Pitäisi vaihtaa moottorin ilmansuodatin enkä ole sitä itse aiemmin vaihtanut, se on vaihdettu viimeksi huollossa useita vuosia sitten. Nyt meinasin yrittää itse.
Uuden suodattimen ostin jo ja Haynesin oppaassa kirjoitetaan että MAF-anturin liitin pitäisi irroittaa. Liittimessä on alapuolella harmaa muovi, tulisiko sitä vetää ulospäin ensin vai mikä on oikea tapa avata liitin rikkomatta sitä?
Ja kun autoissa on erilaisia liittimiä vaikka kuinka, löytyisikö mistään opasta yleisimmille liitinmalleille miten ne avataan oikeaoppisesti? Olisi kiva tietää nämä etukäteen ettei tarvitsisi aina arvailla miten joku liitin irroitetaan.
Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
Siinä taitaa olla tuo painamisen esto.
Tuota harmaata suojaa pitää muistaakseni ensin vetää pois tieltä tai jotain sille piti tehdä.
Noissa saa välillä oikeesti raapia päätä että kuinka lähtee auki.
Tuota harmaata suojaa pitää muistaakseni ensin vetää pois tieltä tai jotain sille piti tehdä.
Noissa saa välillä oikeesti raapia päätä että kuinka lähtee auki.
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
En kyllä näe imuilman lämpöanturin johdon irroitukselle tarvetta. Irrottaa putken putsarikotemon kannesta ja voila.
Kyllä, tuo on pelkkä imulämpö, ei maf.
Kyllä, tuo on pelkkä imulämpö, ei maf.
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
Joo, ei tuossa mitään piuhoja tarvitse irroittaa..
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
Näin. Yksi klemmari löysälle vain. Korjausoppaat yms vaatii luetun sisäistämistä ja käytännön järjen sovittamista. Nuo kirjat on kirjoitettu liian teknisestä näkökulmasta tai valmistajan korjausoppaista soveltaen. Niissä on paljon turhia ohjeita.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
Jos noista korjausoppaista kaiken uskoo, niin joskus melkein pyyhkijän sulan vaihtamisen takiakin pitää irroittaa akku, ja laittaa pyöräkiilat. Osa noista ohjeista on tuupattu vaan jokaiseen mahdolliseen paikkaan, ja siks toisaalta, ikävä kyllä, ne menettää merkityksensä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus
Otin koko hommasta kuvia siltä varalta jos joku toinen ihmettelee joskus samaa ja samalla pysyy tiedot tallessa itsellänikin miten tuo homma hoidetaan jos joskus toiste vielä tulee tarve siihen. En ole ihan varma oliko liittimen irrottaminen tarpeellista, mutta irrotin sen kuitenkin kun johto ei ole kovin pitkä ja jouduin kääntelemään putkia.
1) Ylhäältä otetussa kuvassa mustan liittimen alapuolella on harmaa osa. Tuo harmaa lukitusosa pitää kammeta ulospäin ensin (kuvassa se on jo kammettu esiin). Harmaassa lukitusosassa on pieni kynnys ja siitä sen kammettua ulos talttapäisellä ruuvimeisselillä.
2) Seuraavassa näkyy kuva kun liitin on jo irrotettu. Kuva on otettu liittimen alapuolelta ja siinä näkyy sen rakenne.
3) Liitin edestä päin kuvattuna. Violetin muovin alla näkyy se pieni kynsi mikä pitää liittimen kiinni. Tuo kynnen pitäisi varmaankin avautua siten että liitintä painaa toiselta puolelta sisäänpäin kun lukitusosa on ensin irti, mutta koin helpoimmaksi avustaa sitä vääntämällä talttapäisellä ruuvimeisselillä kynttä samaan aikaan alaspäin kun vedin liitintä irti.
4) Avattu liitin vielä ylhäältäpäin.
5) Liitin sivusta kuvattuna.
6) Vanha ilmansuodatin näkyvissä. Toiselta puolelta ei ollut ihan niin likainen kuin oletin vaikka tätä ei ole vaihdettu vuosikausiin.
7) Vanha ilmansuodatin alhaaltapäin, siltä puolelta josta ilma tulee ulkoa sisään. Tähän lika kertyy.
8) Merkkihuollossa Vantaalla missä olivat aiemmin vaihtaneet moottorin ilmansuodattimen, oli MAF-putken moottoriin menevä osa laitettu huonosti kiinni. Muovissa on pieni lovi jolla osat kohdistetaan toisiinsa kiinni. Lisäksi metallipanta jolla putken osat kiristetään toisiinsa kiinni oli lähes irti!
9) MAF-putki toisesta suunnasta kuvattuna.
1) Ylhäältä otetussa kuvassa mustan liittimen alapuolella on harmaa osa. Tuo harmaa lukitusosa pitää kammeta ulospäin ensin (kuvassa se on jo kammettu esiin). Harmaassa lukitusosassa on pieni kynnys ja siitä sen kammettua ulos talttapäisellä ruuvimeisselillä.
2) Seuraavassa näkyy kuva kun liitin on jo irrotettu. Kuva on otettu liittimen alapuolelta ja siinä näkyy sen rakenne.
3) Liitin edestä päin kuvattuna. Violetin muovin alla näkyy se pieni kynsi mikä pitää liittimen kiinni. Tuo kynnen pitäisi varmaankin avautua siten että liitintä painaa toiselta puolelta sisäänpäin kun lukitusosa on ensin irti, mutta koin helpoimmaksi avustaa sitä vääntämällä talttapäisellä ruuvimeisselillä kynttä samaan aikaan alaspäin kun vedin liitintä irti.
4) Avattu liitin vielä ylhäältäpäin.
5) Liitin sivusta kuvattuna.
6) Vanha ilmansuodatin näkyvissä. Toiselta puolelta ei ollut ihan niin likainen kuin oletin vaikka tätä ei ole vaihdettu vuosikausiin.
7) Vanha ilmansuodatin alhaaltapäin, siltä puolelta josta ilma tulee ulkoa sisään. Tähän lika kertyy.
8) Merkkihuollossa Vantaalla missä olivat aiemmin vaihtaneet moottorin ilmansuodattimen, oli MAF-putken moottoriin menevä osa laitettu huonosti kiinni. Muovissa on pieni lovi jolla osat kohdistetaan toisiinsa kiinni. Lisäksi metallipanta jolla putken osat kiristetään toisiinsa kiinni oli lähes irti!
9) MAF-putki toisesta suunnasta kuvattuna.