Das weiß ich mittlerweile auch, die Dichtung für den Z16SE passt beim XEL auch.
Das AGR kann beim XEL nicht verschlossen werden.
Erst bei Z16XE gibt es einen Workaround in Verbindung mit der Deaktivierung im Steuergärät.
Der XEL hingegen setzt den Fehlercode auf zwei Arten, ein mal wenn das Ventil mittels Blinddichtung verschlossen wird und sich nicht mehr verstellen läßt.
Zum zweiten mittels der Lamdaregelung, die das fehlen des "Abgases" bei der Verbrennung feststellt.
Somit aussichtslos...


...ich werde natürlich auch noch mal mit einer modifizierten Blinddichtung testen und dann hier posten.

Das AGR-Ventil kostet beim XEL laut meinem FOH 117€ und kann ohne Probleme selber getauscht werden.

X16XEL - koneessa Lamda-anturin säätötiedon avulla huomataan pakokaasujen puuttuminen paloilmasta.
Sen mukaan siis X16XEL - koneessa ei voi tulpata EGR-venttiiliä ilman vikavalon syttymistä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ilepohh
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 276
Liittynyt: 09 Marras 2005, 10:22

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja ilepohh »

:cry: Kiva juttu, ei taida sitten huijauspiirilläkään onnistua jos lambdakin kerran vaikuttaa asiaan. Eli ei auta muu kuin putsailla EGR säännöllisesti ja toivoa sille pitkää elämää :lollis: Milläs tuon karstan saa parhaiten lioteltua pois ja kärsiikö puhdistusaineita kipata sinne venttiilin "kammioon" missä se mäntämekanismi?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa koneessa ei taida se tosiaan onnistua... se oli ainakin saksalaisen foorumin mielipide. Suosittelivat puhdistusta kerran vuodessa. Messinkiharjalla otin päältä enimmät omassani... tosin saattaa olla eri venttiili.
Sen jälkeen sitten sumutin rasvanpoistoainetta kammioon. Liikutin myös sitä mäntää samalla, kun sumutin.
Bensa vois olla parasta tai joku moottorinpuhdistusaine, tms.
Omassa autossa ei ottanut herneitä nenään puhdistuksesta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ryynanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 477
Liittynyt: 14 Touko 2007, 18:02
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Nonniin..uutta tietoa täältä suunnalta. Otin eilen kaasulappäkotelon irti, ja voin kertoo et oli muuten paskaa. Putsailin sen täysin puhtaaks, sen jälkeen päästin egr:n irti ja huomasin et se kara oli juuttunu auki asentoon--> mistä tod.näk. johtui nämä edellä mainitut ongelmat. Painasin sen takas kiinni ja valuttelin siihen crc:tä ja vähän harjalla rapsuttelin. Tuo meikäläisen egr on sitä mallia et sitä karaa ei voi liikutella siinä käsipelissä vissiin mitenkään niimpä laitoin sen takasin paikalleen, ja uskoin crc:n voimaan. Auto tulille, ni kappas nykimiset hävis mut kierrokset huiteli tällä kertaa 1500rmp nurkilla. No eiku auto parkkiin, tarkistelin vielä noi ilmanputsarin letkut (ku vaihdoin samalla ilmanputsarin uuteen), ni aattelin sit et vähän korvatopsilla putsailen tuota ilmamäärämittaria, kyllä siitä paskaa irtoskin, en tiiä sit oliko siinä vika vai missä mut nyt auto toimii taas moitteettomasti. Todennäkösesti ton egr:n joudun kyl vielä vaihtamaan jossain välissä uuteen..

huom! ja se egr on tulpattuna tällä hetkellä.

tämmöstä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onko samoin kuin GastraS, eli X18XE1 kone ?? Puhdistitko myös tyhjäkäyntimoottorin ??
Opelin huoltoohjeen(TIS 2000) mukaan koneessa olevat EGR-venttiilin kanavat voi puhdistaa pölyimurilla.
Lisäksi pitäis imuroida lambda - anturin aukosta katalysaattoriin kertynyt töhnä.

Lisäksi EGR - venttiilin mäntää voi liikuttaa sähköisesti kytkemällä liittimen liitossuunnasta katsomalla
vasemmanpuoleiseen pinniin (pin"A") akun miinusnapa ja oikeanpuoleisimpaan pinniin(pin"E") akun plusnapa.

Hyvä, että löysit ratkaisun kierrosongelmaan... hyvä muidenkin tietää.
Ehkä joudut vaihtamaan uuteen, tai sitten voi olla mahdollista tehdä tuohon EGR:n huijauspiiri.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ryynanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 477
Liittynyt: 14 Touko 2007, 18:02
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja ryynanen »

Robertx kirjoitti:Onko samoin kuin GastraS, eli X18XE1 kone ?? Puhdistitko myös tyhjäkäyntimoottorin ??
Opelin huoltoohjeen(TIS 2000) mukaan koneessa olevat EGR-venttiilin kanavat voi puhdistaa pölyimurilla.
Lisäksi pitäis imuroida lambda - anturin aukosta katalysaattoriin kertynyt töhnä.

Lisäksi EGR - venttiilin mäntää voi liikuttaa sähköisesti kytkemällä liittimen liitossuunnasta katsomalla
vasemmanpuoleiseen pinniin (pin"A") akun miinusnapa ja oikeanpuoleisimpaan pinniin(pin"E") akun plusnapa.

Hyvä, että löysit ratkaisun kierrosongelmaan... hyvä muidenkin tietää.
Ehkä joudut vaihtamaan uuteen, tai sitten voi olla mahdollista tehdä tuohon EGR:n huijauspiiri.
On sama kone x18xe1...Missäs tuo tyhjäkäyntimoottori sijaitsee. Ite ainakin mietiskelin et se on siinä kaasuläppäkotelon kyljessä, mut vissiin tässä mallissa sitä ei voi avata. Näin kerto myös korjausopas. Mut jos se on jossain muualla ni..kertokaa missä. Tuota egr:ää vois kyllä tuolleen sähkösesti koittaa vielä liikutella jossain vaiheessa. VOitelis sen karan kunnolla, ni eipähän ainakaan heti jumittuis.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Samoin ajattelisin sen olevan kaasuläppäkotelon kyljessä... lähinnä mielessä niiden kanavien puhdistaminen, jos et niitä kaasuläppäkoteloa puhdistaessasi jo puhdistanut. Oletuksena, että tyhjäkäyntimoottori on sellainen, jonka kanavat vain sivulta "ohittavat" kaasuläpän. Ei varmaan saa purettua.
Jos aiot sen voidella, niin rasvan pitää olla lämmönkestävää. Todennäköisesti paras vaihtoehto olisi vain huolella se puhdistaa samalla sitä karaa liikuttelemalla... jotain rasvanpoistoainetta, tms. käyttäen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Mike_E
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 01:00
Paikkakunta: Espoo

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Mike_E »

jos sitä huijauspiiriä ei halua/jaksa tehdä, niin ei se poisohjelmoiminen paljoa kustanna. kysyin joskus opelilta niin heitti että "muutama kymppi"
Vectra B x18xe -96
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

Robertx kirjoitti:Pikaisen tutkimuksen jälkeen löysin tiedon :

X16XEL AGR Ventil
Das weiß ich mittlerweile auch, die Dichtung für den Z16SE passt beim XEL auch.
Das AGR kann beim XEL nicht verschlossen werden.
Erst bei Z16XE gibt es einen Workaround in Verbindung mit der Deaktivierung im Steuergärät.
Der XEL hingegen setzt den Fehlercode auf zwei Arten, ein mal wenn das Ventil mittels Blinddichtung verschlossen wird und sich nicht mehr verstellen läßt.
Zum zweiten mittels der Lamdaregelung, die das fehlen des "Abgases" bei der Verbrennung feststellt.
Somit aussichtslos...


...ich werde natürlich auch noch mal mit einer modifizierten Blinddichtung testen und dann hier posten.

Das AGR-Ventil kostet beim XEL laut meinem FOH 117€ und kann ohne Probleme selber getauscht werden.

X16XEL - koneessa Lamda-anturin säätötiedon avulla huomataan pakokaasujen puuttuminen paloilmasta.
Sen mukaan siis X16XEL - koneessa ei voi tulpata EGR-venttiiliä ilman vikavalon syttymistä.
Kiitos tiedosto.
Juu, olette oikeassa, 3000 km se huijauspiiri antoi ajaa, eilen sytytti vikavalon koodilla P0400. Taitaa mennä uusi venttiili ostoon, motonetistä taitaa saada halvalla.
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Pitkään onnistuit ajamaan huijauspiirin kanssa. Valitettavasti ei tosiaan toimi tuossa koneessa se tulppaus.
Jos motonetista EGR - venttiili löytyy, niin todennäköisesti suht edullinen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
faasti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 10 Helmi 2006, 18:28
Paikkakunta: Salo

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja faasti »

Marmoritiskiltä 70 euroa :)

edit: Niin siis x18xe1 mottiin..
raito
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Elo 2007, 18:40
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja raito »

raito kirjoitti:minulla myös 2001 mallin 1.6 Z koneella oleva Vectra. Tulppasin egr:n viime kesänä ja ei mitään ongelmaa ole sen jälkeen ollut. Tein uuteen tiivisteeseen reiän sen egr-venttiilin mäntää varten.
Tosin tänä talvena olen huomannut että aina kun on pakkasta yli 10 astetta niin moottorin tyhjäkäynti on 1000 r/min kun se muutoin on n.700r/min.
Eikä laske vaikka ajaa 100 km. Mutta kun pakkanen menee alle 10 asteen niin taas pelaa ok.
Olen myös ihmetellyt tuota moottorin lämpötilaa. Mittarin mukaan ollaan juuri ja juuri siinä 80 asteen paikkeilla. Tämä myös ainakin sieltä viime kesältä.
Meni vähän ohi se että miten egr vaikuttaa tohon lämpötilaan. elikkä siis mitä pitäisi tehdä jotta saisi lämmön sinne 90 asteen tuntumaan.

entäpä tämä obd mittaus katsastuksessa? eikö tule sanomista kun egr-venttiili on näin tukittu. viimeks kun katsastin niin jotain hämminkiä oli siinä obd mittauksessa vaan kaveri ei mitään selittänyt vaan sanoi että joo, kaikki ok.
No niin! Kyllä se vaan vikavalo syttyi jo helmikuun lapinreissulla ja paloi pari viikkoa. En sitä ehtinyt silloin tutkimaan. Sitten ajoa jonkin aikaa ja taas vikavalo palamaan. Luetin koodin ja oli herjannut ja herjas Egr-venttiiliä! Kyllästyneenä tuohon vaihdatutin uuden venttiilin ja jo alkoi homma pelaamaan. Ei kuulemma onnistu tulppaaminen tässä koneessa.
No, myöhemmin (muutama päivä sitten menin ja vaihdoin C vectraan). :D
Vastaa Viestiin