X18XE1, kolmonen mykkänä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jutapa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Touko 2005, 10:20

X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja jutapa » 22 Heinä 2021, 00:22

Vectra B 1.8 vm. 2000 kyseessä, jossa kilometrejä jonkin verran yli 200t.

Vika ilmaantui yhtäkkisesti kesän kovimmilla helteillä. Kylmänä käynnistettäessä näyttäisi toimivan (ainakin jonkin aikaa (ei ole testattu kuinka kauan)) mutta, lämpimänä käynnistettynä vikatilanne aina päällä.

Antaa vikakoodin P0353 Ignition Coil “C” Primary/Secondary Circuit → Malfunction.
Testauksen mukaan ei anna kipinää kolmoselle joten kokeeksi vaihdettu uusi puolapaketti (tarvikeose) ja puhdistettu sen liitin sekä ECUn isot liittimet ... ei vaikutusta.

Viittaisko tuo moottorin lämpötilan vaikutus vikatilan ilmenemiseen ECUn piirilevyn komponenttiin (jokin lämpölaajenemis juttu) tai liitosjohdin/-johto ongelmaan?

Kuulostaako tutulta vialta? Miten edetä ongelman aiheuttajan etsimisessä / eliminoinnissa?

1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 10590
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 22 Heinä 2021, 11:31

P0303 olisi 3 sylinterin sytytyskatko.
Mittaa puristukset ja vaihda tulppa.
Jos ei ole puristuksia niin kyseessä todennäköisesti palanut venttiili.

Jos puristukset on ok ja tulppakin uusi niin seuraavaksi tulisi mitata johtosarjaa.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi projekti
Frontera sport 4x4 2,2 16v

jutapa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Touko 2005, 10:20

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja jutapa » 22 Heinä 2021, 13:10

1,2sorsa kirjoitti:
22 Heinä 2021, 11:31
P0303 olisi 3 sylinterin sytytyskatko.
Mittaa puristukset ja vaihda tulppa.
Jos ei ole puristuksia niin kyseessä todennäköisesti palanut venttiili.

Jos puristukset on ok ja tulppakin uusi niin seuraavaksi tulisi mitata johtosarjaa.
Hmm... P0303 koodia ei ole kyllä näkynyt (vain P0353) joten, meinaatko että, jos esim. pytyn #3 venttiili palanut kiinni niin siitä seuraa että ei sytytä sille pytylle (on kyllä kokeiltu tulpan vaihtokin...)?
Tarkoitatko ECU:lta puolamoduulin päähän tulevaa johtosarjaa jossa (5 johtoa) (värit näkyy liitekuvan oik. alaosa)?
Mitä jännitteitä pitäisi noissa johdoissa liikkua (sytytyttäessä ilmeisesti 12V?) ?

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19718
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx » 24 Heinä 2021, 14:17



Tuossa linkissä on kytkentäkaavio G-Astran X18XE1- moottorin ecusta. Zafirassa on sama ecu.
Sytytyskasetti on T1. Mittaa tuleeko +12V sytytyskasetin liittimiin 3,4,5 ja 6. Yleismittarilla voi olla vaikea mitata... jännite on vain hetken näkyvillä.
Noista X18XE1- koneista on useista mennyt ecuja... ecun sisäiset langat irtoavat. Vika ilmenee ecun lämmettyä. Ecun voi korjauttaa tai hankkia korjatun käytetyn. Foorumilta löytyy useampi topicci aiheesta.
Kuten jo mainittu... puristupaineet kannattaa mitata.
Venttiilin(pakoventtiilin) palaminen tarkoittaa, että venttiililautasen reunasta sulaa osa pois, ja venttiili ei ole sen jälkeen sulkeutuessaan enää tiivis.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19718
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx » 24 Heinä 2021, 14:31

Onkin B-Vectra, joten tuossa sen ecun kytkis.


L2 on sytytyskasetti. Liittimet samat kuin aiemmin mainittu.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

jutapa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Touko 2005, 10:20

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja jutapa » 24 Heinä 2021, 16:47

Noille neljälle (3-6) puolapakettiin menevälle johdolle kyllä tulee koko ajan 12V jännite kun virta päällä (n. 14V kun moottori käynnissä).
Pitänee vielä testata uusi puolamoduuli josko edelleen puuttuu kipinä kolmoselta vaiko joltakin toiselta tulpalta.

Olisiko mahdollista että jokin toinen syy (ruiskuohjaus, tms.) aiheuttaisi sellaisen tilanteen joka estää sytyttämisen (ei kyllä ole vikakoodinlukijan listassa näkynyt muita vikakoodeja kuin em.)?

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19718
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx » 24 Heinä 2021, 18:40

B- Vectrassa sytytyskasetti saa jatkuvan jännitteen, kun sytytysvirta on päällä. Ecu antaa 0V sytytyshetkellä. Sytytyskasetin liittimissä pitäisi näkyä auton runkoon tai akun miinusnapaan verrattuna välillä 0V, välillä noin 14V (kun ei sytytetä)auton käydessä. Yleismittari ei välttämättä ehdi näyttämään jännitteen vaihtelua. 12 V ledi on ehkä paras indikoimaan. Jos ecu ei yhdistä 0V potentiaaliin, on liittimessä koko ajan 14V ja esimerkiksi ledi palaa yhtäjaksoisesti.
Suosittelen tutkimaan uudestaan.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

jutapa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Touko 2005, 10:20

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja jutapa » Eilen, 17:20

Jos oikein tulkitsin niin keltaisen johtimen kohdalla valo ei välähdellyt kuten muiden kohdalla teki ... .
Viittaisiko siten ECU:n puolelle?

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19718
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: X18XE1, kolmonen mykkänä

Viesti Kirjoittaja Robertx » Eilen, 21:44

Jos näit oikein, niin viittaa siihen, että ecu ei yhdistä 0V potentiaaliin. Vika on silloin ecun sisällä.
Mercedes Benz E 220 CDI TA Premium Business Luxury -17
Ex: Insignia ST Edit BL 2.0 CDTIA -11,Insignia ST Sport 2.0 CDTIA -13,Insingnia ST Sport 2.0 CDTIA -14
Ex: Vectra C2 1.9 CDTI,Vectra B2 Z22SE,Vectra A1 + A2 C20NE,Kadett E 1.6i

Vastaa Viestiin