f16 laatikossa väljät tasauspyörän laakerit?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
tero76
'Senator'
'Senator'
Viestit: 686
Liittynyt: 01 Heinä 2004, 03:00

f16 laatikossa väljät tasauspyörän laakerit?

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Eli selvittelin missä vika kun meinaa auto ravistaa ajaessa, ja törmäsin tuollaiseen.

Molemmilla puolella tuntuu olevan päittäisvälystä ainakin pari-kolme milliä. Siis laatikon ja onko sen nyt sisemmän vetarin maljan välillä. Myös tämä vetarin onko se nyt malja vai kuppi vai mikä, liikkuu molemmilla puolilla sivuittain muutaman millin.

Onko tuossa nyt mahdollisesti kuluneet nuo tasauspyörästön kartiolaakerit, ja olisiko ne helppo vaihtaa? Ettei tarvitsisi lootaa irroitella.

Säädetäänkö tuon laakerin välystä tuosta hammastetusta kehästä kuskin puolelta? Kiristin sitä kolmen pykälän verran, eli olisiko jonkun 30 astetta, mutta välys ei juurikaan hävinnyt. Ja aika raskas tuota oli naputella tiukemmalle. En raskinut enempää kiriä kun alkoi vetarikin jo hieman raskaammin pyörimään. Käytin tuota löysälläkin, ja silloin välys kyllä kasvoi, ja lootan öljyä alkoi vuotaa pihalle.

Vaihteisto pelaa hyvin, eikä pidä ylimääräistä meteliä. Talvella tosin jouduin lisäämään melkein litran öljyä lootaan.
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: f16 laatikossa väljät tasauspyörän laakerit?

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

tero76 kirjoitti:Eli selvittelin missä vika kun meinaa auto ravistaa ajaessa, ja törmäsin tuollaiseen.

Molemmilla puolella tuntuu olevan päittäisvälystä ainakin pari-kolme milliä. Siis laatikon ja onko sen nyt sisemmän vetarin maljan välillä. Myös tämä vetarin onko se nyt malja vai kuppi vai mikä, liikkuu molemmilla puolilla sivuittain muutaman millin.

Onko tuossa nyt mahdollisesti kuluneet nuo tasauspyörästön kartiolaakerit, ja olisiko ne helppo vaihtaa? Ettei tarvitsisi lootaa irroitella.

Säädetäänkö tuon laakerin välystä tuosta hammastetusta kehästä kuskin puolelta? Kiristin sitä kolmen pykälän verran, eli olisiko jonkun 30 astetta, mutta välys ei juurikaan hävinnyt. Ja aika raskas tuota oli naputella tiukemmalle. En raskinut enempää kiriä kun alkoi vetarikin jo hieman raskaammin pyörimään. Käytin tuota löysälläkin, ja silloin välys kyllä kasvoi, ja lootan öljyä alkoi vuotaa pihalle.

Vaihteisto pelaa hyvin, eikä pidä ylimääräistä meteliä. Talvella tosin jouduin lisäämään melkein litran öljyä lootaan.
Nuo käsittämäni välykset on tosi yleisiä.sisä nivel kuuluukin päittäin liikkua sokkaan asti.ja sivuttais välystä on ollut varmaan reilusti yli puolella jotka ovat kattoneet.siellä ne öljytkin on pysynyt stefojen takana vaikka pientä välystä onkin.omassakin kun aattelin että ihme kun ei oo välystä niissä,niin tuttu heiluminen nivelessä oli kuitenkin kun kii otti ja koitti.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Avatar
tero76
'Senator'
'Senator'
Viestit: 686
Liittynyt: 01 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Korjaantuisiko tuo sivuttaisvälys noiden kartiolaakereiden vaihdolla? Säätämällä se ei kokonaan häviä
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Tuskin korjaantuu, siis jos sitä ylös alas klappia nyt tarkotat. Se vetari holkkuu siinä tasauspyörästön "helassa" luultavasti, ei siis niissä varsinaisissa perän laakereissa mitään vikaa oo ja muutenkaan en paljon stressais, jos ei se nyt aivan mahottomasti holku siellä. Tuskin vakavaa jos kerran pysyy mömmöt laatikossa...
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
radet
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 472
Liittynyt: 30 Huhti 2008, 01:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja radet »

tero76 kirjoitti:Korjaantuisiko tuo sivuttaisvälys noiden kartiolaakereiden vaihdolla? Säätämällä se ei kokonaan häviä

Hae vähäajetusta opelista ehjä f16laatikko.

niitä saa melkein puolilmaisiksi.
Avatar
tero76
'Senator'
'Senator'
Viestit: 686
Liittynyt: 01 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Onkos noita f16 kuinka uusissa? Kun ei tuo minun kadettikaan ole kuin 250tkm ajettu. Noissa vaan taitaa olla vaarana että uusi ei ole sen parempi.
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

tero76 kirjoitti:Onkos noita f16 kuinka uusissa? Kun ei tuo minun kadettikaan ole kuin 250tkm ajettu. Noissa vaan taitaa olla vaarana että uusi ei ole sen parempi.
en tiiä onko f18 parempia.taitaa olla kyllä hakusemmassa.mulla kin oli alussa niinkuintaisin sanoo et ompa kumma kun ei oo välystä.niin johan sinne alko tuleen normaalit klapit aika nopeesti(erittäin rauhallisella ajolla). :)
että en sit tiiä kun se on niin tyyppivika.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
OoppeliKorsa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Touko 2019, 15:44

Re: f16 laatikossa väljät tasauspyörän laakerit?

Viesti Kirjoittaja OoppeliKorsa »

Kuinkas f16 laatikossa saa säädettyä oikean välyksen tuonne perän kartiorullalaakereihin?
Ascona c 2.0 ja Kadett b coupe 2.0 -(z)-
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13554
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: f16 laatikossa väljät tasauspyörän laakerit?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

OoppeliKorsa kirjoitti: 23 Touko 2021, 19:59 Kuinkas f16 laatikossa saa säädettyä oikean välyksen tuonne perän kartiorullalaakereihin?
uusilla laakereilla 25nm
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin